Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES Banracingbilar
SÄLJES: Westfield -SÅLD
14 besök senaste veckan (947 totalt)
ozto
Linköping
Här sen Mar 2009
Inlägg: 30


Trådstartare
Vinterprojekt: Westfield Aerorace med R1-motor, säljs till reducerat pris på grund av elfel


Söker du en snabb och lättkörd racebil som ger mycket fart för pengarna? Då är denna Westfield Aerorace, ombyggd för en Yamaha R1-motor, ett perfekt val. Med en vikt på cirka 440 kg och runt 160 hk får du en bil som är både rolig att köra och billig i drift. Tack vare den låga vikten är den skonsam mot däck och bromsar, och fungerar även bra i regniga förhållanden.

Jag har själv, som amatör, kört under 1.24 på Mantorp och under 59 sekunder på Sviestad. Ett oslagbart vinterprojekt för dig som vill ha en bil redo för nästa säsong! Observera att det finns ett elfel som beskrivs längre ner i annonsen.

Chassi: Förstärkt Westfieldram. Westfields racingbromsar, FIA-godkänd bur. Rallydesigns bredare framvagn med snabbjustering av Camber. Stötdämpare från Protech och krängningshämmare från Playskool. Nylonbussningar.

Kaross: Original kaross (glasfiber), med följande i kolfiber: huv, nos, bakskärmar, framskärmar.
Halvdörrar i glasfiber.
Plan undersida. Diffuser i aluminium.

Drivlina: Original R1-motor 2004-2006 med förstärkt koppling och skvalpplåt i sumpen. Elektrisk vattenpump, oljekylare och Accusump (ser till att oljetrycket förblir stadigt i kurvorna). Specialtillverkad dämpad kardan. Ford Sierra Visco LSD. Lithiumbatteri.

Bromsar: Westfields racingbromsar (superlätta och superbra). 4-kolvs fram och 2-kolvs bak. Dubbla bromscylindrar och bromsvåg.

Backväxel: Startmotor som driver kuggkrans på diffen.

Avgasystem: Avgasystem i rostfritt.

Hjul: Force racing 3-delade hjul (extremt lätta). Kumho slicks.

Släcksystem: Lifeline 2000-system med munstycken i motorrummet och för föraren.

Övrigt: Flatshifter Expert för kopplingsfria upp och nedväxlingar. PowerCommander 3 för mappning. Aim EVO4 Data Logger, loggar från R1 ECU, GPS, oljetryck och IMU.
Aim formula steering wheel med inbyggd laptimer och paddlar för växling.

Skickas med:
- Vagnbok
- Formsydd bilpyjamas
- En uppsättning extra fälgar med regndäck.
- En diff med högre utväxling.
- Mängder begagnade däck som har många varv kvar.
- Ballast om man ska vikta upp till någon specifik klass.
- Nya fram bromsskivor med ett antal uppsättningar belägg.
- Extra huv och front.
- Extra folar om man vill skjutsa.

Öppet släp från 2020 med ramper finns att köpa till.

Service status:
Nyrenoverad R1 motor med nya kolvar, ringar, lager osv. Alla bussningar i bakvagnen bytta, förspänning justerad för bra balans med en förare 90kg och ingen ballast. Hjulinställninga gjorda för samma setup.

Tyvärr så uppstod något elfel vid motorbytet, den startar och tänder till i max en sekund sedan försvinner gnistan. Jag har provat att byta tändstift, tändsoplar, alla sensorer på motorn, ECU, kopplat in något chip som avaktiverar den elektroniska startspärren. Letat efter kabelbrott osv. Det som är kvar är nog att byta hela kabelhärvan och felsöka quickshifter, men min inspiration har tagit slut. Den har stått i varmgarage de två senaste åren utan att jag har gjort någon riktig insats.

Pris: 200 000 kr avdrag 50 000 kr på grund av elfel = 150 000 kr
Otto Johansson, Mantorp
0739-871111






_________________
Otto Johansson
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1568



Nu vet jag inte hur det funkar på just denna motor, men symptomet du har kan uppstå när avståndet mellan vevaxelgivaren och triggerhjulet är fel.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
SÄLJES Banracingbilar
SÄLJES: Westfield -SÅLD
14 besök senaste veckan (947 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande