Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Dubblering av SBF licens på ett år, wtf?
20 besök senaste veckan (1130 totalt)
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Halloj!

Betalade 630:- för en Racing, Senior, Årslicens debut förra året och historiskt har man sett småhöjningar sedan 2018 när jag började betala för licensen. Men iår ska SBF ha 1200:- för licensen 100% upp på ett år.. Var kommer detta ifrån ?

_________________
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5536



BFRC.Awatar skrev:
Halloj!

Betalade 630:- för en Racing, Senior, Årslicens debut förra året och historiskt har man sett småhöjningar sedan 2018 när jag började betala för licensen. Men iår ska SBF ha 1200:- för licensen 100% upp på ett år.. Var kommer detta ifrån ?


Debutant vs Nationell?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



"Det sker en del förändringar inom Racing till säsong 2024. Racingutskottet har beslutat att göra det enklare för utövarna genom att ta bort Debut- och Historisk Racing-licenserna och samla allt under licensen Racing Nationell. Sedan tidigare inkluderas även Formel under Racing."

SBF har "förenklat" det för oss...

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Jag har haft debutant sen typ 2005 eller nåt sånt, pga licenskostnaden för sällananvändning. Blir rätt mycket pengar om man tex tänkt köra en sbf tävling eller så, nästan 2k för en tävling i licens+klubbmedleskap i en klubb,, ganska saftigt om man inte kör en hel serie. Men SBF har aldrig fokuserat på att få ner kostnaderna och göra motorsport tillgänglig, bara motsatsen så länge jag har hållit på.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Sen är det väldigt få arrangörer som använder sig av SBF vid Trackdays idag, dom flesta verkar använda SMA. Iallafall av dom Trackdays jag har deltagit i senaste 2 åren och då motiverar det inte att lösa SBF-licensen för 1-2 Trackdays per år ens när det kostade 630:-. Tyvärr.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

För trackdays och slalom så funkar SBF-licensen "enkel bilsport" som i år kostar 470kr

Bland bilmärkesklubbarna så kör en hel del SBF och inte SMA fortfarande så det är inte så ovanligt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Magnus Thomé skrev:
För trackdays och slalom så funkar SBF-licensen "enkel bilsport" som i år kostar 470kr

Bland bilmärkesklubbarna så kör en hel del SBF och inte SMA fortfarande så det är inte så ovanligt.


Aha! Det kanske var därför engångslicensen bara kostade 100:- på Sviestad senast (brukar väl kosta 250:-?), tror den kallades "prova bilsport" i Svensk Bilsport appen. Vart köper man den där "Enkel Bilsport"? Loggar jag in på Lots kan jag bara köpa nationell årslicens á 1200:- och i appen kan jag inte betala någon licens alls.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Ligger per automatik i min varukorg eftersom jag kört med den tidigare år så jag har tyvärr inga tips

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13273



Så ska man ta ut den vart annat år då som svar?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Det lär inte ta lång tid innan SMA har fyllt det prisgapet till nationell licens....

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Ska man ta licensen Enkel Bilsport behöver man leta rätt på en kurs för just den licensen. Så kolla med ert distrikt eller klubb.

"Grenen" Enkel Bilsport är tänkt så att det ska vara ett insteg till motorsporten så man kan köra Enkel Bilsport med "alla" andra licenser.

Frågan om att ta bort debutlicensen har varit aktuell sedan åtminstone 2019 då jag började vara med på en del möten och utbildningar inför STCC i Fällfors. Utskottet har ju sett att en majoritet stannar på debutlicens vilket inte var meningen. Debutlicensen var billigare än en licens inom till exempel drifting eller dragracing vilket gjorde att det upplevdes som ett problem. Nu kostar alla de licenserna 1200 kr (men löser man ut alla tre betalar man ändå bara 1200 kr).

Kommunikationen om detta har nog inte varit klockren, jag har själv inte tagit det vidare i vår klubb får jag erkänna.

Jag tycker dock inte licenskostnaden är så stor fråga, 1200 kr per år plus medlemskapet i klubben är ändå en rätt liten slant. Jag tycker det är värre hur kostnaderna drivs upp på andra sätt vilket gör att det blir mer och mer kostnader när man håller sig inom SBFs aktiviteter. Det är ju inte heller på alla banor och platser (eller sportgrenar) som det finns alternativ.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Det finns många kostnader inom hobbyn som är små smulor jämfört med helheten, men det betyder ju inte att de är "prisvärda".

Det saknas inte information om vad licensen innehåller (men den presenteras inte aptitligt), så det känns IMO mer prisvärt att lägga 20k på säkerhetsutrustning vart femte år än 1200 på olycksfallsförsäkring varje år.
Men med det sagt, så är olycksfallsförsäkring som gäller rätt trevligt att ha...


Men man kan ju se det som:
Om det ska fungera för våra elitförare (20st?) så måste motionärer och gärdsgårdsserier lida...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Niklas Falk skrev:
Det finns många kostnader inom hobbyn som är små smulor jämfört med helheten, men det betyder ju inte att de är "prisvärda".

Det saknas inte information om vad licensen innehåller (men den presenteras inte aptitligt), så det känns IMO mer prisvärt att lägga 20k på säkerhetsutrustning vart femte år än 1200 på olycksfallsförsäkring varje år.
Men med det sagt, så är olycksfallsförsäkring som gäller rätt trevligt att ha...


Men man kan ju se det som:
Om det ska fungera för våra elitförare (20st?) så måste motionärer och gärdsgårdsserier lida...


För dom som kör fulla säsonger med full satsning och 8 race per säsong är ju licenskostnaden liten i sammanhanget, men många kör ju bara det dom kan mäkta med (och kanske håller på med andra aktiviteter i livet också, råkar man köra 2 hjuligt så blir licenskakan där också), då är 2k bara för licensen ändå rätt saftigt, tllkommer även 1300 eller nåt sånt per år i transponderkostnad, och kanske FIA HTP papper till bilen tex som jag tror måste vara printade i bladguld, besiktning av släcksystem vartannat år osv. Så det blir ett gäng tusenlappar innan man ens anmält sig till sitt event. Hade ju varit smidigt om man tex bara betalade 200 eller nåt sånt per gång man kör för "försäkringen/licensen" istället.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8990



Jag tyckte det blev för dyrt redan för flera år sedan.
Alltså dels betala klubb medlemskap och sedan en SBF licens.

Körde då kanske som mest 3-4 "SBF" trackdays per år.
Enda bra är om man tex kör ofta på Sviestad och är medlem där så får du bra rabatt för varje bandag så du kan tjäna in avgiften om du kör där flera gånger.

Men betala till en klubb som du ändå inte har användning utav kändes idiotiskt för att kunna få SBF licensen, SMA har ju inte något sådant krav..

Senaste åren har det bara varit SMA körningar för mig.


MEN det går väl fortfarande att köpa SBF "engångs licenser" och köpa det flera gånger per år?
Eller har det ändrats så du bara kan köpa enstaka gång per år?
Läser på Mantorps hemsida att den bara kostar hos dom 150kr thumbs up (då finns ju ingen anledning att betala årslicens om ni nu inte tävlar..)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278



Cédric skrev:
Niklas Falk skrev:
Det finns många kostnader inom hobbyn som är små smulor jämfört med helheten, men det betyder ju inte att de är "prisvärda".

Det saknas inte information om vad licensen innehåller (men den presenteras inte aptitligt), så det känns IMO mer prisvärt att lägga 20k på säkerhetsutrustning vart femte år än 1200 på olycksfallsförsäkring varje år.
Men med det sagt, så är olycksfallsförsäkring som gäller rätt trevligt att ha...


Men man kan ju se det som:
Om det ska fungera för våra elitförare (20st?) så måste motionärer och gärdsgårdsserier lida...


För dom som kör fulla säsonger med full satsning och 8 race per säsong är ju licenskostnaden liten i sammanhanget, men många kör ju bara det dom kan mäkta med (och kanske håller på med andra aktiviteter i livet också, råkar man köra 2 hjuligt så blir licenskakan där också), då är 2k bara för licensen ändå rätt saftigt, tllkommer även 1300 eller nåt sånt per år i transponderkostnad, och kanske FIA HTP papper till bilen tex som jag tror måste vara printade i bladguld, besiktning av släcksystem vartannat år osv. Så det blir ett gäng tusenlappar innan man ens anmält sig till sitt event. Hade ju varit smidigt om man tex bara betalade 200 eller nåt sånt per gång man kör för "försäkringen/licensen" istället.

Eller det bästa av två världar - 200kr per event, med ett maxtak på 1200kr.

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Nu är det ändå billigare för mig att köra helårs licens, men var mer en reflektion om att priset dubbleras, jag har inte fått någon information om detta alls. Och vad motiverar höjningen? är det för att rädda svenska rallyt?

_________________
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag vill inte försvara detta egentligen men kanske förklara ;-)

Förbundet ser det nog faktiskt inte så mycket som att man höjt priset, snarare som att man jämställt racinglicensen med andra licenser när det gäller kostnad. Avsikten från början var att debutlicensen skulle vara billigare första året/åren innan man klassat upp till en seniorlicens (som väl krävs i vissa tävlingsgrenar).

Nu har det ju inte tillämpats så och då blir ju effekterna så här.

RallyQuattro lyfter ju fram en annan aspekt också som vi diskuterat i vår klubb. Är man bara med i klubben för att kunna lösa ut sin licens? Det är ju roligare för alla om vi som är med i en klubb känner någon form av gemenskap och samskapande. Det är inte så självklart (men medlemskapet i "min" klubb tjänas fort in om man nyttjar medlemsrabatterna).

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Det här är så jävla mossigt och efterblivet hinder.

Bankid i telefonen, pay and drive på allt til rimlig summa typ 200kr, enkelt, snabbt, verifierbart, i tiden.

Hoppas SMA förenklar iaf.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Aldrig förstått varför man tillåtit att folk kör på debut licensen år efter år.

Kan man inte lösa engångs licens i racing som det går i rally?

3 gånger kan du lösa engångs licens billigare, 4:e måste du lösa full

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Allmänt banåkaforum
Dubblering av SBF licens på ett år, wtf?
20 besök senaste veckan (1130 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande