Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mini Midas MK3 1988 - "Back from neglect"
<<   1, 2
43 besök idag (2024 totalt)
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 889



Hur är denna i storlek mot din andra legoräser, Mini-JEM:en?

_________________
Magnus Falk
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1569


Trådstartare
[quote="lahi"]
Andreas T skrev:
lahi skrev:


Möjligt för det är väldigt få delar jag saknar.
Har du tips på blästring i närheten så hojta till.. Måste blästra bakvagnsbryggan till en början.

1. Demontera hela karossen
2. Vattenslipa / Polera / Tvätta
3. Montera ihop rutor / dörrar / lysen etc
4. Lacka bränsletank / bakvagn - Montera

Sen kan jag fortsätta med framvagn / inredning / elsystem.


Inte supermycket att fixa. Det är ju löst på en helg med lite blod i spritomloppet. Går snabbare då

Jo, en bekant i Skogaby blästrar och kan ta stora grejor. Jag skickar kontaktuppgifter på Messenger. Han kan pulverlacka till dig också. Det var han som blästrade och pulverlackade hela min Europa-ram.


Har öl hemma så det kan nog lösa sig
Fördelen är att om man dricker öl i garaget så måste jag jobba tills jag är nykter och kan åka hem !

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1569


Trådstartare
stilldouble skrev:
Hur är denna i storlek mot din andra legoräser, Mini-JEM:en?


Denna är bredare, längre, högre och ca 200 kg tyngre. Så iprincip den lyxigaste bilen jag äger.
Har både kupévärme, manuella fönsterhissar, högtalare och dämpare till glasbakluckan..thumbs up

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1569


Trådstartare
stilldouble skrev:
Hur är denna i storlek mot din andra legoräser, Mini-JEM:en?


Denna är bredare, längre, högre och ca 200 kg tyngre. Så iprincip den lyxigaste bilen jag äger.
Har både kupévärme, manuella fönsterhissar, högtalare och dämpare till glasbakluckan..thumbs up

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
EXCEL,PATRIK.

Här sen Jan 2006
Inlägg: 54




Bild som jag har fått av tidigare ägare till bilen i mitten. Min är den svarta.[/img]

_________________
patrik nilsson
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1569


Trådstartare
Min är ju exakt som den längst bort
Får ta en till "Midas Sverige" träff nästa år kanske ?

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
EXCEL,PATRIK.

Här sen Jan 2006
Inlägg: 54



Hade varit väldigt trevligt, men.
Bilen längst bort behöver en större genomgång av det mekaniska och fick lite skador på karossen. Vid en storm blåste takpannor ner på bilen. Bilen i mitten ska bo hos en privat samlare, vet inte så mycket mer. Min svarta har nyrenoverad motor och växellåda, allt med slangar och kablar är inte klart. Blir inte att köra Midas denna sommaren.

_________________
patrik nilsson
Citera
EXCEL,PATRIK.

Här sen Jan 2006
Inlägg: 54



På tal om vikten. Jag hade min Midas med till knutstorp och SSM för några år sedan. Körde upp på vågen. Vågen som vi väger tävlingsbilarna på. Med övernattnings väska och nästan full tank så stannade vågen på 720kg. Nu har jag bytt stolar, från ganska tunga original stolar, till två från Lotus Elise S1. Bör vara på 700kg eller gärna strax under nu.

_________________
patrik nilsson
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1569


Trådstartare
Då ser det mörkt ut för den största svenska Midas träffen thumbs down
720 kg låter bra, men då får jag försöka ta ner min till 699 kg Max.
Har ingen bil som börjar på 7xx och vill inte börja nu.
Passar Elise stolarna bra ?
Mina är rätt bleka och jag kommer oavsett klä om hela inredningen.

Lagt ca 10 timmar på vattenslipning/polering/tvättning och nu börjar bilen bli en "10 meter ifrån" bil.
Förhoppningsvis börja montera ihop lyktor i helgen thumbs up

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1569


Trådstartare
Renoveringen är pågång och självklart med strukturering.

Karossen = Vattenpoleras / Poleras tills det blir så bra det går. Skadorna och att man på flera ställen ser fibrer får helt enkelt vara kvar.
Bättre att den kommer ut igen än att stå som ett långtidsprojekt som den gjort från 2018.

När karossen är helt demonterad och "klar" återmonteras alla lyktor etc

Bakvagnen = Demonterad / Tvättad / Alla delar blästrade.
Backplates till bromsarna / coiloverfästen / distanser till fästet / plattorna till länkarmsbultarna är vattenblästrade och skickas till elzink idag
Balken är på blästring och därefter epoxy pulverlack för att slutligen lackas i svart 70% gloss.
Länkarmarna är blästrade och har fått alla gjutkanter nedslipade (säkert 20 gram lättare nu..)
Ska därefter också lackas i svart 70% gloss

Hjullager och samtliga packningar kunde återanvändas då bilen bara gått 3000 mil sen 1988.

Bränsletanken = Rengörs / grovslipas / Lackas i svart 70% gloss

Efter detta ska delarna monteras på karossen och sen blir det att förbereda framvagnen för motor / låda under Juni.

Löpande tvättas / blästras / vattenblästras delar till motor&växellåda och packas ner.

Alla delar som behövs (om ej kritiska för montering) noteras och köps senare.

Chansen är säkert låg MEN .. letar efter följande delar begangnat (MG/Rover/Austin Metro 80talare):
Plåt för pedalställ med hydraulisk koppling
Kopplingspedal
Kylarbehållare

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2152



Är det inte samma pedaler som på hundkoja?

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1569


Trådstartare
Rikard L skrev:
Är det inte samma pedaler som på hundkoja?


Annorlunda pedalbox. Bromsservon är skruvad rakt på plattan i motorrummet och stående bromscylinder på bromsservon.
Finns Metro med wire koppling, hydraulisk och automat version.
Denna har automatversionen = ingen kopplingspedal och enbart resterna kvar av wire kopplingsuttaget i plåten som allt är skruvat i.

Plåten kan jag svetsa om men hade varit roligt att få tag på pedalen åtminstone

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1569


Trådstartare
Alltid lika roligt att ha en vattenbläster


Började köra en del av den i veckan för att se vilken finish det kan bli.
Den var såhär smutsig efter ca 2 timmar karuselltvätt, så det här kommer ta ett tag iom att jag kör 0.1-0.5 glas mix.
Men gillar den "sidenmatta" ytan mer kontra tex aluminiumoxidens mer råa "vita" yta.

Hittills är väl 25% av alla delarna vattenblästrade men har till Juni på mig att få klart allt..

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1569


Trådstartare
Bakvagnen börjar bli klar thumbs up
Väntar på nya bromscylindrar, hjullager etc från England.
Bakvagnsbryggan är på blästring och epoxy pulverlack som grund.
Bränsletanken är lackad.

Karossen är helt rensad förutom framruta och spolarmunstycke.
Fortsatt mycket vattenslipning och polering men det börjar faktiskt bli helt okej !

Kämpar på så att karossen är färdig nog att ställas in bakom Pipern och därefter kan jag börja återmontera lyktor / tank / bakvagnsbrygga etc för att reducera alla lösa delar.

Sen blir fokusen att vattenblästra / rengöra klart alla delarna till Juni


_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41573

Forumägare
Forumägare

Andreas T skrev:
Alltid lika roligt att ha en vattenbläster


Började köra en del av den i veckan för att se vilken finish det kan bli.
Den var såhär smutsig efter ca 2 timmar karuselltvätt, så det här kommer ta ett tag iom att jag kör 0.1-0.5 glas mix.
Men gillar den "sidenmatta" ytan mer kontra tex aluminiumoxidens mer råa "vita" yta.

Hittills är väl 25% av alla delarna vattenblästrade men har till Juni på mig att få klart allt..


Känns väl klart roligare o meka när bitarna ser nya ut sen? 🥰

Har noll koll, sand, is, glas, nötskal? osv (och laser?) men fint blir det thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2186



Magnus Thomé skrev:
Andreas T skrev:
Alltid lika roligt att ha en vattenbläster


Började köra en del av den i veckan för att se vilken finish det kan bli.
Den var såhär smutsig efter ca 2 timmar karuselltvätt, så det här kommer ta ett tag iom att jag kör 0.1-0.5 glas mix.
Men gillar den "sidenmatta" ytan mer kontra tex aluminiumoxidens mer råa "vita" yta.

Hittills är väl 25% av alla delarna vattenblästrade men har till Juni på mig att få klart allt..


Känns väl klart roligare o meka när bitarna ser nya ut sen? 🥰

Har noll koll, sand, is, glas, nötskal? osv (och laser?) men fint blir det thumbs up thumbs up thumbs up

Hur länge kan man använda glas vatten blandningen.. och vad kostar en ny laddning. ..givetvis beroende på hur mycket man använder... men typ vad kostar jobbet i förbrukning matterial

_________________
Michael Thulesius
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1569


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:

Känns väl klart roligare o meka när bitarna ser nya ut sen? 🥰

Har noll koll, sand, is, glas, nötskal? osv (och laser?) men fint blir det thumbs up thumbs up thumbs up


Oja ! Avskyr att jobba med smutsiga saker
Glas 0.1-0.5 mix + Vatten.
Går att köra med aggressivt med tex aluminium oxid men tycker att ytan blir för matt/vit.
Preppar alltid med tvätt / ev grovslipning med lamell / ev rostfri borste på aluminium.
Sen tar man det sista i vattenblästern för att skapa en "homogen" semiblank yta.

Tar tid men ångrar mig om jag "fuskar"..
Preppar även allt till elzink på linknande sätt för att få en "jämn" yta

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1569


Trådstartare
Michael Th skrev:
Hur länge kan man använda glas vatten blandningen.. och vad kostar en ny laddning. ..givetvis beroende på hur mycket man använder... men typ vad kostar jobbet i förbrukning matterial


Kört samma glasmix i några månader nu, ca 1500 för 50 kg totalt och jag har väl hittils förbrukat .. 1kg. Så klarar mig något år.

Investeringen ligger på runt 50 000:- för allt och sen el / timmarna + ska köpa ett nytt munstycke (ca 3500) för att få bättre spridarbild..

Gör ju lite förgasare / mopedmotorer etc åt andra med via firman + att jag hyr ut det om någon vill spara lite pengar thumbs up

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2186



Okey tack för svar... Men hur skyddar man sedan denna "rena"aluminium ytan från förfall? Linolja.. lack.. vax... Tja vad gör man.???

_________________
Michael Thulesius
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1569


Trådstartare
Michael Th skrev:
Okey tack för svar... Men hur skyddar man sedan denna "rena"aluminium ytan från förfall? Linolja.. lack.. vax... Tja vad gör man.???


Inget, ytan blir väldigt "len" så mindre risk att smuts ens fastnar.
Kommer göra hela växellådan/kopplingskåpor/insug/förgasare och låta det vara i obehandlad aluminium.
Bara man gör rent saker med jämna mellanrum så ska det inte vara några problem.
Och som alla "hobby" bilar = går inte mycket per år

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mini Midas MK3 1988 - "Back from neglect"
<<   1, 2
43 besök idag (2024 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande