Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2004-09-05 MGCC Knutstorp | 1, 2, 3, 4 >> 9 besök senaste veckan (14695 totalt) |
Över 60 tävlande hade samlats idag till höstracet. Visar väl att sportvagnsracing i högsta grad lever!
Här är lite bilder: Svinottan med grus i ögonen FSN mäter Gorans gigantiska luftfilter Rejs! Gammal cool bil med en skinande blank förarmiljö Polerad och fin! |
||||
Det var det också! Till arrangörerna och till företaget som sponsrade dagen i utbyte mot lite publikåkning under middagsuppehållet. Lyckades slipa min 1.17.7 tid från i våras till 1.16.3. Jag är nöjd med den tiden även om det är en medelmåttig tid i Roadsport C. Vissa fick en "varning" idag pga av ej reglementsenliga bilar. Tråkigt att det ska bli sånt gnäll efteråt bara. Det är ju bara att acceptera det och rätta till markfrigång resp. vikt till nästa gång så är (nästan?) alla glada igen. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Det var en dag med mkt fint väder och ett arrangemang av MGCC som flöt mkt bra, all heder till arrangören.
Själv så är jag mkt nöjd med att lyckas vinna och nytt personligt rekord med 1.12.009 på lånade Michelindäck, tack Ingemar och Fredrik för lånet. Efter andra tidsträningen så var det vägning och ngn sorts utökad besiktning i efterhand. Som många andra kom jag inte igenom utan anmärkning. Jag saknade dörrsidan på höger sida och i regelboken står det att dörrsidor och instrumentbräda ska finnas. Anledning att jag inte hade den monterad (den ligger i garaget) var att jag skulle justera dörren på vår cabbe, och för att se vilka justermöjligheter det fanns så skruvade jag av en dörrsida. Eftersom räsern inte har några högtalare eller så i dörrarna så var det lättare att ta av på den bilen, sen har det inte blivit att den kommit på igen. Själv gjorde jag tolkningen att man ska ha dörrsida och intrumentpanel för att inte kunna slå sig på vassa plåtar, och eftersom ingen sitter på högersidan när jag kör race så kom den inte på igen, men det ska jag naturligvis åtgärda. Den andra saken är att vågen visade 1174 kg och den borde visat 1179 kg! Så på slutet av andra passet så var ekipaget för lätt och formellt sett borde jag blivit diskad. Nu valde tävlingledningen att inte göra så. Anledningen att det blev så var för att jag glömde tanka inför andra passet, jag höll nämligen på att skruva på dom lånade hjulen glömde soppan i hastigheten, jag var sist ut på banan och missade dom 1-2 första varven. Dessutom är det så att dom lånade hjulen är lättare än min egna och det tänkte jag ju inte heller på i hastigheten. Så det var alltså endast dom sista varven på andra passet som ekipaget var för lätt, jag tror inte dom varven påverkade placeringarna, bla eftersom jag var snabbast även på första passet. Frågan är hur mycket 5 kg för lätt bil gör i varvtiden, jag antar att det mäts i tusendelar eller hundradelar av en sekund . Alla andra tävlingar i serien har jag kört med mina egna hjul och jag har aldrig kört tanken så tom som efter andra passet idag så ekipaget har inte varit för lätt tidigare Så jag har inte så där väldans dåligt samvete faktiskt Dessutom har jag efter 24 år, varav 8 år i landslaget, i annan idrott lärt mig det som är viktigt för mig är inte vad som står i en resultatlista utan vad jag själv känner att jag gjort. Så om det skulle komma ngn form av protest eller så nu efterhand antingen för dagens race, eller för seriens resultat, som jag tror jag vann, så spelar det faktiskt inte ngn större roll för min egen del. Men om någon känner sig som mer rättmätigare ägare till pokalen som jag fick idag så är det bara att skriva en motivering här i tråden samt namn och adress och skicka porto för 250 gram skrymmande brev till mig så kommer den med posten För övrigt tycker jag det funkade bra ute på banan oxo, under tidsträningarna var det visserligen mkt trafik men jag tycker ändå det gick bra att till fria varv. Racet sen efteråt var det roligaste race jag varit med om. Vi i roadsport C åkte tillsammans med Historic och starten lyckades jag, i vanlig ordning, inte så bra med, denna gång massor med hjulspinn. Stod i andra led och tappade 2 placeringar, bla till en Lotus Elan som stod bakom mig, han accade om som en raket på insidan (varför blockade jag inte?). Sen visade det sig att denna Elanen inte gick så fort i det kurviga partierna, dom kör ju på ngn sorts enhetsdäck i Historic som är rätt sliriga av sig. Konsekvensen blev att vi bytte plats massor med gånger, jag åkte om antingen i vänstern innan hårnålen eller i Lito och blev omåkt på rakan. Till slut lyckades jag rycka såpass att han bara precis kom om på rakan så att vi bromsduellerade några gånger, i kraft av att komma ut på rakan först valde jag att hålla på mig på innern och kunde därför vinna bromsduellerna, tror det var 3, eller möjligen 4 stycken. Vid detta laget hade jag överhetta mina smala Pirellidäck så när Stefan Winkvist i den fräcke mattsvarte Miatan även han kom om Elanen så var han snabbt uppe alldeles bakom mig, aldrig har en Miata varit så stor och alla backspeglarna samtidigt Stefan var klart snabbare än mig i detta skedet men tackolov för mig så var det bara ca 2 varv kvar och med väldigt defensiv körning lyckades jag hålla mig före. _________________ Pär Hylander |
||||
Pär: Du verkar ju ha tagit deras påpekanden på rätt sätt
5kg gör nog varken från eller till. Grattis till en bra tid! (samt totalsegern i mästerskapet?) Vad var det för motor i den Caterham (superlight) som körde med oss i C? En sån väger väl ganska exakt 500kg. Det borde ju betyda ca 80hk med en normaltung chaufför? Den körde på 1.09 om jag inte minns fel. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
|
||||
Det är inte en bil jag har parkerad utanför huset, utan en gravid flodhäst på hjul. Lika trevlig som jag tyckte min 924S var på Anderstorp, lika stingslig var den idag på Knutan. Upplåsta hjul, kast och släpp åt alla håll, och fysiskt jobbigare än race-Alfan jag tidigare ägt.
Ni som kör mycket på Knutan, hur var banan idag? Jag upplevde den som rätt skitig och hal (eller var det någon som smort in min flodhäst i babyolja?). Och hur förändrades era tider? Jag låg stadigt runt 1,19,5-1,19,7 hela dagen, trots bättre koll på både bana och lufttryck. Fast det var kul att få köra tätt, tätt mot Rydquist sr. både i början och slutet av heatet. Morganen måste varit ett h-e att ta sig om, så brett som den gick. Jag får väl trösta mig med att det kommer att gå fortare framöver _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Buse, får väl jag med titulera mig efter att vågen visat 1169 kg, dvs 10 kg för lite.
I min enfald trodde jag att Bilprovningens våg var hyfsat nogrann så jag trodde dem när de sa "knappt 1200 kg, kanske 1195". Jag meddelade MGCCs kansli om detta, men dem tyckte att om jag ändå inte fick mer än 1 poäng så spelade det ingen roll. Åtgärd till nästa säsong: Nytt tanklock och tanka fullt. Fantastiskt trevlig tillställning, med bra flyt och en sekunds förbättring sedan i våras för egen del, 1,16.337. Blev orolig för däcken i andra heatet som jag avbröt. Det visade sig inte vara någonting annat än lite skit som fastnat i gummit och som satt kvar ett tag. PUST! Pär, du rockar trots 5 kilos-gnället. Du skulle inte gått på toa i morse. mvh Goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||
Dagen började dåligt för mig... massa bilar ivägen och en Seven som körde mycket underligt resulterade i en rätt brutal curbsmassage på miatans underrede - och en ganska > Dennis.
Tiderna låg konstigt nog ändå på ca 1.15.8. Inför andra passet ställde jag upp längre fram i fältet och fick många fria varv - inget att skylla på längre alltså Tiderna blev lite bättre, med bästa tid 1.15.393, vilket är ganska exakt 2 sekunder snabbare än Vårracet då jag körde med gatdäck. Fick förresten vägt bilen också - det var ju kul Vågen hamnade på 1022 kg med mig (78 kg) i och med nästan tom tank (3-5 liter?). Grattis till Pär för segern och jag hoppas att vi alla ses till våren om inte förr _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Helt klart årets roligaste tävling
Min tid, 1.17.6 (inte så gångbar i resultatlistan) var en putsning med över 3 sekunder mot i fjol i min förra standard-Miata så bilen känns som jag är på rätt väg med. Hade dessutom riktigt roliga fighter med Jan-Erling Rydquist i den svarta Miatan. Dels under vårt andra tidsträningspass då vi agerade draglok åt varandra i olika omgångar (attans bara att Jan-E var 1 sek snabbare). Sen hade vi även en kul fight i eftermiddagens race. Vi blev båda lite blockade av en Morgan (i historic-klassen). Vi var snabbare i kurvorna men tämligen chanslösa på rakan. När de båda framför fick en dålig utgång ur "bäcken-kurvan" ut på start och mål såg jag min chans och kom upp jämsides och förbi Jan-E. Rutinerade räven Jan-E lade sig smart nog mitt i banan så jag åkte ytterspår längs hela rakan och var inte tillräckligt långt före Jan-E för att "stänga dörren" för honom. När jag lämnade plats på insidan och försökte åka ytterspår genom första kurva tog helt enkelt "asfalten slut" och jag var ute i gruset och åkte ett antal meter. Tillräckligt för att bli passerad av Rolf Dawidzons MGB GT. Hade sedan en riktigt bra fight med Rolf ända in i mål. Var uppe och stressade honom några gånger men kom dock inte förbi Det blir helt klart nya tag till nästa säsong Väl mött då! |
||||
Körde med tidtagning med Porschen för första gången idag och fick 1:12.956 och 1:12.957 som bästa varv, ganska så mitt i fältet på Roadsport B. Med tanke på att där är över 150 kg att banta bort innan jag har optimal vikt/effekt för klassen så är jag ganska nöjd.
Jag ville inte köra rejset, är lite rädd om bilen, men snart trillar man väl dit så kul som det verkar vara! |
||||
Jag tyckte att dom som gnällde mest var dom som klarade sig utan varning och fick vatten på sin kvarn om att det blir klubbmästare som fuskat sig till det. Naturligtvis blev även min bil vägd och mätt. 30kg övervikt så det var inga problem, gick betydligt sämre med höjden. Bilen är precis cornervägd och inställd på 7,5-8 cm men det var med Michelindäcken som Pär lånade. 032:orna har ca 3 cm mindre diameter vilket resulterade i en 1-1,5 cm för låg bil. Till skillnad från alla andra här så insåg jag att bilen var för låg när jag lastade den så jag fuskade faktiskt medvetet EDIT: Dom dåliga tiderna skyller jag på en bil som överstyr lite för mycket.... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Det sitter en lite småtrimmad K-motor på 1800cc(?) med för små spridare och endast grovmappat sprut i den. EDIT Föraren/ägaren till den blå Caterham som körde med i C ville att jag skulle förtydliga att han körde utom tävlan och enbart som test - detta var första bantillfället för bilen. Nästa år kommer han givetvis att tävla och då i rätt klass _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
TACK MGCC för ännu en mycket trevlig tävling och ett väl genomfört mästerskap!!!!
Jag vet att det ligger mycket nerlagt arbete som inte syns utåt. Kanske kan vi komma på något sätt till nästa år att få fram fler funktionärer vilket verkar vara en bristvara. Tidtagning och administration av resultatlistor fungerade oxå mycket professionellt (trots en del strul bakom kulisen) Tack Thomas B. du är en klippa!! Grattis till pristagarna! Min dag började helt underbart. Jag och min polare Lars hade lite problem med att rutorna immade igen på Fieron på väg till Knutan. När vi var dryg halvvägs vid Lund så stannade vi och kollade om vi kunde finna något som var fel. Hmmm,, En stor blågrön pöl under bilens främre del. Lars konstaterade att golvmattorna på passagerarsidan badade i kylvätska. Hurra! Ett sprucket värmeelement! > Vi lyckades få loss båda slangarna till värmeelementet under framhuven, vilka satt mycket hårt, se bild: Vi skarvade ihop slangarna med en 13mm långhylsa, vilket faktiskt förblev tätt resten av dagen. (TengTools hylsor är lite skrovliga i ytan vilket kanske hjälpte.) Fick stanna på macken i Kävlinge och fylla på vatten samt karva hål i värmepaketet för att tappa ut de sista litrarna kylvätska. Tidsträning 1 blev en trång upplevelse. Kändes som om det var omöjligt att få ett fritt varv. Trotts detta satte jag min snabbaste tid 1.16.102. Det är ca 1,3 sek snabbare än på KM1. Tidsträning 2 kändes bättre. Det kändes betydligt snabbare än första passet med många fria varv. Resultatet förvånade mig mycket med ca 0,4 sek långamare tid. Någon påstod att det kan ha med att lufttemperaturen var högre vid andra passet. Kan oxå bero på att föraren tar i för mycket. Dessutom så hann jag bara köra 6-7 varv innan bränslenivån i tanken började bli för låg och bränslepumpen började suga luft efter hård inbromsning/kurvtagning. Rejset gick riktigt bra för mig. Fick en bra start och lyckades passera några bilar. Jag hamnade mitt i mellan ledarklungan och Dennis K./Metz/ MGB? med ett lagom avstånd till båda. Jag tror det blev en fjärdeplats och dessutom tror jag att jag satte min snabbaste varvtid för dagen??? Kul att träffa alla glada Rejsa polare. Tack Goran för att du släppte bromsen igen innan "Kvällsposten kurvan" så jag slapp köra på dig, 2 meter är ganska nära när man ligger bakom med låsta hjul. Tack även för att du hjälpte mig med bensin. Tack Dennis för tippset hur man attackerar hårnålen. Depå Upplining inför tidsträning Start rejs RoadsportC/Historic Fredrik |
||||
Ska man vara lika bokstavstrogen som efterbesiktningmännen så är det faktiskt en Roadsport A bil eftersom den beräkningmässigt får 165 hk (eller 185 om det inte är org kamaxel) oavsett vilken verklig effekt den har. Närmast sörjande är väl isf jag eftersom jag kom tvåa efter Stefan som åkte ung 1.11 blankt. (om det nu är samma ekipage vi pratar om). Kan dock meddela att jag är inte upprörd över detta EDIT pga att Mats edit; glöm detta ovanstående stycke!. Vi konstarterar istället att Stefan är en mkt duktig sevenrattvridare. Jag pratade lite med honom och det var första rejset på 4 år och första gången i nya bilen, strongt! Resultaten är uppe på hemsidan (snabbt marcherat ), jag konstaterar att min träningstid från första passet även den räckte till, om än med mycket liten marginal! Så nu har jag inte det minsta uns av dåligt samvete eftersom jag åkte på det passet på markant sämre däck och med lite övervikt Michelin Pilot Sport Cup (eller vad dom heter exakt) var för mig över en sekund snabbare än Pirelli PZero C, visserligen inte identisk dimension men ändå kul jämförelse. Michelin i 225/50-15 och Pirelli i 205/45-16. Rätt annorlunda känsla, Michelinen kändes mer stygga, dom hänger i bra men när dom släpper så tycker jag dom var svårare att hämta hem. Pirellina och kanske framförallt mina gammal Yoki 008 är snällare på gränsen och lättare att få till att bita igen. Dock håller inte Pirellina i 205 mer än 6-8 varv med attack innan dom blir sliriga. Michelinen verkar hålla bättre i det avseendet Förbaskat kul race efteråt, jag kollade på ombordvideon nu i efterhand nu på förmiddatgen (föräldraledig idag och Albin 9 månader tyckte det var nästan lika kul som farsan att kolla på den, han brummade med mycket ivf ) Ska försöka ladda upp den snarast (tar ngn dag) så intresserade kan ta del av den. Kommer även från tidsträningarna. Jag tackar och bugar för grattulationerna _________________ Pär Hylander |
||||
Lysande bild! Läcker McGyverlösning oxo! Förstår att du tog just 13-hylsan eftersom du väl har blygsam nytta av den när det ska mekas jänkebil Däremot så förstår jag nog inte varför du hade med 13-hylsan överhuvudtaget, hade du på känn att du skulle behöva skarva två slangar med den? _________________ Pär Hylander |
||||
>>Pär
Vi verkar prata om olika förare/bilar... Den jag pratar om är den blå som står sist här inför tidsträningen! Trodde att det rörde sig om den eftersom han också körde på 1.09 under träningen - och detta första gången i bilen under en shake-down! _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Fieron har faktiskt mer metriska skruvar än tum skruvar (gängan alltså inte tortyr redskapet) Dessutom så ska man ju ha med verktyg så att polarna kan låna om deras europeiska eller japanska bilar går sönder under tävlingen. Fredrik |
||||
13-hylsan fungerar väl som en utmärkt 1/2-tummare Det var ju typiskt att alla andra skulle kapa 15 tiondelar på sina tider när man själv bara orkade med 5 tiondelar... Speciellt min ärkefiende, den onde Goran Andra passet så var jag dessutom bara 3 tusendelar snabbare, så nu kan jag nog inte köra fortare Utvecklingen i Roadsport C på ett halvår är värre än i F1! För att spara mitt spruckna grenrör så hoppade jag racet och viftade flaggor vid posteringen vid bäcken innan rakan. Racen såg verkligen spännande och tajta ut även sett utifrån. I Roadsport A var det verkligen en grym kamp mellan Mats ohlsson i Porsche 964 och Christer Almqvist i Caterham med MC motor. Uppe i liton och ut mot rakan var det tätare mellan bilarna än en Parisisk fickparkering. Efter tävlingen när man hyllar de tävlande med vinkande flaggor blir man jätteglad när alla förare blinkar och vinkar tillbaka Åtta månader kvar för att reparera inför KM1 2005 (det kan behövas), P-o _________________ P-O Håkansson Elan +2 S130/5 - Polestar 2 |
||||
Eftersnack 2004-09-05 MGCC Knutstorp | 1, 2, 3, 4 >> 9 besök senaste veckan (14695 totalt) |