Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 501 besök senaste veckan (28254 totalt) |
Plötsligt händer det, ett nytt projekt står på gården och myser i höstsolen
![]() ![]() Efter en gemensam trackday på Kinnekulle med brossan & Z4:an spenderade vi tillräckligt många timmar tillsammans att få flera korkade ideer. En 1 serie coupe vore kul, eller hur? 1M breddad med bra väghållning och fullbur.... ![]() Sagt och gjort så dök objektet upp, inte så långt ifrån oss redan helgen efter. En svensksåld 120d från 2010, bra skick, Mpkt och utan taklucka så det var lika bra att köpa den. ![]() Ganska så korkat med tanke på alla allt annat som skall göras men... En invägning innan matchen börjar är inte fel, 1372kg helt i standard skick med 10l bränsle i tanken. ![]() Konceptet är under utformning kan man säga. Tävla i en serie vill vi då gatbilskörning tyvärr inte bockar av alla behov. Bygga bil tillsammans är kul, och dela på den under racehelgen står också på listan. Jag är sugen att testa ZF8HP konceptet, kul med "ny" teknik men vikten på lådan är ingen höjdare såklart. ![]() Fortsättning följer ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||||||||||
|
||||||||||||
Tack ![]() ![]()
Vill nog åka BMW Cup till att börja med så en 3l maskin blir det nog. N52B30 är intressant att testa men svårt att styra den med Valvetronic och LIN-bus, inte många sprut som klarar det.. Siktar på att bygga ett bra chassie så får drivlinan bli prio2. På sikt vore det kul med någon BMW "original" turbo maskin typ B48 som de åker BTCC med. Vad kan du rekommendera?
Ja det tyckte vi med. Har sett E82:or under 1100kg startklara (utan förare) _________________ Patrik Skoog |
||||||||||||
Kul val, skall bli riktigt kul att följa!
E82 är en snygg kaross, gillar formatet och formspråket. 1M breddningen är ruskigt läcker! Kör själv E88 med 3 literssexa som bruksbil sommartid, då snackar vi tung bil ![]() ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||
Inre N52 iaf ![]() ![]() ![]() Edit, Den här är frän som fan, destrokad N55. https://www.youtube.com/watch?v=XvBH _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||||||
Inte kört nån N52B30 men tror ändå den har potential att bli en bra sugmotor. Hade varit kul om du kunde trimma den till 280-300 hk
_________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||||||||||||
Vad är det som gör att N52 är kanske BMWs sämsta sexa? 🤔 _________________ Kent Ohlsson |
||||||||||||
Kul att se! Och jäklar vad det går undan när ni drar igång. Bilen ser fin ut på bilderna, är det en lågmilare? ingen rost? ![]() _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||||||||
Erik har kommenterat det förut, tror det var något med kamaxlarna som slits ut. Garanterat relaterat till alldeles för långa serviceintervaller. Överdrivet problem på internet tror jag då man ser många högmilare med N52. I övrigt är det en riktigt fin motorn jämfört med efterföljande N53 (direktinsprutning) som hade massor med strul med pump/spridare/tändspolar. https://www.fcpeuro.com/blog/bmw-n5x-camshaft-bearing-ledge-wear-an-invisible-disaster https://www.bmwblog.com/2022/07/07/maintenance-tip-n52-engine/ https://www.hotcars.com/look-out-for-these-problems-most-reliable-bmw/ Kul projekt Patrik som blir spännande att följa! ![]() _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||||||||
Ja den är (var fin) ![]() Ingen rost alls än så länge, ser fin ut under också. 19k mil _________________ Patrik Skoog |
||||||||||||
Precis, många blandar ihop N51/52/53. Tack ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||||||||||
Vågar faktiskt inte svara på vilken motor det är den faktiskt - vet att PG har en 1.6t i sin ettserie, och den är inte alls lika trevlig att lyssna på (även om den inte på något sätt är tråkig att se). _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||||||||||
Vill få för mig det är en 2.5l M52 _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||||||||
Fel färg på ventilkåpan, inga turbos, samt alla mina proffsmekaniker på BMW undviker allt med grå ventilkåpa ![]() ![]() _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||||||
![]() ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||||||||||
Går väl bra att köpa en tidig med grå ventilkåpa och byta till en svart? Packningen lär börja läcka förr eller senare ändå, det är ju en BMW.
![]() _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 501 besök senaste veckan (28254 totalt) |