Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 12 besök senaste veckan (8570 totalt) |
I år började jag semestern i början på juli på bästa möjliga sätt.
![]() Planen på att sälja SuperFive bygget hade då redan funnits sedan sent i vintras och naturligtvis fanns det planer på vad som skulle ersätta den. Efter två ganska tunga projekt i form av 914:en och SuperFive så var tanken på nåt färdigt som kunde småmoddas. En tidig 2,5 Boxster eller ND Mx-5 var finalisterna på listan. Jag missade precis en vettig Boxster som var utannonserad för 118 000 kr och som sedan dök upp hos en handlare veckan efter för 160 000 så listan på alla tillgängliga ND's granskades igen. Jag hade följt utbudet på blocket i ett par månader och hade väl hyfsad koll. ![]() En vit ND hos en handlare i Stockholm med drygt 3000 mil och vettigt pris lockade. I annonsen stod det inget speciellt men på en bild av manualer och nycklar så syntes en bekant blågul logga... När bilen sedan prisjusterades neråt med 20 000 kr så var jag tvungen att kontakta handlaren och fråga om det jag misstänkte stämde. "jodå det stämmer" var svaret och en plan gjordes. Två dagar senare tog jag morgonflyget från Trollhättan upp till Bromma och handlaren hämtade mig på flygplatsen. ![]() En grundlig kontroll av bilen bekräftade att bilen verkade välskött och jag hade redan gjort en carfax check på den. Det var bara att göra lite pappersexceris och köra de 45 milen hem i min nya ND Miata med ett Öhlins road and track kit. ![]() ![]() Efter lite tankning, mat och många timmar tråkig motorväg kunde jag konstatera att chassit i sitt mjukaste läge hade helt ok komfort för långa resor men jösses vad man blivit bortskämd med radarstyrd farthållare. I Lugnås utanför Mariestad svängde jag av E20 och justerade dämparna till lite fastare läge (30%) och tog småvägarna upp till Hällekis och runt utsidan av Kinnekulle. Jösses vad denna bilen håller fart genom kurvorna ! Jag var lite så här ![]() ![]() Första åtgärden när jag kom hem var att putsa upp guldet lite. ![]() Med den nummerskkylten så blev namnet på bilen ganska snabbt, OJJ-san En liten lista på saker att fixa gjordes upp ganska snabbt. * Tygmattor att ersätta gummimattorna med * Vita backspegelkåpor * Byta fälgar till nåt som inte är mörkt och tråkigt * Ett nytt avgassystem för lite mer ljud då den är lite för annonym i orginalskick * Uppdatera infotainment systemet till Apple carplay kompabilitet * Coiloverstrumpor för att ge Öhlinarna lite bättre skydd * Stänkskydd på framskärmarna för jösses vad den skitar ner trösklar och dörrar ![]() Nån som behöver en Super seven? jag har slut på parkeringsplatser nu så en bil står hos grannen tills vidare. ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||||||
Är inte coiloverstrumpor ett bra sätt att behålla fukten och få ännu mer ärg på alu?
![]() |
||||||||||||
Jag vet inte, såg nån här på rejsa ha det och det verkade som ett vettigt sätt att hålla det lite renare. Nu kommer ju denna stå i varmgarage och inte köras i speciellt mycket regn så jag tror inte det är ett stort problem men åsikter mottages gärna.
Ja, det har blivit nån sorts ofrivilligt tema. Nu är ju färg utbudet på ND1 bilarna ganska begränsat till röd, vit, svart och grå. Alla utom svart hade varit ok för mig men nu blev det en vit av slumpen. ![]()
Jag och grabben var iväg och provkörde denna bilen några veckor innan köpet. https://www.mannesmotor.se/bil/mazda Den gav mersmak men dom är ju otroligt "vingliga" (kränger mycket) orginal så ett uppdaterat chassi med minst nya fjädrar och kräningshämmare stod redan på min lista. R&T kittet är dock så pass bra att jag inte känner nåt behov av ytterligare krängare, iallafall inte för gatkörning. Slalomkörning om några veckor så då får vi se vad som kommer fram. Blir en tuff kamp inom familjen i klass C, men jag ser fram emot den dagen grabben kör ifrån mig. ![]()
Ja det var verkligen det som gjorde att jag köpte denna innan jag fått sålt Superfemman, det kändes för bra för att låta den slippa undan även om det är lite trångt på garageinfarten ett tag till. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||||||
Jag använder såna och det verkar för mig funka okej. Var själv lite frågande inför om det skulle vara bu eller bä ur korrosionssynpunkt. Klart är iaf att man slipper bråka med alla småstenarna som annars letar sig in i fjädertrakten. Nu kör jag ju iofs bara min bil när det är okej årstid och sällan i monsunregn. |
||||||||||||
|
||||||||||||
Grattis till en fil bil och ett magiskt fint chassi, Öhlins R&T är riktigt bra grejer på riktigt!!
/C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||||||||
Jag tror vi har ganska lika bruksområde för våra bilar så det får nog bli att mäta upp lämplig längd och prova med strumpor framöver. ![]()
Tack! Jo jag hade väl ganska höga förväntningar på att dom skulle vara bra och än så länge så överträffar dom mina förväntningar. ![]()
Oooh najs, då vet du hur göttigt det är. Har du några inställningstips eller andra roliga mods på din bil?
Oj, det kan nog vara tight beroende på hur man är byggd, jag är 178 cm och det är inte så mycket justermån kvar bakåt på stolen. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||||||
![]() Första uppgraderingen blev nya mattor från IL Motorsport. Det gamla gummimattorna hade nån haft däckglans eller liknande på så dom var så halkiga att man knappt kunde ta sig ur bilen. ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||||||
Jag är 191 och får precis plats efter att ha sänkt stolen med speciella fästen och satt en ~5cm spacer på ratten. Men det är tight med en "riktig" hjälm. _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||||||||||
Har väl inte meckat så mycket med inställningarna, ställt in lite på känn efterhand. Min har en del andra mods, andra krängningshämmare, avgassystem, mappad motor med höjt varvtalsstopp, wilwood 4-kolvsok. R-däck på andra fälgar. Tycker det mesta har funkat bra men jag håller på att byta till större 340mm wilwood bromsar med 6-kolvsok då jag inte varit helt nöjd med bromsprestandan. _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||||||||||
Aaah nice ![]() Grenrör och chip/mappning funderar jag också på men det får kanske bli senare. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||||||
![]() Blev en tur till Frukostklubben i Göteborg en lördag morgon. ![]() Lite provsittning av Elise var trevligt och Figgs är alltid kul att prata med. ![]() Min lokala Mazda handlar fick hem nya backspegel kåpor på några dagar. Jag tycker det ser så mycket bättre ut när dom matchar resten av bilen. ![]() Lite småvägar och nya glass ställen har utforskats. Här var det dock dåligt med glass men fotobakgrunden var trevlig. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||||||
![]() Nåt som jag inte var beredd på var hur mycket det skvätter upp från framdäcken på trösklar och dörrar. Det känns väldigt gubbigt men att tvätta bilen efter varje tur känns jobbigt så nån sorts stänkskydd behövs. ![]() En liten pappmall gjordes först och sedan köpte jag ett universalt stänkskydd till lastbilar (2-3 mm tjockt) på Swedol och skar ut formen efter mallen och återanvände infästningarna till innerskärmarna för att sätta fast dom. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||||||
Grattis till nya bilen Mats!
Kul att se den på 'Frukostklubben' sist, riktigt kul att du hittade en med Öhlins också utöver det bra skicket! Helt rätt med stänkskydd, skulle du få för dig att testa rdäck eller bra semi-rdäck nån dag så är det trist och onödigt att blästra sidan av bilen med ![]() Konbana snart då? ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||
![]() Ja denna trion kommer nog dyka upp den 8:e ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||||||
![]() Jag satt och läste lite om bilen igår och såg att många andra gör en "sound tube delete" Det är en slang mellan insug och brandvägg som leder in insugsljud i kupen. Jag tittade på min bil och såg att det redan verkade vara gjort. Slangen ska gå mellan "kulan" på bälgen till vänster om batteriet och upp till gummipluggen på brandväggen längst upp till höger i bild. Jag vet inte om staget mellan stötdämpartornen är orginal eller inte och en annan previous owner mod som är lite mer uppenbar är den korta antennen till radion. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 12 besök senaste veckan (8570 totalt) |