Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mini Midas MK3 1988 - "Back from neglect"
1, 2   >>
38 besök idag (2019 totalt)
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1569


Trådstartare
Mini Midas som från början gick till Tyskland och ställdes undan efter bara några 100 mil, köptes 2018 av en Tysk (riktig tysk inte jag) som projekt.
Plockades ner men sen gick det utför och i fredags hämtade jag den istället.

Midas började på 70 talet utveckla en ny version av den då gamla Mini Marcos/Mini Jem karossens "utdaterade" design.
Det blev en MK1, MK2 som Gordon Murray stödde med aerodynamiken och slutligen MK3 som han också delvis var med på. Sen som vanligt: Fabriken brann och saker började gå neråt.

Detta är en "Gold" = Fabriksbyggd och kom original med en 1275 A+ motor automat.
Vinröd gelcoat med revolution fälgar med guld centrum samt en grå/röd snygg inredning.

Flera år (gissningsvis större delen mellan 1989-2018) så har bilen stått utomhus oanvänd.
Gelcoaten är "slut" och hela bilen behöver lackas.
Den var 90% nedplockad när jag fick den och efter 6 timmar i söndags så var allt grovt sorterat.

Bilen är nu tvättad och påbörjad vattenslipning för att avslutas med polering. Den kommer se sliten ut men jag prioriterar att få ihop den snabbt.

Bak/framvagn ska bara demonteras, blästras, lackas och sen ihop igen.
Motorn ska byggas i Juni (fick 3.5 motorer och växellådor)
Sen ska resten bara skruvas dit igen för att kunna besiktigas.
Inredningen blir ny i ett senare skede.

Dämparna blir coilovers runt om (ställbara spax bak är standard, fram är hydrogas)

När tidigare ägare hämtade hem den

Hämtning i fredags

Igår efter tvätt / påbörjad vattenslipning och polering

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41572

Forumägare
Forumägare

Wow, att det ens finns i Sverige, de ger ordet quirky ett ansikte Måste vara skitkul körmässigt gissar jag. Vad väger dom här?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1569


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Wow, att det ens finns i Sverige, de ger ordet quirky ett ansikte Måste vara skitkul körmässigt gissar jag. Vad väger dom här?


Detta är #4 i Sverige så inte jätteovanlig
Strax över 700 kg ska dom väga, så egentligen rätt tung bil kontra storleken thumbs up

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2092



Andreas T skrev:
Magnus Thomé skrev:
Wow, att det ens finns i Sverige, de ger ordet quirky ett ansikte Måste vara skitkul körmässigt gissar jag. Vad väger dom här?


Detta är #4 i Sverige så inte jätteovanlig
Strax över 700 kg ska dom väga, så egentligen rätt tung bil kontra storleken thumbs up

"tung bil", fan vad skadad du blivit

Grattis! Kul val thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6270



Väldigt tufft fordon. Kul att du tar hand om projektet.

Gordon M köpte/ägde en Midas. Det är en ganska bra referens.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41572

Forumägare
Forumägare

Kolja skrev:
Väldigt tufft fordon. Kul att du tar hand om projektet.

Gordon M köpte/ägde en Midas. Det är en ganska bra referens.


Ja jag noterade (var ju 1000% tvungen att Googla när tråden dök upp här ) att Gordon var inblandad, det var mer än jag visste

https://en.wikipedia.org/wiki/Midas_Cars

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1569


Trådstartare
dvorak skrev:
Andreas T skrev:
Magnus Thomé skrev:
Wow, att det ens finns i Sverige, de ger ordet quirky ett ansikte Måste vara skitkul körmässigt gissar jag. Vad väger dom här?


Detta är #4 i Sverige så inte jätteovanlig
Strax över 700 kg ska dom väga, så egentligen rätt tung bil kontra storleken thumbs up

"tung bil", fan vad skadad du blivit

Grattis! Kul val thumbs up


Haha Tack ! Ja den ska nog bli lite lättare
Är nog en bil ifrån att bli tvångsintagen nu

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1569


Trådstartare
Kolja skrev:
Väldigt tufft fordon. Kul att du tar hand om projektet.

Gordon M köpte/ägde en Midas. Det är en ganska bra referens.


Ja någon måste ju samla på sig alla glasfiberbilar från ön
Kunde inte säga nej när den var bortskänkes !

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1569


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Kolja skrev:
Väldigt tufft fordon. Kul att du tar hand om projektet.

Gordon M köpte/ägde en Midas. Det är en ganska bra referens.


Ja jag noterade (var ju 1000% tvungen att Googla när tråden dök upp här ) att Gordon var inblandad, det var mer än jag visste

https://en.wikipedia.org/wiki/Midas_Cars


Också en anledning till att jag tog hem den !
Exakt sånt jag gillar, väldigt aerodynamisk med en slät undersida och bara en tunnel för att få bort avgassystemet från luften.
Ställbara coilover bak original också. Plus att jag verkligen gillar "breddningen" på karossen

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4105



Riktigt kul bil thumbs up

Är det automat, eller läste jag fel?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1569


Trådstartare
Janne J skrev:
Riktigt kul bil thumbs up

Är det automat, eller läste jag fel?


Yes tyvärr, men kommer bli konverterad till manuell

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 889



Ball!

Vore inte en Busa-motor rätt val? Typ samma kubik, men några eoner modernare?

_________________
Magnus Falk
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1569


Trådstartare
stilldouble skrev:
Ball!

Vore inte en Busa-motor rätt val? Typ samma kubik, men några eoner modernare?


Nej ush, blir en 1275 A+ med 020-030 borrning, std SU HIF44 förgasare, lätt portad 12G940 topp, viktad och balanserad bottendel och ev en annan kamaxel thumbs up

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2186



Hur mycket effekt blir det i en dylik motor? Inte för det behövs så mycket... men..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4105



Andreas T skrev:
stilldouble skrev:
Ball!

Vore inte en Busa-motor rätt val? Typ samma kubik, men några eoner modernare?


Nej ush, blir en 1275 A+ med 020-030 borrning, std SU HIF44 förgasare, lätt portad 12G940 topp, viktad och balanserad bottendel och ev en annan kamaxel thumbs up


Härligt traditionell trimning thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1569


Trådstartare
Michael Th skrev:
Hur mycket effekt blir det i en dylik motor? Inte för det behövs så mycket... men..


Borde landa runt 75 hk ungefär. Rätt lagom för 700 kgs bruksbil

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1569


Trådstartare
Janne J skrev:
Andreas T skrev:
stilldouble skrev:
Ball!

Vore inte en Busa-motor rätt val? Typ samma kubik, men några eoner modernare?


Nej ush, blir en 1275 A+ med 020-030 borrning, std SU HIF44 förgasare, lätt portad 12G940 topp, viktad och balanserad bottendel och ev en annan kamaxel thumbs up


Härligt traditionell trimning thumbs up


Självklart ! Traditioner måste fortsätta.
Har en vattenbläster som tur är så jag kan vattenblästra alla aluminiumdelar dessutom.
Ska självklart bli en snygg motor som antagligen även får guldflake i lacken..

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268



Den är ju skitfrän. Bortskänkes var ett rätt bra pris

Ihop och provkörd i år då väl?

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3359



Åh vilken rolig bil!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1569


Trådstartare
lahi skrev:
Den är ju skitfrän. Bortskänkes var ett rätt bra pris

Ihop och provkörd i år då väl?


Möjligt för det är väldigt få delar jag saknar.
Har du tips på blästring i närheten så hojta till.. Måste blästra bakvagnsbryggan till en början.

1. Demontera hela karossen
2. Vattenslipa / Polera / Tvätta
3. Montera ihop rutor / dörrar / lysen etc
4. Lacka bränsletank / bakvagn - Montera

Sen kan jag fortsätta med framvagn / inredning / elsystem.

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268



[quote="Andreas T"]
lahi skrev:


Möjligt för det är väldigt få delar jag saknar.
Har du tips på blästring i närheten så hojta till.. Måste blästra bakvagnsbryggan till en början.

1. Demontera hela karossen
2. Vattenslipa / Polera / Tvätta
3. Montera ihop rutor / dörrar / lysen etc
4. Lacka bränsletank / bakvagn - Montera

Sen kan jag fortsätta med framvagn / inredning / elsystem.


Inte supermycket att fixa. Det är ju löst på en helg med lite blod i spritomloppet. Går snabbare då

Jo, en bekant i Skogaby blästrar och kan ta stora grejor. Jag skickar kontaktuppgifter på Messenger. Han kan pulverlacka till dig också. Det var han som blästrade och pulverlackade hela min Europa-ram.

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mini Midas MK3 1988 - "Back from neglect"
1, 2   >>
38 besök idag (2019 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande