Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2024-06-23 Pikes Peak International Hill climb (nu även video)
<<   1, 2
150 besök senaste veckan (2967 totalt)
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6973

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Så ni fick spö av en pickup?!

jonblo skrev:
Det mest intressanta och roligaste jag läst på nätet på länge! Tack snälla för den långa och roliga rapporten


+1 på den.

_________________
Daniel Östlund
Köp inte min bil
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11604



Kraniel skrev:
Så ni fick spö av en pickup?!


Det är väl dessutom en så där stor klump som Ragnars bil kan köra under utan problem?

Kraniel skrev:
jonblo skrev:
Det mest intressanta och roligaste jag läst på nätet på länge! Tack snälla för den långa och roliga rapporten


+1 på den.


+1

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4092


Trådstartare


_________________
Ragnar Burenius
Citera
Tux
Trollhättan
Här sen Jul 2006
Inlägg: 124



Tack för en mycket bra rapport. Och stort GRATTIS till er på Aurobay!

_________________
Pontus Mikaelson

Kulbil: Porsche Cayman S 2006
Bruks och pendlarvagn: Peugeot 207, risig men betald...
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1305



fick ju nästan lätt hjärnskakning bara av att titta.......

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3400



frågar igen, vad har vea-spisen i vrid i denna config?

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4092


Trådstartare
Jovani skrev:
frågar igen, vad har vea-spisen i vrid i denna config?

Vad var det Rolls brukade säga... tillräckligt? I denna kalibrering har vi som du förstått ordentligt med mellanregistervrid, vilket ger en bred effektplatå. Merli shortshiftar också - han hade kunnat dra högre för motorns del. Han har även begärt en väldigt linjär/defensiv pedalkalibrering. Båda aspekterna rimligen för att lättare balansera på greppsgränsen.

Michael Th skrev:
Spännande och intressant i vilken bil sitter denna motor i normalfall? Eller det går kanske inte att svara på då dom sitter i många olika?? Hur som fantastiskt vad ni gjort i teamet!!!

Givet vårt arv kan du nog göra en kvalificerad gissning.. Denna motor är normalt en 48V mildhybrid på 300hp. Men här har vi annan installation, och har således tagit bort 48V-systemet.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5693



Ragnar skrev:
Jovani skrev:
frågar igen, vad har vea-spisen i vrid i denna config?

Vad var det Rolls brukade säga... tillräckligt? I denna kalibrering har vi som du förstått ordentligt med mellanregistervrid, vilket ger en bred effektplatå. Merli shortshiftar också - han hade kunnat dra högre för motorns del. Han har även begärt en väldigt linjär/defensiv pedalkalibrering. Båda aspekterna rimligen för att lättare balansera på greppsgränsen.

De är ju nått man får höra av många gamla duktiga motortrimmare, toppeffekten är inte viktig utan vägen vägen dit thumbs up

E-gas är nått man kan lägga ned mycket tid på för att få den som man vill ha den.


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 276



sweanders skrev:
Smattret man hör, är det spikningar eller grus?


Det kan vara både och. Då vi kör på vanligt bränsle (99 oktan) så måste vi ligga på gränsen mot knack precis som en OEM-motor gör. Ok, måste är inte rätt ord men vi ville de för att maximera prestandan.
Gränserna är framkörda i motorrigg och verifierade med cylindertrycksutrustning samt finjusterat på berget ihop med analys av tändstiften (som Ragnar visade ovan). Vid några tillfällen så hade vi lite mer knackintensitet och det kanske kan höras. Vi hade iaf inte ändrat kalibreringen om vi kört en repa til.

Mvh,
Erik
Del av kalibreringsteamet

PS. Grym rapport Ragnar! Jag har inte orkat posta något ännu och har kanske nu i natt drabbats av Jetlag (eller så sov jag för mycket i helgen bara)

_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5693



Fyrken skrev:

Det kan vara både och. Då vi kör på vanligt bränsle (99 oktan) så måste vi ligga på gränsen mot knack precis som en OEM-motor gör. Ok, måste är inte rätt ord men vi ville de för att maximera prestandan.
Gränserna är framkörda i motorrigg och verifierade med cylindertrycksutrustning samt finjusterat på berget ihop med analys av tändstiften (som Ragnar visade ovan). Vid några tillfällen så hade vi lite mer knackintensitet och det kanske kan höras. Vi hade iaf inte ändrat kalibreringen om vi kört en repa til.

Mvh,
Erik
Del av kalibreringsteamet

Vilken utmaning det måste vara att få till en bra map med dessa förutsättningar... höjdskillnaden är ju inte att leka med.


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 492



Mycket kul / intressant att läsa en så detaljerad rapport, tack för att du tog tid att sammanställa detta !
Och grattis till ett så bra resultat !

Galet vad det slår och hoppar i slutet.
Ser nästan ut som rattstången är av, rattaxeln sviktar typ 15mm.

Stora påfrestningar på både man och maskin !

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
flaset
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 34



Otroligt kul, tack för den underhållande sammanställningen och stort grattis!

Vågar man hoppas på fler sådana här resor (i dubbel bemärkelse) i framtiden?

_________________
Andreas Jensen

93 Aero SS -03, 93 Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 635



Vilken resa, och vilken bedrift! Vissa jobb är roligare än andra, så är det bara. Tusen tack för rapporten, bästa rekryteringsannonsen jag nånsin sett.

Gillar att Christian kollar att ratten sitter fast EFTER att han gått i mål! https://youtu.be/Pt7UDpFD_l4?t=605

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4092


Trådstartare
Ny film från communications-teamet med fler kameravinklar;


_________________
Ragnar Burenius
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4714



Det låter väldigt lågvarvigt, speciellt på de låga växlarna. När växlar ni?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4092


Trådstartare
Den första filmen svarar på det. Men Christian drar kort sagt inte till varvstopp. Han klagade på att det var halt i den nedre delen av banan, och ut ur hårnålar etc så har han så pass mycket mellanregister att jobba med att han knappast behöver varva för att ligga på greppgränsen. På de översta sektionerna kör han ärligt talat även relativt konservativt. Det laddades hårdare på träning, vilket syns på officiell tidtagning från dessa. Man får komma ihåg att racedagen är första (och enda) gången vi kör hela berget i ett svep, så vi var inte säkra på att t.ex. kylsystem och bromsar skulle orka med hela vägen upp. Nu visade sig inget av detta vara ens i närheten ett problem, så hade Christian fått ett andra försök hade han troligen laddat hårdare.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Eftersnack
2024-06-23 Pikes Peak International Hill climb (nu även video)
<<   1, 2
150 besök senaste veckan (2967 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande