Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 14 besök senaste veckan (12092 totalt) |
Dåliga tider i branchen, vad gör man? Sitter lugnt i båten, inga utsvävningar.
Nej man tömmer alla konton & höjer bolånet! Och köper europas billigaste manuella Quadrifoglio! Som inte är ett långmilat vrak då. Efter åtta års samlande på broschyrer, tester/provkörningar, modeller, klockor, instruktionsböcker.... ![]() ![]() ![]() ![]() Det hör till saken att modellen varit nere och vänt i "värdebotten" och det började se mörkt ut för mig som spekulant, speciellt för en manuell (min preferens efter att ha provat två automat och två manuella. En av dem Dvorak's, tack för det! ![]() Framtiden får utvisa om jag haft rätt.. men skitsamma, detta är den enda moderna bil jag haft köplust efter - fick helt enkelt bära eller brista. Något "dold" eftersom den inte fanns på Mobile eller Autoscout24, utan Leboncoin. Franska Blocket, typ. Privat, 59000euro genom firman Individual Motors i Reims, mitt i Champagne. Riktigt tidig bil tillverkad juni 2016, 8330mil och nästan fullutrustad, vilket ihop med faktumet att den ingen försäljning finns registrerad förrän 2019.... pressbil..? ![]() Efter att varit förbi & tittat på bilen på semestern verkade allt stämma, detta kan vara BILEN! Inte bara hade firman högt betyg, försäljaren sympatisk & äkta Alfisti - dessutom hade bilen inga missljud eller större fel, ganska få mil och framförallt osmälld (jäkla vanligt på Giulia Q). Andra lådor har haft trög 2a och vinande, inte denna. Skalstolarna har jag alltid varit skeptisk till, verkar inte kul att sitta bakom etc. Men efter prov var jag såld, jag satt perfekt! Och i lägsta läget såg jag knappt över huven ![]() Den hade liksom helt "rätt" fel, lättlagade: Omklädd äcklig ratt Kopphållar-locket öppnar inte helt Frontsplitter skavd/sprucken Omlackad stötfångare fram Små lacksläpp huv, tak, förardörr Trasig dörrlist Info-skärm delaminerad Alla väldigt vanliga fel efter en snabb googling - bara att buda! Listade upp alla småskvanker i ett rent skambud dagen efter, baserat på vad jag faktiskt hade råd med utan att behöva amortera massor. Som såklart inte "flög" alls. ☹ Var även o tassade på Abarth 124, Bmw M2, E36 M3, E92 M3 och Z3 Coupe. Eller en fin Fiat 124 Coupe eller 130 Coupe..? Hmmm. Försökte släppa bilen under sensommaren men det var svårt.. Insåg att risken finns att chansen inte skulle återkomma, både gällande bilen och min egen ekonomi.. höjde budet till 50000 efter en kopp jobbkaffe för mkt. Ägaren svarade ja! ![]() ![]() Ojdå. Skarpt läge. ![]() Efter alla våndor, bankärenden, Carvertical-check, massor av jobbiga frågor, samtal med tidigare ägare beställdes en Ryan Air-biljett tisdag 1/10. Framåt 27/9 sjönk euron mot kronan för första gången på länge under 11.3kr - helt i linje med att denna affär var skapad för mig.. ![]() Förmiddagen 30sept (vid euro 11.28kr) sändes pengarna.. Behöver jag nämna att kursen direkt vände uppåt vid lunch? ![]() 2/10 var pengarna framme, Alfan stod faktiskt kvar där i hallen, nyservad med alla vätskor/filter/stift/belägg. Tyvärr saknades original spakknopp & original italienska serviceboken, bara den franska (2019-24) hade varit skoj annars. Man kan inte få allt. Fick iaf franska ägarbeviset, kontrakt på franska & engelska och båda nycklarna. Den ena lackad i bilens färg, ett tillval. ![]() TGV, första gången för mig! ![]() ![]() Allt påskrivet, bagaget packat! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gamla F1-banan i Gueux utanför Reims Vägen hemåt gick via Holland (övernattning hos kompis fam) - Puttgarden - Rödby - Helsingör - Sverige. Första 10-20 milen var nervösa, lyssnande efter udda ljud, har man lagt en halv miljon på ett vrak? Vad är fel & vad är egenheter..? Något som först lät som hjullager insåg jag bör vara soppapump.. Ryckningar som dök upp o lika fort försvann.. Nåja den går.. bra! Datorn väldigt upprörd över att hö fram hade 0.1bar för lågt tryck tills jag märkte att ALLA däck behövde luft. Sen blev bilen nöjd. Andra dagen NL till SE började i idylliskt solsken och mobilen/Spotify äntligen uppkopplad till bilen. Saker o ting började kännas ganska gaaaaaanska bra! ![]() ![]() ![]() Kollade oljan o den var faktiskt överfylld rätt rejält enligt stickan. Men inte enligt bilens kontrollenhet.. Där var den på maxsträcket men inte överfylld? Tog det lugnt tills jag kom hem. ![]() Drog soppa i Tyskland ungefär som min Z4M Coupe, knappt 1lit./mil. Första svenska tankningen inkluderade en flaska STP insputarrengöring (varför är den så svår att hitta utomlands?) och den gav effekt redan efter en halv tank. Vad fint den går! Fina spridare med små toleranser gissar jag. Nästan allt ryck försvann så nu körs ännu en flaska/tank. |
||||
Tack Johan! Overklig känsla efter så många års klurande!
Väl hemma blev det en tvätt & kontroll av den där oljan. Som tur är har Q en ihålig oljeplugg med 3 hål så gradvis tömning är lätt. Japp, det var en hel liter för mkt olja enl. stickan.. . Lustigt nog har Individual Motors Reims ett enda lågt betyg - från en sur köpare som blev förbannad pga överfylld motor! ![]() ![]() ![]() Väl under bilen syntes en gammal skrikplatta som blivit kvar i ena oket, inte heller superproffsigt..? Nåväl. Fixat nu och inget har kommit till skada. Bilens egen oljenivåmätare sjönk från 100% max olja till 80% så det blev bra ![]() ![]() ![]() Skönt att krypa under o kvittera på nära håll att den aldrig varit smälld. Jävligt många aluburkar har gått åt här! ![]() ![]() ![]() Stötfångaren sitter inte helt rätt pga att de missat luftintagens tätningar på båda sidor.. Oxå lätt fixat, men måste även lossa allt framöver o passa in den bättre. Rengjort insmort o dammsugat. ![]() ![]() Andra nyfunna fel är: Ventilationsgaller mitten går ej att stänga Stenskottskydd fattas framför bakhjul Buckla (hård klack etc) hö dörrgång Slitna tröskellister Ihopsackade bumpstopps baklucka Halvbra torkarblad Svagt (ibland) gnek mellan mätarhus/bräda Litet stenskott ruta Elbakruta ur funktion Ojämn ljusbild (fixat) Ena scoopet till diff kyln fattas C-stolpe panel hö skavd Såg oxå att den faktiskt är omlackad (halvbra) hö bakskärm & stötfångare men blev lugnad när jag kollade inifrån, där är allt som nytt. ![]() Riktigt njutbar rensning av arab-luktande styling! 😊 ![]() ![]() 1min åtgärd - 100% förbättring! ![]() |
||||
|
||||
Grattis!
![]() Ska bli kul att följa detta! ![]() Faktum är att ditt köp inspirerade mig så pass att jag var på vippen att köpa en manuell Q som plötsligt dök upp på Blocket, bara dagar efter jag fick reda på ditt inköp. Backade dock ur efter moget övervägande, får se om jag ångrar mig i framtiden... Så min tumme har inte lossnat ![]() _________________ Mats Forssén Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||
Supertuff! Jag tycker också att det är en av få moderna bilar som man verkligen skulle vilja ha. Är den så rolig och köra som sitt rykte? Blir kanske byte av min 159:a mot Giulia, men lite tamare version
![]() _________________ Rikard Lundberg |
||||
Grattis till en cool och kul bil! Hoppas du får mycket glädje av den.
![]() ![]() _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
![]() ![]()
Ja för sin storlek är den grym! Sen är ju "körglädje" så otroligt relativt. Är det direkthet, lätthet, acceleration eller "allmän känsla"? Den här är större och mindre "tajt" än min (moddade) Z4M såklart. Men ger en allmän känsla av Magi som Bmw'n aldrig kom i närheten av. Den är magisk t.o.m i köer, precis som min gamla Fiat Coupe. Mycket beror på körläge med, det coola är att bilen kan vara lika komfortabel som en E-klass (läge N) och rå som en M3 Comp (läge D eller R) Fälgarna är original! Magnesium och den lättare/bättre varianten. Man sparar 14kg totalt. De grå 'telefonfälgarna' är tillval, men aluminium istället för magnesium och fulare i mina ögon. Faktum är min tur fortsatte; kollade tillval & priser 2016.. Min bil är fullkomligt maxutrustad utom: Färgade ok Gråa fälgarna Lastnät/krokar Hade kanske inte kryssat för tonade rutorna men annars så! Tillval: DAB radio 3000kr 3-lager competition red 22000kr Keyless/belysn paket: 4500kr Harman Kardon: 11500kr Tonade rutor 3500kr Carbon Skalstolar 33000kr CarbonBromsar 71000kr CarbonRatt 2800kr CarbonKnopp 4600kr Överdrag 312£/4228kr) Lackad nyckel 542kr Original Q mattor 1290kr Allt 161960kr. Baspris 690000kr Totalt 851 960kr Galet! ![]() ![]() ![]() ![]() Kul att jag redan hade svenska böckerna hemma, la ihop dem med franska serviceboken. ![]() Intressant att jag har en av de lättare versionerna. Manuell låda sparar hela 40kg, sen är tidiga bilar lättare i allmänhet, tunnare rutor, icke-fällbart baksäte (utan armstöd), kolfibertak, plus att den saknar lite som kom 2017. Förvaringsboxen till vänster om ratten är bara en försänkning i ytan på min bil. Bagagegolvet ser annorlunda ut, helt jämn matta utan plastlådan på vä sida. Oklart hur mkt stolarna sparar men de har iaf bara en motor styck, upp/ned. (bra grej är att jag slipper "finessen" att de glider till bakersta läget när bilen stängs av, dock även värme, och rattvärme. Men detta är en sommarbil..) Bromsarna är såklart lätta med, liksom smidda "Tecnico" fälgarna. Får försöka väga den! ![]() Alla årsmodeller har fler skillnader än jag trodde. 2018 fick t.ex höjd fjädring så de behöver HR fjädrar etc, min 2016 är helt perfekt gällande hjul, höjd & stance. Allt sammantaget är jag glad att jag har en tidig bil.
Hehe ja typ 40papp. Tydligen finns Girodisc som direkta utbytesskivor i stål, får nog bli såna om det ska bli ngt banåka! |
||||
Tack! Eller hur... Tyvärr har man inte många val. Nu hade jag redan varit där o träffat säljaren o fått en bra känsla, annars hade jag aldrig vågat. En tysk Giulia i maj fick jag backa ifrån då säljaren ville ha kontanter.. 😅
Tydligen, samma slag/borrning som V8 i Ferrari 488, California T, osv. ![]() Första reparationen - av många - avklarad förra helgen, googlade vad som brukar hända: kreditkort etc glider in i skarven och blockerar mekanismen så locket går inte att stänga eller öppna helt. Min stannade inte i öppet läge. ![]() Och visst låg det ett gammalt italienskt hyrvideo(??)kort längst in! Med lite dubbelhäftande tejp slapp jag demontera hela tunnelkonsolen. ![]() ![]() Samma guide innehöll en permantent fix: extra skum-bitar som stoppar framtida kort (de 2 gula i bilden). Klart! ![]() ![]() |
||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Carl, det vore skitkul!
Precis så känns det! ![]() |
||||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Grattis till en fantastisk bil!
Kul med riktiga bromsarna också. Jag beställde en Q ihop med min far (samma färg och bromsar osv som din) 2016 som kom 2017 och blev kvar till 2019. Kommer ihåg att jag körde jag upp framdäcken under ett tvådagars banmöte på kullen, så mer camber fram kan jag rekommendera😊 Saknaden av Giulian är stor så en röd Giulia Q Super Sport Pista är beställd och kommer under början av 2025 om pastagudarna är med oss😊 Grattis igen! _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||
Den där Alfan har alla rätt, till och med manuell.
![]() ![]() Garanterat en blivande klassiker. Håll hårt i den, kör mycket och vårda ömt. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 14 besök senaste veckan (12092 totalt) |