Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
VW Bubbla 1500 -69 blir Baja Bug
1, 2, 3   >>
92 besök idag (4321 totalt)
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352


Trådstartare
Då projektet har officiellt spårat så tänker jag att det kan väl passa rätt bra på rejsa. Från början skulle det bara byggas med lite "bolt-on" grejer från andra VWs för att hålla projektet enkelt och att jag ska komma ut i sommar.
Men.. man är som man är och är inte nöjd förrän det är optimerat på ett eller annat sätt. Eller i alla fall förbättrat.
Har ett par månader av text och bilder till jag är där jag är idag så jag kommer väl posta lite över ett par dagar nu för att komma ikapp. Jag lägger gammal text i quotes för att särskilja vad jag skriver nu och vad som är gammalt.

Citat:
Detta är min absolut första bil och mitt absolut största "jag har inte mage att göra mig av med den"-bil.

Fick den av min farmor för ungefär 20 år sedan, 15-16 år gammal var jag kanske. Gammalt callooker-projekt verkar det ha varit med igenlagda lister och rollad matt grå.
Ingen bil som gick att köra då, ingen bil som går att köra idag.

Däremot har jag försökt köpa på mig lite delar under åren men utan att någonsin sätta ihop den.

Delar som köpts till den genom åren:
1500-motor
8-spoke-fälgar
Matta
Plastskärmar (sålda igen, det var innan man ens visste att 1303 inte passar på en -69)
Bromsrör

Delar som köpts det senaste året:
Komplett baja-kit
31x10.5x15-däck
Portaler - big nut (växellåda och portaler från en vw splitbuss, pre -67)

Men vad är planen nu då?
Ja, det vet jag knappt själv, har varit sugen på baja de senaste 10 åren och så dök det upp ett kit för småpengar för 2 år sedan.

Framtidsplaner - kortsiktigt:
Få den besiktigad - Check 231124

Därefter börjar nog uppkapning för baja
Hade varit ball med flipfront istället - Check 231104
Hitta 70 mm höjning till framvagnen - Check 230827
Göra en liten justering av torsionsfjädring fram
Montera portaler
Komma på något som tar bort att den höjs vid accelration - Check komma på Aug -23
Några schysta fälgar - Check 230827

Långsiktigt (kommer väl aldrig hända?):
Dubbla A-bärarmar fram
IRS
Ev IRS + portaler
1600-motor - Check 230827
Trim av 1600
Börjar med lite bilder som är några år gamla. Det är ungefär så den sett ut sedan jag fick den förutom att min far gjort någon rostlagning vid hjulhuset bak och fram.


Det som däremot har blivit är att jag ska köra IRS istället för sving, jag har blivit med vattenskadad motor, en V6 från PSA. Jag har börjat fundera över hur jag ska montera rör för att försärka upp kaross och upphängning av motor. Så 1600-motor, portaler går bort iaf.
Det som gör att det är intressant att lägga upp bilen på rejsa nu är att det blir burbygge och mest troligt även egenbyggda dubbla A-armar. Kollar lite på om jag ska beställa färdiga förlängda armar bak eller om man ska bygga eget där också..

OBS! Kan finnas text mellan bilderna







Jag var iväg och hämtade bajakit, det är imponerande vad som ryms i en Tesla Model Y faktiskt.








Och sen blev det en flytt av bilen från garaget hemma till ett garage som jag och min bror delar. Detta gjorde att den svarta -58an, som jag samäger med bror, fick följa med hem istället då min bror bara bor dryga kilometern från mig. Mycket enklare att ta en tur med bilen då.



_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352


Trådstartare
Passar väl på att slänga upp ett svar till

GAMMAL INFO

Ska bespara er en del av det tråkiga fram till besiktning. Men det beställdes i alla fall en del grejer inför besiktning. I princip allt nytt i bromsväg, fixade fram några begagnad däck som låg utan torrsprickor.

Lite motivationsbilder måste man ju ta för att hålla humöret uppe. Här med framvagnen i originalhöjd. Tanken var här att fixa fram VW typ 181 / Thing-spindlar som höjer ca 75 mm.





_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352


Trådstartare
Äh, kör en till.. Vill komma till nu-tid.. Vi är just nu i slutet på augusti.

Citat:
Idag har jag mest kört bil längs E4. Upp till Mantorp sedan rakt norrut på bygden och hämta fälgar hos Lars. Vidare till Jönköping och träffar Anders och köper 181-spindar av honom. Köper även spontant en 1600 av honom.

Allt detta trycks in i bruksbilen, som tack och lov är rymlig.

75-80 mil senare så är man riktigt taggad på att få se fälgarna med däck på. Jag såg framför mig att det skulle bli bra, men jag får nog säga att resultatet var bättre än vad jag väntade mig.
Nu kanske man får dock fundera över 33x12.50-däck istället för 31x10.50...


Fälgarna är 15x8 och 15x10. Tror fram är ET25 och bak är ET0.






_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



thumbs up

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 280



Kul projekt! När jag läste rubriken såg jag framför mig en sån här öppen plastbalja på bubblaplatta (men dom kanske kallas beach buggy?) och rös till lite.. men det här är ju ballt thumbs up

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352


Trådstartare
patrikh skrev:
Kul projekt! När jag läste rubriken såg jag framför mig en sån här öppen plastbalja på bubblaplatta (men dom kanske kallas beach buggy?) och rös till lite.. men det här är ju ballt thumbs up


Ja, de kallas beach buggy och det är inget som riktigt faller mig i smaken



Vi tar och hoppar fram till november. Mycket allmän "renovering" och byte av saker. Fibblar en hel del med förgasaren och tändningen för att få den genom besiktnig. Även montering av diverse delar som nya bälten jag hade liggandes från baksätet från 306an.
Men bilen börjar bli redo för besiktning i detta skede iaf. Sen att där dyker upp fler problem på vägen såklart..

Här ser man även hur stora däcken faktiskt är

Citat:
Jag tog och avbröt besiktningen då co var på 9-10.

Så hem igen, kollar över tändning igen, ny inställning av förgasare och kollar även bränsletrycket.
Nu går den bättre än innan och tomgången är mycket bättre så blir ett nytt försök snart igen.

Var iväg igår i Skövde och hämtade en flipfront, nu har projektet officiellt spårat


Så en flipfront fixades ner från Skövde genom en kär vän som plockade upp den.




_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Baja bug står högt på villhöver-listan thumbs up

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352


Trådstartare
Då börjar resan mot nutid.

Citat:
Idag [2023-11-11] blev det besiktning av bilen.
Regnade och jävlades.. Men i sista svängen in till bilprovningen så smäller jag säkringen till blinkers och tuta. Tack för den!
Men det fanns fler problem, en spindelled som glappade och rost i framvagnen.

Ikväll så revs den ner och började göra rent, knacka och se hur dålig den är, och den är dålig.. Betydligt sämre än förväntat och jag tror det är bättre den får bli donator till den breda framvagnen som ska fixas.

Så nu ska jag ha tag på en framvagn som är i vettigt skick att använda vid besiktning. Tips? Ju längre söderöver ju bättre för min del.




Citat:
Har börjat fundera på om man skulle skippa RGB/portaler och köra med IRS istället.. Funderar på om man kanske skulle köra med växellåda och upphängning från en bay istället. Bör väl kanske ge runt 100 mm i spårviddsökning?


Citat:
[2023-11-13] Inga bilder idag tyvärr, men jag var och lånade en stomme av Jonas, [en för mig okänd människa sedan tidigare]
Så nu sitter stommen på bilen, fjäderpaket monterat och styrväxel. Imorgon ska jag hämta upp en ny spindelled hos CSP i Hyllinge. Lyxar kanske till det med en ny damask fast jag inte ska använda dessa armarna. Så jag hoppas framvagnen är ihop igen på tisdag när jag ska ner nästa gång.


Citat:
Spindelled monterad. Efter mycket om och men så hittade jag mothåll. Blev innerringen från ett gammalt hjullager.
Igår så satte jag ner bilen på egna hjul igen, men jag har lyckats förstöra båda styrlederna när jag hållit på. Så nu är 4 nya beställda.

Blinkers och tuta fungerar igen. Har tagit ner och felsökt utan att hitta vart felet är. Så nu hoppas jag att det håller till och från besiktning.

Bilen ser inte klok ut, men det gör inget just nu ändå



_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352


Trådstartare
Nu har vi iaf kommit till den punkt där det roliga börjar. Bilen blev godkänd för 2 månader sedan nu

Citat:
[2023-11-23]Nytt försök idag med besiktning!

Regnar såklart idag (också). Hade ju alla blinkers, tuta, spindelled och rost i framvagn att åtgärda.
Bytt framvagn och satt i en ny spindelled. Felsökte blinkers och tuta utan att hitta varför den small säkringar. Tänker det borde fungera nu.

Kör in, på vägen in lägger en blinkers av såklart. Hinner precis byta en trasig glödlampa innan jag rullar in. Bilen blir godkänd!!
Hinner inte mer än att köra ut så smäller jag säkringen igen. MEN SKIT I DET! Den är godkänd!

Nu är det snart dags att ta tag i ombyggnationen

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352


Trådstartare
Nu har vi kommit till mitten av december. Och bilen har börjat plockas ner igen för ombyggnad.

Citat:
Nu har jag påbörjat ombyggnation. Har med mig en gammal kollegas tonårsgrabb i garaget också så jag får sällskap och han får lära sig ett och annat ICQ/ab
Har börjat plocka ner skärmar, huv, motorlucka. Har även satt kapen i fronten och tagit bort en del plåt där. Och såklart så ska man ha lite motivationshöjande montering av saker bara för att.
Fick även beställt hem ett EMPI baja-avgasrör i november någon gång, ett av de absolut sista av den modellen. Tydligen har de ersatt med något annat som är betydligt dyrare.

Än så länge inga överrasknigar, men det lär komma. Lika så en del frågor när saker och ting ska monteras igen.


Med facit i hand så blir det inte varken det avgassysystemet eller ens en VW-motor. Så en hel del jag köpt har jag bestämt mig för att sälja igen. Detta för att om man ändå ska köra VW-motor så kommer man behöva lägga en del pengar på att renovera den, lika så trimma den för att få någon ork.










Citat:
Rätt däck, fel fälgar iaf. Överväger att byta bort portalerna mot IRS istället, men då får det bli någon som vill byta som det ser ut just nu.

Kapade upp två framvagnar i veckan, så snart ska de provmonteras ordentligt. Behöver ta tag i tornen också, men där måste jag bog bestämma mig för vilka dämpare jag vill köra med sen, för att kunna tillverka rätt torn.

Några justerbara dämpare hade varit trevligt





_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352


Trådstartare
Citat:
Loppat ihop framvagnen, provmonterat och försökt flukta in vart hjulen kommer hamna. En rätt trevlig syn får jag säga. Uppskattar väl att bilen kommer bli 50-70 mm högre än på bilderna








Citat:
Växellådan åkte ur bilen nyligen. Det känns som det kommer sluta med att jag delar platta och kaross.. Don't ask me why..




_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352


Trådstartare
Nu är vi framme vid nutid, äntligen! Efter detta inlägg iaf

Citat:
Jag tog det underbara beslutet att dela på kaross och platta då jag såg en tråkig lagning som är framför torsionsröret vid bakaxeln.
Det var roligare sagt än gjort iaf. Lappad på undersidan av värmekamrarna och fastsvetsat i plattan. Det kom fram en hel del mer som var dåligt lagat.
Så nu kommer jag få byta en hel del plåt istället.

Finns en liten video här
https://www.instagram.com/reel/C1yx4ZhIgWc/


Citat:
Händer lite hela tiden. Dock lite halvdålig på att uppdatera. Känner mig nöjd med att jag plockar ner plattan och gör den i ordning ordentligt, så slipper jag fundera mer på det i framtiden.
Så nu ligger den bredvid och det är dags att börja köpa lite plåt, skulle dock behöva en ny svets för jag orkar inte ligga och tiga all plåt. Dock är det bra träning ICQ/ay

Ändå positivt överraskad att plattan är så okej som den är. Ska nog försöka svetsa i infästning för IRS när den ändå är nere.




Citat:
Står och väger vad jag ska göra här näst. Något måste göras åt golvet iaf, att köpa lite plåt där det är trasigt är nästan samma pris som att köpa kompletta golvhalvor av sämre kvalite. Men det är just det, det är sämre kvalite.. Eller ska man lägga 8k på två kompletta golvhalvor istället? Lite jobbigt för det äter upp mycket av den budget jag har för bygget.. Men om några år lär jag inte ångra mig.

Har också börjat fundera på om jag ska sälja av 1600an jag har, lika så busslådan med portaler. Det kommer bli busslåda (002/091) och någon annan motor, host, v6, host. Även öppen för andra förslag än de två växellådorna.


Citat:
Nu har jag fått inre fred och får i lite fransk skönhet i denna tyska saken. Den var nästan gratis så kunde inte låta bli.

(För övrigt så har jag hållit på med franska bilar i snart 20 år, 205 gti, 405 mi16, 306 gti)


Citat:
Det är en motor som är utvecklad av Peugeot och Renault. Heter ES9 på peugeotiska och L7 på renaultiska. Detta är grunden för den trimmade versionen sitter i Clio V6.
Den är på strax under 3 liter, 2950 cc ungefär, 190hk i effekt och ingen vvt eller liknande. Störta anledningen att det blev denna framför generationen nyare är att det går att låsa upp original ecu.
Generationen senare har 205-210hk och fick en liten uppgradering från Porsche tror jag det var med vvt och skit. Men den går inte att låsa upp ecu på, så då hade det fått bli eftermarknadssprut och mer komplex mappning pga vvt
.


_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1150



så kul, nu spårar det ut
det blir häftigt detta
PS: var det inte dej jag köpte 4 st lila bbs fälgar av för något år sen, i Höganäs ?

_________________
henrik nielsen
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352


Trådstartare
fordcapri skrev:
så kul, nu spårar det ut
det blir häftigt detta
PS: var det inte dej jag köpte 4 st lila bbs fälgar av för något år sen, i Höganäs ?


Det blir absolut kul om jag ror det i mål!
Det stämmer! Ångrar väl mig lite att jag sålde dem. Hittade förresten originalskruvarna men då mindres jag inte vem jag sålde dem till.
Tror de finns kvar någonstans men nu vet jag inte vart de är igen.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1150



jo jag hittade skruvar i tyskland.
jag har oxå såld dom, dom följde med den bilen jag byggde

_________________
henrik nielsen
Citera
joaly
Linköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 47



Kul bil, vad gör man med torsionsfjäderpaketen när framvagnen breddas sådär?

_________________
Joakim L'/dig
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352


Trådstartare
joaly skrev:
Kul bil, vad gör man med torsionsfjäderpaketen när framvagnen breddas sådär?


Tackar!
Man kapar dem strax över mitten och kör dubbelt så många Har behållt infästningarna på originalposition, så ena sidan får en uppsättning fjäderpaket och andra sidan får en uppsättning fjäderpaket.

Jag vill egentligen bygga A-armar fram men lite osäker

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352


Trådstartare
Fick hem SFRO-boken, vilket blev en liten besvikelse får jag säga.

Finns ett eget avsnitt för VW-platta som är riktigt tråkigt utfört och som jag tolkar det, att ska man göra något roligare(ombyggnad av framvagn, bakvagn, motorbyte till annan tillverkare, bromssystem från annan bil eller styrväxel) med bilen så blir det amatörbyggt fordon istället för ombyggt fordon som jag gärna hade reggat den som.

Får väl ta kontakt med dem och se vad de säger, annars får det väl bli att ta kontakt med Testa och se om man kan runda SFROs regelverk att den ska reggas som amatörbyggt fordon.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258



Alex H skrev:
Får väl ta kontakt med dem och se vad de säger, annars får det väl bli att ta kontakt med Testa och se om man kan runda SFROs regelverk att den ska reggas som amatörbyggt fordon.


Therealpinto brukar hitta alla bra/roliga/intressanta trådar, men det skadar inte att fråga här också:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7966&postdays=0&postord . . . .

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Alex H skrev:
Får väl ta kontakt med dem och se vad de säger, annars får det väl bli att ta kontakt med Testa och se om man kan runda SFROs regelverk att den ska reggas som amatörbyggt fordon.


Therealpinto brukar hitta alla bra/roliga/intressanta trådar, men det skadar inte att fråga här också:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7966&postdays=0&postord . . . .


Tack för tipset! Hade helt glömt av den tråden så ska slänga upp mina frågor där

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352


Trådstartare
En liten update! Nu är vi i nutid också vilket är skönt!

Jag fick svar om att bygga på VW-platta, men det gäller enbart vid karossbyte vilket jag inte ska göra. Det medför att jag kommer med högsta sannolikhet registrera den som ombyggt fordon.

Jag gar börjat kapa ur golvhalvorna då de var lite trötta här och där. Hade troligen gått att rädda men lika bra att ha frisk plåt om man nu ska svetsa fast lite bur också.
Det blev OEM-kvalite på golvhalvorna och det blev halvor till 73-> då de var runt 1000kr billigare per st. Ska ändå inte använda mig av original stolsinfästningar. Skillnaden är att de olika halvorna har lite olika pressning och olika stolsinfästningar.

Så det finns domkraftfäste och bakre stolsskenor att köpa för billig peng.

Jag har börjat fundera hur jag ska gå vidare med projektet nu. Överväger att gå direkt på dubbla a-armar fram och köra med förlängda IRS-armar bak. Kommer nog behöva tillverka dem själv då SFRO vill se förstörande tester på sådana saker. Det som jag funderar på att göra om jag går den vägen är att jag ska ta och öppna upp tunneln och se om man kan få plats med två rör där i som jag ska fästa de främre armarna i och som löper hela vägen bak och ersätter hornen. Detta för det behövs nytt växellådsfäste och fäste för motorn.

Sen är frågan vad man ska köra för växellåda.
Har väl kommit fram till att det finns två vägar att gå. Båda lär bli lika dyra tyvärr.

1. 091/002-låda. 930-medbringare och knutar. Bellhouse/sprängkåpa kommer behöva fräsas ut för att matcha växellåda och motor. Detta då jag behöver ha in vevaxelgivaren som tar signal från svänghjulet.
Med denna lösning kan jag köra med Peugeot svänghjul och tryckplatta och köra med en egennitad lamell. Jag kan enkelt lägga så spline på ingående axel hamnar rätt.
Nackdelen är att det är gamla lådor, behöver troligen renoveras. Lika så kostar det en hel del med den klumpen alu. Fördelen är att det är en lös sprängkåpa och att man har noskon.

2. Porsche G96-låda. Detta kräver dock att jag kapar av sprängkåpan och svetsar dit motsvarande del från växellådan till v6an. Måste dock kolla måtten så det finns material på rätt ställe för att ens kunna svetsa. Alternativet här är att fräsa en tunnare adapterplatta som svetsas på plats. Detta gör att jag kan köra med porsche OEM lamell till Peugeots tryckplatta. Måste dock kolla upp hur det blir med den hydrauliska kopplingen.
Nackdelen är att den är betydligt dyrare i inköp, men skulle man köra sönder så kan man förhoppningsvis behålla huset. Modernare låda och 6 växlar. 1-4 blir som för en 091, ungefär och sen har man två växlar till. Teoretisk topphastighet på över 320 km/h, haha





_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Andra projekttrådar
VW Bubbla 1500 -69 blir Baja Bug
1, 2, 3   >>
92 besök idag (4321 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande