Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1-serie 2010
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
500 besök senaste veckan (28253 totalt)
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5882


Trådstartare
Plötsligt händer det, ett nytt projekt står på gården och myser i höstsolen



Efter en gemensam trackday på Kinnekulle med brossan & Z4:an spenderade vi tillräckligt många timmar tillsammans att få flera korkade ideer. En 1 serie coupe vore kul, eller hur?
1M breddad med bra väghållning och fullbur....

Sagt och gjort så dök objektet upp, inte så långt ifrån oss redan helgen efter. En svensksåld 120d från 2010, bra skick, Mpkt och utan taklucka så det var lika bra att köpa den.

Ganska så korkat med tanke på alla allt annat som skall göras men...

En invägning innan matchen börjar är inte fel, 1372kg helt i standard skick med 10l bränsle i tanken.


Konceptet är under utformning kan man säga. Tävla i en serie vill vi då gatbilskörning tyvärr inte bockar av alla behov. Bygga bil tillsammans är kul, och dela på den under racehelgen står också på listan.

Jag är sugen att testa ZF8HP konceptet, kul med "ny" teknik men vikten på lådan är ingen höjdare såklart.

Fortsättning följer

_________________
Patrik Skoog
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2002





Den som har flest bilar i garaget vinner!

Grattis! Spännande att få se vad ni kokar ihop!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8009



Kul projekt, vad har ni tänkt för rova?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2382



Kul, grattis! Den generationen har ngt! Bra upphängningar, kompakt, rel. lätt.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5882


Trådstartare
Christian Jansson skrev:

Den som har flest bilar i garaget vinner!
Grattis! Spännande att få se vad ni kokar ihop!

Tack -men den tävlingen är inget att sträva efter, börjar bli fullt.

erikjakan skrev:
Kul projekt, vad har ni tänkt för rova?

Vill nog åka BMW Cup till att börja med så en 3l maskin blir det nog. N52B30 är intressant att testa men svårt att styra den med Valvetronic och LIN-bus, inte många sprut som klarar det..
Siktar på att bygga ett bra chassie så får drivlinan bli prio2. På sikt vore det kul med någon BMW "original" turbo maskin typ B48 som de åker BTCC med. Vad kan du rekommendera?

Eldh skrev:
Kul, grattis! Den generationen har ngt! Bra upphängningar, kompakt, rel. lätt.

Ja det tyckte vi med. Har sett E82:or under 1100kg startklara (utan förare)

_________________
Patrik Skoog
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6650



Kul val, skall bli riktigt kul att följa!

E82 är en snygg kaross, gillar formatet och formspråket. 1M breddningen är ruskigt läcker!
Kör själv E88 med 3 literssexa som bruksbil sommartid, då snackar vi tung bil Men formatet och och chassiet är riktigt härligt! thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8009



Patrik Skoog skrev:
Christian Jansson skrev:

Den som har flest bilar i garaget vinner!
Grattis! Spännande att få se vad ni kokar ihop!

Tack -men den tävlingen är inget att sträva efter, börjar bli fullt.

erikjakan skrev:
Kul projekt, vad har ni tänkt för rova?

Vill nog åka BMW Cup till att börja med så en 3l maskin blir det nog. N52B30 är intressant att testa men svårt att styra den med Valvetronic och LIN-bus, inte många sprut som klarar det..
Siktar på att bygga ett bra chassie så får drivlinan bli prio2. På sikt vore det kul med någon BMW "original" turbo maskin typ B48 som de åker BTCC med. Vad kan du rekommendera?

Eldh skrev:
Kul, grattis! Den generationen har ngt! Bra upphängningar, kompakt, rel. lätt.

Ja det tyckte vi med. Har sett E82:or under 1100kg startklara (utan förare)


Inre N52 iaf Kanske BMWs sämsta sexa IMO, N54 såklart

Edit, Den här är frän som fan, destrokad N55. https://www.youtube.com/watch?v=XvBH8jTv9EQ

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5882


Trådstartare
Sanerad invändigt!
Fläktpaket och lite el kvar längst fram.




_________________
Patrik Skoog
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 612



Inte kört nån N52B30 men tror ändå den har potential att bli en bra sugmotor. Hade varit kul om du kunde trimma den till 280-300 hk

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
makeba
Tranemo
Här sen Jul 2006
Inlägg: 77



erikjakan skrev:
Patrik Skoog skrev:
Christian Jansson skrev:

Den som har flest bilar i garaget vinner!
Grattis! Spännande att få se vad ni kokar ihop!

Tack -men den tävlingen är inget att sträva efter, börjar bli fullt.

erikjakan skrev:
Kul projekt, vad har ni tänkt för rova?

Vill nog åka BMW Cup till att börja med så en 3l maskin blir det nog. N52B30 är intressant att testa men svårt att styra den med Valvetronic och LIN-bus, inte många sprut som klarar det..
Siktar på att bygga ett bra chassie så får drivlinan bli prio2. På sikt vore det kul med någon BMW "original" turbo maskin typ B48 som de åker BTCC med. Vad kan du rekommendera?

Eldh skrev:
Kul, grattis! Den generationen har ngt! Bra upphängningar, kompakt, rel. lätt.



Ja det tyckte vi med. Har sett E82:or under 1100kg startklara (utan förare)


Inre N52 iaf Kanske BMWs sämsta sexa IMO, N54 såklart

Edit, Den här är frän som fan, destrokad N55. https://www.youtube.com/watch?v=XvBH8jTv9EQ


Vad är det som gör att N52 är kanske BMWs sämsta sexa? 🤔

_________________
Kent Ohlsson
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1154



Patrik Skoog skrev:
Sanerad invändigt!
Fläktpaket och lite el kvar längst fram.


Kul att se!
Och jäklar vad det går undan när ni drar igång.
Bilen ser fin ut på bilderna, är det en lågmilare? ingen rost?

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1609



makeba skrev:
Vad är det som gör att N52 är kanske BMWs sämsta sexa? 🤔


Erik har kommenterat det förut, tror det var något med kamaxlarna som slits ut. Garanterat relaterat till alldeles för långa serviceintervaller. Överdrivet problem på internet tror jag då man ser många högmilare med N52. I övrigt är det en riktigt fin motorn jämfört med efterföljande N53 (direktinsprutning) som hade massor med strul med pump/spridare/tändspolar.

https://www.fcpeuro.com/blog/bmw-n5x-camshaft-bearing-ledge-wear-an-invisible-disaster

https://www.bmwblog.com/2022/07/07/maintenance-tip-n52-engine/

https://www.hotcars.com/look-out-for-these-problems-most-reliable-bmw/

Kul projekt Patrik som blir spännande att följa!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5882


Trådstartare
BMW-DJ skrev:

Kul att se! Och jäklar vad det går undan när ni drar igång.
Bilen ser fin ut på bilderna, är det en lågmilare? ingen rost?


Ja den är (var fin)
Ingen rost alls än så länge, ser fin ut under också.
19k mil

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5882


Trådstartare
Westersund skrev:
I övrigt är det en riktigt fin motorn jämfört med efterföljande N53 (direktinsprutning) som hade massor med strul med pump/spridare/tändspolar.
Kul projekt Patrik som blir spännande att följa!


Precis, många blandar ihop N51/52/53.
Tack

_________________
Patrik Skoog
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 449



Så jäkla rätt!!! Älskar ettserien. Emil Karlssons bygge är ju verkligen porr deluxe.


_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5882


Trådstartare
OscWan skrev:
Så jäkla rätt!!! Älskar ettserien. Emil Karlssons bygge är ju verkligen porr deluxe.


Den ylar på bra i skogen thumbs up
Är det någon 2,5l 6:a eller?

_________________
Patrik Skoog
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 449



Patrik Skoog skrev:
OscWan skrev:
Så jäkla rätt!!! Älskar ettserien. Emil Karlssons bygge är ju verkligen porr deluxe.


Den ylar på bra i skogen thumbs up
Är det någon 2,5l 6:a eller?

Vågar faktiskt inte svara på vilken motor det är den faktiskt - vet att PG har en 1.6t i sin ettserie, och den är inte alls lika trevlig att lyssna på (även om den inte på något sätt är tråkig att se).


_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1794



Patrik Skoog skrev:
OscWan skrev:
Så jäkla rätt!!! Älskar ettserien. Emil Karlssons bygge är ju verkligen porr deluxe.


Den ylar på bra i skogen thumbs up
Är det någon 2,5l 6:a eller?



Vill få för mig det är en 2.5l M52

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8009



makeba skrev:
erikjakan skrev:
Patrik Skoog skrev:
Christian Jansson skrev:

Den som har flest bilar i garaget vinner!
Grattis! Spännande att få se vad ni kokar ihop!

Tack -men den tävlingen är inget att sträva efter, börjar bli fullt.

erikjakan skrev:
Kul projekt, vad har ni tänkt för rova?

Vill nog åka BMW Cup till att börja med så en 3l maskin blir det nog. N52B30 är intressant att testa men svårt att styra den med Valvetronic och LIN-bus, inte många sprut som klarar det..
Siktar på att bygga ett bra chassie så får drivlinan bli prio2. På sikt vore det kul med någon BMW "original" turbo maskin typ B48 som de åker BTCC med. Vad kan du rekommendera?

Eldh skrev:
Kul, grattis! Den generationen har ngt! Bra upphängningar, kompakt, rel. lätt.



Ja det tyckte vi med. Har sett E82:or under 1100kg startklara (utan förare)


Inre N52 iaf Kanske BMWs sämsta sexa IMO, N54 såklart

Edit, Den här är frän som fan, destrokad N55. https://www.youtube.com/watch?v=XvBH8jTv9EQ


Vad är det som gör att N52 är kanske BMWs sämsta sexa? 🤔


Fel färg på ventilkåpan, inga turbos, samt alla mina proffsmekaniker på BMW undviker allt med grå ventilkåpa

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5882


Trådstartare
erikjakan skrev:


Fel färg på ventilkåpan, inga turbos, samt alla mina proffsmekaniker på BMW undviker allt med grå ventilkåpa


det är sant, skall man ha en N52:a så skall man försöka undvika de tidiga årsmodellerna med grå kåpa. De med senare med svart kåpa är uppgraderade. thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1609



Går väl bra att köpa en tidig med grå ventilkåpa och byta till en svart? Packningen lär börja läcka förr eller senare ändå, det är ju en BMW.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1-serie 2010
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
500 besök senaste veckan (28253 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande