Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 14 besök senaste veckan (12092 totalt) |
Man lever sig ju in i andras tillfredsställande fix av allt sånt där som man borde göra men aldrig orkar med själv... ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Tack så mkt alla & Tack Örjan! Gillar din nya Wohnwagen-tråd med!
En garagegranne bygger på ngt snarlikt, en 6m VW skåpis. Där blir det mer plywood, men helt klart mer jobb än man först anar, med el, ventilation, kök osv... |
||
Borde ta mig i kragen & uppdatera litet där igen. Och även när man tycker att det "bara är lite kvar" så är det ju de där sista detaljerna som tar massor med tid. Just nu står min och vilar i sin nya Carport. Inte så lockande att skruva med alu-profiler i minusgrader... Men nästa projekt blir verkstad/garage så det framöver går att skruva inne i värme året om! Fördelen med en FIRE är att det finns tid att göra de saker man själv vill ![]() _________________ ![]() |
||
Tack så mycket!
Pysslade vidare med klart orejsiga åtgärder. # Lackfix, var ju lite apelsinyta bakom hö bakhjul & hö stötfångare. Vanlig rubbing räckte föga. Markus Moberg tipsade om våtslipning med 3000-papper.... Lät risky i mina öron! Kollade iaf lite på tuben, köpte 3000-papper och satte igång. Först på gammelFiaten för att få ngn känsla. Sen på Giulian. Det var nog det läskigaste jag gjort sen.. jag köpte bilen ![]() Kan knappt tro mina ögon men fick bort 100% av all apelsinlack. 1500 på det värsta, 3000, rubbing Evo X, Meguiars steg 2, Meguiars vax. ![]() ![]() ![]() Delade upp del för del och fick ta om ett par vändor när man fortf kunde se repor efter polering, då var det bara att köra ett varv till med 3000. Men man vet ju aldrig hur mkt klarlack man har att spela med! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Galet nöjd.. trodde jag behövde lacka om. # Glasögonhållare Blev rejält bortskämd med den oansenliga solbrille-hållaren i Z4M Coupe, precis bakom backspegeln i taket. När man vant sig vid den 1-handsmanövern är det segt att vara utan! Giulia har ingenting liknande, inte ens ett lämpligt fack nån annanstans. Däremot har den ett onödigt kurvhandtag på förarplats - är det för folk helt utan benmuskler eller 170kg vikt? Oavsett en väl så bra plats för en hållare. Hittade en lagom variant på ebay som t.o.m var oljedämpad: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() # En fysisk nyckel fattades, ny original från Hedins för 1400 spänn... Ligger inuti varje keyfob för när batteriet är slut etc. ![]() # Mekonomen levererar slimmade skylthållare ![]() # Trim växelspak Alfa slarvade lite med de manuella, när man lägger i backen slår skaftet i ett fäste för clips - för automat-konsolen - så hela tunnelkonsolen rycker till. Bara att slipa bort, damasken för manuell spak har andra fästen. ![]() ![]() Tadaa! ![]() # Stöldskydd. Investerade dyrt i ett par varianter som gör livet riktigt surt för ev kriminella... # Originalbroschyr från 2016, ett måste! 48 sidor på tyska. Kul att få reda på möjliga alternativ & data. ![]() ![]() # Kardanbalk, nån tjomme försökt lyfta på fel ställe gissar jag. Ngn slags fjäderstål men till slut var den rak. ![]() ![]() ![]() # Klassiskt Giulia-gnek jag hörde direkt, instrumenthusets vänstra hörn som nöter mot skinnet på övre kanten. Lätt fixat enl. guide, extra bit filtmaterial. När man rycker i huset är det nu tyst iaf! ![]() ![]() # Skönt att få bort fula klisterrester från fälgarna när fälgbanan är så synlig. ![]() ![]() Grym pryl för ändamålet! ![]() # Karosspassning - många tidiga Giulia har felaktig passning på hö framskärm, den ligger "underflush" mot dörren i överkant. Går att fixa med bricka & försiktig bänd/böj teknik... Aluminium är mjukt. Till slut blev det bra! Före: ![]() Efter: ![]() ![]() Titt bakom innerskärmarna bak. Skönt med en bil som inte hunnit börja rosta än! Bara att spraya vax här & var. Men jäklar vad alla paneler samlar grus, det var ngt kilo här... Hasplåten ska få ett nytt diff-scoop som lossnat. ![]() ![]() ![]() # Fotstödet. Lustigt nog har just min bil fått golvmatta & fotstöd för en automat-Giulia! Det var väl slut i högen..? ![]() Alla manuella jag kan hitta har det smalare fotstödet.. på min tar fotstödet lätt i skon när man kopplar. Ringde Hedins för att se vad korrekt matta kostar ny - och då är det endast förarmattan då kupemattan är i 3 delar, 2 fram o 1 bak. Gissa? 13400kr. Nja. Väntar med det.. ![]() Men det ska fixas hursom. Ev. tillverkar jag ett eget bättre stöd i aluminium. Originalet har även en märklig vinkel utåt, är inte helt plan - känns lite som om man ska vricka foten. Min: ![]() Bil från Mobile.de: ![]() Den enda bilen jag sett med samma fel är den i klippet nedan! Ännu märkligare är att den har EXAKT samma spec, in i minsta detalj... ![]() Det som talar emot att det är just min bil är att min bevisligen aldrig varit reggad i tyskland. Eller, har Alfa Romeo pressbilar på "låneskyltar"...? ![]() Alt. 2, den har samma spec pga den tillverkats samtidigt som min, samma "batch"... EDIT: Det ÄR min bil, den har även samma P-skada på diffusorn... Den måste alltså skett tidigt, videon släpptes aug. 2016 o bilen är tillverkad i juli. Kanske är det tjockis-Lars i videon som inte orkade vrida på nacken när han backade? ![]() ![]() ![]() |
||
|
||
|
||
Tyska skyltar följer ägaren, inte fordonet och kan i vissa fall användas till fler än ett fordon men inte samtidigt. Biltillverkare och importörer brukar ha egna bokstavskombinationer. T.ex. Porsche har ofta S GO
_________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||
Det känns så fantastiskt Alfa Romeo att leverera en bil med fel golvmatta och kass passning av skärmen. Det italienska bilbyggandet är inte alltid det bästa, men charm och karaktär är de experter på iallafall
![]() _________________ ![]() BMW e30 v8 |
||
![]() ![]() Min gamla Fiat Argenta hade en spegelvänd gasspjällskontakt från fabrik, färgmärkning & allt... Det lilla klicket man hör just vid stängt spjäll låg på fullgas! Köpte ny på chassienumret och fick ett helt annat Boschnummer, med klicket åt andra hållet. Helt plötsligt fungerade fuel-cutoff på motorbroms osv... Gick med fel kontakt 1985-96. ![]()
Intressant, det bör betyda att man kan ha tyska "grönskyltar" på en italienskreggad bil.. I Carvertical står inget annat registrerat än Italien 2016-19. Men gissningen att det var en av Alfas egna pressbilar var iaf helt korrekt! ![]() |
||
Ähh, Bosch, sånt där tyskt skräp, funkar ju aldrig... ![]() _________________ Magnus Åberg Fiat X1/9, Fiat Uno TURBO, Fiat Coupe, Fiat Ritmo TC, Lancia Delta Integrale, Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4 |
||
|
||
Massor med stenskott, islag, klantlagningar o lacksläpp ilagda, Peugeotfärgen (X6 Rouge Erytrhee/Sangune 0745682) visade sig vara 99.9% korrekt när den väl fick 2-komp klarlack.
![]() Dessa får lätt små klarlacksläpp på kolfiberdelarna som huv & taket, hade 3-4st. Bara helvaxning kvar! ![]() Stöldskydd monterat! Bryter kretsen till radarn när man lämnar bilen (som alla vanliga bilar.. ![]() ![]() Vä bak gnekade lite över farthinder i Frankrike redan. Väl undertill syntes droppande olja.. Dämparbyte! ![]() Osympatiskt pris på 1 ny Sachs på Hedins: 16400kr. Däremot gick det att hitta beg med ett par tusen mil för 310EUR, klart bättre. Gammal vs "Ny" ![]() Ingen rocket science, 3 skruvar uppe, 1 nedtill. Kabelkontakten nås bakom baksätets ryggstöd. Ett knep bara; stålhylsan i botten fjädrar ut lite så det blir svårt att få in nya dämparen utan att pressa in den lite extra såhär: ![]() Förspänning enl boken.. Men tänker att 36.5cm, 60Nm+180grad räcker bra. ![]() Klart för besiktning! ![]() Besiktning bokad 25/4, påställning 24/4! ![]() |
||
Otroligt kul att se alla smågrejer som du fixat, jag orkar aldrig sånt där, svetsa en bur inga problem , småfix det går bara inte 😅
Vi kan byta tjänster! _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 14 besök senaste veckan (12092 totalt) |