Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (821 totalt) |
Vår kunniga panel, HJÄLP!
Efter knutstorp upptäckte några brister som skulle tittas på, bland annat 4dl olja i chatstanken för vevhusevent. Men efter morronens upptäckt måste de prioriterars... Vad skulle bli nästa steg om jag har dessa värden på Golf motorn..? Endast väsande ljud i oljepåfylltningslocket. 1. Hoppas på att byta kolvringar... 2. Byta block...?? ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Ja, ringarna satt inte helt optimalt när kolven kom ut.
Sen ser loppen rätt "släta" ut, inte mycket till honingsrepor kvar. ![]() ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Jag har en sån mätare och tycker att den är tämligen svårt att lita på, bytte ut den högra tryckmätaren mot en annan och då blev det lite stabilare. Men det ser förstås skumt ut för cylinder 2.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Den här myten bör dödas en gång för alla =) Det spelar ingen roll, du kan vrida dem till ditt perfekta önskvärda läge. Nån mil senare hittar de hem till sin favoritplats, om de ens stannar. Kolvringar i en 4t SKA snurra långsamt. Det skapar mer livslängd på kolven, då kolvringsgapet inte gräver ned sig i kolven och med det kan skapa ring flutter. Och tillägg. Då man lägger gapet nån tiondel större på 2a ringen är på kompringen, vad ska tätas då? Just det,, ingenting. Man VILL ventilera ut tryck mellan kompring och andra ring, just för att även med det minska ringflutter. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||||
Har under lördagen tagit ur motorn och tagit isär allt...
Visade sig att på tre kolvar satt komp ringarna på samma position i fallande riktning, så inte konstigt att trycket läcker förbi. En kolv hade en trasig oljering.samt att en kolv hade ett udda vevstakslager. Så jag beslutade att hona blocket, köpa nya ringar och montera ihop igen å vara glad 👍 Noterade oxå att samtliga avgasventiler behöver nya ventilskafts tätningar då de var fuktigt på ventiltalrikarna. Tur med billiga kvalitéts delar till denna motor iaf🏎️ _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Bra å veta ![]() Ang. ring gap, vad skulle du säga är ett vettigt glapp på 1&2a för en sån här spis?? Första var satt till 0,40mm, andra till 0,50 på kolvarna som satt i... Tight?? Tog en gammal kolv ur en motor som gått långt, där var det 60 & 75! _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Ja bra fråga... ingen aning. Med förstoringsglas ser det ut som den brutits av. Jag misstänker att det var just detta som gjorde misständningen sista passet i mellanregistret. _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
I krokarna kring 0.05% av cylinderborr på översta ringen, 80mm borr = 0.40mm och en tiodel större på andra ringen. Jag tror du stött på lite pre-ignition, som dödat både ringarna och tändstiftet. Alltså, det är inte spikningar, utan det är självantändningar som kommer lite för tidigt och skapar stora cylindertryck och värmer stiftet rejält. Ringarna flakar av trycket, och sidostrappen på stiftet brinner upp. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||||
Gissade att du skulle ha svar på detta👍
Så, för att slippa läsa massa nonsens på div sidor om detta, vad skall jag se över å ändra? Edit: är det stiften som "glöder" och orsakar detta isf? Skulle de bli bättre med tex 8or i NGKs värld? Använde just Briskstiften pga att just då när ett stift slutade funka var det bara Biltema som hadde "7or" på hyllan, är detta orsaken kommer jag inte sova i natt utan irritera mig på dåligt val av produkt.🤬 _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Ngk åttor kanske är lite väl svala/kylande men i ett utvecklingsskede bör det fungera bra. Det värsta som händer med för svalt stift är att det slår igen, främst vid tex tomgång eller felbestyckad motor. Men kanske lite tunt med bränsle i något varv på övre register och kanske i kombination med en tändkurva som inte lirar gentemot kamaxel och avgas? Det är väl din grupp A motor? Dvs lite häftigare än standard? _________________ Roland Johansson |
||||||
Brisk stiften skulle motsvara 7or och typ "platina" stift, vilket jag tvekar på mer å mer. Tändningen är ju mappad och bör vara a-ok då den även är map-styrd bla. Tro de var max 26° förtändning eller så. Bränslet bör räcka, loggade på Falkenberg ett afr på 12.x på rakan på full mutter, vilket bör vara tillräckligt? För att isf få mer soppa är bränslehuvudet från en Porsche 924 Turbo, men de lämnar väl ca 30% mer på fullvarv.... och det tror jag faktiskt inte är rätt väg. Men som Kadett4wd skrev när jag frågade om tändstiften, "ringen" på statorn sitter en bit upp vilket borde vara mot de safe hållet. Men helt klart, 1an är konstig färg på, 4an är skadad.. _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Kanske köra ett mängdprov på alla injektorer och se hur det ligger till, så inget blivit knasigt på nån av dom.
Om du får skittråkigt har jag nog ett bränslehuvud eller två att låna ut. Men 12or borde ju räcka på en sugmotor. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (821 totalt) |