Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Typ 9 låda, problem med växellägen, vad är felet?
20 besök senaste veckan (615 totalt)
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 458


Trådstartare
Uppdatering:
Min rubrik och fråga var nog inte helt rätt formulerade, sorry

Problem beskrivningen stämmer, men frågan är vad som är fel och vad som går att göra åt det.

I min Caterham 400 Superlight sitter det en Typ 9 växellåda, 5 växlad.
Spaken är kort och lägena ganska tighta.
Nu till mitt problem.
Spaken "centrerar" inte vid 3.an, snarare mellan 1:an och 3:an, vilket gör växlingar från 2:an till 3:an eller från 4:an till 3:an lite väl spännande.. speciellt då den är högerstyrd.


Har någon haft liknande problem?
Någon som har ideer om vad felet kan vara?
Vem kan jag kontakta för att "gräva djupare"?

_________________
T0RBJÖRN ELLESS0N

Porsche Cayman S Clubsport -09
Caterham 7 Superlight R400 -05
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Verkar bara vara en returfjäder som behöver bytas.

https://www.fordownersclub.com/forums/topic/18557-gear-stick-not-retur . . . .

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 458


Trådstartare
Tack för svar Mats!
Jag lyckas inte hitta exakt hur den fjädern ser ut på in låda eller var man kan beställa.
Någon som vet?

_________________
T0RBJÖRN ELLESS0N

Porsche Cayman S Clubsport -09
Caterham 7 Superlight R400 -05
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Hrmm... vid närmare kontroll verkar det svar jag klippte in gälla just Typ 9-lådan så bortse från det svaret.

Hittade i alla fall en manual över lådan:
https://www.dropbox.com/s/4i6b4ll85wqsfu2/Type9_Transmission.pdf

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Om det är en Quaife mekanism så kanske det kan vara en idé att höra direkt med dom

https://shop.quaife.co.uk/shop/accessories/qge11z/

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 458


Trådstartare
Tack för svar, men jag behöver nog mer hjälp. Se uppdatering av rubrik och i första inlägget.

_________________
T0RBJÖRN ELLESS0N

Porsche Cayman S Clubsport -09
Caterham 7 Superlight R400 -05
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag har skruvat en del typ 9 men alltid Fords egna lådor och inga direkta eftermarknadssaker.

Men, jag skulle börja med att skruva loss spaken (3 skruvar) och försöka avgöra om det är spaken som kärvar eller växelförarna i lådan som inte riktigt återvänder. Som jag minns originalspakarna har spaken i sig ingen annan centreringsmekanism än "gummituten" som man trycker ihop för att komma under backspärren när man trycker ned spaken. Många eftermarknadsspakar har en fjäder istället.

Med spaken loss kan du också kolla att plastsadeln som sitter på växelföraren (där spakens gaffel löper) är hel, och inte hamnat snett.

En enkel sak att prova skulle ju vara en annan spak (original eller annan eftermarknadsspak).

Men, det sitter, om jag inte tar fel, en fjäder runt växelaxeln i huset som ska centrera den. Om fjädern är trasig eller inte är i rätt läge kan man nog få felet du upplever. Då är det ned med lådan, och ta loss bakre huset som gäller. Manualen ovan hjälper och fjädern finns på mikrofiche, https://www.capri.pl/library/microfilms/transmission/M09.30 (nr 28).

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 458


Trådstartare
Tack Gustaf!
Precis dessa handfasta tips jag var ute efter.

Så här ser det ut ner i lådan och undersidan av spakstället.
Allt verkar sitta som det skall och löper fint.
Där är ett klonkande ljud om man för spaken åt höger, finns inget motsvarande ljud när man för den åt vänster.
Finns inget att justera på, så får se hur jag går vidare.



_________________
T0RBJÖRN ELLESS0N

Porsche Cayman S Clubsport -09
Caterham 7 Superlight R400 -05
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
Sören K
Enskede
Här sen Sep 2022
Inlägg: 16



Syns lite dåligt på bilden, men har du detta "sadel clip" som Gustav nämnde ?
https://www.burtonpower.com/saddle-gearlever-to-selector-shaft-type-e- . . . .

_________________
Sören Karlsson
Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 458


Trådstartare
Tack för återkoppling!
Bilden blev inte bra.. ser jag nu.
Ja, clipset sitter där och löper fint.
Dock vände jag på det i mitt inlägg ovan, det klonkar då man för spaken åt vänster.
Kan det vara att fjädern som Gustaf skrev om är av?

_________________
T0RBJÖRN ELLESS0N

Porsche Cayman S Clubsport -09
Caterham 7 Superlight R400 -05
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
Sören K
Enskede
Här sen Sep 2022
Inlägg: 16



Här är en informativ video om typ 9 lådans uppbyggnad.
https://www.youtube.com/watch?v=6vF6X5h5BSE

ARC motorsport / Alunda Motor och Bildelar renoverade min typ 9 låda för ett antal år sedan. Kolla med honom om han har någon idé om vad felet kan vara.

_________________
Sören Karlsson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Sören K skrev:
Här är en informativ video om typ 9 lådans uppbyggnad.

thumbs up

Fjädern som sitter under täcklocket på sidan, vad kan tänkas symptomen bli om den är lite slapp
eller trasig?



//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Sören K
Enskede
Här sen Sep 2022
Inlägg: 16



Den fjädern benämns som "5th gear locking spring" i manualen. Sid 181.

https://www.valvers.com/dl/engineering/type9-rebuild-manual.pdf

_________________
Sören Karlsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag tror inte den fjädern påverkar detta, minns jag rätt trycker den bara på en kula eller nåt som gör att femman ligger kvar. Troligare "klockfjädern" som jag nämnt tidigare. Jag har för mig att den stoppar mot ett "stift" som kanske också kan trilla ut.

Att dela en typ 9 är inte så jobbigt så det är nog att skruva isär som är nästa steg.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Skruva banåkabil
Typ 9 låda, problem med växellägen, vad är felet?
20 besök senaste veckan (615 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande