Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Dött tändstift?
11 besök senaste veckan (492 totalt)
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372


Trådstartare
Ett fel jag aldrig stött på under alla mina 25ish år i garaget..

Bilen(golfen) har fått sig en genomgång samt återbyggnad av regelmässig belysning.
När den sen skulle backas ut å parkeras på sin plats var den lite vresig att hålla tomgången samt lät lite mer wop-wop än vanlig, efter 10min på förhöjd tomgång började de lukta "varmt" men varken vatten eller olja var normaltemp ännu, däremot var det ngt under bilen som lös som en kamin.. hela katten å 3dm av följande rör glödde! 😳

Stänge av fort som den och förstog inget!
Googlade lysande katalysator, alla svar sa oförbränt bränsle i avgaserna..??
Ur med stift å kolla, 3ans var svart å blött... NGK BP8ES som maximalt kan ha kört 20mil. Tog fram ett nytt å mätte mot, de nya hade 2ohms motstånd, de som satt i var oändligt eller ingen kontakt???tändkablarna NGK har 5Kohm motstånd.

HUR kan ett "vanligt" stift bara sluta funka? Konstruktionen är ju idiotsäker kan tyckas, men detta släpper inte igenom någon gnista från spolen öht!
Jag höll t.o.m på stiftet med fingrarna utan att dö..

Så, någon som kan förklara, väldigt nyfiken!


[/img]

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Underligt! vill minnas pappsen bytte stift i nån bruksbil, funka i flera månader till plötsligt en dag det misstände och ett stift gått av, strax under tändhattsgummit.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6259



Katten fungerade som en EBK!

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Jovani skrev:
Ett fel jag aldrig stött på under alla mina 25ish år i garaget..

Bilen(golfen) har fått sig en genomgång samt återbyggnad av regelmässig belysning.
När den sen skulle backas ut å parkeras på sin plats var den lite vresig att hålla tomgången samt lät lite mer wop-wop än vanlig, efter 10min på förhöjd tomgång började de lukta "varmt" men varken vatten eller olja var normaltemp ännu, däremot var det ngt under bilen som lös som en kamin.. hela katten å 3dm av följande rör glödde! 😳

Stänge av fort som den och förstog inget!
Googlade lysande katalysator, alla svar sa oförbränt bränsle i avgaserna..??
Ur med stift å kolla, 3ans var svart å blött... NGK BP8ES som maximalt kan ha kört 20mil. Tog fram ett nytt å mätte mot, de nya hade 2ohms motstånd, de som satt i var oändligt eller ingen kontakt???tändkablarna NGK har 5Kohm motstånd.

HUR kan ett "vanligt" stift bara sluta funka? Konstruktionen är ju idiotsäker kan tyckas, men detta släpper inte igenom någon gnista från spolen öht!
Jag höll t.o.m på stiftet med fingrarna utan att dö..

Så, någon som kan förklara, väldigt nyfiken!


[/img]


De flesta saker som tillverkas kan gå sönder. En tillverkare av tändstift har säkert ett externt mål och ett intent mål, tex externt max 1 promille i reklamation.
Betänk att alla som får ett trasigt stift tänker kanske inte att det är stiftet som det är fel på, utan andra orsaker.
Andra orkar inte reklamera och köper bara nya, el del samma märke/modell andra byter märke.


Det är ju en tråd genom stiftet, den kan gå av. Tex vid montering om det dras lite snett kan porslinet knäckas i tex basen men det syns inte, även tråden kan då gå av.

Vad jag vet är du försiktig och inte en neanderthalmekaniker, men även bra mekaniker kan ha otur eller dålig dag. Eller få en dålig komponent.

Var glad att stiftet inte släppte loss mittelektroden, något som hände mig för många år sedan. Första gången fick möjligvis något turbinblad ett hack men andra gången en böjd ventil....

_________________
Roland Johansson
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1150



det problem har jag haft många gånger med ngk stift
det kan hända även när man precis har bytt till nya stift,
så går bilen / mc'n några minuter o sen går den som en påse nötter
det värsta jag har varit med om var att jag byte stift 3 gångar o samma sak hände
bytte till champion o så fungerade det
jag använder alldrig ngk stift det är något jävla mög

_________________
henrik nielsen
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372


Trådstartare
Så vad välja som har ett steg högre värme grad i andra märken än NGK? (Har själv aldrig haft problem med ngk)
Att nr mao, är ju nästan omöjligt att hitta x-ref listor nu mer
Bosch
Denso
Beru
Etc.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1150



jag hade gått på champion dom har jag alldrig haft problem med
men det ju ingen vetenskap, bara min erfarenhet
nu vet jag inte hur gammal din golf är men efter stiften är det ingen ny model
så n6y eller n6yc är ett typ allround tändstift precis som ngk bp8es

_________________
henrik nielsen
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863



Har haft ett stift, också NGK, som helt plötsligt lagt av. Stod på Lunda flygfält och undrade varför bilen inte gick som den skulle. Dagen innan kördes bilen och allt var normalt. Stiften var inte nya men max ett par hundra mil, gissningsvis ca 100 mil. Var ett BCPR7ES

NGK funkar klockrent annars klockrent på opel 16v och brukar rekommenderas av engelska trimfirmor

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Kör inget annat än NGK och har aldrig haft några problem med varken tändstift eller tändspolar.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 202



Beroende på var siften är inköpta så cirkulerar det tyvärr piratkopior även på tändstift, som har usel kvalitet, men även originalstift kan gå sönder, även om det är ovanligt
Ngk är annars ett väldigt bra fabrikat

_________________
// P e r r a
P e r _ F o h l s t r ö m
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1150



jag kan inte hålla med om att ngk är bra, så mycket bry jag har haft med dom stiften. har totalt sluttat använda ngk. mycket strul på tävlings hojen oxå innan jag gick över till champion

_________________
henrik nielsen
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2916

Namndispens
Namndispens

Lite typ trådkapning kanske, men det handlar om liknande sak: tändstift...


_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Bamsefar skrev:
Lite typ trådkapning kanske, men det handlar om liknande sak: tändstift...


Trasig Champion stift om ni inte orkar titta

Jag har kört NGK länge i mina bilar, aldrig ett fel. Bosch har jag haft strul med dock.
NGK FOR LIFE

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6259



Tändstift går sönder av; tillverkningsfel (påstår jag är ovanligt), fel åtdragningsmoment/felaktiga verktyg eller genom överhettning.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Skruva banåkabil
Dött tändstift?
11 besök senaste veckan (492 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande