Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Ford Cortina 1965
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
485 besök senaste veckan (10383 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Zetec går fint, med BDA-kåpa blir utseendet rätt också.

Nackdelen för oss med vänsterstyrda bilar är att grenröret sitter på förarsidan, men med sugmotor är det ett mindre problem.

Ska bilen reggas ärligt med Zetec blir det dock som ombyggt fordon om det inte ska bli en massa krångel.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887




_________________
Magnus Falk
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Mikko_ skrev:
Tack Bättre än rosten som var.

Angående motor-fronten så har det svängt rejält.
Blev erbjuden en 2-liters Zetec till rätt kurs som jag lagt handpenning på, ska bara få tummen ur och hämta hem den.

Så nya planen är Zetec med insprutning (troligtvis MaxxEcu), Typ 9-lådan jag redan har och högre utväxling i original bakaxel.

Kommer ju krävas en del utgifter för att få ihop det så tanken är att samla delar nu under vår/sommar/höst och påbörja ombyggnationen nästa vinter.


Det påminner om mitt eget projekt. Ska bli roligt att fortsätta följa utvecklingen på denna

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
therealpinto skrev:
Zetec går fint, med BDA-kåpa blir utseendet rätt också.

Nackdelen för oss med vänsterstyrda bilar är att grenröret sitter på förarsidan, men med sugmotor är det ett mindre problem.

Ska bilen reggas ärligt med Zetec blir det dock som ombyggt fordon om det inte ska bli en massa krångel.

Gustaf


Ja dom blir fina med BDA-kåpa
Hos Retroford finns grenrör för Zetec i vänsterstyrda Cortina, vet dock inte om det är för original styrsnäcka eller kuggstångskonverterade bilar.

Ja tanken är ombyggt fordon, vill inte stå utan ersättning ifall olyckan är framme.
Vad tror du angående bromsar, räcker ventilerade skivor från typ Capri fram + stora 9" trummor bak eller krävs skivbromsar även bak?

Motorn blir orörd förutom eftermarknadssprut och grenrör/avgas, runt 160hk verkar engelsmännen plocka ut med den kombon.

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
Topplack lagd, 2K på sprayburk.


_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Med den motorn har du ungefär vad en bra Lotus Cortina har thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
Och till ett lägre pris

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Till 160 hk skulle jag säga att Capri/Escort RS2000 ventilerade skivor (240 mm) fram och 9" trummor är okej. Det är en lätt bil och samma prylar satt ju i praktiken på Capri 2.8i med 160 angivna hk och betydligt högre vikt.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
Tack för input, lite så jag tänkte också att det borde räcka till på en lättare bil.

Blir väl att skaffa SFRO-boken framöver och läsa på lite mer.

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
Lite pyssel på lunchrasten idag igen, tillverkning av nya bromsslangar fram.
Blir en stålomspunnen slang även bak när jag kommer till den änden av bilen.

Bilden ljuger lite, dom är givetvis lika långa.


_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
Monterade benen idag, och som väntat tar hjulen i fjädern så kunde inte få ner den på marken idag.

Nåja, ett par spacers så ska det nog lösa sig


_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
Touchdown

Spacers monterade och bilen nersläppt på jorden igen.
Nu ska aktern ner lite också.

Svårt att få någon vettig bild i ett trångt garage bara.


_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 280



Vet inte om det är samma men har 2" sänkblock till escort du kan få, inga u-bultar dock!

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
Tack för erbjudandet men har redan 1.5-tumsblock liggandes

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
Köpte på mig en framvagnsbalk modifierad för Zetecmotor.
Lika bra att passa på medans det fanns i lager hos Retroford i England, tänkte att tar dom slut kan det ju ta ett tag innan dom får tag i fler balkar att modifiera.


_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
Dagens projekt blev att hämta hem min Zetec
Ska enligt trovärdig källa bara gått 13 000 mil så det känns bra.

Återstår anpassning för RWD och lite allmän tillsnyggning innan montering i bilen.


_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1928



Vad blev det för cc ?

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Mikko_ skrev:
Återstår anpassning för RWD och lite allmän tillsnyggning innan montering i bilen.
Nållager i vevaxeln mot ingående axel, startmotor från en DOHC motor med automatlåda

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
RCM skrev:
Vad blev det för cc ?


En 2-liters från en Focus Mk1.

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
super7 skrev:
Mikko_ skrev:
Återstår anpassning för RWD och lite allmän tillsnyggning innan montering i bilen.
Nållager i vevaxeln mot ingående axel, startmotor från en DOHC motor med automatlåda


Japp, och lite annat plock.

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
Monterade sänkningsblocken efter jobbet idag, väldigt nöjd med utfallet.
Måste dock hissa och palla upp bilen igen för att kapa u-bultarna till lite mer sansad längd och även mäta bakre bromsslangen så jag kan göra en stålomspunnen även där, men man är ju lite ivrig på att se resultatet efter ändringar på chassihöjd


_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Andra projekttrådar
Ford Cortina 1965
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
485 besök senaste veckan (10383 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande