Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Vibrationsdämpare, svängningsdämpare, byta eller ej? | 4 besök senaste veckan (380 totalt) |
Har en dodge viper v10 ,
Min sådan svängningsdämpare eller vad det heter är sönder, Hur viktig är en sådan på en sådan motor? Har läst allt från att man ska bara ha orginal och att INTE till att en fin ATI är bra. Tänkte om det är värt en uppgradering. På 4-vktig , på 5-cyl inte alls känsligt har jag läst ( å v10 som 5-cyl?) _________________ emil andreasson |
||
En V10 är väl oharmonisk åt alla möjliga håll, och torsionssvängningar kommer du inte undan.
|
||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Svängningsdämparen är bland de viktigaste komponenterna på en motor för att den ska hålla, utan den kan du få alla möjliga roliga fel som lagerhaveri, oljepumpsras, spickor i vev och block etc.
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||
Går väl till viss del komma ifrån med en väldigt väl balanserad motor, dock mer och mindre viktigt beroende på utgångsobjekt. En motor som har en dämpare kräver nog oftast en hel del arbete för att klara sig utan. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Om en maskin har svängdämpare oem kan man lungt sikta på att man behöver det hur än man balanserar, en balansering hur man än gör fixar inte torsionssvängningar i vevaxeln. _________________ Patrick Wetterskog |
||
Tackar för svar , men då kan man säga att det inte spelar nån roll om man har orginal eller en dyr variant.
Snarare bättre med orginal , men då har alla som köpt en dyr ATI till sina turbobygge slängt 10 tusen i sjön då och även fått ev försämring enligt någon firma som jag såg skrev så. _________________ emil andreasson |
||
Men om du dubblar vridmoment så dubblar du krafterna som vevstakar "slår" på veven och torsionssvänginarna bör bli värre. Om det då passar bättre med en annan dämpare än original får nog var och en upptäcka med egen erfarenhet. Men att hitta pålitliga data på det blir nog svårt eftersom det är få fall som fungerar vid de lasterna tillräckligt länge för att kunna isolera orsak verkan. Men teorier finns det https://www.dragzine.com/tech-storie Men med original effekt och varvtal så finns det väl ingen anledning att gissa att ny original inte skulle fungera lika länge som den gamla? |
||
Skruva banåkabil Vibrationsdämpare, svängningsdämpare, byta eller ej? | 4 besök senaste veckan (380 totalt) |