Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Ford Cortina 1965 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 251 besök senaste veckan (10402 totalt) |
Är också en variant Får klura lite på saken. Fast sen ska man väl även ha i åtanke att jag inte behöver jaga optimala hjulvinklar för bra varvtider med den här bilen, inte än i alla fall _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||||
Hade mina misstankar kring dom där plåtarna som var fastkletade på fjäderbenstornen och fick misstankarna bekräftade när jag petade loss dom.
Jag är absolut ingen expert på bilplåt. Tänker att en lämplig attackvinkel på det här är att med en liten kapskiva på typ en dremel kapa bort det yttersta lagret och ta det därifrån sen. Eller någon som har andra kloka idéer kring tillvägagångssätt? _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||||
Aj då, tråkigt med rost!
Låter ju vettigt att stegvis kapa ur, känns som en god idé att så mycket det går behålla kollen på hålens placering. Ovala hål blir ju ifs lättare att få till bra nu. Med Volvo-topplagringarna kan du nog få bra justermån, de är ju släta upptill. Är den undre plåten original eller ett senare tillägg av någon pga rosten? Skulle nästan föreslå att börja med att kapa ur undertill (om det behövs) och ha övre plåten kvar som mall, punkta fast och därefter kapa upptill. Sedan kan allt svetsas uppifrån, underlättar ju mycket. Alternativt kan du kanske ersätta med en enda grövre plåt? Dubbelplåt är ju alltid rostanvisning. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Klassisk Cortinarost, det sitter ju en förstärkningslåda på undersidan som är utsatt för allt ont som hjulen vispar runt och som gärna kryper in mellan plåtarna och påskyndar rostbildningen.
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
De är fina dessa gamla Cortinor och du verkar ju ha hittat ett kanonexemplar.
Kommer bli skoj med lite väghållning och mer effekt _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Min var rejält rostig där, dessutom hade någon "lagat" det en gång tidigare genom att bara lägga ytterligare en plåt ovanpå och brutalsvetsa ( gammal rallybil = inte såå noga.. )
Jag måttade noggrant och kapade bort alltihop, slipade rent förstärkningsplåten och började med den, sedan var det bara att jobba sig uppåt. Fördelen med en sådan operation är att man kan flytta lite på infästningen så att camber och caster blir bättre utan att det syns _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Tack, förutom fjäderbenstornen/innerskärmarna så är den otroligt fin. _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||||
Kunde inte hålla mig så satte igång kapandet redan idag efter jobbet för att kunna se lite bättre vad jag har att jobba med.
Ska nog gå ganska bra att få fason på det här, i alla fall så det duger gott för sommarkörning. Har ju trots allt tagit nästan 60 år att komma till det här stadiet. _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||||
Senaste veckorna har ägnats åt rostlagning när jag haft tid över och nu är båda sidorna klara för topplack.
Med mina ringa kunskaper i bilplåtslageri så visste jag från början att jag inte skulle klara av att göra osynliga Instagram-vänliga lagningar så jag känner mig ändå nöjd, kommer nog hålla alldeles utmärkt över tid med bara sommarkörning. Och med båda sidorna svetsade och jag säkertställt att topplagringarna passar hålbilden så kunde jag montera dem på fjäderbenen så allt är klart för montering på bilen. _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||||
|
||||
Tack Bättre än rosten som var.
Angående motor-fronten så har det svängt rejält. Blev erbjuden en 2-liters Zetec till rätt kurs som jag lagt handpenning på, ska bara få tummen ur och hämta hem den. Så nya planen är Zetec med insprutning (troligtvis MaxxEcu), Typ 9-lådan jag redan har och högre utväxling i original bakaxel. Kommer ju krävas en del utgifter för att få ihop det så tanken är att samla delar nu under vår/sommar/höst och påbörja ombyggnationen nästa vinter. _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||||
Tack. Har länge velat bygga en 60-70-talsbil med modernare motor så kunde inte låta bli nu när möjligheten dök upp _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||||
Andra projekttrådar Ford Cortina 1965 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 251 besök senaste veckan (10402 totalt) |