Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 T16 tribute replica
<<   1, 2, 3, 4   >>
15 besök senaste veckan (5474 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744



RallyQuattro skrev:
Jag har en kompis som körde svart race på gatan i en S2 sedan som testade en sådan i bakdiffen och det blev skrot väldigt snabbt så sedan monterade han en lamell diff och den gick aldrig sönder, även hört om andra som rasat dessa V8 torsen diffar.

Sen är dom ju svåra att få tag i och därför blir dom dyrare för varje år som går, sen vad jag förstår så passar den inte rakt i utan det måste modifieras för att passa i andra bakdiffar och här ska den sitta i växellådan, finns det någon som ens monterat en V8 bak diff i en 01E växellåda ?
För det skiljer ju i måtten på en diff mellan växellåda mot bakdiff.


Den du har är bättre att sälja till någon med en gammal Audi.


Inte helt ovanligt i USA (Det var ju inte en Helt ovanlig bil där en gång i tiden så dom har kanske haft fler utgångsobjekt att pilla med). Finns även att läsa om ett par som hållit på med konverteringen här i Sverige i alla fall, men jag har inte följt de projekten till dom blivit klara. Att den inte passar i andra bakdiffar har jag inte hört tidigare? Däremot behöver man svarva lite för att den ska passa för framaxeln. Kommer dock inte ihåg om det var kronhjulsplaceringen eller lagerlägena som inte var "rätt".

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Jag har bara hört om dom som monterat bak på S2 och fick då göra något för att den skulle passa.

Skiljer lite på måtten här och där om man jämför dessa ritningar.

https://www.sqsracing.com/files/fs_files/productdetails/524/lsd-a8-rea . . . .

https://www.sqsracing.com/files/fs_files/productdetails/523/lsd-01e-fr . . . .

Men tjocklek på axeln där lagren pressas på är i alla fall samma men olika längder.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Berglundracing
Munkaljungby
Här sen Feb 2024
Inlägg: 26


Trådstartare
stilldouble skrev:
Appropå motorvalet... Skulle detta kunna vara något (mera märkestroget).

Se "baja bug"



Citat:
Det är en motor som är utvecklad av Peugeot och Renault. Heter ES9 på peugeotiska och L7 på renaultiska. Detta är grunden för den trimmade versionen sitter i Clio V6.
Den är på strax under 3 liter, 2950 cc ungefär, 190hk i effekt och ingen vvt eller liknande. Störta anledningen att det blev denna framför generationen nyare är att det går att låsa upp original ecu.
Generationen senare har 205-210hk och fick en liten uppgradering från Porsche tror jag det var med vvt och skit. Men den går inte att låsa upp ecu på, så då hade det fått bli eftermarknadssprut och mer komplex mappning pga vvt





Min inriktning på bygget är att efterlikna orginalet så mycket som det bara går, fast inte vara märkestrogen på delarna där ekonomi får styra och tillgången samt tillbehör för trimning finns. Det skulle inte vara omöjligt att använda XU motorn och efterlikna orginalet mer och kanske jaga en låda från Citroen DS från 70 talet som användes på T16 men jag känner att det skulle bli för krångligt och jag ser fram emot att få köra bilen ganska snart. Jag har fått lite förslag i tråden på olika motorkonfiguratiiner som skulle underlätta bygget men helt frångå den layouten som Peugeot använde, vilket jag försöker kopiera, och är lite av det roliga med detta bygge för mig.
Visst vore det häftigt med R8 layout och större motor men det får bli på något annat bygge i framtiden. Nästa bygge blir nog en dragbil i form av Audi S1 E2 för att förnedra tyskarna lite
Tredje bilen blir nog en MG Metro GR4 så det kryllar med grupp B replikor på gården. Brorsan har precis börjat bygga en Renault 5 Turbo så det verkar finnas en röd tråd i familjen........förutom min grabb som på 18 års dagen ska köpa en MB 190E och bygga om till en Evo2 DTM

_________________
Thomas Berglund
Citera
Berglundracing
Munkaljungby
Här sen Feb 2024
Inlägg: 26


Trådstartare
Tänkte börja med dörrarna och göra dom helt klara för att få lite känsla för slutresultatet. Tänkte snåla lite och inte köpa glasfiber/carborn utan jobba lite med originaldörrarna. Dom är helt rensade på insidan och kommer bli utrustade med förvaringsfack som originalet. Backspeglarna blir lite större än originalet och fasta plastfönster med traditionellt skjutfönster på varje sida.
Det svåra blir att kopiera öppningsmekanismen och plåten som skall täcka








_________________
Thomas Berglund
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Såg denna sida... Inte ohemult dyra pryttlar, som visuellt verkar skapligt överensstämmande med orginalet:

https://rallybodykits.com/peugeot-205-turbo-16-body-kits.html

_________________
Magnus Falk
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744



Eller så köper du min Audi V8 med RS4 B7 motor och låda, DTM "styling" kit och Ur-S4 svart Recaro sport inredning och stripar den som DTM bilarna och har som dragbil. Svårt å hitta en vettigare dragbil skulle jag tro, finns krokar godkända för 1900kg att sätta dit

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874



Super fedt projekt, fedt med en Peugeot mere på Rejsa thumbs up thumbs up

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352



[quote="Berglundracing"]
stilldouble skrev:
Appropå motorvalet... Skulle detta kunna vara något (mera märkestroget).

Se "baja bug"



Citat:
Det är en motor som är utvecklad av Peugeot och Renault. Heter ES9 på peugeotiska och L7 på renaultiska. Detta är grunden för den trimmade versionen sitter i Clio V6.
Den är på strax under 3 liter, 2950 cc ungefär, 190hk i effekt och ingen vvt eller liknande. Störta anledningen att det blev denna framför generationen nyare är att det går att låsa upp original ecu.
Generationen senare har 205-210hk och fick en liten uppgradering från Porsche tror jag det var med vvt och skit. Men den går inte att låsa upp ecu på, så då hade det fått bli eftermarknadssprut och mer komplex mappning pga vvt


Min inriktning på bygget är att efterlikna orginalet så mycket som det bara går, fast inte vara märkestrogen på delarna där ekonomi får styra och tillgången samt tillbehör för trimning finns. Det skulle inte vara omöjligt att använda XU motorn och efterlikna orginalet mer och kanske jaga en låda från Citroen DS från 70 talet som användes på T16 men jag känner att det skulle bli för krångligt och jag ser fram emot att få köra bilen ganska snart. Jag har fått lite förslag i tråden på olika motorkonfiguratiiner som skulle underlätta bygget men helt frångå den layouten som Peugeot använde, vilket jag försöker kopiera, och är lite av det roliga med detta bygge för mig.
Visst vore det häftigt med R8 layout och större motor men det får bli på något annat bygge i framtiden. Nästa bygge blir nog en dragbil i form av Audi S1 E2 för att förnedra tyskarna lite
Tredje bilen blir nog en MG Metro GR4 så det kryllar med grupp B replikor på gården. Brorsan har precis börjat bygga en Renault 5 Turbo så det verkar finnas en röd tråd i familjen........förutom min grabb som på 18 års dagen ska köpa en MB 190E och bygga om till en Evo2 DTM



Det är min tråd med bajan!
Även om jag är Peugeot-fanatiker i grunden så skulle jag säga att detta är absolut en värt väg att gå! Layout-mässigt så blir det mycket mer likt.

Pappas 205 med dimma-kit fick en 8v turbo-motor från 605 tillsammans med mi16x4 drivlina istället. Så den är också fyrhjulsdriven fast med motorn fram.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Berglundracing
Munkaljungby
Här sen Feb 2024
Inlägg: 26


Trådstartare
Har scannat marknaden på karossdelarna och hittat ett företag i Turin/Italien som heter Ricambituning.it
Dom har de lägsta priserna som jag kunnat hitta i varje fall.
Ett E2 kit går loss på 60' ink moms.
Har planerat resan dit ett tag och det blir en roadtrip i sommar med grabben.
Köpte en Peugeot 307som just nu transformeras om till lätt lastbil så kittet får plats. Väntar på lite barmark så SFRO kan görs en provkörning och kolla svetsar innan den lackas vit med T16 dekor.
Testkördes under ett is event med GRC i Funäsdalen för några helger sedan och så vitt jag kan bedöma, helt oskev efter kraftig misshandling



_________________
Thomas Berglund
Citera
Berglundracing
Munkaljungby
Här sen Feb 2024
Inlägg: 26


Trådstartare
Det är till detta event med GRC som bilen skall vara klar til nästa vinter.
Målbilden är att åka ifrån alla M3, Focus RS, RS4, S1, Yaris GR4 mfl. och då ser det ut så här.......

_________________
Thomas Berglund
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Kung mål, kung bil! Detta kommer följas

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Berglundracing
Munkaljungby
Här sen Feb 2024
Inlägg: 26


Trådstartare
Se "baja bug"


Coolt projekt!

Har en bubbla också som måste bli klar till sommaren. Måste bara byta topp packning i subarumotorn och SFRO besiktiga
Sen testas lite på Knutstorp och säljas till förmån för inköp av delar till T16



_________________
Thomas Berglund
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352



Låter som man skulle boka in ett litet studiebesök

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Berglundracing
Munkaljungby
Här sen Feb 2024
Inlägg: 26


Trådstartare
Har tillverkat distansplattor för bromsoken som är från en Audi A8 1996. Vill ha ventilerade bromsskivor bak enligt orginalet trots att det förmodligen inte behövs. Tyngre blir det också
Lite förvånande att det skillde i avstånd mellan skiva och infästning mellan höger och vänster sida. Har bytt lager och hoppas det inte är ofullständigt itryckt? Inget glapp och allt ser ok ut.
Skivorna är mockup då jag behövde komma igång och har "höftat" håldelningen för Subaru håldelningen på Audiskivorna.
Rolle slitz brukar hjälpa mig med modifiering av skivor men blir krångligt med snabbjobb då jag lämnat Sthlm för Skaune.







_________________
Thomas Berglund
Citera
Berglundracing
Munkaljungby
Här sen Feb 2024
Inlägg: 26


Trådstartare
Har tagit hjälp av en äldre herre som gör fästen för min drivlina. Framdiffen är klar och efter helgen förhoppningsvis resten till växellåda och bakdiff.
Pillar lite med en dörr också som jag kommer göra helt klar för att få lite känsla av slutresultatet.





_________________
Thomas Berglund
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4082



.
Nice! thumbs up

_________________
Calle Olsson
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1150



häftigt bygge

_________________
henrik nielsen
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Berglundracing skrev:
Se "baja bug"


Coolt projekt!

Har en bubbla också som måste bli klar till sommaren. Måste bara byta topp packning i subarumotorn och SFRO besiktiga
Sen testas lite på Knutstorp och säljas till förmån för inköp av delar till T16
https://rejsa.nu/im/user/29770/2024-02-10-10-58-43_img_7071.jpeg
https://rejsa.nu/im/user/29770/2024-02-10-10-58-43_img_7074.jpeg
https://rejsa.nu/im/user/29770/2024-02-10-10-58-43_img_7059.jpeg

har du fler bilder på detta projektet..
vad blir det för växellåda..
vad för bromsar..
vad för subba maskin??

_________________
Michael Thulesius
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Snyggt! Världens enda 205 T16 med ståldörrar? 🙂

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



....

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832



Hur har jag kunnat missa detta. Fränt bygge!
MC Racing i Frankrike har en hel del glasfiber prylar https://www.mcracingsa.com
Smidiga att ha och göra med trots att de är fransmän.

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 T16 tribute replica
<<   1, 2, 3, 4   >>
15 besök senaste veckan (5474 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande