Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
VW Bubbla 1500 -69 blir Baja Bug
<<   1, 2, 3   >>
67 besök idag (4296 totalt)
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



alternativa vägellådor subaru.. man köper kronhjul och pinjong från aus.. och en hylsa som kopplar bort 4 hjuls driften.. eller i det fall kanske du vill ha det, i sådant fall vänder man den gamla bakdíffen upp och ner..
köpte 3 kitt ena sitter i en vw buss från 56 med wrx maskin.. andra skall i min buss med en 2,2 sug subaru maskin.. 3 kittet skall i en 67 lyxbuss.. där ägaren funderar att byta från den planerade typ r wrx maskinen till en 2,2 porsche 6 a som sakta samlas ihop..
snik alternativet.. köp en passat med längsmotorlåda . eller audi växellåda.. eller en från en porsche boxter..
sätt motorn i baksätet.. eller om du vill ha motorn längst bak sätt växellådan upp och ner flytta vent och oljeplugg.. nackdel branta drivaxel vinklar.. annars fungerar lådorna bra då dom ju snurrar som önskat..
gamla busslådor kostar ca 40 k att renovera.. vill du förstärka. lägg till en hel del..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352


Trådstartare
Michael Th skrev:
alternativa vägellådor subaru.. man köper kronhjul och pinjong från aus.. och en hylsa som kopplar bort 4 hjuls driften.. eller i det fall kanske du vill ha det, i sådant fall vänder man den gamla bakdíffen upp och ner..
köpte 3 kitt ena sitter i en vw buss från 56 med wrx maskin.. andra skall i min buss med en 2,2 sug subaru maskin.. 3 kittet skall i en 67 lyxbuss.. där ägaren funderar att byta från den planerade typ r wrx maskinen till en 2,2 porsche 6 a som sakta samlas ihop..
snik alternativet.. köp en passat med längsmotorlåda . eller audi växellåda.. eller en från en porsche boxter..
sätt motorn i baksätet.. eller om du vill ha motorn längst bak sätt växellådan upp och ner flytta vent och oljeplugg.. nackdel branta drivaxel vinklar.. annars fungerar lådorna bra då dom ju snurrar som önskat..
gamla busslådor kostar ca 40 k att renovera.. vill du förstärka. lägg till en hel del..


Tackar tackar för dina tankar! Subarulåda skulle kunna vara ett alternativ, frågan är vad kronhjul och pinjong går på för att fixa till det. Hittade något företag och då var det nog snack om 1300 dollar, oklart om det var US eller AUS. Kör man Subaru-motor så är det ett klockrent alternativ!
Men även med en subarulåda får jag samma problem som med en Porsche, att jag måste fixa en ny sprängkåpa.
Någon flippad vw/audi blir det inte pga drivaxelvinklar och även om många har lyckats köra många mil så, så tar det emot i ingenjörsdelen i mig.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 433



Renault 21 Turbo och 25 UN1 transaxel. Den tidiga versionen, 369 fanns i Renault 5 Turbo, 20, 30TS, 30TX, Alpine V6 & GTA. Visserligen gammal men ganska tålig och diffen går att vända. Ingående axel är över diffen. UN1 användes aven i senare Lotus Esprit, Venturi, DeLorean, Renault Espace och tusentals kitcars. Några Venturi hade en speciell 6-växlad men den är sällsynt. Den 4-växlade heter 367. Renault Master hade en liknande UN5 men den är anpassad för kommersiella fordon. Det ska finnas flera alternativ på slutväxel, Quaife diff och drevsatser.

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352


Trådstartare
c311 skrev:
Renault 21 Turbo och 25 UN1 transaxel. Den tidiga versionen, 369 fanns i Renault 5 Turbo, 20, 30TS, 30TX, Alpine V6 & GTA. Visserligen gammal men ganska tålig och diffen går att vända. Ingående axel är över diffen. UN1 användes aven i senare Lotus Esprit, Venturi, DeLorean, Renault Espace och tusentals kitcars. Några Venturi hade en speciell 6-växlad men den är sällsynt. Den 4-växlade heter 367. Renault Master hade en liknande UN5 men den är anpassad för kommersiella fordon. Det ska finnas flera alternativ på slutväxel, Quaife diff och drevsatser.


Intressant information. Vet att Espace hade transaxel men det var inget jag kollade vidare på då för mig satt den åt fel håll. Är det en låda som börjar få samma problem som VWs 002 och 091, dvs att de bröjar bli svåra att få tag på och oftast kräver renovering för att kunna användas?
Det återkommande problemet för mig oavsett vad jag väljer är att jag måste fixa ny sprängkåpa för att montera motorn, tveksam om en adapterplatta kommer fungera. Så går det när man tänker med hjärtat och inte hjärnan
Nummer två är att väljer jag något annat än Porsche så får jag problem med vad för drivknutar jag ska köra, där Porsche-lådan redan från början har rätt medbringare.
Det finns att köpa rätt medbringare till VW-lådor och Subaru-lådor vad jag sett (Porsche 930-knutar vill jag köra med). Där finns det också en hel uppsjö av drivaxellängder att välja på tillsammans med de knutarna.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 433



DeLorean och Alpine har PRV V6 baktill. För att vända på diffen så att kronhjulet hamnar på andra sidan pinjongen delar man på lådan. Man behöver shimsa om diffen efteråt så kronhjulet har rätt avstånd till pinjongen. Det finns diverse kopplingskåpor till rak 4, V6 och V8. Jag vet inget om VW men har sett många byggen med UN1 eller 369. Även Lotus Esprit med Jaguar AJV6 (Ford Duratec V6 med Cosworth toppar) och UN1. Det finns medbringare för drivaxlar med vanliga RV-drivknutar. Bilden är en sällsynt Venturi 6-växlad.

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Kom på en lösning... använd en stadig låda.. sätt vw reduktionsväxeln växlar ute vid hjulen.. sänker hastigheten och ökar frigående och... vänder rotations riktningen.. givetvis får man knåpa med stubbaxlen då splitbussen har pendelaxelar ... men inget omöjligt..
Angående låda. . En adapter platta bör inte vara sååååå svår att skapa om man verkligen vill.
Subbagear har flertalet adaptersatser.. för subaru låda... hur som om man vill ha en stadig lösning så kostar det... trist när grejerna går sönder för det är ju när man vill använda dom...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352


Trådstartare
Var nere här om dagen och fixade lite med resterna från ena golvhalvan. Behövde ta huggmejseln och ta bort den sista plåten.
Som man ser på bilen lite tidigare så är ramhuvudet lite trött i framkant och lika så har någon tidigare gängat in M12x1,75 istället för M12x1,5 för framvagnen.

Detta kommer nog göra så att jag kommer ta bort hela ramhuvudet och ersätta med rör och bygga dubbla a-armar fram istället.
Den stora frågan är just nu vilka spindlar man ska köra, eller iaf vilka hjullager och hubbar. I värsta fall får man bygga en egen spindel. Jag har dilemmat just nu att jag har fälgar för Porsche, men det är kanske så att man ska tänka om även om jag tror att jag gärna behåller iaf 5-bult och inte går på 6-bult som många offroad-bilar har.
Jag blir lite mer begränsad bak för där tänker jag köra med 930-knutar vilket gör att jag behöver ha tag på stubbaxel för det. Där finns det en del som passar till standard IRS-grejer, lika så finns det färdiga sleeves att köpa för att svetsa fast i ett par egna armar. Det jag blir begränsad till då är att köra just Porsche-grejer (om jag hittar stubbaxlar för 108 mm knutar med tillhörande hubb) om jag inte väljer att gå med 5x205? Det är trots allt det ballaste bultmönstret.



c311 skrev:
DeLorean och Alpine har PRV V6 baktill. För att vända på diffen så att kronhjulet hamnar på andra sidan pinjongen delar man på lådan. Man behöver shimsa om diffen efteråt så kronhjulet har rätt avstånd till pinjongen. Det finns diverse kopplingskåpor till rak 4, V6 och V8. Jag vet inget om VW men har sett många byggen med UN1 eller 369. Även Lotus Esprit med Jaguar AJV6 (Ford Duratec V6 med Cosworth toppar) och UN1. Det finns medbringare för drivaxlar med vanliga RV-drivknutar. Bilden är en sällsynt Venturi 6-växlad.


Ser absolut smidigt ut att arbeta med om inte annat!
Då jag "tyvärr" bestämt mig för en motor som mig veterligen inte har någon passande transaxel-låda. Jag har absolut denna i tankarna även om jag i skrivande stund lutar åt en g96.
Det som är nice med UN1 är att det är lös kåpa på den dock känns det som den är gammal och börjar bli svår att få tag på.


Michael Th skrev:
Kom på en lösning... använd en stadig låda.. sätt vw reduktionsväxeln växlar ute vid hjulen.. sänker hastigheten och ökar frigående och... vänder rotations riktningen.. givetvis får man knåpa med stubbaxlen då splitbussen har pendelaxelar ... men inget omöjligt..
Angående låda. . En adapter platta bör inte vara sååååå svår att skapa om man verkligen vill.
Subbagear har flertalet adaptersatser.. för subaru låda... hur som om man vill ha en stadig lösning så kostar det... trist när grejerna går sönder för det är ju när man vill använda dom...


Adapterplatta hade absolut varit det bästa. Behöver dock ha plats för vevaxelgivaren till svänghjulet, alternativet är att faktiskt flytta trigger signalen.
Måste ha tag på en låda först innan jag kan börja skissa på en ev adapterplatta. Vet att det är en här på rejsa som bygger om sin bubbla för g96 med vw-motor tror jag det är.

Portaler finns ju, men den stora nackdelen med portalerna är att den flyttar squat punkten från centrum på hjulet till marken, vilket gör att jag kommer få väldigt konstiga beteenden med portaler. Som vi vet så gillar ju bussarna att resa sig under gaspådrag.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Angående A-armar; du kan köpa färdiga men de bör vara utan ytbehandling och du behöver materialspecifikation (och de måste förstås vara av lämplig konstruktion och dimension). Spontant sett är det ändå oftast bäst att bygga det man behöver till lite special som detta.

När det gäller spindlar så är det nog värt att skissa upp lite höjder och vinklar, jag gissar att du ska ha lite höjd fjädring och då vill du kanske ha en spindel som lirar bra med det. Hyfsat högt KPI är förmodligen också önskvärt för att minska scrub.

Det kan landa i att en egen spindel är rätt väg att gå men det är ju också en kritisk detalj som behöver hålla ihop ordentligt. Alternativt så är det smart att använda nedre del från ett McPhersonben (spindel) där du gör fäste för övre spindelleden själv. BMW har en del sådana spindlar som är rätt trevliga att bygga på.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352


Trådstartare
therealpinto skrev:
Angående A-armar; du kan köpa färdiga men de bör vara utan ytbehandling och du behöver materialspecifikation (och de måste förstås vara av lämplig konstruktion och dimension). Spontant sett är det ändå oftast bäst att bygga det man behöver till lite special som detta.

När det gäller spindlar så är det nog värt att skissa upp lite höjder och vinklar, jag gissar att du ska ha lite höjd fjädring och då vill du kanske ha en spindel som lirar bra med det. Hyfsat högt KPI är förmodligen också önskvärt för att minska scrub.

Det kan landa i att en egen spindel är rätt väg att gå men det är ju också en kritisk detalj som behöver hålla ihop ordentligt. Alternativt så är det smart att använda nedre del från ett McPhersonben (spindel) där du gör fäste för övre spindelleden själv. BMW har en del sådana spindlar som är rätt trevliga att bygga på.


Egna armar är nog det absolut enklaste men spindlar hade jag gärna handlat från OEM för att slippa räkna och göra massa tester. Om jag skulle gjort egna spindlar så hade jag nog gått vägen framåt med sådana lager med hubb som man skruvar fast. De med spindeltapp som man svetsar in känner jag mig inte trygg med.

Dessa spindlar från Cayenne/Q7/Tuareg såg vid första anblick intressanta ut. Speciellt aluminium-versionen (tidiga finns i stål) då de har radiell montering av bromsok, stål har axiell montering. Då borde jag kanske kunna utnyttja den inföstningen för styrstaget om originalpositionen är helt fel för mig.

tex: https://www.ebay.com/itm/275571847769

De verkar finnas efter 2019 med 4 leder och det borde flytta ut rotationsaxeln och minska scrubradien.
tex: https://www.ebay.com/itm/204270636172

Dock är de för 4wd, men jag får bara skruva dit en del av drivknuten så det håller ihop lagret.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Nackdelen med "höga" moderna spindlar kan väl kanske vara att det kan vara trångt i bubblans skärmar, plus att övre bärarmen kommer högt upp i chassiet där det kanske inte finns så mycket naturlig struktur att fästa in den mot.

Kan man lösa det går det säkert att få till en bra geometri.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352


Trådstartare
Det finns redan rätt lite struktur att fästa upp den mot, däremot kan det ju bli så att armarna slår i huven vid full komprimering. Och det vill jag ju såklart inte ha.
Kommer nog behöva ansluta rörkonstruktioner mot den bärande tunneln och lika så ta stöd av buren för att få till bra stabilitet för de övre infästningarna.

Ska börja skissa på lite olika hjulupphängningar och se om jag kan få några vettiga mått med fronten på. Så får vi se vad jag har att röra mig med.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Hmmm .....

Behåll karossen och bygg rörramschassi.

Den renoverade bottenplattan kan du sälja.


_________________
SO Johansson
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352


Trådstartare
NBC2 skrev:
Hmmm .....

Behåll karossen och bygg rörramschassi.

Den renoverade bottenplattan kan du sälja.



Nä, den vägen blir det inte då jag vill behålla identiteten.

Oklokt, kanske. Men denna gång styr hjärtat då det är min absolut första bil och den är från min farmor. Visst, karossen är den samma men det känns inte rätt bara.




Nu har jag äntligen fått installerat CAD-program på datorn, så nu har jag bara gjort en första initiella struktur och börjar kolla lite hur jag ska lägga upp allt för att få det att lira. Men jag tror jag är något på spåren för att få modellen rörlig som jag vill. Från 0 till 650 mm i videon. "ride height" är satt till 450 just nu. Däcket är 787 mm högt (31").

Måste dock se över mina inställningar för kvalité tillika fixa något enklare videoredigeringsprogram märker jag, haha


_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352


Trådstartare
Det är inte helt dött här men har en del andra grejer på gång parallellt. Det kommer nog en uppdatering på det sen också.

Just nu så är det lite två grejer som pågår, håller på att försöka planera hjulupphängning. Det är dags att bestämma vilken väg man ska gå med bakvagnen och växellåda.
Har börjat snegla åt en transaxel från Porsche, närmare bestämt G96 från 996. Det verkar ändå finnas en del att tillgå och en begagnad sådan blir nog billigare än att renovera en 091 ändå.
Har börjat hålla ögon öppna efter en begagnad låda och börjat scouta efter vem som kan tillverka adapterplatta och ett custom svänghjul. Får se om PMC Motorsport kan vara behjälpliga där. Tyvärr har de inte G96-lådan som alternativ men det kanske de kan tänka sig att fixa.

Sen med armarna bak får vi också se vad jag gör, SFRO vill gärna se förstörande tester på custom armar, vilket gör att köpa färdiga 3x3 eller 5x5 från staterna kan bli dyrt. Men det är en dialog jag behöver ta med dem snart.

Den andra delen som pågår är att jag har börjat kapa ur lite gamla lagingar på karossen som jag inte tycker håller måttet, tyvärr så är jag lite osäker om en ny repplåt kommer täcka upp det jag måste kapa ur. Får kanske överväga att hitta någon som är villig att kapa ur delar av karossen så jag kan lappa upp det först innan jag jag lagar den nya karossens plåtbit. Vi får helt enkelt se.

Parallellt med detta så jobbar jag lite på plattan. Just nu har jag öppnat upp tunneln för jag tänkte jag skulle dra rör i den.
Dels nya bränslerör, blir nog en 8mm för matning och en 10mm för retur. Lika så tänkte jag dra dubbla 40 eller 45mm rör som ska agera infästning för både framvagn och växellåda/motor inne i tunneln. Det är dags att investera i en rörbock snart.

Mycket text men det är också snart 3 veckor sedan uppdatering. Tankar och idéer tas tacksamt emot. Lika så andra idéer på transaxlar. Snackade lite med Michael om subaru-låda och nytt kronhjul och pinjong för att kunna ha motorn bakom transaxeln istället. Men det kommer hamna på samma peng som en begagnad Porsche-låda. Men det kanske kan vara en bättre väg att gå. Det som talar för det är väl att det kan vara lättare att få tag på lådor, och sen att det finns vettigare utväxlingar. De tre första växlarna är rätt långa på porschen och lämpar sig mer på motorvägen än någon som helst offroad-körning.

Och så lite random bilder, för sånt uppskattas alltid!









_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Kolla lite på utväxlingen. ..
Dvs vilken hastighet du vill ha..
Vilka varv motorn gillar och dina stora däck = rullomkrets...
För teoretiskt för min ap hjärna... men..
Dumt om man måste slira sig igång när man vill ut i terrängen. . Och har någon/några växlar till ingen nytta...
Se inte detta som gnäll utan bara vänlig omtanke..
Funkar det dåligt blir det gärna tråkigt.. ev vw pickup med 1,8 t och 996 låda och större hjul vet jag vart för högt växlad för normal trafik .. enligt ägaren. Altså den gick att köra.. men inte behagligt.. och onödigt hög topphastighet, och slutväxel byter man inte själv att plocka isär drevsatsen kräver tydligen en 200 tons press.. 997 lådan däremot är en helt annan bättre individ. Tittat på ett flertalet 996 lådor med trasiga hus.. (med tanke att laga svetsa om svep. ) men..ändå mycket pengar..och hyfsat stora..och få ihop sedan
Angående plattan.. byta ut bränsle ledningen är ingen dum idé. ..och så enkelt när allt är öppet... sen växellänkage går ju att lägga över plattan när du sen har låda.. kanske fina torrisions stavarna..bak så en större låda får plats och köra med coils.. motor vikten/torrisions spec är väl kanske lite fel ändå. Och sedan ny svinga med ledlager... mycket att tänka på....

_________________
Michael Thulesius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182




kanske ger dig något..[/youtube]

_________________
Michael Thulesius
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1149



jävligt bra video, det behöver inte vara så krångligt

_________________
henrik nielsen
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352


Trådstartare
Absolut intressant att se, men det är något jag aldrig skulle kunna göra.

Det grundar sig i att jag har jobbat 6 år inom R&D för fordonsbranschen, speciellt drivsystem, och är fortfarande verksam.
Detta är ett bra sätt att köra sönder lagerna i lådan i förtid. Vad jag kunde se så fanns det punkter som inte har ordentlig styrning utan man styr bara på skruvarna, det kan säkert slå på upp till 1 mm mellan monteringarna.

Det hade säkert fungerat ett par år, men tyvärr så vet man bättre. På gott och ont..


Kommer nog dumpa tanken på G96/G97 mer eller mindre enbart pga utväxling. Och lite för att kopplingarna till de är dyra, och ofjädrade.

Jag ska ta ner den VW-lådan jag har (från T2 buss) och ta med den ner till Mats i Malmö för att få ett prisförslag för att renovera den jag har. Kan ev ha en uppsättning växlar på nys så man kan kanske få ihop något vettigt utan att det springer iväg.
Mats tyckte jag skulle köra med förstärkt original-låda då de kör med bra mycket mer effekt på strippen med de lådorna.

Subaru-lådan finns fortfarande kvar lite i bakhuvudet fast det blir rätt dyrt med grejer för att bygga om den.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Porsche och vw lådorna styr på en nedsvarvad kant, inte med styrhylsor eller bara på bultarna 😊👍

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Alex H skrev:
Absolut intressant att se, men det är något jag aldrig skulle kunna göra.

Det grundar sig i att jag har jobbat 6 år inom R&D för fordonsbranschen, speciellt drivsystem, och är fortfarande verksam.
Detta är ett bra sätt att köra sönder lagerna i lådan i förtid. Vad jag kunde se så fanns det punkter som inte har ordentlig styrning utan man styr bara på skruvarna, det kan säkert slå på upp till 1 mm mellan monteringarna.

Det hade säkert fungerat ett par år, men tyvärr så vet man bättre. På gott och ont..


Kommer nog dumpa tanken på G96/G97 mer eller mindre enbart pga utväxling. Och lite för att kopplingarna till de är dyra, och ofjädrade.

Jag ska ta ner den VW-lådan jag har (från T2 buss) och ta med den ner till Mats i Malmö för att få ett prisförslag för att renovera den jag har. Kan ev ha en uppsättning växlar på nys så man kan kanske få ihop något vettigt utan att det springer iväg.
Mats tyckte jag skulle köra med förstärkt original-låda då de kör med bra mycket mer effekt på strippen med de lådorna.

Subaru-lådan finns fortfarande kvar lite i bakhuvudet fast det blir rätt dyrt med grejer för att bygga om den.


berätta gärna vad slutpriset blir med vw låda förstärkning/renovering och adapterplatta hybrid koppling/svänghjul... mats är helt klart rätt person vad gäller vw lådor.. busslåda i bubbla platta blir nog en del köttande.. men inget omöjligt.

_________________
Michael Thulesius
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352


Trådstartare
Michael Th skrev:
Alex H skrev:
Absolut intressant att se, men det är något jag aldrig skulle kunna göra.

Det grundar sig i att jag har jobbat 6 år inom R&D för fordonsbranschen, speciellt drivsystem, och är fortfarande verksam.
Detta är ett bra sätt att köra sönder lagerna i lådan i förtid. Vad jag kunde se så fanns det punkter som inte har ordentlig styrning utan man styr bara på skruvarna, det kan säkert slå på upp till 1 mm mellan monteringarna.

Det hade säkert fungerat ett par år, men tyvärr så vet man bättre. På gott och ont..


Kommer nog dumpa tanken på G96/G97 mer eller mindre enbart pga utväxling. Och lite för att kopplingarna till de är dyra, och ofjädrade.

Jag ska ta ner den VW-lådan jag har (från T2 buss) och ta med den ner till Mats i Malmö för att få ett prisförslag för att renovera den jag har. Kan ev ha en uppsättning växlar på nys så man kan kanske få ihop något vettigt utan att det springer iväg.
Mats tyckte jag skulle köra med förstärkt original-låda då de kör med bra mycket mer effekt på strippen med de lådorna.

Subaru-lådan finns fortfarande kvar lite i bakhuvudet fast det blir rätt dyrt med grejer för att bygga om den.


berätta gärna vad slutpriset blir med vw låda förstärkning/renovering och adapterplatta hybrid koppling/svänghjul... mats är helt klart rätt person vad gäller vw lådor.. busslåda i bubbla platta blir nog en del köttande.. men inget omöjligt.


Blir det busslåda så blir det ett nytt svep och så kör jag med Peugeot-svänhjul, koppling, kopplingsarm och allt det.

Förstärkt bubbla-låda tror jag går bort, men vi får se vad han har att säga när jag väl träffar honom. Jag är inte sämre än att jag ändrar mig.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Andra projekttrådar
VW Bubbla 1500 -69 blir Baja Bug
<<   1, 2, 3   >>
67 besök idag (4296 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande