Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tidningen Grassroots Motorsports
1 besök senaste veckan (4488 totalt)
Tom Bengter
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 298


Trådstartare
Dagens tidningstips:

Jag terroriserade min Press-Stopbutik att dom borde ta hem tidningen Grassroots Motorsports.

http://www.grmotorsports.com

Ingen lycka dock men jag hörde med Press-Stop direkt istället och dom kollade upp det åt mej, den finns nu upplag på deras hemsida och man kan teckna en prenumeration på den för 440kr för ett år.
Själv föredrog jag att göra det direkt till GRM istället o kom undan med 31USD.

Ser fram mot att första numret ska dimpa ner i brevlådan!
(Speciellt som Miatan står i garaget på jobbet o väntar på en renovering av kopplingens slavcylinder och en Loctite-reparation av remskivans fastsättning i vevaxeln... Kan behöva nåt intressant att läsa på tunnelbanan om mornarna.)

/Tom

_________________
/Tom Bengter
Porsche 981
M3LR
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Berätta lite mer om den när du fått första numret!! Jag har varit sugen länge...

Ett annat tips är http://www.circuitdriver.com/ och där kan du beställa ett provex av tidningen från websidan (japp funkar även till Sverige!) Klart intressant tidning från landet med orättvisst mycket track days....

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



www.circuitdriver.com kan man också trevlig läsning i höstmörkret: http://www.circuitdriver.com/circuitguides/cguides.asp

Mvh / Micke

P.S.
Den gula innehåller Ringen.
D.S.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Jag vet att Johann har köpt den med Ringen (blir väl EurOGuide då ) och har en del kommentarer till den... både plus o minus.

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Jo, vissa grejor i den undrar man kanske lite över? Sedan får man väl i och för sig ta med i beräkningen att den (självklart) inte tar hänsyn till om man kommer som ett skållat troll i en framhjuldriven Polo på 100hk eller om man med samma attack kommer i en bakhjulsdriven trimmad E46 M3.

Men för en novis/nybörjare är den inte alls dum. Den ger mycket bra och grundläggande tips. Framförallt portionerar den upp banan ganska logiskt. Det blir liksom hanterbart och möjlig att tillgodogöra banan. Den första gången jag var på Ringen kändes det överväldigande, säkert p.g.a. storleken...

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Vad jag minns så fattas det bromspunkter på några ställen... alltså det står inte alls att man behöver bromsa öht på några ställen där det är... hhhrmmm... ganska bra att bromsa

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Magnus Thomé skrev:
Vad jag minns så fattas det bromspunkter på några ställen... alltså det står inte alls att man behöver bromsa öht på några ställen där det är... hhhrmmm... ganska bra att bromsa


Jaha....
Inte vad jag märkt? Men jag kör heller inte precis som den förespråkar.

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



BTG skrev:
Magnus Thomé skrev:
Vad jag minns så fattas det bromspunkter på några ställen... alltså det står inte alls att man behöver bromsa öht på några ställen där det är... hhhrmmm... ganska bra att bromsa


Jaha....
Inte vad jag märkt? Men jag kör heller inte precis som den förespråkar.

Mvh / Micke


Typ före Schwedenkreuz, kan vara ganska bra att bromsa där om man kommer i över 250 km/h.

Sen kommer jag inte ihåg vilka fler ställen det var däremot vet jag att det var några turn-in som var helt galna, bl a hårnålen i Wehrseifen.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



johann skrev:
Typ före Schwedenkreuz, kan vara ganska bra att bromsa där om man kommer i över 250 km/h.

Sen kommer jag inte ihåg vilka fler ställen det var däremot vet jag att det var några turn-in som var helt galna, bl a hårnålen i Wehrseifen.


Jaha, är det ingen BP antecknad i Schwedenkreuz alltså? (Måste hem och kolla.)

Spåret i Wehrseifen är ju kanon!

Mvh/ Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



BTG skrev:
johann skrev:
Typ före Schwedenkreuz, kan vara ganska bra att bromsa där om man kommer i över 250 km/h.

Sen kommer jag inte ihåg vilka fler ställen det var däremot vet jag att det var några turn-in som var helt galna, bl a hårnålen i Wehrseifen.


Jaha, är det ingen BP antecknad i Schwedenkreuz alltså? (Måste hem och kolla.)

Spåret i Wehrseifen är ju kanon!

Mvh/ Micke


Prova att köra Scuderia-spåret så får du se på ett bra spår, dvs sväng in vid vita pricken.

Jag reserverar mig dock för att jag kan komma ihåg fel.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



johann skrev:
Prova att köra Scuderia-spåret så får du se på ett bra spår, dvs sväng in vid vita pricken.


Jag tror att det är det spåret som visas? Man följer höger sida in och svänger relativt sent vid två(?) vita fyrkanter?

johann skrev:
Jag reserverar mig dock för att jag kan komma ihåg fel.


Samma här!

Mvh/ Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



- Johann.
Du har rätt. Det saknas uppmaning och markering om att bromsa i Schwedenkreuz. Men det gör det faktiskt lite överallt i guiden, framförallt där det är uppenbart... Vilket väl det partiet får anses vara? Samt att man får hoppas att ingen sitter som med noter i en rallybil och laddar allt första varvet?

Instyrningen i Wehrseifen är nog däremot ganska ok. Så kör i alla fall jag och det känns bra. Man kanske sedan inte bromsar i den extra båge som beskrivs i guiden. Jag ligger nog mer kvar ute till vänster efter sista "Miss" och styr sedan in rakt mot högerkanten och bromsar i en rät linje. Kurvan är ett exempel på min tes ovan, dvs ett ställe där bromsning är uppenbart och kanske därmed inte utsatt?

Mvh / Micke

P.S.
Som när jag sitter och läser upptäcker att guidens föreslagna spår i Aremberg är högst teoretiskt.
D.S.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Vi tar det med start från T13.

Saknas bp innann snabba högern i början på Hatzenbach.

Linjen i Flugplatz är skum.

Ingen bp innan Schwedenkreuz och skum linje i den.

BP alldeles för tidigt innnan Aremberg och turin 100 m för tidigt, typ, vilket ger en minst sagt skum linje.

Ingen bp innnan tvära väsntern i AF

Ingen bp innan sista vänstern i Metzgesfeld

Ingen bp innan Kallenhardt

Ingen bp innan miss-hit-miss

Ingen bp innan ngn av kurvorna i Wehrseifen samt för tidig turn-in i hårnålen (funkar iofs också).

För tidig turn-in i Bergwerk.

Ingen bp innan Steilstrecken-kurve!!!! och för tidig turn-in

Ingen bp innan Eiskurve

Allmänst skum linje in i Schwalbewchwanz.

Alledeles för tidig bp in Tiergarten

Samt avsaknad av bp innan T13.

Annars är det bra!
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Hahahahaaha!!! Skulle vilja se en diskusion mellan Johaan och killarna som gjort guiden...

Till ämnet:

Fick mitt ex av Circuit Guide idag! Det funkar mao! :o
Tack Magnus!

Sen blir det ju +++ när man ser att de har med en M3E30 samt gör de mods. man själv funderat på "att man borde göra den dagen man köper en" samt att man har rätt i alla sina teorier över de samma! thumbs up thumbs up thumbs up :woot:

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Vi skickar Johan o Peeter till Circuitguide
Circuitguide har inte en chans!

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



- johann.

Nja, i vissa fall saknas det BPs i markeringarna, kanske för att de är uppenbara? Men av texten framgår att man i flera kurvor måste bromsa/sänka farten.
Vissa turn-in:s är väl, när du säger det, lite väl tidiga och några spår lite lustiga.
Men jag vidhåller ändå att boken är mycket väl investerade pengar för en novis. thumbs up

En sak tycker jag emellertid stämmer och det är BPn i Tiergarten. När skall man annars bromsa? Jag har i alla fall ca 160 km/h där.


johann skrev:
Alledeles för tidig bp in Tiergarten


Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



BTG skrev:
- johann.

Nja, i vissa fall saknas det BPs i markeringarna, kanske för att de är uppenbara? Men av texten framgår att man i flera kurvor måste bromsa/sänka farten.
Vissa turn-in:s är väl, när du säger det, lite väl tidiga och några spår lite lustiga.
Men jag vidhåller ändå att boken är mycket väl investerade pengar för en novis. thumbs up

En sak tycker jag emellertid stämmer och det är BPn i Tiergarten. När skall man annars bromsa? Jag har i alla fall ca 160 km/h där.


johann skrev:
Alledeles för tidig bp in Tiergarten


Mvh / Micke


Jag tycker också den är bra som helhet, men uppenbarligen skall man inte tolka den bokstavligt.

Jag köper däremot inte att vissa bromspunkter är uppenbara och andra inte, för det är verkligen uppenbart de första gångerna man kör där.

I Tiergarten tycker jag den ligger alldeles för tidigt, jag kommer där på femman och det går klart över 220 km/h och jag bromsar senare. Ännu har jag inte kraschat.

Men det är klart om man kommer med full fart på hela rakan sä stämmer den nog rätt bra.
Citera
Allmänt banåkaforum
Tidningen Grassroots Motorsports
1 besök senaste veckan (4488 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande