Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Bmw F82 M4 Ringtool
1, 2   >>
63 besök senaste veckan (4915 totalt)
eh.1
Vallåkra
Här sen Nov 2023

Trådstartare
Då flera efterfrågat, startar jag nu projekttråden om M4an jag köpte 2019.
Det var också i samband med detta jag startade min youtubekanal som nu nått 13 000 prenumeranter:
https://youtube.com/@eh.1

Målet med bilen var att bygga en lika potent bil för Nürburgring, som den GT3RS jag normalt körde där nere men till ett lägre pris (inköp, driftskostnad).

Jag hade börjat få upp ögonen för just Bmw f80/f82 M3/M4 och hur fort de åkte på ringen.
Då jag endast ville ha en snabb banbil och för att jag köpt mycket sportbilar från England och Japan, var en högerstyrd bil inget hinder för mig.
På Autotrader fanns där massor av bilar och jag kunde välja och vraka.
I Birmingham hittade jag en svart brukskörd M4 med dct, kolfibertak, rattvärme, svart skinn, stora skärmen, harman kardon, kolfiber inredning, fullservad och ca 8500mil.
De begärde ca 315 000kr och var långt ifrån den billigaste bilen på siten men den som tilltalade mig mest.
Detta var dessutom under tiden England fortfarande var med i EU så ingen moms och tull tillkom.

Bokade flyg och landade dagen efter i ett regningt England.
Köpte bilen och styrde mot Nürburgring.
Det är rätt kul att köra dit direkt med ny bil och ett bra test för att se vad man verkligen köpt.

Vallåkra
Här sen Nov 2023

Trådstartare
Under vistelsen på ringen var det turistkörning större delen av de ljusa timmarna och nu skulle bilen testas.
Körde 2varv och märkte att däcken var i dåligt skick samt av sämre modell så beslutade att elda upp dessa på småvägarna en bra bit från banan.

Sedan in till TTC - Tyre Trade Center och skodde bilen med några Vredestein som de hävdade att någon ringtaxi m3 åkte på.

Nu kändes bilen betydligt bättre även om det bara var vanliga gatdäck.

Märkte att bilen hade potential och jag började trivas riktigt bra i den.
Så bra att beläggen gav upp fram och nu skrapade metall mot metall.
Men detta var kvällen innan vi skulle åka hem så det spelade mindre roll så länge vi bara kunde klara oss hemåt.

Resan hem gick bra men i något lugare tempo då vi försökte undvika att bromsa så mycket som möjligt.

Hemma på gården bredvid min tidigare 996

Vallåkra
Här sen Nov 2023

Trådstartare
Nu hade spjällen i avgassystemet börjat skallra så detta åtgärdades med en loppa på axeln i öppet läge.

Sedan monterades nya org skivor med pfc 11 belägg runt om.

Kom över en jb4 box från burger tuning som gav lite mer effekt så denna monterades

Nu var det dags för Knutstorp

Innan jag kunde börja bygga om ordentligt var jag tvungen att få bilen reggad i Sverige. Efter mycket strul att bygga om strålkastarna för högertrafik blev bilen till slut godkänd och stod på svenska skyltar.
Nu hade det dessutom hunnit bli vinter så bilen ställdes in i garaget och godiset började trilla in.

Vallåkra
Här sen Nov 2023

Trådstartare
Det första jag köpte var ett Öhlins Road & Track chassi.
Det var ett utvecklingschassi som säljaren fått av Öhlins som tack för lånet av hans bil för att kunna ta fram detta dämparkit som passar m2, m3 och m4.
Det var helt nytt i kartong och jag fick även möjlighet att välja vilken fjäderhårdhet och längd jag ville ha.
Jag har en vän Emerson Britnell som arbetade på Öhlins utvecklingscenter nere på ringen men som nu driver eget (Engauge inc.) och på hans inrådan valdes detta kit som jag även körde på 996an och var väldigt nöjd med.

Dämparna skickades sedan ner till Emerson för ombyggnad, kortning, andra ventiler och oljor samt kördes i dämpardyno innan han skickade upp de till mig igen.

Jag beställde även justerbara topplagringar och diverse justerbara armar med uniballs, solida bussningar och pinnbultar av Millway som monterades ihop med dämparna.

En kolfiberhuv och ett par 18" 2Forged fälgar monterades också.

Vallåkra
Här sen Nov 2023

Trådstartare
Dörrsidor och bur från M4 GTS monterades, originalratten kläddes i alcantara.
Även Recaro SPG stolar och Schrott 6punkts bälten sattes i.

Jb4an plockades ur då den var väldigt begränsad med sina funktioner.
Bootmod3 lades in med 4st custommappar.
Kodning på distans från en kille i Georgien kodade bort och kodade in olika funktioner som bilen börjat varna för såsom airbags i stolarna.
Gts mjukvara i diff, styrning och växellåda lades in.

Lci led-bakljus installerades

Catless downpipes åkte också på samt en frontsplitter som satt på upp till 200km/h sedan tackade den för sig

Vallåkra
Här sen Nov 2023

Trådstartare
Nu gick projektet in i fas 2 kan man säga.

Ny frontsplitter och vinge i kolfiber monterades från MK Rennsporttechnik
Bromskylning drogs från fronten till bromsarna.

En extra uppsättning 18x10" OZ WTCC fälgar med Toyo R888R däck skaffades.

En omtalad grej med just S55 motorn som ligger i M4an mfl. är den ökända crankhuben som är 2delad original och sitter nere på veven och driver kammarna genom kedja samt oljepump osv. Denna kan haverera och tappa timingen totalt vilket resulterar i ett totalhaveri av motorn.
Det finns en del billigare halvdåliga "lösningar" och så finns En omfattade men riktig lösning.
Denna valde jag, det är en hub i ett stycke med stift man låser och driver huben genom att borra in i vevaxeln. Man måste lyfta upp motorn, släppa framvagnen, ner med tråget, borra osv.

Nu var bilen klar för Nürburgring förutom att jag tyckte den lät på tok för högt med spjällen svetsade öppna, rensade burkar och downpipes utan kattar.
Därför plockade jag hem ett original nytt avgas och monterade innan avresa.

Vallåkra
Här sen Nov 2023

Trådstartare
Då var det dags att rulla mot ringen en solig septemberdag 2021.
Körde efter jobbet så blev övernattning i Lübeck sedan vidare dagen efter.
Extrema köer efter Köln då hela Eiffel regionen och även motorvägar översvämmat efter extrema mängder regn.

Blev några dagars turistkörning.
Däcken överhettade gärna och blev hala hur jag än laborerade med däcktrycket.
Bilen var ställd för låg så skrapade i fram överallt.
En spännare till fläktremmen skar och remmen gick av så efter ca 40varv var det färdigkört.
Jag var väldigt nöjd med bilen och körningen.

Lämnade kvar bilen för byte av rem och löphjul mm samt fyllning av acn som la av på motorvägen ner i höjd med Hamburg.
Samt att bilen skulle vidare till Emerson för racesetup och cornerweight inför vår nästa körning några veckor senare.

Vallåkra
Här sen Nov 2023

Trådstartare
Emerson gjorde sin racesetup och cornerweight.
Bilen vägde in på 1550kg utan förare.
Bromskylningen och läppen var det som tagit mest stryk av den låga stancen.
Nu var bilen höjd en del, inte lika snyggt men tog inte i någonstans längre. Funktion före form.

Hämtade upp bilen hos honom och gled ner till pisten där en annan ringräv väntade med öl
Dagen efter var det trackday med Circuit days, regn på morgonen men torkade upp under förmiddagen och bra resten av dagen. Bilen levererade och jag var nöjd.
När banan stängde åkte vi direkt mot Belgien och SPA Franchorchamps då vi dagen efter skulle köra trackday där med DSK - Deutche Sportfahrer Kreis.
Dessvärre visade prognosen regn, mycket regn och jag åkte ju trippel 8or

Mycket riktigt, regnet vräkte ner från morgon till kväll dagen efter.
Tack och lov hade vi egen box så slapp stå ute i regnet.
Jag var lite sur på vädret för det var första gången på Spa för mig.
Trots trippel8orna så funkade det förvånansvärt bra. Bilen var grym och det gick att åka på bra, men man var tvungen att vara med för antispinn/sladd fick stängas av helt för det gick in och bröt annars.
Vi var klart snabbast i vår grupp med mestadels porschar.

Senare på kvällen rullade vi tillbaka till Adenau och ställde bilen i garaget i väntan på nästa trackday som kom att förändra allt.

Vallåkra
Här sen Nov 2023

Trådstartare
Nu var det november -21 och dags för sista trackdayn på Spa med circuit days.
Prognosen lovade några enstaka plusgrader men med klarblå himmel och sol, jag var duktigt taggad. Äntligen skulle jag få uppleva Spa på riktigt.

Bilen stod ju redan i Adenau därför skulle vi nu flyga till Köln där vi ordnat en som väntade för att sedan köra oss till garaget.
På Kastrup hade de precis släppt årets julebrygd och vi som var ute i god tid satte oss i baren och njöt. Det var såpass trevligt att vi missade vårt plan som var det enda till Köln den dagen.

Därför fick vi istället sätta oss i bilen och köra ner till Adenau. Sagt och gjort, 03:50 var vi framme vid garaget och hoppade in i M4an för att fortsätta vidare mot Spa och hotell La Source. Det var flera minusgrader men torrt så körde snällt dit med trippel8orna. Strax efter kl 05:00 checkade vi in för att kl 08:30 äta frukost och bege oss mot banan.

Vi möttes av klarblå himmel, solen värmde skönt även om det var väldigt kallt med frost i vägkanterna.
Började mjukt men i takt med att värmen i luften ökade, ökade också tempot.
Bilen var fantastisk. Den höga luften gjorde att bilen gick som den aldrig gått tidigare. Jag älskar Spa tänkte jag

Banan har en del snabba partier med hårda inbromsningar vilket gör att det går hårt åt på bromsarna.
Därför vid varje paus kontrollerade vi belägg tjockleken noga.

Efter lunch var det rödflagg för en avåkning så jag passade på att ta några bilder och selfies i depån.
Nu hade det blivit varmt i luften och jag gick i t shirt.
Strax var det öppet för körning igen, jag kom ut bakom en Mclaren som jag märkte att jag tog in på, efter några varv var jag om. Tänkte att nu går jag i depå, för jag hade verkligen pressat bilen.
Men allt stämde så bra och bilen gick så fint, okej ett varv till tänkte jag..

Ner mot dubbelvänstern när man har fullt järn på 4an, har jag absolut noll bromsverkan. Just här hade någon släppt olja i idealspåret en stund innan vilket de också flaggat för och jag visste om det men just nu var det som helt bortblåst i mitt minne, jag hade ju värre problem.
Jag planerade att skära kurvan som kommer tidigt för att glida ut på den gigantiska asfalterade avåkningszonen utan bromsar så borde det gå vägen.
Jag hinner bara styra in sedan vänder bilen runt och jag går baklänges ut på avåkningszonen som inte bromsar farten speciellt mycket, bilen vänder upp lite igen och jag går in i däckbarriären/räcket med baken och sedan hela sidan.
Airbagarna löser och det blir ett kraftigt stopp. Ajj, denna kändes, nu är det definitivt färdigkört för idag var min första tanke.
Jag och min far som var passagerare kliver ur bilen oskadda.
Ambulansen hämtar oss och kör oss till sjukstugan.
Enkel checkup visar att vi klarat oss bra. Ömma åker vi bort mot uppställningsplatsen där krockade bilar ställs inne på området.
Sedan lämnar vi bilen och kör hem till Sverige.

Motala
Här sen Jan 2003

Kul att få läsa om bilen här.

Jag har följt din Youtubekanal länge thumbs up

Citera
eh.1
Vallåkra
Här sen Nov 2023

Trådstartare
Veckan efter hämtades bilen upp av en vän som hade vägarna förbi med tom trailer.
Väl hemma gick vi igenom skadorna.
Inte så farligt ändå konstaterade vi.
Beställde nytt och ombyggt fjäderben precis som övriga av Emerson så att bilen gick att rulla.
Sedan bokade jag transport till Polen för reparation där jag har mycket kontakter.

4cm hade baken flyttat sig så detta riktades.
Bakskärmen skars ut och en ny svetsades i.
Då jag arbetar på en bildemontering tänkte jag att jag lätt skulle hitta en skärm men nix, givetvis när jag nu behövde så fanns inget utan fick köpa en dyr begagnad skärm på Allegro för 28 000kr

Planen var att låta plåtarbetet inkl lack utföras i Polen för att sedan slutföra resten hemma.
Kolfiberskärmar från Flossmann lackerades, även en original GTS kolfiberhuv.
Fälgarna lackades också om samt riktades men kom i efterhand, därför stod bilen nu på 2Forged hjulen.
Ca en månad senare var bilen tillbaka i Sverige och nu var det midsommar.

Jag hade fått hem en ny MK Rennsporttechnik splitter där fram och pga covid19 hade den dessvärre ökat med 50% i pris.

Ap bromsar från Stertman monterades också.

Nu var det Höganäsdagarna en tillställning för lokala företag där min vän Andy på Imovate ställde ut några kundbilar mm.
Fick också hem nya däck, och nu tänkte jag prova Nankang AR-1 istället för R888R.
Vi väntade fortfarande på mycket delar så bilen var ej färdig ännu.Klicka för större bilder!

Vallåkra
Här sen Nov 2023

Trådstartare
Peppe Fröjd skrev:
Kul att få läsa om bilen här.

Jag har följt din Youtubekanal länge thumbs up

Åå vad roligt att höra.
Tack ska du ha

Vallåkra
Här sen Nov 2023

Trådstartare
OZ fälgarna kom hem och skoddes med Ar-1orna.
Dessa var lite smalare i stommen än Toyo 8orna så man kan i framtiden köra 295 fram och bak istället för 265 fram som dessa nu var.

Bytte till blanksvarta njurar istället för matt.
Nu var bilen riktigt svart.

Då några kylare var böjda sedan smällen, köptes do88.se's största kylarpaket in.
Tryckrören i plast ersattes av grövre i aluminium.
Intercoolern original är vattenkyld med kanaler och gavlar i plast, den nya är mycket biffigare och helt i aluminium.
Alla delarna från do88 är svensktillverkade.

En ledramp monterades innanför grillen när stöten ändå var nere.

När allt monterades ihop och bilen stod färdig började bilen gå dåligt på tomgång och ville knappt starta i mellanåt.
Felkoderna utlästes och var 35st i antal.
Allting revs igen, kontrollerade kontakter mm men inget fel hittades.
Bilen ställdes undan i ca 18månader i väntan på ide till lösning.
En vit GT4 adderades för att dämpa abstinensen.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Superkul att få följa med på "resan" med bilen! Berg o dalbana verkligen!

Vallåkra
Här sen Nov 2023

Trådstartare
April 2024

Efter mycket googlande osv pekade misstankarna på valvetronicen.
En motor som sitter på toppen och justerar insugsventilerna efter signal från gasspjäll hur mycket och lite de skall öppna. Drevet på denna motor hade troligen blivit slitet och kuggade över. Det verkade som att den "dött" i stängt läge och därför bilen gick så dåligt.
Oftast byter man axel också då det drevet också tar skada.
Inga billiga grejer och eftersom vi inte visste säkert, var planen att börja byta valvetronicen om övriga delar såg bra ut.

Jag kollade runt med alla, Bmw Sverige, Jmb, Stertman. Restat överallt i minst 2månader.
The Crown på ringen kontaktades och de kunde lösa en med över-natten leverans från Japan.
Den nya valvetronicen anlände och Andy (Imovate) bytte den.
Drevet på axeln hade inget synligt slitage, knappt heller den gamla valvetronicen. Men nu startade bilen.

Provkörning och allting lirade.
En diffusor bak monterades för att komplettera utseendet på bilen.
Sedan kördes bilen hem och hjulinställning hos GT Däck i Kävlinge utfördes efter värdena från Emerson.

En sak jag retat mig på är att man inte kan synka klimatzonerna i bilen.
Därför köptes en ny klimatpanel hem med endast enkelt tempvred utan zoner, precis som i M4 GTS.
Tyvärr gick det inte att justera graderna och fläkten gick endast på en hastighet så den gamla sattes tillbaka.
Man måste byta hela värmepaketet för att det skall fungera tydligen.

Då alla högtalare och slutsteg är urplockade hördes inga varningar från bilen.
En vän hjälpte mig att koppla in en enkel högtalare i mitten på brädan och kodade in den. Vilket kändes viktigt att ha.

Nu stod bilen klar, den var finare än ny.
Alla hjärnspökena jag haft som: tänk om bilen inte går rakt eller tänk så är den si och så, eliminerades. Det märktes inte att den varit krockad och reparerad.

Dottern ville självklart provsitta "racerbilen".

Kommande helg var det dags för Ljungbyhed och "För en bättre dag" för barn som fått en tuff start i livet.
M4an var mycket populär bland barnen som stod på kö att få åka med trots att där var många mycket mer exklusiva bilar såsom Koenigsegg, Lamborghini mm.

Bilen kändes riktigt bra och levererade massor av glada miner och lovord.

Vallåkra
Här sen Nov 2023

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Superkul att få följa med på "resan" med bilen! Berg o dalbana verkligen!

Roligt att höra, tack.
Det har minst sagt varit ett händelserikt ägande hittills

Här sen Aug 2021

Rolig tråd att gå igenom! Sett en hel del från din instagram

Fråga! Vart handla du dina OZ 18" WTCC fälgarna?

Vallåkra
Här sen Nov 2023

Trådstartare
Zalle skrev:
Rolig tråd att gå igenom! Sett en hel del från din instagram

Fråga! Vart handla du dina OZ 18" WTCC fälgarna?

Kul att du gillar den
Jag köpte de av en bekant, vart han köpt de vet jag inte tyvärr.

Mönsterås
Här sen Jul 2008

Kul att se en biltråd efter att tidigare ha sett lite på youtube

924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
Broberg
Köping
Här sen Okt 2015

Jag visste inte att jag ville jobba på bilskrot men nu vill jag det
Glassigt liv

Vallåkra
Här sen Nov 2023

Trådstartare
En kväll i juli bestämde jag och min goda vän Oscar oss för att köra kvällskörning på Sturup Raceway.
En bana, väldigt teknisk med tighta kurvor och låg fart.
Ingen bra bana för en motorstark och tung bil som M4an utan passar lätta, mindre bilar mycket bättre.

På Sturup är de inte så petiga med decibelgränsen så därför är det enda banan häromkring som går att köra med nuvarande setup på M4an.

Oscar körde sin Porsche 991.2 GT3RS med Manthey chassi och sådant godis.
Givetvis var vi sena ner till Sturup och de hade redan börjat köra när vi väl kom dit. Fort anmälde vi oss och sedan ut på banan.
Jag har kört en del superbike på den tidigare och tog licens där med bil förra året så jag känner till banan hyffsat.

Konstaterade att jag knappt behövde växla och att bilen var för stark.
Jag var tvungen att hålla igen mycket för att inte sladda vilket nästan var oundvikligt ändå.
Ar-1orna greppade fantastiskt och bromsarna bettade rejält.
Jag märkte att jag kunde bromsa senare än Oscars GT3, så in i kurvorna tog jag in på honom, medans han kunde gå på gas tidigare och drog ifrån ut ur kurvorna.
På detta vis höll vi på resten av körningen, sedan kom regnet och vi åkte hem.

1.09 blev min snabbaste tid. Denna satte jag bland de första varven för dagen. Jag justerade inte däcktrycket alls under körningen utan endast när vi anlände och borde tappat ur lite när däcken var varma och uppe på 2.4bar

För att få mer driv ur kurvorna tills nästa säsong kommer den elekriska diffen bytas ut och ersättas av en mekanisk Bmw Motorsport M4 GT4 lamelldiff från tyska Drexler. Som erbjuder konstant diffbromsverkan både på de-acceleration som acceleration till skillnad mot nuvarande e-diff som elektriskt låser beroende på olika variabler såsom gas, styrvinkel, hastighet osv. och att den helt låser upp så fort man släpper gasen.

Den nya diffen ligger hos Jmb för shimsning och montering i det nya huset och kommer monteras på bilen under vintern.

Bilen käkar också abs sensorer och vid senaste körningen på motorvägen hem körde jag över en broskskarv som slog hårt i bilen. Direkt efter tändes diverse lampor, abs-sensor vänster fram sa datorn sedan

Bmw F82 M4 Ringtool
1, 2   >>
63 besök senaste veckan (4915 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande