Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
LeakDown Test ((cylindertäthet))
2 besök senaste veckan (821 totalt)
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Vår kunniga panel, HJÄLP!
Efter knutstorp upptäckte några brister som skulle tittas på, bland annat 4dl olja i chatstanken för vevhusevent.
Men efter morronens upptäckt måste de prioriterars...
Vad skulle bli nästa steg om jag har dessa värden på Golf motorn..?
Endast väsande ljud i oljepåfylltningslocket.
1. Hoppas på att byta kolvringar...
2. Byta block...??


_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Närmjag hade så,på en cylinder i Lotusen var en bit av kolven mellan olje och kompring som gått

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Ja, ringarna satt inte helt optimalt när kolven kom ut.

Sen ser loppen rätt "släta" ut, inte mycket till honingsrepor kvar.



_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3233



Jag har en sån mätare och tycker att den är tämligen svårt att lita på, bytte ut den högra tryckmätaren mot en annan och då blev det lite stabilare. Men det ser förstås skumt ut för cylinder 2.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1896



Jovani skrev:
Ja, ringarna satt inte helt optimalt när kolven kom ut.


Den här myten bör dödas en gång för alla =)

Det spelar ingen roll, du kan vrida dem till ditt perfekta önskvärda läge.
Nån mil senare hittar de hem till sin favoritplats, om de ens stannar.
Kolvringar i en 4t SKA snurra långsamt.

Det skapar mer livslängd på kolven, då kolvringsgapet inte gräver ned sig i kolven och med det kan skapa ring flutter.

Och tillägg.
Då man lägger gapet nån tiondel större på 2a ringen är på kompringen, vad ska tätas då?
Just det,, ingenting.
Man VILL ventilera ut tryck mellan kompring och andra ring, just för att även med det minska ringflutter.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Har under lördagen tagit ur motorn och tagit isär allt...
Visade sig att på tre kolvar satt komp ringarna på samma position i fallande riktning, så inte konstigt att trycket läcker förbi.
En kolv hade en trasig oljering.samt att en kolv hade ett udda vevstakslager.

Så jag beslutade att hona blocket, köpa nya ringar och montera ihop igen å vara glad 👍

Noterade oxå att samtliga avgasventiler behöver nya ventilskafts tätningar då de var fuktigt på ventiltalrikarna.
Tur med billiga kvalitéts delar till denna motor iaf🏎️

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Jovani skrev:
Ja, ringarna satt inte helt optimalt när kolven kom ut.


Den här myten bör dödas en gång för alla =)


Bra å veta thumbs up

Ang. ring gap, vad skulle du säga är ett vettigt glapp på 1&2a för en sån här spis??
Första var satt till 0,40mm, andra till 0,50 på kolvarna som satt i... Tight??
Tog en gammal kolv ur en motor som gått långt, där var det 60 & 75!

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4509



Hur ser det ut i toppen?
Otäta ventiler, glappiga styrningar?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Ser Top ut enl mina ögon.1an högst upp.
"Fukten" är då den stått i över 1mån.


_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7201



Har elektroden på nr 4 smält?

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 170



Ser ut som översta kolvringen är skadad



_________________
jimmy salomonsson
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Kolja skrev:
Har elektroden på nr 4 smält?


Ja bra fråga... ingen aning. Med förstoringsglas ser det ut som den brutits av.
Jag misstänker att det var just detta som gjorde misständningen sista passet i mellanregistret.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
salmon skrev:
Ser ut som översta kolvringen är skadad


Fanns på 2 andra toppringar med, fast olika. Alla vid gapet.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 170



Ser väldigt märkligt ut. Tror det läcker igenom mycket där.ytan har som släppt

Edit: kan det blivit skada där från montering kanske

_________________
jimmy salomonsson
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1896



Jovani skrev:
Kadett4wd skrev:
Jovani skrev:
Ja, ringarna satt inte helt optimalt när kolven kom ut.


Den här myten bör dödas en gång för alla =)


Bra å veta thumbs up

Ang. ring gap, vad skulle du säga är ett vettigt glapp på 1&2a för en sån här spis??
Första var satt till 0,40mm, andra till 0,50 på kolvarna som satt i... Tight??
Tog en gammal kolv ur en motor som gått långt, där var det 60 & 75!


I krokarna kring 0.05% av cylinderborr på översta ringen, 80mm borr = 0.40mm och en tiodel större på andra ringen.

Jag tror du stött på lite pre-ignition, som dödat både ringarna och tändstiftet.
Alltså, det är inte spikningar, utan det är självantändningar som kommer lite för tidigt och skapar stora cylindertryck och värmer stiftet rejält.

Ringarna flakar av trycket, och sidostrappen på stiftet brinner upp.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Gissade att du skulle ha svar på detta👍

Så, för att slippa läsa massa nonsens på div sidor om detta, vad skall jag se över å ändra?

Edit: är det stiften som "glöder" och orsakar detta isf?
Skulle de bli bättre med tex 8or i NGKs värld?
Använde just Briskstiften pga att just då när ett stift slutade funka var det bara Biltema som hadde "7or" på hyllan, är detta orsaken kommer jag inte sova i natt utan irritera mig på dåligt val av produkt.🤬

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5233



Jovani skrev:
Gissade att du skulle ha svar på detta👍

Så, för att slippa läsa massa nonsens på div sidor om detta, vad skall jag se över å ändra?

Edit: är det stiften som "glöder" och orsakar detta isf?
Skulle de bli bättre med tex 8or i NGKs värld?
Använde just Briskstiften pga att just då när ett stift slutade funka var det bara Biltema som hadde "7or" på hyllan, är detta orsaken kommer jag inte sova i natt utan irritera mig på dåligt val av produkt.🤬

Ngk åttor kanske är lite väl svala/kylande men i ett utvecklingsskede bör det fungera bra. Det värsta som händer med för svalt stift är att det slår igen, främst vid tex tomgång eller felbestyckad motor.

Men kanske lite tunt med bränsle i något varv på övre register och kanske i kombination med en tändkurva som inte lirar gentemot kamaxel och avgas?

Det är väl din grupp A motor? Dvs lite häftigare än standard?

_________________
Roland Johansson
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Det värsta som händer med för svalt stift är att det slår igen, främst vid tex tomgång eller felbestyckad motor.

Men kanske lite tunt med bränsle i något varv på övre register och kanske i kombination med en tändkurva som inte lirar gentemot kamaxel och avgas?

Det är väl din grupp A motor? Dvs lite häftigare än standard?


Brisk stiften skulle motsvara 7or och typ "platina" stift, vilket jag tvekar på mer å mer.

Tändningen är ju mappad och bör vara a-ok då den även är map-styrd bla. Tro de var max 26° förtändning eller så.
Bränslet bör räcka, loggade på Falkenberg ett afr på 12.x på rakan på full mutter, vilket bör vara tillräckligt?
För att isf få mer soppa är bränslehuvudet från en Porsche 924 Turbo, men de lämnar väl ca 30% mer på fullvarv.... och det tror jag faktiskt inte är rätt väg.

Men som Kadett4wd skrev när jag frågade om tändstiften, "ringen" på statorn sitter en bit upp vilket borde vara mot de safe hållet. Men helt klart, 1an är konstig färg på, 4an är skadad..

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3233



Kanske köra ett mängdprov på alla injektorer och se hur det ligger till, så inget blivit knasigt på nån av dom.

Om du får skittråkigt har jag nog ett bränslehuvud eller två att låna ut. Men 12or borde ju räcka på en sugmotor.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Skruva banåkabil
LeakDown Test ((cylindertäthet))
2 besök senaste veckan (821 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande