Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vill du hyra en 320hk BMW för bankörning?
24 besök senaste veckan (1236 totalt)
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 278


Trådstartare
Hejhej,

Har din beställda bil inte kommit än?
Eller är banbilen parkerad på Nordschleife?
Eller är säsongspreppningen inte klar än?

Misströsta inte! Nu kan du hyra en banpreppad BMW M135i för en trackday.
Bilen hyrs ut för trackdaykörning "heldag". En full tank bränsle och normalt slitage ingår.
Räcken och plåtskador ingår inte .

Bilen har 320hk, bakhjulsdrift med diffbroms, R-Däck, paddel-växellåda (eller automatläge), uppgraderade bromsar, bärarmar med uniballs och race-dämpare från KW samt racestol och moderna hjälpsystem.
Det är en bil som mao klarar 1.06 tempo om man vill och kan och är jättelättkörd oavsett tempo och erfarenhet.

Vem är bilen för? Allt ifrån den som aldrig har kört bana och vill prova en första gång till de som är rutinerade men inte riktigt för den som vill sätta nytt personbästa, drifta, eller dyka in i depån med glödande bromsar. .

Pris: 9.995 SEK per bandag. Vid önskemål kan Hyrbil faktureras företag + moms.

Pris avser hyra på Ring Knutstorp dit bilen levereras. Kontakta mig för prisuppgift och upplägg för andra banor. Välkommen att skriva PM eller maila på hyra135banbil@gmail.com

Specifikt för GRC event (där nästa event är nu på fredag):
Är det första gången du deltar på ett GRC event? Då bjuder vi på bankörningsavgiften och ett coachningspass i samband med bilhyra på Knutstorp.


(fått ok av Magnus att skriva här)


_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
goliat_43
Uppsala
Här sen Sep 2006
Inlägg: 56



Klart spännande, hur funkar försäkringsdelen?

_________________
Niclas Eriksson
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 278


Trådstartare
goliat_43 skrev:
Klart spännande, hur funkar försäkringsdelen?


Hej,

Tack för din fråga.

Normalfallet är att alla svenskregistrerade bilar är oförsäkrade vad gäller fordons/maskinskador på en trackday i Sverige.
Undantaget är vissa märkesspecifika trackdays, eller förarutbildningar som det då brukar heta, och då finns det ofta specifika krav på arrangemangstyp.
Dessa försäkringar brukar också endast gälla när själva ägaren kör bilen, alla säkerhetssystem ska vara igång etc och ibland får bilen inte vara modifierad för banbruk.

Det finns "trackdayförsäkringar" som är speciellt designad för syftet, tex Moris, men jag inget samarbete med någon sådan.

Det är mao 100% ansvar på hyrestagaren för alla skador som uppkommer under hyrestiden.

Ha en fortsatt bra dag!

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1240



Det är mao 100% ansvar på hyrestagaren för alla skador som uppkommer under hyrestiden.

menar du med detta att oavsett vad som händer med bilen blir man skyldig att betala.
säg motorn skär, ska jag då betala dej en ny motor ?
ramlar hjulet av med en krasch till följd, ska jag då ersätta allt som har skadats
isåfall blir det nock svårt att hyra ut den
jag hade inte vågad hyra den, annars hade det varit kul o testa den

_________________
henrik nielsen
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 278


Trådstartare
fordcapri skrev:
menar du med detta att oavsett vad som händer med bilen blir man skyldig att betala.
säg motorn skär, ska jag då betala dej en ny motor? ramlar hjulet av med en krasch till följd, ska jag då ersätta allt som har skadats isåfall blir det nock svårt att hyra ut den jag hade inte vågad hyra den, annars hade det varit kul o testa den


Hej,

Tack för din fråga och kul att där finns intresse och engagemang .

Börjar med ett generellt svar; Att hyra en banbil och köra bana är inte för alla.
Om man känner sig osäker med riskerna för mekaniska fel eller inte litar på den som tar hand om bilen eller inte vågar så kan det faktiskt vara bättre att avstå för allas skull .
Svaret ovan riktar sig egentligen till all form av bankörning då risken i sak är densamma oavsett vilken bil man kör eller vem som skruvat ihop den eller äger den.

För att svara på din fråga mer specifikt;
Ja, utgångspunkten är "100% ansvar på hyrestagaren för alla skador som uppkommer under hyrestiden" av rent juridiska skäl. Annars hade man behövt specificera varenda möjliga fall som kan inträffa där det är hyrestagarens ansvar, vilket inte är riktigt möjligt.
Enklare att hantera tillägg/undantag där ansvaret inte gäller då dessa är en bråkdel till antalet än där det gäller.

Med det sagt, givetvis skrivs ett avtal enligt konstens alla regler där alla undantag hanteras och där "orosmoment" kan förtydligas. Där är jag ganska säker på att vi med lite pragmatik och sunt förnuft kan landa i ett bra upplägg för den som är genuint intresserad av att hyra.

Bilen har en automatlåda, så användaren kan tex inte övervarva den.
Skulle motorn skära eller gå sönder under hyrestiden vid avsett bruk så hamnar detta generellt inte på hyrestagaren.
Skulle hyrestagaren däremot agera med uppsåt eller stå och tokvarva i depån eller inte följa anvisningar om tex kylning eller körpass-längd så kan det mycket väl hamna på hyrestagaren.

Om man är osäker på om hjulen är fastskruvade så kan man be att få det kontrollerat eller kontrollera själv.

Gällande mekaniska fel rent generellt så kan det ibland bli svårt att göra en bedömning och det är en risk man får ta ställning till.
Som oftast har mekaniska fel ett mått av förvarning. En avvikande doft. Ett avvikande ljud. Varningslampa som lyser. Någon konstig vibration o.s.v. där man har möjlighet att agera.
Ytterst sällan det går från "allt är helt fantastiskt och symptomfritt" till att hjul börjar trilla av eller motorer exploderar.

Lossnade hjulet för att man kraschade? Eller kraschade man för att hjulet lossnade?
Och lossnade hjulet för att man attackerade precis varenda curb som fanns på banan? Eller för att föregående hyresgäst gjorde det?
Mycket svårt. Och ja, där landar man i att ansvaret och bevisbördan hamnar på hyrestagaren.
Har man kört "som man ska" och ett hjul börja vobbla, det börjar skramla och rycka i ratten och man stannar ute på banan och blir bärgad till depån, då skulle jag säga att hyrestagaren inte har något ansvar.
Samma ursprungssituation men man fortsätter köra 2 varv efter att något uppenbart är fel tills hjulet lossnar helt? - Hyrestagarens ansvar inom ramen för oaktsamhet.

Att som hyrestagare ha någon form av videoinspelning är aldrig fel även om det så bara är en mobilkamera i vindrutan. Kan också vara bra som bevis om någon annan kör in i dig på själva banan tex. thumbs up .

Kan ju tillägga att jag personligen kör bilen hårt ett pass efter varje hyra för att på en rimlig nivå säkerställa att allt är okej inför nästa hyra samt att om jag tänker tlllbaka till 1998 där allt började för mig så kan jag inte riktigt komma på någon krasch till följd av ett mekaniskt fel. Säger inte att det är omöjligt, men säger att det händer väldigt, väldigt sällan.

Föregår med en egen fråga; "Men om bilen blir påkörd i depån när jag äter lunch och inte ser den då"?
Hyrestagarens ansvar gentemot mig är densamma. Det ansvaret övergår inte till någon annan för att någon annan gjort fel. Mitt avtal är med hyrestagaren. Så det blir egentligen två helt separata ärenden
1. Ditt ansvar som hyresgäst och återställande av bilen är densamma oberoende av hur det går med "2".
2. Din egna process gentemot den som körde på bilen du hyrde och så att denne ersätter dig för de kostnader som hen bidragit till.
Värt att notera är att din skyldighet som hyrestagare enligt punkt 1 inte påverkas av din framgång eller motgång i ärendet med punkt 2.

Hoppas det besvarade dina tankar.

Trevlig kväll.

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1240



tack för ditt svar
det upplägget är inget för mej, igenom alla år jag har tävlat har jag märkt att tävlings fordon ger upp lite då o då o ofta utan någon som helst förvarning

_________________
henrik nielsen
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6547



Ett trevligt initiativ.

Men det lär kräva ett noggrant utformat hyresavtal. Annars lär det uppstå diskussioner när shit happens.

_________________
Tony Jonsson
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 278


Trådstartare
Kolja skrev:
Ett trevligt initiativ.

Men det lär kräva ett noggrant utformat hyresavtal. Annars lär det uppstå diskussioner när shit happens.


Tack!

Ja, men så är det.
Hyra bil är ju inte nytt i trackdaysammanhang.
Nere på Nurburgring finns uthyrningsställen runt varje hörn och det verkar funka helt okej både för de som hyr och de som hyr ut.

Man kan givetvis teckna en försäkring om man vill, även nere på Ringen (där deras gatförsäkring inte alltid gäller även om bilen är tyskreggad) om man vill ha extra trygghet.

Aktörer som Moris och andra finns och dom är man välkommen att använda om man vill.
Då det nästan alltid är individuell prövning i trackdaysförsäkringssammanhang är detta något man själv får teckna direkt med dem.

Det många glömmer är att i 99 fall av 100 så kör alla helt oförsäkrat på "vanliga" trackdays så det är verkligen ett undantafsfall att ha försäkring på en trackday. Men som sagt; Moris och andra finnes thumbs up.

Trevlig helg!

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Allmänt banåkaforum
Vill du hyra en 320hk BMW för bankörning?
24 besök senaste veckan (1236 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande