Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Otät flexi? Eller är jag trög?
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (1320 totalt)
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Men för fan Lars...

Aldrig flexrör med fläta på insidan!
Såhär slutade det för mig.

Scrolla ganska långt ner.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=97483&postdays=0&postor . . . .

2,5" till 1" strypning när jag skulle ut på mantorps raka...

Min fläta började ge upp redan i bänk (saknade typ 20hk mot vad den borde gett)
och efter 1h på mantorp så blev det såhär.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Jag funderar på flexdelens placering. Med tanke på att motorns orientering så kommer väl flexdelen inte att böjas utan vridas med denna montering? Vad jag sett så sitter den väl monterad längs bilen original och inte på tvären?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Fixxe skrev:
Men för fan Lars...

Aldrig flexrör med fläta på insidan!
Såhär slutade det för mig.

Scrolla ganska långt ner.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=97483&postdays=0&postor . . . .

2,5" till 1" strypning när jag skulle ut på mantorps raka...

Min fläta började ge upp redan i bänk (saknade typ 20hk mot vad den borde gett)
och efter 1h på mantorp så blev det såhär.


Jag kom att tänka på den efter jag svetsat ihop för andra gången... tänkte att du kanske klarade dig en stund iallafall men icke. Jag får väl lösa det då

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
MatsK skrev:
Jag funderar på flexdelens placering. Med tanke på att motorns orientering så kommer väl flexdelen inte att böjas utan vridas med denna montering? Vad jag sett så sitter den väl monterad längs bilen original och inte på tvären?


Original sitter den längs bilen. I mitt eftermarknadssystem satt flexin i kanske 60 grader mot färdriktningen. Många byter till "solida" system och sätter flexin på tvären innan katalysatorn istället. Like avgassystemet på denna bild. Det är till en Elise. Det verkar funka där men man ska ju inte köra med original motorkuddar med ett sånt system.


_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Innan du bygger om för femti elfte gången så kanske du ska testa att besikta den med hur det är byggt nu..

Finns nämligen risk för att avgasvärdena inte blir bra med en 100 cells race katt.

Vet snälla besiktningsmän som ser till att varmköra den ordentligt innan mätning för annars blir värdena dåliga med race katt och känner du inte den som besiktar så finns stor risk att han inte gör det..

Så då kanske du åker på att bygga om allt igen..

Så tips är att köra med en vanlig trång original katt vid besiktningen och byta efter

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 435



Den är ledad vid pilen om man inte gör misstaget och drar åt skruvarna så hårt att fjädrarna bottnar.


_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Innan du bygger om för femti elfte gången så kanske du ska testa att besikta den med hur det är byggt nu..

Finns nämligen risk för att avgasvärdena inte blir bra med en 100 cells race katt.

Vet snälla besiktningsmän som ser till att varmköra den ordentligt innan mätning för annars blir värdena dåliga med race katt och känner du inte den som besiktar så finns stor risk att han inte gör det..

Så då kanske du åker på att bygga om allt igen..

Så tips är att köra med en vanlig trång original katt vid besiktningen och byta efter


Det har egentligen alltid varit tanken. Innan hade jag en 200 cells kat och den har jag besiktat med men jag har byggt så jag kan swappa in antingen den eller original katalysator enkelt.
Jag finns dessutom förstående besiktningspersonal där jag brukar besikta

Förresten, det är redan kapat för femtielfte gången



_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
c311 skrev:
Den är ledad vid pilen om man inte gör misstaget och drar åt skruvarna så hårt att fjädrarna bottnar.



Ah, jag ser nu att jag postade fel bild Ursäkta.

Här nedan är det grenröret jag menade som är poppis. Då används det tillsammans med den korta biten med flexi i. Det är det röret jag har min flexi i samt katalysatorn.



_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Om du kapat loss det nu som på bilden så kan du väl slita ut strumpan på insidan?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Om du kapat loss det nu som på bilden så kan du väl slita ut strumpan på insidan?


Det kanske man kan? Inte provat. Där en bit av innerringen kvar som klämmer in innerstrumpan som kanske ställer till det.

Men jag hämtade en ny flexi i morse på AD Bildelar. De beställde från Hansen Racing igår. Rätt modell Den steker jag på plats ikväll.


_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 248



Den såg bättre ut ja

Du kan inte sätta lambdamutter ännu tidigare för att vara helt säker på att du inte riskerar läckage innan den mätt? Kanske t.om går att sätta den i det röret som har klisterlappen kvar? Det är ju ändå en bit ifrån portarna så borde inte kunna gå för varmt

Jag har mappat min bil en gång med avgasläckage innan sonden, verkligen inte att rekommendera. Blir vajsing delux

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Otto Leffler skrev:
Den såg bättre ut ja

Du kan inte sätta lambdamutter ännu tidigare för att vara helt säker på att du inte riskerar läckage innan den mätt? Kanske t.om går att sätta den i det röret som har klisterlappen kvar? Det är ju ändå en bit ifrån portarna så borde inte kunna gå för varmt

Jag har mappat min bil en gång med avgasläckage innan sonden, verkligen inte att rekommendera. Blir vajsing delux


Jo, i förrgår svetsade jag in en lambdamutter i just det röret. Där jag kluddat med orange i bilden nedan. Så nu har jag bara en skarv före sonden att få helt tät thumbs up


_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Skruva banåkabil
Otät flexi? Eller är jag trög?
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (1320 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande