Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Besiktningsfråga (som har lite med import att göra)
866 besök totalt
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653


Trådstartare
Vid import av bil, vad måste bilen genomgå innan "den är klar för gatan"?
Är det både regbesiktning och vanlig besiktning? och i så fall vad innebär regbesiktningen (vilka krav ställs på bilen i samband med regbesiktning)?

Ett exempel:
om jag skulle importerat ett "vrak" som inte är gatudugligt och skulle därigenom aldrig kunna genomgå en normal besiktning. Och jag har planer på att göra iordning vraket och modifiera det till en sådan grad att det skulle klassas som ombyggt fordon. Går det då att:
1) Regbesiktiga vraket i befintligt skick?
2) Bygga om..
3) Göra en ny regbesiktning som ombyggt fordon
4) och avsluta med en "normal" besiktning?

Eller skulle jag behöva renovera bilen till ett gatubugligt orginaltillstånd innan jag kan regbesiktiga och sedan mod...?

_________________
Mikael Persson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10182



om du ni vill ha bilen besiktigad borde det inte vara något bekymmer att regbesiktiga den och få en massa nedslag.

Registreringen och besiktningen är egentligen två olika grejer, så vill du bara ha den reggad och inte besiktigad borde det väl gå?

_________________
Anders Hansson
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Som jag fattat det (har bara importerat bilar som är körklara) är det två delar:

1. Du ska reg-besikta den och då måste alla papper mm vara iordning och bilen ska fylla de krav som ställs vid import från EU eller land utanför. När denna övning är avklarad är bilen registrerad och du kan försäkra den, även om det bara är en garageförsäkring. EDIT: I samma veva görs en normal besiktning, så klart.

2. Bilen som funktionsduglig. Om du reg-besiktat den och fått en massa nedslag, men att papper mm är iordning, så kan du ju välja att ha den avställd, till det datum den är OK. Då åker du bara in med bilen, som då finns i svenska register, och gör en besiktning för att rätta till alla fel och få den körgodkänd.

Det finns ganska mycket att läsa på www.bilprovningen.se eller www.SFRo.se om du är mer inne på ombyggt fordon.

Jag tror jag har gett rätt info...

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Hej

Ni har i princip rett ut det här, lite förenklat kan man säga att bilen måste regbesiktas såpass att den kan ges en svensk identitet och "tas i bruk" innan man bygger om den.

Exakt hur körduglig den måste vara blir lite av en bedömningssak hos den enskilde bilprovaren. Jag vet att det förekommit att rena vrak regbesiktats stående på släp, för att få in bilen i registret innan den byggs om.

Men, det är alltså viktigt att bilen tas i bruk - helst ställs på och i förekommande fall skattas, innan man börjar bygga om. Jag har så sent som i våras haft problem med ett bygge som bara var förregistrerat innan det revs isär och det ledde till att Bilprovningen vill anse den bilen som amatörbyggt fordon.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653


Trådstartare
Tack för svaren!!!

Jag känner att jag i princip fått svar på det mesta, men vart det leder får vi se...
(Troligtvis ingenstans, men man vet aldrig)

_________________
Mikael Persson
Citera
Skruva banåkabil
Besiktningsfråga (som har lite med import att göra)
866 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande