Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
VW Bubbla 1500 -69 blir Baja Bug
<<   1, 2, 3
114 besök idag (4343 totalt)
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352


Trådstartare
Sådärja, lyckades spräcka framrutan när jag skulle ta ur den. När den väl var spräckt kom jag på att jag kan ju skära upp gummit inifrån, då gick allt så mycket lättare. Man lär så länge man lever.

Däremot så fick jag mig en mindre trevlig överraskning, men samtidigt inte så förvånande.
Vad är vägen framåt? Högersidan går nog att fixa till med lite plåt men vänster sida känns som jag behöver komplettera med lite original-plåt, mest för det börjar rosta på plåten innanför också. Rostlagning är en helt ny grej för mig och har alltid försökt ducka karossarbete.



_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278



Det där var ju inte alls så farligt! Jag tog mig an ett "lite" värre projekt som första projektbil någonsin, och den rostlagningen var inte att leka med. Insåg att när man väl kom igång med det och började så lärde man sig allt eftersom - du är metodisk nog att det inte kommer vara några bekymmer alls, kan jag inte tänka mig.

I mitt fall tog jag helt enkelt en större del av rutramen och bytte hela området, men i ditt fall är det så litet att du nog bara kan kapa ut delar och pussla ihop.








_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Vet inte hur mycket av framrutan som finns kvar... men om du tejpar över med tex silvertejp så har du något att malla mot så din senare nya fina framruta passar utan att vara i kläm. . Extra viktigt när du kastar dig ut i spenaten och det flexar. . Nä den karossen flexa nog inte så mycket.. men kul om det passar...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352


Trådstartare
Michael Th skrev:
Vet inte hur mycket av framrutan som finns kvar... men om du tejpar över med tex silvertejp så har du något att malla mot så din senare nya fina framruta passar utan att vara i kläm. . Extra viktigt när du kastar dig ut i spenaten och det flexar. . Nä den karossen flexa nog inte så mycket.. men kul om det passar...


Rutan är "hel", sitter iaf kvar i sin list så kan fortfarande ha den som mall om det skulle behövas.

OscWan skrev:
Det där var ju inte alls så farligt! Jag tog mig an ett "lite" värre projekt som första projektbil någonsin, och den rostlagningen var inte att leka med. Insåg att när man väl kom igång med det och började så lärde man sig allt eftersom - du är metodisk nog att det inte kommer vara några bekymmer alls, kan jag inte tänka mig.

I mitt fall tog jag helt enkelt en större del av rutramen och bytte hela området, men i ditt fall är det så litet att du nog bara kan kapa ut delar och pussla ihop.


Med min försumbara erfarenhet så är det mycket, haha. Men ja, du hade verkligen ett riktigt jobb framför dig där.

Får bli ett besök till hovleverantören feltema och köpa en bit plåt och prova mig fram. Skulle helst behöva krympa plåten men sådana fina verktyg har jag inte. Ska se vad som finns i min bekantskapskrets

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1150



såna hörnar brukar finnas som repplåt hos dom som säljar delar till wv
det mycket enklare än att få ihop något själv
bara märka upp o kappa ut o i med ny bit

_________________
henrik nielsen
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352


Trådstartare
fordcapri skrev:
såna hörnar brukar finnas som repplåt hos dom som säljar delar till wv
det mycket enklare än att få ihop något själv
bara märka upp o kappa ut o i med ny bit


Jag har kollat på custom speed parts, vw up north, vw importen utan framgång. Har du andra tips så tar jag tacksamt emot det! Paruzzi har så jävla värdelös hemsida så jag orkar knappt gå in där

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182




_________________
Michael Thulesius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



om du har en kantbock och en krymp och sträck i din omgivning ... så är inte dessa bitar jättesvåra att göra om... man är okey med lite "toolmark remover" dvs spackel...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352


Trådstartare
Michael Th skrev:
Vw Beetle windscreen Corner

google
EBAY-LÄNK

[img]BILD[/img]


Ah, missat svara här.
Jo, jag såg den men kommer bli apdyrt att ta hem två sådana. Ska se vad jag kan göra själv först. Men den ligger lite sådär i bakhuvudet och jag är lite sugen att beställa hem.

Håller på att sätta gips i taket i ett av mina mindre garage hemma. Tänkte försöka ta hem karossen så jag kan börja kapa och svetsa lite bättre utan att stänka ner allt som finns i garaget med både gnistor och damm.

Har också börjat titta lite mer på hjulupphängningen fram. Känner jag spontant har fått till något hyfsat vettigt när det kommer till scrub, camber, camber gain och KPI. Den verkar visa ungefärlig fjädringsväg också. Funderar på ca 450-500 mm (18-20") i fjädringsväg

Tankar och ideer tas tacksamt emot!

Vsusp double wishbone baja

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352


Trådstartare
Mycket av min tid har gått åt att sätta gips i taket i ett av garagen där hemma och lite avsaknad av motivation. Sätter gips för att jag tänkte jag skulle ta hem karossen så jag kan slipa och svetsa där. Ev att jag kanske försöker mig på att lackera också.

I helgen var jag iväg och hämtade två växellådor till. De kommer från VW Transporter av generation 3. Just dessa är från 80-81 någon gång. Nu tror jag nog att jag skulle kunna få ihop en fungerande låda tillsammans med den låda jag redan har.

För de intresserade så är det följande utväxling
1: 3.78
2: 2.06
3: 1.26
4: 0.88
FD: 4.571

Blir ju rätt vettigt för gata iaf (3000 rpm):
1st Gear = 25.48 km/h
2nd Gear = 46.76 km/h
3rd Gear = 76.45 km/h
4th Gear = 109.47 km/h

Var också ute och startade upp v6an. Startade så snällt så. Ska bli kul sen

https://youtube.com/shorts/oGCrjmpd83c




_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352


Trådstartare
Mycket annat runt om kring just nu. Har iaf blivit klar i garaget och ska försöka snart ta hem karossen. Har börjat överväg om man behöver någon typ av chassibord (eller vad de kallas på svenska, men något som motsvarar "chassi table" eller "frame jig). Kommer bli en del rör som ska monteras och det hade varit trevligt om man kunde använda sig av bodet som referens.

På tal om rör så behöver jag jaga rätt på en rörbock. 40 mm plus någt lite mindre hade varit trevligt. 32? 25 kanske?

Jag har även fortsatt att jobba med fram- och bakvagnsgeometrin. Tycker jag kommit en god väg nu där jag fått till fjädring, hyfsad kontroll på bumpsteer, lagom lite camber gain (allt fram).
Bak behöver jag mer data på infästningarna för att kunna fortsätta nu.


_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 280



Ser ju grym ut iallafall, vore ballt att köra sådär skärmlöst

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352


Trådstartare
patrikh skrev:
Ser ju grym ut iallafall, vore ballt att köra sådär skärmlöst


Skärmarna kommer ju inte täcka hjulen, om vi säger så. Så jag får ha någon annan lösning eller på något magiskt sätt få den godkänd som "skärmlös".

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Andra projekttrådar
VW Bubbla 1500 -69 blir Baja Bug
<<   1, 2, 3
114 besök idag (4343 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande