Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2024-06-23 Pikes Peak International Hill climb (nu även video) | << 1, 2 37 besök senaste veckan (2743 totalt) |
Så ni fick spö av en pickup?!
+1 på den. |
||||||
Det är väl dessutom en så där stor klump som Ragnars bil kan köra under utan problem?
+1 _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Vad var det Rolls brukade säga... tillräckligt? I denna kalibrering har vi som du förstått ordentligt med mellanregistervrid, vilket ger en bred effektplatå. Merli shortshiftar också - han hade kunnat dra högre för motorns del. Han har även begärt en väldigt linjär/defensiv pedalkalibrering. Båda aspekterna rimligen för att lättare balansera på greppsgränsen.
Givet vårt arv kan du nog göra en kvalificerad gissning.. Denna motor är normalt en 48V mildhybrid på 300hp. Men här har vi annan installation, och har således tagit bort 48V-systemet. _________________ Ragnar Burenius |
||||||
De är ju nått man får höra av många gamla duktiga motortrimmare, toppeffekten är inte viktig utan vägen vägen dit E-gas är nått man kan lägga ned mycket tid på för att få den som man vill ha den. //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Det kan vara både och. Då vi kör på vanligt bränsle (99 oktan) så måste vi ligga på gränsen mot knack precis som en OEM-motor gör. Ok, måste är inte rätt ord men vi ville de för att maximera prestandan. Gränserna är framkörda i motorrigg och verifierade med cylindertrycksutrustning samt finjusterat på berget ihop med analys av tändstiften (som Ragnar visade ovan). Vid några tillfällen så hade vi lite mer knackintensitet och det kanske kan höras. Vi hade iaf inte ändrat kalibreringen om vi kört en repa til. Mvh, Erik Del av kalibreringsteamet PS. Grym rapport Ragnar! Jag har inte orkat posta något ännu och har kanske nu i natt drabbats av Jetlag (eller så sov jag för mycket i helgen bara) _________________ Erik Fyrk 997 turbo on Syvecs. Professionell motorkalibratör. |
||||||
Vilken utmaning det måste vara att få till en bra map med dessa förutsättningar... höjdskillnaden är ju inte att leka med. //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Mycket kul / intressant att läsa en så detaljerad rapport, tack för att du tog tid att sammanställa detta !
Och grattis till ett så bra resultat ! Galet vad det slår och hoppar i slutet. Ser nästan ut som rattstången är av, rattaxeln sviktar typ 15mm. Stora påfrestningar på både man och maskin ! _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||||
Otroligt kul, tack för den underhållande sammanställningen och stort grattis!
Vågar man hoppas på fler sådana här resor (i dubbel bemärkelse) i framtiden? _________________ Andreas Jensen 93 Aero SS -03, 93 Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org |
||||||
Vilken resa, och vilken bedrift! Vissa jobb är roligare än andra, så är det bara. Tusen tack för rapporten, bästa rekryteringsannonsen jag nånsin sett.
Gillar att Christian kollar att ratten sitter fast EFTER att han gått i mål! https://youtu.be/Pt7UDpFD_l4?t=605 _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||||
Eftersnack 2024-06-23 Pikes Peak International Hill climb (nu även video) | << 1, 2 37 besök senaste veckan (2743 totalt) |