Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fjäderval bak, Z06 Corvette.
14 besök senaste veckan (306 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7747


Trådstartare
Tjena!

På min Vette så sitter det Hyperco 750 lbs Springs bak i dagsläget, Det funkar fint, men på ringen så är det för mjukt, i alla kompressioner så käkar den lite hjulhus.

Troligen pga vingen som är rätt tilltagen.



Frågan är hur mycket jag ska gå upp i hårdhet, nästa år blir den snabbare, och magkänslan säger 20-25% ish.

Vad säger folket?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7747


Trådstartare
Edit:

Efter konsultation med öhlinskompis ska vi testa litr nice bumpstop, som idag saknas helt.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41582

Forumägare
Forumägare

Ringen är väl lite svår? Kompromissen mellan lite mjukhet pga hur banan är men andra sidan som du säger att det måste vara hårt för att klara kompressioner. Än värre med mycket aero eller? Filosoferar bara lite....

_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7747


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Ringen är väl lite svår? Kompromissen mellan lite mjukhet pga hur banan är men andra sidan som du säger att det måste vara hårt för att klara kompressioner. Än värre med mycket aero eller? Filosoferar bara lite....


Ja precis så, den känns bra nu, men det bottnar ur, adderar man rätt bumpstops så kan den bottna ur men det blir som en progreessiv fjäder på slutet.

Ska bli intressant att testa 😊

Kommer ha 150-200 hk mer nu och tightare utväxling så den kommer troligen se mer och hårdare kompressioner nu.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19504



Hur är det med höjder och dess påverkan på balansen?
Högre och mer fjädringsväg kan ju vara en nödvändig kompromiss när det ska köras "off road" (som ringen påstås kunna liknas vid)?
Men progressiva långa bumpstopps är ju en bra idé oavsett, så du minskar "rycket" när det bottnar.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7747


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Hur är det med höjder och dess påverkan på balansen?
Högre och mer fjädringsväg kan ju vara en nödvändig kompromiss när det ska köras "off road" (som ringen påstås kunna liknas vid)?
Men progressiva långa bumpstopps är ju en bra idé oavsett, så du minskar "rycket" när det bottnar.


Vill helst inte höja den mer, är redan som en SUV, just nu finns det typ inga bumpstops, utan det är innerskärmarna som får ta den smällen 😅

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456



Kan du köra högre profil på däcken? Du har ju alltid lite fjädringsväg i däck sidorna.

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7747


Trådstartare
Nej det går inte, 325/30 19 bak. Det är max

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2908



Låter som att bumpstop är rätt väg att gå. Bra att bumpstop går i innan hjulen tar i skärmkanten.

Lättast är att prova ut rätt längd på bumpstop utan monterad fjäder och hissa med domkraft tills bumpstop går i. Då kan du även mäta in och utfjädring. Inte helt oviktigt på ringen. Blir det förkort infjädring då men du har mycket utfjädring så går det att höja bilen.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Skruva banåkabil
Fjäderval bak, Z06 Corvette.
14 besök senaste veckan (306 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande