Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Tips om däckstryck - 1,47 bar per ton?
1, 2   >>
176 besök senaste veckan (643 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Intressant video. Det är inte slicks i videon utan ett av de extremare rdäcken från Hoosier så vitt jag kan se.

Intressant tumregel om däckstryck, direkt översatt till kg samt bar så blir det 1,47 bar per ton bil. Ungefär 1,5 blir enkelt att huvudräkna

Perfekt också i videon om det där att kolla på slitage på skuldran osv.

Men... höja trycket för mer grepp? Skarpare respons måhända, men bättre grepp? Vad säger ni?


_________________
Magnus Thomé
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6284



Eftersom det är en amerikan så antar jag att han har RWD och fel.

Däcktryck beror på mer än fordonets massa. Material, skuldrans uppbyggnad, viktfördelning mellan axlarna, bantemperatur etc

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19506



Som med alla inställningar, klockan ljuger aldrig .

Dvs din klocka vid ditt tillfälle

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kolja skrev:
Eftersom det är en amerikan så antar jag att han har RWD och fel.

Däcktryck beror på mer än fordonets massa. Material, skuldrans uppbyggnad, viktfördelning mellan axlarna, bantemperatur etc


Du har uppenbarligen inte tittat på videon

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6284



Magnus Thomé skrev:
Kolja skrev:
Eftersom det är en amerikan så antar jag att han har RWD och fel.

Däcktryck beror på mer än fordonets massa. Material, skuldrans uppbyggnad, viktfördelning mellan axlarna, bantemperatur etc


Du har uppenbarligen inte tittat på videon


Frågan i rubriken var: 1.47 bar/ton. Var det en annan fråga?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Om man inte har nån aning om var man ska börja så är tumregeln inte helt fel ute tycker jag. För rdäck då.

1350kg - 2 bar

1600kg - 2,35 bar

Ja låter inte helt fel som startpunkt för att sen labba vidare IMHO.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2242



Vet inte om hans tumregel funkar över hela registret men det stämmer faktiskt rätt bra vad jag brukar köra på. Min bil väger 1 700 kg och jag brukar sikta på 2,6 bar. 2,5-2,55 blir det med hans tumregel. Gatdäck då, r-däck brukar ju må bättre av lite lägre tryck.
Jag har landat på just detta för jag inte, likt i videon, vill att slitaget ska gå förbi slitbanan och ner på skuldran.
Time Attack-åkarna kör lägre tryck för att vinna varvtid på bekostnad av livslängd på däcket.

Höja däckstryck är ju ett sätt att få upp tempen, t.ex i regn. Kan säkert funka i konbana med dess korta stinter också.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kolja skrev:
Magnus Thomé skrev:
Kolja skrev:
Eftersom det är en amerikan så antar jag att han har RWD och fel.

Däcktryck beror på mer än fordonets massa. Material, skuldrans uppbyggnad, viktfördelning mellan axlarna, bantemperatur etc


Du har uppenbarligen inte tittat på videon


Frågan i rubriken var: 1.47 bar/ton. Var det en annan fråga?


Han pratar om anpassningar för fram o bakhjulsdrift i videon.

Det är självklart inte en formel för exakt det däckstryck alla ska ha, trodde det var uppenbart Just det är också tydligt i videon.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Johan Samson skrev:
....

Höja däckstryck är ju ett sätt att få upp tempen, t.ex i regn. Kan säkert funka i konbana med dess korta stinter också.



Aaahhhh, det är nog så han tänker! Tack, poletten trillade ner thumbs up (jag brukar förvärma men det kanske man inte gör där)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19506



Magnus Thomé skrev:
Johan Samson skrev:
....

Höja däckstryck är ju ett sätt att få upp tempen, t.ex i regn. Kan säkert funka i konbana med dess korta stinter också.



Aaahhhh, det är nog så han tänker! Tack, poletten trillade ner thumbs up (jag brukar förvärma men det kanske man inte gör där)
Det är ju konbana utan däckvärmning, ungefär som enbart utvarvet på en kort svensk bana (eller konbana, naturligtvis). Inte riktig driftfallet 15min, eller längre.

Men kalltryck med torr luft körde jag ca 1,5-1,6 bar i kumhos, vilket blev ca 2 varmt.
Det är väl kalltryck de syftar på väl (orkar inre kolla)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6284



För 99% av oss amatörer bör man förmodligen utgå ifrån vad som står angivet i manualen (utprovat efter +1000 civilingenjörstimmar nedlagda och alla tänkbara scenarior).

Sedan kan man laborera 0.5 bar utifrån kalltryck uppåt beroende på väderlek, och hur mkt skräp man lättat inredningen med.

Nu pratar jag inte om så kallade R-däck utan normala gatdäck med dess sido-uppbyggnad.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7751



Jag har börjat köra på högre tryck, känner att jag får ut max av däcken mellan 2.2-2.4 bar varma. På 1550kg.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 279



Kolja skrev:


Nu pratar jag inte om så kallade R-däck utan normala gatdäck med dess sido-uppbyggnad.

I delforumet "däck för banåka", i en tråd med en video om "Hoosiers extremaste r-däck"?

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2945

Namndispens
Namndispens

Som sidoinformation, och inte alls relaterat till bilar ut cyklar, men det är faktiskt flera likheter än man kanske först tror:

I senaste Paris Roubaix, en landsvägscyklingstävlig som är ökänd för att den passerar en sträcka med kullerstenar "old style" (dvs väldigt ojämn) ja typ som:
Ragnar skrev:
Med kullersten får man med tiden lite grövre växtlighet att tvätta bort. Håller på med ett mer långsiktigt projekt där jag spolar bort matjorden som samlas mellan stenarna...



I vilket fall, inom cykelvärlden har "man precis upptäckt" att gå från smala däck med högt tryck, till bredare däck med lägre för att inte säga lågt tryck, gör cyklandet snabbare.

Jag inser att minst en av er kommer invända mot allt möjligt, men faktum kvarstår: Det som räknas är friktionen mot underlaget, och för att på ojämnt underlag behålla friktionen så måste något vara mjukt så att säga, antingen är det däcken och/eller fjädring/dämpare (chassit) - det finns inte så mycket mera att välja på....

Skall man således få ned kraften i marken så måste däcken vara i kontakt med marken, hjullyft är snyggt på bild men helt värdelöst i frågan om friktion mot underlaget.

Hur man får ned däcken är inte lika enkelt som det låter, och stenhårda chassin med hårdpumpade däck låter inte riktigt optimalt.

Men det är klart, om man vet att underlaget är superjämt, och man aldrig någonsin placerar sina hjul på curbsen så kanske det går bra - tills någon testar att lägga upp just hjulen på curbsen för att få en rakare linje eller något genom samma kurvserie - and we are off again...

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 77



Enkla tumregler får ganska snabbt sina begränsningar, kan säkert funka för en viss kategori men bara där.

Min Alfa på 0,9 ton inkl förare går skitdåligt med 1,32 bar lufttryck, kan meddelas utifrån oavsiktliga empiriska studier.

_________________
Martin Atterhall
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6284



OscWan skrev:
Kolja skrev:


Nu pratar jag inte om så kallade R-däck utan normala gatdäck med dess sido-uppbyggnad.

I delforumet "däck för banåka", i en tråd med en video om "Hoosiers extremaste r-däck"?



Nu är det väl så att inte samtliga kör sina hobbybilar på R-däck 24/7/365...

Biltillverkarnas riktvärde är vanligen inte framtagna på "R-däck" (med undantag för några exklusivare clubsport editions då).

Min sjua väger ca 500 kg, tycker du att 0,73 Bar däcktryck verkar vara svaret generellt?

Eller bör man väga in om bilen har 65 eller 350 hästar? 13" eller 16" däck?

Killgissar att det även kan skilja utifrån om det är en konbaneövning på 50 sekunder eller en 2 timmars stint vid ett långlopp.

Höjt trycket på bana har jag alltid gjort i tron att det ska hålla däckstemperaturen nere en stund längre samt "stadga upp" sidostommen. Överhettar däcket så upplevs det väl som att tappa fästet?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1864



Borde väl vara aktuell vikt och då väger ju en sjua med full tank och förare något över 500 kg. Min ligger på över 700kg då. Och jag brukar ligga på 1,2 -1,3 varmtryck vid tex konbana. Fast däcken sällan blir så varma iaf

Med ekvationen 1,5 bar per ton skulle jag då alltså om jag fattat rätt åka på 0,7 x 1,5 alltså någon tiondel lägre. Känns inte helt orimligt ändå. Känns som en bra tumregel och en sjua är ju inte direkt en vanlig bil.

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6284



Jonas Jonsson skrev:
Borde väl vara aktuell vikt och då väger ju en sjua med full tank och förare något över 500 kg. Min ligger på över 700kg då. Och jag brukar ligga på 1,2 -1,3 varmtryck vid tex konbana. Fast däcken sällan blir så varma iaf

Med ekvationen 1,5 bar per ton skulle jag då alltså om jag fattat rätt åka på 0,7 x 1,5 alltså någon tiondel lägre. Känns inte helt orimligt ändå. Känns som en bra tumregel och en sjua är ju inte direkt en vanlig bil.



0,7 x 1,47 = 1,03 Bar.
Du ligger alltså 20-30 % högre.

Kör du en istället Tesla X LR på 2509 kg tjänstevikt så blir det 3,7 Bar om vi skall följa videons riktlinje.
Tesla tycker dock att man bör ha 2,9 vid maxlast på 20" hjulen.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857



Vågade inte kommentera innan jag sett videon

Och jo han pratar väldgt generellt för en nybörjare och då kanske det är bra tips
att ha med sig.

Men däcksbredden borde påverka en hel del med? Breda däck på samma bil
borde kräva lägre lufttryck?

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1226



Blev lite vilsen i allt detta, men var det kall- eller varmtryck som tumregeln gällde?

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
carl.josefsson skrev:
Blev lite vilsen i allt detta, men var det kall- eller varmtryck som tumregeln gällde?

/C


Det man kör på. I slalom blir det ju bara lite halvkallt-varmt om man inte har en slinga att värma på. Så för bana så är det väl en okej grov tumregel som varmtryck.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Däck för banåka
Tips om däckstryck - 1,47 bar per ton?
1, 2   >>
176 besök senaste veckan (643 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande