Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2 >> 23 besök senaste veckan (2862 totalt) |
För ett tag sen så fick jag ett erbjudande av Apex.se att testa tre olika rdäck som de säljer, Nankang AR-1, nya Nankang CR-S och Pirelli TrofeoR. Som joker i leken för min egen del så körde jag till testen på Mantorp på mina egna Yokohama A052. Av de fyra olika däcken under dagen så har jag tidigare kört både AR-1 och TrofeoR, båda på både GR Yarisen och M2an. Lite fundersam på vad jag skulle kunna känna eftersom det var blindtest (kul!!!) och utan att jag skulle få se varvtider på dan, dvs hur mycket känns och upplevs olika däck. Lite extra fundersam eftersom jag inte hunnit känna mig helt fullt ut hemtam i GT3an än. Men det blev intressant! Och lite lurigt.
Här själva däckstestvideon: (som Apex skruvat ihop väldigt proffsigt IMHO) Vad kan jag berätta då? Det blev en massa varv på helt torrt men dagen såg ut såhär: - hela vägen ner sol sol sol! Från Linköping molnade det på med mörka moln. - framme på Mantorp en bunt varv i torrt på mina egna däck för att rosta av - sen regn, hagel och snö ![]() - sen köra testdäck på upptorkande bana, fick massa varv i helt torrt. - precis när vi var klara med första rundan av alla däck och dags för testrunda två, regn, snö o hagel ![]() - hemresa, sol hela vägen fr.o.m Linköping ![]() ![]() Rätt ut från vinteravbrottet så tog jag en bunt varv på de egna A052 som avrostning. Och oj hoppsan, här var det annat fäste än förra årets Yokohama AD09 och slutkörda Michelin CUP2! Kände mig på bara några enstaka varv klart tryggare än förra året (att inte backa av banan alltså ![]() Det enda moderna hjälpmedlet 996.1 GT3 har är ABS. Men det är en i mina ögon en fullständigt kass ABS ![]() ![]() ![]() Så dags för det själva blindtestet. Eftersom jag inte fick se vilka däck som sattes på bilen så blev det märklig elitracingfeeling att sitta kvar i bilen vid hjulsskifte och däckstrycksjusteringar ![]() ![]() Däck nummer ett började på fuktigt men det torkade upp allteftersom, men blandat i olika partier. För att det ska bli intressant att läsa så kan jag avslöja att AR-1 var först ut. Jag kände inte igen den luddighet vid instyrning som jag haft på både M2an och GR Yarisen. Så här i efterhand funderar jag på om det beror på att Porschen är väldigt "lätt" i framhjulen och då menar jag delvis vikt men också att den håller hjulvinklar i schack som varken framdäcks-skulderdödaren M2 eller GR Yarisen som både kränger en hel del och även driver på framhjulen. Bara funderingar som sagt, och helt klart så fungerar AR-1 väldigt olika på olika bilar för att inte tala om med olika förares smakinrikting på respons och känsla i styrning. AR-1-orna var klart lättkörda på gränsen! Men hade okej men inte superfantastiskt grepp även när det torkat upp. Men förvånansvärt halvdant grepp i blött med tanke på att AR-1 ofta prisas för just våtgreppet men det kan ha berott på att tempen just i framdäcken inte riktigt kommit upp okej. Att få igång framdäcken återkom även med nästa däck, men det är klart det var en kall dag, mellan fem o tio grader någonstans. ![]() Dags för däck nummer två, vad det nu var. Helt torrt och exakt lika förutsättningar för de olika däcken nu. Ut och skrubba, jösses jag höll på att åka av redan i depåutfarten hahaha, svinhalt ett tag. Sen när de blivit skrubbade så dags att få temp i däcken. Men jag harvade runt en handfull varv och det bromsade och styrde in dåligt och nära noll tempökning fram. Så upp med däckstrycket fram, ut igen några varv. Japp, efter ett litet tag temp även fram, men stenhårt pumpade däck nu så in igen för att få "rätt" tryck. Så äntligen ut o ladda på. Satan i gatan nu var det kuuuuul! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Så, däck nummer tre. Återigen dags att skrubba av det första på däcken. Normalt kör jag ju till banträffen om jag lagt på nya däck så då hinner de skrubbas av redan innan jag ska ut på banan, så jag blir lite överaskad av hur sjukt halt det är, rena isgatan. Hursom, de här däcken skrubbas av betydligt fortare och ännu intressantare är att jag får riktigt bra grundgrepp otroligt mycket fortare än med däck nummer två. När väl däcken är uppe i rätt temp så laddar jag på och intressant nog så har bilen nu en aningens annorlunda balans, lite mer överstyrd. Jag är väldigt snart uppe kring greppgränserna båda fram o bak, får fina lättkörda baksläpp i Paris, F2, Depåkurvan och jag når också greppgränsen fram både i inbromsning/instyrning tex in i depåkurvan (dvs bromsar på mig ![]() ![]() Tanken är nu att köra igenom alla tre däcken en gång till nu när jag blivit varm i kläderna och vi har tid för det men... det börjar regna, snöa och hagla igen precis och vi får nöja oss för idag. Vi diskuterar att köra ett tillfälle till för att fullfölja. Kan bli intressant som attan, blir känslan och resultaten identiska eller ser vi något mer? Dessutom intressant att köra långa stints för att se hur de håller farten och även att kika på slitage tex. ---------------------------------------------------------- Dags för debriefing. Däck ett, dvs AR-1 var tveklöst ett snäpp under de andra två även om det var lite orättvist att det fick börja i blött. Men även med det taget i beaktande, ett snäpp under däck två o tre. Jag har fortfarande inte någon aning om vilket är vilket av de två sista och inte heller varvtider. Vi kikar på loggarna och till min enormt stora förvåning så är dagens snabbaste varvtid 1:27.07 satt med däck tre. Det där det släppte bak en del. Wow. Däck nummer två, det som var absolut roligast att banzaisatsa på var fem tiondelar efter, 1:27.60. Båda tiderna en bra putsning mot förra årets 1:30+ på AD09 ![]() Vad drar jag för slutsatser av dagen. Yokohama A052 - Sett till sektortider efter bara årets fem första varv efter det långa vinteruppehållet, riktigt toppklass vilket ju inte är en nyhet, men jag behöver köra mer på dom vilket ju blir enkelt eftersom det är mina däck som sitter på bilen ![]() ![]() Nankang AR-1 - Jag vet att en del sätter finfina varvtider med dom men de är tveklöst ett snäpp under både CR-S och TrofeoR denna dag och även när jag kört på dom förr med mina tidigare bilar. Men de funkar olika på olika bilar och olika förare helt enkelt. Pirelli TrofeoR - Just denna dag med denna bil och för just den här föraren så var det dagens tveklöst roligaste däck ute på banan. Men inte snabbast. Personligen så tycker jag att TrofeoR är lättkörda på gränsen men den åsikten får ta sig en funderare. För idag så hade jag det betydligt enklare att köra ända upp till greppgränserna på CR-S än med TrofeoR. Nankang CR-S - Dra inga växlar på några tiondelar hit eller dit, det superintressanta är att under rätt förutsättningar så är de tveklöst i klass med TrofeoR vilket ju är otroligt bra jobbat av Nankang!!! Bättre än TrofeoR? Vad som är "bäst" beror på så många parametrar men bevisligen har de kapaciteten. När fler kör på dom så kommer vi se mer datapunkter ![]() ![]() Återkommer hoppeligen med en uppföljande test av alla däcken på lämplig banträff! Tack till Apex.se för en jätteintressant och superkul dag på Mantorp! TrofeoR 1:27.60 vs CR-S 1:27.07 ![]() Sido G från min körning TrofeoR vs CR-S ![]() Här varv 5 under dagen med Yokohama A052 mot TrofeoR på varv 52. Faktiskt snabbare på några enstaka ställen trots att jag inte är riktigt helt avrostad från vinteruppehållet där ![]() ![]() Här A052 vs CR-S (japp, inte köra på tvåan i F2, lärde jag mig under dan ![]() ![]() Dagens snabbaste varv, lite lätt slarvigt kört som vanligt ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Den här var kul (tyckte nördiga jag ![]() ![]() ![]() Bonusvideo, kanske bäst att klicka o se i nytt fönster ![]() _________________ ![]() |
||||
Var på Mantorp igen men då bara på Yokohama A052. Jag körde ju på dom även på "däckstestdagen" men bara en handfull varv, de första efter vinteruppehållet, så det var inte så konstigt att jag putsade tiderna på A052 en hel del nu när jag blivit varmare i kläderna med en bunt varv till.
Intressant är att jag upplevde att A052 betedde sig väldigt snarlikt TrofeoR. Kändes som det fanns hur mycket grepp som helst bak, för att inte tala om fram som var närapå oändligt när jag gick in i svängarna. Och att jag hade outnyttjat grepp kvar trots att jag upplevde det som att jag verkligen banzailaddade. Skitkul att köra när det känns så såklart ![]() Ljusare blå - TrofeoR Mörkare blå - A052 ![]() Här kan man se lite saker med A052 jämfört med CR-S. Som sagt, hade lite svårt att hitta rätt full fart i de två snabba svängarna (inringade) med A052 som resulterande i aningens lägre kurvhastigheter än CR-S. Men är det säkert att det är outnyttjat grepp, kan det vara så att det faktiskt är max vad de två däcken presterar? Säg det, med CR-S så släppte det oftare när jag körde, med A052 och TrofeoR gjorde det inte det (förutom när jag några gånger provocerade ut rumpan bara för att se hur det gick att hämta hem). Ni får ta det för vad det är, jag är ingen racerförare liksom ![]() ![]() Otrolig skillnad på hur alla tidigare BMW-bilar jag haft har slitit på däcken jämfört med Porschen som inte har skulderslitage alls. Sen så går det säkert åt bakdäck rent allmänt ![]() ![]() ![]() Hmmm, konstiga färgmärken på bakfälgen, vad kan det vara ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Korspostat även i min biltråd
Jag har ju kört A052 på div slalom o banträffar nu men fick upp testomgången av Nankang CR-S precis och jag var ju väldigt väldigt nyfiken på att få testa de mer ordentligt med lite fler banvarv än på testdan på Mantorp som avbröts av hagel o snö ![]() ![]() Börjar med att på morronkvisten köra från Värmdö på halvblött/fuktigt väglag. Att rdäck är väldigt hala innan de fått åtminstone några grader temp i sig är ju sen gammalt. TrofeoR till exempel är lite väl hala de första 5-10 minuterna på gata innan de fått "gat-temp", men det gäller ju alla rdäck mer eller mindre. Min vana är att (när det är tomt på vägen) provbromsa med lite mellanrum för att få lite hum om hur greppnivån blivit. Så jag testade vid några tillfällen de två första milen och det var ju inte fantastiskt. Men halvdant men okej rdäck-på-gatan-fäste tyckte jag. Efter två mil kommer en liten liten långsam rondell, där brukar jag ofta försiktigt gasa till lite för att även där känna av greppnivån. Och ooooooj, det var total ishalka i bakdäcken vilket jag absolut inte var beredd på. Det var så illa att jag gjorde en, visserligen långsam liten men ändå, piruett! Guuuud vad jag skämdes ![]() ![]() På vägen till banan så upplever jag fortfarande att vägkänslan inte alls maskas av småvibrationer i samma nivå som med A052. Klart trevliga att köra på gatan med den überkommunicerande nioelvastyrningen, massa härlig väginfo. Så, väl på på plats på Gelleråsen. Den första timmen var det periodvis torrt, periodvis småduggande och en lite mer ordentlig skur. I fuktigt höll däcken i helt okej men sen med regnskuren så blev det ju klart halt. Det blev aldrig okörbart på något sätt men jag har ju inget att jämföra med i just den här bilen så hur de egentligen presterar mot andra däck på bana i regn är fortfarande höljt i dunkel för mig. Tyvärr. Sen var det torrt o fint, varmt med lite omväxlande lite sol o moln. Och det blev en hel del varv. Exakt likadant som på Mantorp, med just de här däcken, så upplevde jag bilen som lite mer överstyrd än med andra rdäck. Jättekul att köra eftersom bilen trots viss svansvillighet är snäll att köra på gränsen, de små ställen går enkelt att hämta hem eller hålla kvar. Några gånger blev det riktigt brett men även det var väldigt hanterbart. Riktigt skoj helt enkelt även om det gjorde att man verkligen fick vara noga att vara lite mjuk o snäll här o där. Precis på samma sätt som på Mantorp så bromsade jag på mig lite då och då, oftare än med de andra däcken där, och fick som sagt baksläpp påsamma sätt. Jag hade inga problem att sätta bra varvtider en bit in i varje pass, dvs däcken faller inte alls av någon halvsekund eller så efter två fullfartsvarv som tex AR-1 gör. Några gånger blev det ännu halare bak efter lite extra entusiastisk satsning och kanske lite extra bakvagnsvift, men med något varv eller två i bara aningens lägre tempo så kom däcken alltid tillbaka. Jag körde med varmtryck 2,1 bar fram och 2,3 bar bak. Den första stinten drog trycket iväg, speciellt i vänsterdäcken, till 2,5 bak och 2,3 fram men med justeringar och sen korta pauser mellan stinterna så var det nere på bara något hekto lägre när det var dags att åka ut och ett halvt hekto mer när jag kom i depå. Så vad jag uppfattar som vettiga och verkligen på inga sätt för låga tryck. Men kika på bilderna! Det här var dagens stora överraskning, jag har varit uppe och kört långt långt på däckssidorna på båda bakdäcken ![]() Min gissning är att det är det här som gjort att bilen är överstyrd med CR-S på, jämfört med andra rdäck jag kört på. Så här ser verkligen inte de väl utslitna A052orina ut alls. Stommen på CR-S verkar kunna kollapsa sidledes med en så tung rumpa som elvan har, eventuellt med slitbanan någorlunda rak mot backen, slitaget ser ju vettigt ut annars även om jag noterar att ytterskuldran på bakdäcken tagit en del stryk också. Om någon undrar så är det 2 grader camber där bak vilket väl är återhållsamt men fullt rimligt. Som sagt, ser man över hela däckets bredd så ser slitaget hyfsat jämnt ut. Men märkligt det hela! Vänster bak ![]() ![]() Höger bak ![]() ![]() Fram: ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Men satan vad dom har gått upp på sidan.
Jag har sett liknande på mina 265 Trofeo R fram vid 3 grader Camber. Men blivit bättre vid 3.35 nu senast Jag sprang ut och kollade mina 295or nu och inte i närheten att gå upp så mycket. Kör 2.4 grader bak. Väldigt intressant upplevelse och frågan är om det är tyngen på rumpan som göra det. Att det går mera överstyrt är ju inte lustigt alls. Öka Camber bak, däcktryck borde vara runt 2.2-2.4 vad jag läst om i andra tester. _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||
CR-S överlag känns som de har ett väldigt smalt fönster där de fungerar riktigt bra.
Riktigt tunga bilar med rejält breda och stora däck, Nissan GTR, Bmw M4 osv så är de helt grymma. Skulle säga marknadens snabbaste däck just nu man bortser från Cup2R osv. Men på min på min 1200kg E36 M3 fungerade det inte alls. Ditt sidoslitage får mig att tänka på en bild när jag körde M4an på Gelleråsen. Här Trofeo fram. 4,5 grader camber. ![]() |
||||
Intressant om däcken men också intressant bild. Som det ser ut så är du inte långt uppe på däckssidan på TrofeoR utan mer att hela däckprofilen blir sne som en romb? Eller? Men galet mycket
![]() Påminner mig om för tjugo år sen, Dunlop Super Sport Race, som var väldigt wobbliga och mjuka i sidled men aldrig kollapsade utan höll slitbanan snyggt i backen men såg ut som på din bild. _________________ ![]() |
||||
De var alltid en del slitna på sidorna men inte riktigt så mycket som dina CRS nu. Du kan se var kanten går på ovansidan att däcket på bilden. |
||||
Han undersöker saken och återkommer efter att ha fått lite ingenjörsinput också ![]() _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||
Toppen ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Behöver rdäck till min 1200kg e36 m3. Funderar CR-S, men vad tycker du man ska köpa? _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||
inte provat så mycket på e36an än, men Kuhmo V70 åkte jag senast och de va klart bättre än CR-S på den. Direzza ska ju vara de bästa säger tyskarna. |
||||
Intressant att läsa och följa! Ett par rediga däck är helt klart ett av de nästa stegen för min bil nu när man har en rejäl bakvagn.
Om man skulle tänka sig att köra något av dessa däck för gatan likväl bana, vilket hade ni röstat på? Bryr mig inte så mycket om NVH, kör inte heller i regn om det inte börjar regna medans jag är ute. _________________ Anthony L ee |
||||
Tjena,
Har precis varit nere på ringen och kört några dagar. Vi körde både GP banan och Nordslingan. Låg på lite hårdare denna gången då det var track days och inte Turistkörning som i somras då jag testade förra gången. Min bil är en 996gt3 och jag fick precis samma slitage som du på bakdäcken. Varmtryck var 2.2kg och däcksidorna gav upp. Framför allt i snabba kurvor kändes det inte bra. I långsamma kurvor var det väldigt bra grepp då det kändes som att däcket "smetade" fast ordentligt i asfalten. Men, ogillade faktiskt känslan i CR-S så pass mycket att jag bytte till Trofeo R inför Torsdagens körning med Manthey.. Får köra slut på CR-S på Knutan eller i slalom här hemma. _________________ Peter Hanson |
||||
Skitbra info o feedback. Jag har mest kört slalom under sommaren och där har det precis som du upplevt i långsammare kurvor inte varit några problem, tvärtom så har de varit riktigt bra där. Men vore ju bra att få veta varför stomarna inte pallar som de borde. _________________ ![]() |
||||
Testade ni med högre tryck?
Mina AR-1 på Corvetten gillar INTE under 2.2 bar, helsst 2.4 varm. och då är den 50/50 i viktfördelning. Tex på en 991 gt3rs, där rekommenderar Manthey 2.2 fram och 2.5 bak. MEN på en 992 GT3 RS där rekommenderar dem 1.7 fram och 1.8 bak. Så stor skillnad är det på däckstommarna. Tror att dem här gamla reglerna för däckstryck speciellt bak på Porsche måste tas med en stor nypa salt. MVH Erik Wedlund _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2 >> 23 besök senaste veckan (2862 totalt) |