Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Ford Cortina 1965
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
11 besök idag (10393 totalt)
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
Janne J skrev:
RCM skrev:
Glöm inte att fila upp hålen i karossen för att få negativ camber, min hade posetiv camber först.


Fundera på om du kan göra en enkel adapter/spacer med lite offset, har för mig att det inte blir så mycket av att bara göra hålen ovala.


Är också en variant thumbs up
Får klura lite på saken.


Fast sen ska man väl även ha i åtanke att jag inte behöver jaga optimala hjulvinklar för bra varvtider med den här bilen, inte än i alla fall

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
Hade mina misstankar kring dom där plåtarna som var fastkletade på fjäderbenstornen och fick misstankarna bekräftade när jag petade loss dom.






Jag är absolut ingen expert på bilplåt.
Tänker att en lämplig attackvinkel på det här är att med en liten kapskiva på typ en dremel kapa bort det yttersta lagret och ta det därifrån sen.

Eller någon som har andra kloka idéer kring tillvägagångssätt?

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Aj då, tråkigt med rost!

Låter ju vettigt att stegvis kapa ur, känns som en god idé att så mycket det går behålla kollen
på hålens placering. Ovala hål blir ju ifs lättare att få till bra nu. Med Volvo-topplagringarna kan
du nog få bra justermån, de är ju släta upptill.

Är den undre plåten original eller ett senare tillägg av någon pga rosten? Skulle nästan föreslå
att börja med att kapa ur undertill (om det behövs) och ha övre plåten kvar som mall, punkta
fast och därefter kapa upptill. Sedan kan allt svetsas uppifrån, underlättar ju mycket.
Alternativt kan du kanske ersätta med en enda grövre plåt? Dubbelplåt är ju alltid rostanvisning.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Klassisk Cortinarost, det sitter ju en förstärkningslåda på undersidan som är utsatt för allt ont som hjulen vispar runt och som gärna kryper in mellan plåtarna och påskyndar rostbildningen.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



De är fina dessa gamla Cortinor och du verkar ju ha hittat ett kanonexemplar.
Kommer bli skoj med lite väghållning och mer effekt

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Min var rejält rostig där, dessutom hade någon "lagat" det en gång tidigare genom att bara lägga ytterligare en plåt ovanpå och brutalsvetsa ( gammal rallybil = inte såå noga.. )

Jag måttade noggrant och kapade bort alltihop, slipade rent förstärkningsplåten och började med den, sedan var det bara att jobba sig uppåt.
Fördelen med en sådan operation är att man kan flytta lite på infästningen så att camber och caster blir bättre utan att det syns



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
Tack för svaren och tipsen.
Bilden på din gamla Janne underlättar thumbs up

Drar igång kapandet i helgen så får vi se vad det blir av det

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
Roligare än rost är att mina ben kom från ytbehandlingen idag.
Monterade ihop dom (minus topplagringar) på lunchen.




_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
Magnus Janard skrev:
De är fina dessa gamla Cortinor och du verkar ju ha hittat ett kanonexemplar.
Kommer bli skoj med lite väghållning och mer effekt


Tack, förutom fjäderbenstornen/innerskärmarna så är den otroligt fin.

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Väldigt snygga fjäderben thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
Tack, återstår att se om höjd och funktion blir som tänkt också.

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Håller med föregående talare.

Blir riktigt bra det här!

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
Tack, roligt att höra

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
Kunde inte hålla mig så satte igång kapandet redan idag efter jobbet för att kunna se lite bättre vad jag har att jobba med.
Ska nog gå ganska bra att få fason på det här, i alla fall så det duger gott för sommarkörning.
Har ju trots allt tagit nästan 60 år att komma till det här stadiet.


_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
Senaste veckorna har ägnats åt rostlagning när jag haft tid över och nu är båda sidorna klara för topplack.

Med mina ringa kunskaper i bilplåtslageri så visste jag från början att jag inte skulle klara av att göra osynliga Instagram-vänliga lagningar så jag känner mig ändå nöjd,
kommer nog hålla alldeles utmärkt över tid med bara sommarkörning.





Och med båda sidorna svetsade och jag säkertställt att topplagringarna passar hålbilden så kunde jag montera dem på fjäderbenen så allt är klart för montering på bilen.



_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 280



Blir ju bra det där!

Något nytt på motor-fronten?

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
Tack Bättre än rosten som var.

Angående motor-fronten så har det svängt rejält.
Blev erbjuden en 2-liters Zetec till rätt kurs som jag lagt handpenning på, ska bara få tummen ur och hämta hem den.

Så nya planen är Zetec med insprutning (troligtvis MaxxEcu), Typ 9-lådan jag redan har och högre utväxling i original bakaxel.

Kommer ju krävas en del utgifter för att få ihop det så tanken är att samla delar nu under vår/sommar/höst och påbörja ombyggnationen nästa vinter.

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 435



Det kanske blir en Cosworth BDT innan sommaren?

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



thumbs up Fint jobbat både med rostlagning och fjäderben! Kommer att bli bra!

Så det blir en modern spis! Spännande!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
c311 skrev:
Det kanske blir en Cosworth BDT innan sommaren?



Nja, för mycket pengar och överladdning är inte min grej.

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
thumbs up Fint jobbat både med rostlagning och fjäderben! Kommer att bli bra!

Så det blir en modern spis! Spännande!


Tack.

Har länge velat bygga en 60-70-talsbil med modernare motor så kunde inte låta bli nu när möjligheten dök upp

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Andra projekttrådar
Ford Cortina 1965
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
11 besök idag (10393 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande