Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2004-09-05 MGCC Knutstorp | << 1, 2, 3, 4 >> 9 besök senaste veckan (14695 totalt) |
Hej Bengt - kul att du hittat hit! Men... jag tycker mig skymta en viss skenhelighet. Jag tror faktiskt inte att ens 20 kg övervikt på Pär's ekipage hade ändrat något i årets KM. Jag tror inte heller att Stefan's bil gått långsammare med en permanent istället för tillfällig registrering. Stefan's bil ger en vink om hur mycket effekt vi andra med miator skulle behöva för att någonsin ta en pallplats. Däremot vet jag att 100-105 HK fortfarande är 100-105 HK även om papperna säger 86 HK. Jag påstår med det inte alls att det är frågan om något regelbrott, bara att en viss ödmjukhet kan vara på sin plats. Med det vill jag också passa på att gratulera till tredjeplatsen i årets KM. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Hej Pär Jag har laddat ner del 1. Fantastiskt kul att kunna följa dig och jämföra med egen körning. Spårval: Du tar konsekvent innerkurva i Lito'n, tvärtemot vad jag fått lärt mig om banan, i övrigt inte mycket som skiljer mot min egen körning...vad gäller spårval! Växelval: Du har en trevlig liten växelåda som viner riktigt race'igt. I vänstern efter lilla rakan saknar jag en 2,5'a. Du har rätt varv där, hör jag. Bilen: Din bil verkar väldigt välbalanserad i övrigt. Min släpper och sladdar lite varstans. Speciellt högern in i Kvällsposten kurvan(heter den så, innan Lito'n?). Där smeker du fint apex medan jag ofta får balansera en liten sladd. Fråga Fredrik. Övrigt: Du kör lugnt och metodiskt. När det tjocknar till, låter du dem passera så pass att du kan få ett fritt varv. Mycket snyggt och skönt att titta på. Underbar film. Tack Goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||||
Spåren: Inte säker på att det är snabbast i lito, jag kanske slösar bort tid där. Det känns dock bra att köra lite diagonalt ner för backen och så att säga bromsa in i kuvan, kanske fel jag vet inte säkert. Ett annat parti som jag tror är viktigt om som jag tycker mig tjäna fart på är kurvan efter startrakan. I söndags lyckades jag sällan riktigt bra men jag har fått för mig att en lugn ingång och en tangering av ytterkanten ca 1/3 in i kurvan gör att man kan, med våra RoadsportC bilar, gå på gas riktigt tidigt igen. Tycker mig ofta vinna mot andra ekipage just där. Helt klart så skulle man ju ha mätutrustning för sådant! växlar, jo 2-3-4:an ligger tätt, så dom passar ofta bra. I särklass den bil av dom jag haft med "bäst" utväxling Justerbara krängare är guld värt! Jag är mkt glad att jag har dom (räcker med en iofs). Enkelt sätt att justera in balans Passade iofs på att ta en lungt varv eller så när trafiken tätnade, syftet var oxo att låta däcken och oljan svalna av lite. Pirellisarna tåler inte många var i rask takt och när oljan närmar sig 125°C slår jag gärna av på farten! _________________ Pär Hylander |
||||||
_________________ Pär Hylander |
||||||
_________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Hallååååååååå
Ta inte illa upp men vem lärde er att räkna???? Flest seven bilar??
_________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Men.... vi räknade bara riktiga bilar Ta det lungt Bengt det är ingen riktig tävling. Det handar nog mest om att det är roligt att det börjar dyka upp ordentligt med Miator och AUDI-Porschar på KM, många 7-bilar har det ju alltid varit. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Kolla nya bilder på www.mgcc.nu Bilder
Troligen alla bilarna + pristagare på bild Kolla om DU finns med /Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Ja det gör jag, och jag känner fotografen. Fredrik |
||||||
Tak til alle for en fantastisk fin racer sommer
Det har været en fornojelse at väre med. Bengt [/quote]Gratulerar vinnarna, men blev inte glad när de två som tagit första och andra platsen inte fick sina bilar godkända i efter kontrollen. En av dessa bilarna är inte registrerad besiktigad och skattad och den andra var för lätt. Kör en säsong till i Roadsport C för vinst i klassen Jeg synes det er lidt kedeligt at du hænger dig i den slags detaljer, min bil er besiktigad i Danmark u/a og har varit tilfäldigt regad da afgiften som danskere skal betale for fast regning koster mig Skr. 130.000,-. Det er naturligvis inte dit problem, men en form for accepte ville være på plads. Andre svenske miator havde inte ens deres beskatningsmærke på bilen, altså lika "ulaglig" som min Miata, men utan bekymring hos andre. Faktisk skulle det vare muligt at deltage i roadsport, bare på en godkendt besigtning, då ville vi se mycket mer danskere med deres ureggade biler. Det primære måste være at få så mycket biler til start med et bra race og så i ovrigt bekymre sig om bilerne kor i ret klass. Det skulle til eksempel ikke være muligt at kore i : klass C om det går fortare an 1.14.00 - 1.13.00 klass B om det går fortare an 1.13.00 - 1.09.00 klass B om det går fortare an 1.09.00 - 1.06.00 Jeg vet det er optemistisk og inta går gore det så, men det handler jo om i sidste ende at ha kul på banen (och pitten) Tak for i år, det har varit en sand fornojelse. Beklager mit dårlige svenske, jeg arbejder på en forbätring _________________ Stefan Winquist |
||||||
Jag tycker det är rimligt att titta på avsikten med det som står reglementet, alltså vad är det viktiga. I fallet med att en bil i roadsport ska vara registrarad och besiktigad så tycker i varje fall jag att det viktiga där är att bilen ska vara i ett sådant utförande att den uppfyller de tekniska krav så att den kan besiktigas, dvs att den t.ex körs på mönstrade däck etc etc. Att bilen ha betald skatt och betald registreingsavgifter etc tillför ju inte racingen någonting, det leder bara till ökade kostnader för den enskilde. Jag kan se det praktiska för besiktningsmännen vid tävling att de tävlande ska kunna visa upp en protokoll från Svensk Bilprovning eller annan motsvarande myndighet i annat land, men det tillför ju som sagt inte racingen någonting igentligen. Jag har tidigare blivit "anklagad" för att se reglementet som kuriosa när jag menade att man kanske ska tolka regelskaparens intention istället för att så att säga följa det "bokstavstroget". Ett exempel på det är att jag trodde regeltexten om att dörrsidor ska vara på monterade var för förarens säkerhet, inte att det i sig var viktigt med en dörrsida, dvs att dörrsida på passagerarsidan var viktig. _________________ Pär Hylander |
||||||
Hej Alla glada
Lite mer bränsle på (i) brasan. Modsport (RS i MGCC) heter den klass där man kan kör oregistrerade bilar. Eventuellt kör man formel vagn. Man kan även köra gokart som inte heller måste vara inregistrerad. Roadsport är till för registrerade bilar. Klubbarna skiljer, vad jag vet, alltid på registrerade bilar och oregistrerade. Förmodligen har Bilsportförbundet bestämt så. Pär: det skulle ju vara kul om man blandade pistolskyttarna ex fripistol med standard pistol. Lika barn leka bäst. / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Hmm.. Innebär det att man skulle kunna köra med värstingkart med MC-Motor som någon här på forumet snickrat ihop? Undrar hur det skulle kännas att blåsa fram med en sådan på Knutan.. _________________ Anders Hansson |
||||||
Jag tror att var och en betraktar reglementet genom sitt alldeles egna filter - som anpassas dynamiskt när man ändrar på eller byter ut sitt fordon...
Har man t ex en bil med en viss effekt på papperet och en annan i verkligheten, så väljer man självklart att redovisa den som gynnar en bäst, d v s den lägsta - för att hamna i en klass där man har en chans att placera sig. Har man en bil som används bara på bana, så vill man förstås köra i en klass där man kan hävda sig, och om klassen som verkar mest lovande då kräver att bilen ska vara registerad, så gör man vad man måste - men inte mer - för att få köra i den klassen. Har man en bil för sköna sommardagar, som man också vill köra på bana med, och den bilen har alldeles för lite effekt/för mycket vikt i relation till övriga bilar i klassen - och det dessutom inte finns någon "lägre" klass - då: 1) lättar man till eller förbi gränsen där bilen knappt går att använda utanför banan längre; 2) tävlar utan ambitioner att ta placeringar; 3) slutar tävla för att det inte känns motiverande när man vet att enda chansen att placera sig är om någon annan kraschar eller uteblir av någon annan anledning; 4) startar en ny klass inom eller utanför den klass man kör i - för bilar som är väldigt lika ens egen... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Bengt, det er absolut ingen fare
Jeg holder på at regga min Miata i denne uge (den var jo skattet/bes), så "lige börn leger bedst" også i den kommende race sesson Det skal bli spändende når jeg får bilen optimeret på vägten, jeg kunne jo ta bort ca. 80 Kg innom C klassen, och sen kan jeg vel banta på 15 kg mig selv /Stefan _________________ Stefan Winquist |
||||||
Hej Dennis
Jeg er ganske enig i dine betragtninger. Jeg mener dog at fokus er rettet forkert, da man ikke kan eller må forvente at man med en "bil för sköna sommardagar", skal kunne gore sig gældende i top 5. Det er simpelthen et faktum (jeg har forsogt dette med et utal af biler ) Det er måske en fejl, men lige så länge jeg kan huske i MGCC tid (ca. 10-12 år), lige så länge har der väret roadsport biler der komme på släp, og er rena race biler och alle disse har varit i top 5. Et godt udgangspunkt for en ägte Roadspoet C bil er Monbergs Austin Healy Sprite "frogeye". Han har kört i MGCC i 25 år, med samma bil og specifikationer, og stort set samme omgangstider. (1.14 - 1.15) Det som synes at have händt, er at der med dom nye biler ikke er taget forbehold for de fina vejegenskaber, moment, bremser osv. i reglementet. Hertil kommer det faktum at C klassen, synes at være "entry level" til motorsport i södre sverige og en oprykning til klass B eller C forst sker når man har vundet eller modificeret sin bil til at kunne gore sig gældende i denne klasse. At man starter ud i C klasse er ok, uanset om bilen tilhore klasse A (såfremt men inter körer hurtigere end gennemsnittet 1.16 +/-) men igen, er det optemistisk med sådanne tiltag. Det som er galt er jo reglementet, som byder at det går at fortolke som du selv beskriver "genom sitt alldeles egna filter". Bengt, som formår at udstille alle som inte köre helt efter reglementet, har selv "blueprintet" sin motor. En sådan blueprintning betyder ökat effekt på ca. 3-6 Hk og motoren er således at betragte som modificeret, og hör hemme i Klasse B. Generelt skulle ingen Lotus/ eller kopia kunne deltag i Klasse C (kun en org. Seven med A-motor) ej heller Lotus Elise Jeg mener at vi i hojere grad skal fokusere på at få nogle bra race, med gode fights och så fokucere mindre på hvem som for topplacering, da der altid vil väre folk som komme at mode op med bedre prepperede biler end en selv. For mit vedkommende var i alle velkommen at få mine små pokaler, hvis ikke mine born brugte dem som drikke krus i deres lille legehus . Med hensyn til næste års mesterskab, kommer jeg at deltage i Roadsport C, men tænker at benytte min bil til daglig transport (det måste man når man betaler over Dkr. 100.000 i afgift ) och kommer derfor at tyngre den en del med radio, täpper og fin maling/lack - måske vi kommer at være mere jävnbyrdige. Hertil kommer at jeg inte får tid med et komplet KM, så jeg deltager formentlig utan pokal chance Alternativt skal man dela Roadsport C i to klasser (c1 og c2), hvor klasse c2 er for nybegyndere og langsommere biler. Det skulle også kunne få flere at kore om der var en "langsom" klasse. Det er jo et ämne der kan diskuteres for altid. For at komme "Har man t ex en bil med en viss effekt på papperet och en annan i verkligheten, så väljer man självklart att redovisa den som gynnar en bäst, d v s den lägsta - för att hamna i en klass där man har en chans att placera sig" til ivs mener jeg man skal göre som så mange andre steder. opstille en "rullande landsveg" om måle alle biler ved forste tävling, klasse ind bilarne efter dette (kontar vikt) og plombere motoren. om alle ville betale lite for dette én gang på året (ca. 800,- pr. bil), var vi ude over de fleste problemer - jeg er klar til en sådan test Hmmm det blev til en lang mail - skal vi ikke alla snart ut og köre igen er i klar på lite go-cart i vinter, jeg invitere på Dansk öl og hygga _________________ Stefan Winquist |
||||||
Hej Stefan (och alla andra)
Har du Bil att köra med?? Svedala motorklubb kör på Söndagen den 3/9 på Sturup kl 13.00-17-00 Kostnad 350-400kr betalas på plats Kom och åk Ytterligare en körning med Klippans motorklubb på Ljungbyhed F5 400kr Måste betalas in NU
_________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Eftersnack 2004-09-05 MGCC Knutstorp | << 1, 2, 3, 4 >> 9 besök senaste veckan (14695 totalt) |