Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Mx-5 ND 2016
<<   1, 2, 3, 4   >>
12 besök senaste veckan (8570 totalt)
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8297


Trådstartare


Tio år gamla infotainment system är väl inte jätteroliga. Det i ND:n är väl ok och musikuppspelning via bluetooth men känns ändå lite gammalt. Det går dock att uppdatera litegranna. Först fick jag uppgradera firmware versionen för att få den kompatibel med ny hårdvara. Det tog 30-40 minuter. Lite nervöst eftersom man inte vet om det man laddat ner från nätet är komplett etc men det gick bra. Det är den lilla delen som USB minnet sitter i som behöver bytas ihop med lite kablar.



Efter det var det dags att riva lite inredning. Höger tröskel, A-stolpe, instrumentpanelstrim, och vidare in mot centerkonsolen. för att komma åt och dra ut skärmen som skulle få två nya kablar inkopplade.



Gammal hårdvara till vänster och ny till höger. Den nya ger även högre laddström till telefonen så det är trevligt.



Ihop med allting igen och se på tusan om det inte funkar ! Nice med carplay i bilen.
Citera
kron
Halmstad
Här sen Mar 2007
Inlägg: 12



Ser ut som att sound delete redan är monterat.

Fjäderbenstaget är original. Enda fördelen med att byta mot ett eftermarknad är bättre åtkomst till justeringen av stötdämparna.

Jag har ett BBR midpipe med racekat liggandes om du är sugen på några extra hästar och bättre ljud
https://bbrgti.com/products/bbr-mx-5-nd-centre-section?_pos=3&_fid . . . .

Har nog läst över 100h på diverse forum och börjar bli klar med mitt ND "bygge" så bara hojta om du har någon fråga.

_________________
Tobias Kron
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8297


Trådstartare
kron skrev:
Ser ut som att sound delete redan är monterat.

Fjäderbenstaget är original. Enda fördelen med att byta mot ett eftermarknad är bättre åtkomst till justeringen av stötdämparna.

Jag har ett BBR midpipe med racekat liggandes om du är sugen på några extra hästar och bättre ljud
https://bbrgti.com/products/bbr-mx-5-nd-centre-section?_pos=3&_fid . . . .

Har nog läst över 100h på diverse forum och börjar bli klar med mitt ND "bygge" så bara hojta om du har någon fråga.


Tack, jag får fundera på det. Har väl funderat på ett fullt BBR 200 kit framöver men ska byta fälgar och bakre ljuddämpare först.
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2002



Trevligt när man kan uppgradera även i moderna bilar! Är detta Mazda OE-prylar?

Gjorde något liknande i min frus X3:a med bas-stereo när vi skaffade den. Uppgraderade till Android huvudenhet och bytte slutsteget till ett med DSP.
Slutresultatet blev bättre än det H&K som BMW erbjöd som high-end alternativ till bilen från fabrik. thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
kron
Halmstad
Här sen Mar 2007
Inlägg: 12



Mats Karlsson skrev:
kron skrev:
Ser ut som att sound delete redan är monterat.

Fjäderbenstaget är original. Enda fördelen med att byta mot ett eftermarknad är bättre åtkomst till justeringen av stötdämparna.

Jag har ett BBR midpipe med racekat liggandes om du är sugen på några extra hästar och bättre ljud
https://bbrgti.com/products/bbr-mx-5-nd-centre-section?_pos=3&_fid . . . .

Har nog läst över 100h på diverse forum och börjar bli klar med mitt ND "bygge" så bara hojta om du har någon fråga.


Tack, jag får fundera på det. Har väl funderat på ett fullt BBR 200 kit framöver men ska byta fälgar och bakre ljuddämpare först.



Gör så!
Värt att tänka på vid val av bakre ljuddämpare är att en för öppen ljuddämpare som ex. corksport eller BBR Supersport låter fantastiskt tillsammans både med original och eftermarknads mittdel. Men byter du till ett annat grenrör längre fram kommer den bli på tok för högljudd.
Är inne på min 5:e och sista avgassetup 😂 Bakre ljuddämpare ifrån Ulter tillsammans med BBR Grenrör. Valt att inte ha BBR mellanröret då 2.25" (Org.) ger mer effekt med kamaxlarna jag har i.

Vad har du kollat på för fälgar?

_________________
Tobias Kron
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8297


Trådstartare
kron skrev:
Mats Karlsson skrev:
kron skrev:
Ser ut som att sound delete redan är monterat.

Fjäderbenstaget är original. Enda fördelen med att byta mot ett eftermarknad är bättre åtkomst till justeringen av stötdämparna.

Jag har ett BBR midpipe med racekat liggandes om du är sugen på några extra hästar och bättre ljud
https://bbrgti.com/products/bbr-mx-5-nd-centre-section?_pos=3&_fid . . . .

Har nog läst över 100h på diverse forum och börjar bli klar med mitt ND "bygge" så bara hojta om du har någon fråga.


Tack, jag får fundera på det. Har väl funderat på ett fullt BBR 200 kit framöver men ska byta fälgar och bakre ljuddämpare först.



Gör så!
Värt att tänka på vid val av bakre ljuddämpare är att en för öppen ljuddämpare som ex. corksport eller BBR Supersport låter fantastiskt tillsammans både med original och eftermarknads mittdel. Men byter du till ett annat grenrör längre fram kommer den bli på tok för högljudd.
Är inne på min 5:e och sista avgassetup 😂 Bakre ljuddämpare ifrån Ulter tillsammans med BBR Grenrör. Valt att inte ha BBR mellanröret då 2.25" (Org.) ger mer effekt med kamaxlarna jag har i.

Vad har du kollat på för fälgar?


Det är ganska roligt att vi kommit fram till samma spec. Först hade jag tänkt BBR's GT spec på bakre dämparen men tycker den ser lite tråkig ut så senaste veckan har jag kollat på Ulter istället. thumbs up

Fälgar har jag inte bestämt mig för ännu annat än att dom ska vara silverfärgade och helst 5 eller tio ekrade.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8297


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Trevligt när man kan uppgradera även i moderna bilar! Är detta Mazda OE-prylar?

Gjorde något liknande i min frus X3:a med bas-stereo när vi skaffade den. Uppgraderade till Android huvudenhet och bytte slutsteget till ett med DSP.
Slutresultatet blev bättre än det H&K som BMW erbjöd som high-end alternativ till bilen från fabrik. thumbs up


Japp det är Mazda orginal prylar gjorda för senare årsmodeller av Mx-5:an.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8297


Trådstartare


Inredningen i min bil är ganska standard och det finns inte så mycket roliga saker att göra med den om man inte gillar plast med kolfiber look. I fredags fick jag dock hem en liten kul detalj som genast monterades. Det var förhållandevis enkelt och tog ca 20 minuter.

I veckan som kommer blir det sprint premiär och det ser jag fram emot.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42222

Forumägare
Forumägare

Som en Ferrari. Lite.


thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8297


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Som en Ferrari. Lite.


thumbs up


Ja det fanns några mörkröd, röd, orange, gul och grå och beige att välja mellan men den gula var den som jag genast fastnade för.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8297


Trådstartare


Dags för första slalombanan med nya bilen och vi anlände till Vårgårda med perfekt väder, inte för varmt och inte för kallt och regnet höll sig borta förutom några skrämseldroppar frammåt åttatiden, då hade vi ändå hållt på i fyra timmar redan.



Som vanligt kul blandning på bilar, många MX-5 såklart, massor med Lotusar, Elise, Exige och Evora. BMW och Porsche så klart, Cassius Opel, några Supersevens m.fl



För egen del var det en ny banläggning, jag har kört den ett varv med Superfemman men det var blött och inte speciellt användbart för att lära sig nåt. Började med antisladd på och kände på bilen, tiderna började krypa neråt sakta. Familjekampen var i full gång men grabben i sin NA lite snabbare än mig, irriterande men roligt.
Jag får bita i det sura äpplet och träna mera.

Strax innan hemfärd så fick Fredrik köra min bil med mig som passarerare och det var bra. Han kapade direkt fem sekunder på mina tider så bilen är inte långsam, det är köttklumpen som är problemet.
Fick lite bra tips som jag hoppas kunna träna på nästa gång, ser redan fram mot det.



Kul att dottern ville följa med denna gången, hon får börja övningsköra till vintern så några medåkningar i en snabb blå grodbil var hennes höjdpunkt för kvällen. Tack Fredrik.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8297


Trådstartare


Nexen N'Fera däcken verkar inte lika roade av slalomaktiviteter som bilen i övrigt. Kanske får bli nya däck nästa år.




Jag sitter och spjärnar med knäna mot dörren och mittkonsolen i slalomen så nån sorts åtgärd behövs för att slippa ömma blåslagna knän. En typisk gubbmodifikation.




Efter att ha rensat mossa på hustaket och tvättat bilen blev det en två timmars tur med taket nere på lördag eftermiddag där lite nya vägar letades upp och provades. Jag gillar min Ojjsan mer och mer.
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 641



Har du läst på något angående bbr200 kitet som finns? Kan man verkligen då så mycket som 40hk med "bara" BPU och nya kamaxlar?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8297


Trådstartare
iqbad skrev:
Har du läst på något angående bbr200 kitet som finns? Kan man verkligen då så mycket som 40hk med "bara" BPU och nya kamaxlar?


Det verkar vara lite olika resultat med mellan 195-205 hk från olika dynos vad jag har sett. BBR's egen bänk verkar vara lite optimistisk eller om det är lite marknadsföringsjustering? Dom har ju bra erfarenhet av dessa motorer så det känns som deras kitt bör vara det mest utprovade. Sen såg jag på FB att en firma i Polen tagit fram ett 4-2-1 grenrör istället för 4-1 som verkade lovande. Mad fabworx tror jag dom hette.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8297


Trådstartare


Stora paket är bra paket! Ny bakre ljuddämpare och "diffuser" (aka fejkplast) från Ulter Sport i Polen.



Bort med orginalljuddämparen. En viktbesparing på knappt ett kilo blev det visst med.



Hängde dit den nya dämparen för att hitta vart centrum på utblåsen hamnar för att kunna få urtagen i diffusern hyfsat centrerat över dämparen.



Provmontera, testa, mät, justera och provmontera igen. Jag valde att sätta diffusern med dubbelhäftande tejp istället för lim + de medföljande skruvarna. Ta ett djupt andetag och sedan rycka bort skyddsfilmen på tejpen och se till att allting satt fast och fick bo in sig över natten.



Sedan kunde jag äntligen ta bort tejp och skyddsplast och provstarta. Mycket trevligare ljud vid acceleration men inte speciellt mycket mer ljud när man bara kör normalt. Känns som en bra kombo och utseendet gillar jag verkligen. Bilen ser lite mer "färdig" ut baktill nu där den innan var ganska anonym.

Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8297


Trådstartare



Lite ljudprov. Den går ju i nån sorts kallstartsläge första 30-40 sekunderna, det slutar precis när jag går ur bilen.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8297


Trådstartare
Tio mil krokig väg efter jobbet blev det denna härliga sensommardag, avgassystemet kan nog räknas som inkört nu.
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6650



Snyggt Mats!
Sånt system har jag inte sett innan på ND, gjorde mycket för utseendet thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8297


Trådstartare
Ja fusksplittern drar ju ner rumpan på bilen lite närmare marken och gör att den ser lite lägre och mer "avslutad" ut. Att ljudnivån dessutom är i det närmast oförändrad vid normal körning men låter lite mer vid inspirerad körning känns ganska så optimalt. thumbs up

Sen kanske det råkade beställas nya fälgar i veckan med. Dom lär nog inte åka på bilen förrän till våren då det är lite leveranstid pga båtfrakt från andra sidan klotet.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8297


Trådstartare




Ja det bara rullar på, sjukt fin soluppgång senaste dagarna så i morse var jag tvungen att stanna och ta några bilder. Över 300 mil hobbykörning på två månader tyder väl på att man nånstans är nöjd med köpet.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8297


Trådstartare


Ibland går det inte så fort men plötsligt händer det. Jag köpte växellådsolja redan i somras när jag beställde de nya backspegelkåporna men den har bara blivit stående i hyllan. Växellådorna på ND verkar vara lite hit/miss. Vissa har inga problem alls medans nån enstaka är på sin tredje låda men det kanske beror mer på körstilen än lådan...?



Nåja, ett oljebyte skadar ju aldrig så igår fick OJJsan hoppa upp på hjulbockarna och sen var det bara att krypa under och lossa ett par aluminium/plast paneler och lossa fyll och dräneringsplugg och tömma den gamla oljan. Den gamla oljan såg ok ut, lite rödbrun i färgen och kanske något tunnare än den nya oljan. Magnetpluggen såg ok ut med bara minimalt med "fuzz" som torkades av innan återmontering. Bra åtkomst och det tog väl mer tid att hissa upp bilen än att göra själva oljebytet. Oljan som fylldes på var Mazdas egen.



Dokumentering för mitt eget minne att oljan byttes vid 34144 km.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Mx-5 ND 2016
<<   1, 2, 3, 4   >>
12 besök senaste veckan (8570 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande