Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Rostlösare till bromsok
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (684 totalt)
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278


Trådstartare
Efter att ha slipat ett av mina ok rena så har jag konstaterat att det är döden själv, och jag överväger nästan att köpa nya för att slippa göra om jobbet (gånger tre). Men sedan kom jag att tänka på Evaporust, som är väldigt skonsamt av sitt slag. Är det någon som har erfarenhet av att använda detta till bromsok? Givetvis kommer tätningar att bytas oavsett.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilreparation-och-f . . . .

Tänker mig att först gå loss med högtryckstvätten och få bort så mycket man kan, och sedan låta ligga i rostlösningen, för att till sist sköljas med aceton och sedan målas.

Anyone?

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Får mig att tänka på den här tråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28596
Detta kanske är ett alternativ?

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Japp - jag körde mina bromsok och länkarmar i elektrolys.
Fungerade alldeles utmärkt och de ser fortfarande, 4-5 år senare, ut som nya.

Min erfarenhet är att elektrolys fungerar långt mycket bättre än syrapensling (som Evaporust är). Jag har provat båda sätten rätt så genomgripande.
I motsats till syran, som torkar i rumsluft, så kan man köra elektrolysen så länge som behövs, dvs tills all rost är borta.

Om man har delar som går att ta loss och doppa så tycker jag att elektrolys helt klart är värt ett försök. Fördelen är ju att man enbart arbetar på oxid - frisk metall blir helt opåverkad förutom
en viss färgförändring. Dessutom kostar det i princip kaffepengar.

Det lönar sig att ha en rejäl balja och bra offeranod. Jag körde i en 60-ltr balja och gjorde en ring-formad offeranod av armeringsjärn, samma storlek som baljans diameter.

Vätesprödhet som kan uppkomma vid elektrolys drabbar vad jag förstått mest fjäderstål och härdade metaller, känner man för det kan man väteutdriva i ugnen - 170-200 grader.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278


Trådstartare
Tack för den rekommendationen! Då tar jag och testar det istället!

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



citronsyra + varmvatten är ett alternativ metod. funkar bra också.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6257



Christian Jansson skrev:
Japp - jag körde mina bromsok och länkarmar i elektrolys.
Fungerade alldeles utmärkt och de ser fortfarande, 4-5 år senare, ut som nya.

Min erfarenhet är att elektrolys fungerar långt mycket bättre än syrapensling (som Evaporust är). Jag har provat båda sätten rätt så genomgripande.
I motsats till syran, som torkar i rumsluft, så kan man köra elektrolysen så länge som behövs, dvs tills all rost är borta.

Om man har delar som går att ta loss och doppa så tycker jag att elektrolys helt klart är värt ett försök. Fördelen är ju att man enbart arbetar på oxid - frisk metall blir helt opåverkad förutom
en viss färgförändring. Dessutom kostar det i princip kaffepengar.

Det lönar sig att ha en rejäl balja och bra offeranod. Jag körde i en 60-ltr balja och gjorde en ring-formad offeranod av armeringsjärn, samma storlek som baljans diameter.

Vätesprödhet som kan uppkomma vid elektrolys drabbar vad jag förstått mest fjäderstål och härdade metaller, känner man för det kan man väteutdriva i ugnen - 170-200 grader.


Måste provas. Vilket blandningsförhållande soda/vatten rekommenderas? 6V och hur många A?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



Evaporust före/efter 36timmar. Dyrt i inköp... jag gav 399kr för en 5L dunk vid black Friday men det funkar.




_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Kolja skrev:

Måste provas. Vilket blandningsförhållande soda/vatten rekommenderas? 6V och hur många A?


Min erfarenhet är att blandningen inte är jättenoga, det krävs inte mycket målarsoda för att göra vattenlösningen konduktiv. I början var jag noga men när jag märkte att det inte spelade så stor roll så strösslade jag bara i lite grann. Det kan heller inte bli för mycket och målarsoda är billigt på Biltema. En flaska räcker dock till många bad och dessutom kan använd lösning sparas och återanvändas.

Ström - Volt är inte betydelsefullt men Ampere är viktigt - så lågt som möjligt! En gammal dum batteriladdare som matar typ 1-2A funkar.
För hög A genererar mer knallgas än elektrolys, det vill man inte.

Moderna billaddare med elektronisk övervakning går inte, de slår ifrån.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag har kört en del elektrolys men väljer oftare citronsyra nu, jag tycker det är skönt att slippa koppla kablar och offeranoder. Resultatet blir som för de andra dvs det ser rätt mycket ut som det Evaporust lämnar efter sig.

ÖoB hade förut citronsyra i storburk men det går väl att köpa "industriell" syra också, som kanske är ännu billigare.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Jag kan flika in att min erfarenhet handlar om mängden rost - syra funkar bra när delarna har lite tunt lager rost, typ som bilderna här ovanför.

Mina delar hade mycket mer rost (som det ofta är på gamla bromsok) och då klarade inte syran att tränga igenom och lösa rosten.

Har annars flera ställen på min kaross där jag använt syra, men det var drygt och flera förnyade behandlingar krävdes.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



Kör man nålhammare först för att slå loss det grova och lösa sen lägger det i evaporust ett par dagar så blir nog resultatet bra.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6257



Är traditionell grovbläster no no på bromsok?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Kolja skrev:
Är traditionell grovbläster no no på bromsok?


Inte om du hanterar blästern vettigt men du får en porig yta, ska du tex ytbehandla oken i någon originalutseende kanske du vill ha originalliknande yta och inte en grov blästrad yta.

Bekymret om du lämnar in dem till en blästringsfirma är att de ofta blästrar hårt i loppet etc

_________________
Roland Johansson
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6257



Rolle Scirocco skrev:
Kolja skrev:
Är traditionell grovbläster no no på bromsok?


Inte om du hanterar blästern vettigt men du får en porig yta, ska du tex ytbehandla oken i någon originalutseende kanske du vill ha originalliknande yta och inte en grov blästrad yta.

Bekymret om du lämnar in dem till en blästringsfirma är att de ofta blästrar hårt i loppet etc


Tack Rolle, jag tänkte göra det själv i blästerskåp. Kör då med gamla kolvarna monterade och sedan nya kolvar/packningar efteråt.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 433



Oxalsyra, några teskedar per dl vatten funkar också. Finns hos färghandlare men kolla på nätet då priserna varierar mycket. Låt delen ligga i vätskan tills rosten är borta. Det tar ett tag men man behöver ingen ström. Rabarber innehåller oxalsyra. Av egen erfarenhet för många år sedan var det inte kul att äta mycket av det.

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



therealpinto skrev:
Jag har kört en del elektrolys men väljer oftare citronsyra nu, jag tycker det är skönt att slippa koppla kablar och offeranoder. Resultatet blir som för de andra dvs det ser rätt mycket ut som det Evaporust lämnar efter sig.

ÖoB hade förut citronsyra i storburk men det går väl att köpa "industriell" syra också, som kanske är ännu billigare.


Kör citronsyra och elektrolys dvs elektrolys i ett bad med vatten och citronsyra.
Funkar sjukt bra på bromsok är min erfarenhet då de blev som nya

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Evaporust ska fungera bra och det är inte en syra eller bas utan löser upp oxiden på något annat sätt. Edd China förklarade det nyligen på sin Youtube kanal.

Jag brukar använda fosforsyra som jag har i ett spann med lock på. När men fått bort rosten så droppar man delen kort och låter den torka så får den ett hyggligt kortvarigt skydd mot rost.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Evaporust är nog en välfungerande produkt, det tvekar jag inte alls om. Jag har inte provat just Evaporust själv så skall inte alls skriva ned den produkten thumbs up

Jag använder också utspädd fosforsyra när jag inte kör elektrolys.

Däremot kan jag utan att darra på manchetten säga att Evaporust är en syra (oavsett vad Ed China sagt på Youtube).
CRC har utvecklat en syrablandning som de nog är nöjda med, de vill därför inte avslöja just vilken specifik syra de använt.
MSDS-bladet för Evaporust säger nämligen sanningen eftersom tillverkaren CRC är tvungen att upplysa om ingående kemikalier där....

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6257



robber skrev:
therealpinto skrev:
Jag har kört en del elektrolys men väljer oftare citronsyra nu, jag tycker det är skönt att slippa koppla kablar och offeranoder. Resultatet blir som för de andra dvs det ser rätt mycket ut som det Evaporust lämnar efter sig.

ÖoB hade förut citronsyra i storburk men det går väl att köpa "industriell" syra också, som kanske är ännu billigare.


Kör citronsyra och elektrolys dvs elektrolys i ett bad med vatten och citronsyra.
Funkar sjukt bra på bromsok är min erfarenhet då de blev som nya


Låter motsägelsefullt då elektrolys, med en offeranod, tillför material och citronsyran jobbar genom att avverka material på objektet. Men du kanske uppnår någon slags equi librium?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Christian Jansson skrev:

MSDS-bladet för Evaporust säger nämligen sanningen eftersom tillverkaren CRC är tvungen att upplysa om ingående kemikalier där....


Om du sväljer det så säger databladet: Skölj munnen och kontakta läkare om du får symptom.

Jag skulle nog säga att det nog är en väldigt svag syra i såna fall.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



safe skrev:
Christian Jansson skrev:

MSDS-bladet för Evaporust säger nämligen sanningen eftersom tillverkaren CRC är tvungen att upplysa om ingående kemikalier där....


Om du sväljer det så säger databladet: Skölj munnen och kontakta läkare om du får symptom.

Jag skulle nog säga att det nog är en väldigt svag syra i såna fall.


thumbs up Jepp, någonstans kring 3-8% koncentration anges. Syra måste inte vara hälsofarligt, tex används ju citronsyra flitigt i matlagning.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Skruva banåkabil
Rostlösare till bromsok
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (684 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande