Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 CSN-räsern
1, 2, 3, 4, 5   >>
48 besök senaste veckan (6489 totalt)
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Biltråd är kul, kul är roligt. Här kommer jag att lite då och då dela min och min bils lilla resa fram tills nu, och in i framtiden

Hösten 2011 var jag 6 år gammal, och mina tre största intressen i denna värld var dinosaurier, lego och ett tv-program vid namn stora maskiner, där maskiner som gaffeltruckar, kranar, grävmaskiner och annat coolt visades upp. Far min gillade också motorer, men i mindre format: han hade haft Porsche-feber sedan barnsben, och nu var det dags att slå till. En dag kom han hem med sin drömbil, nämligen en 996 Turbo i Guards Red. Den var bra mycket coolare än gaffeltruckar, och hans feber smittade mig fort.

Satan vad cool jag var med den.

Spola fram elva år, till 2022, och ett par 911or har kommit och gått i pappas garage, men nu har han stannat vid en 991 Turbo S och för att köra slalom med PCS. Var och varannan lördag far han iväg till Lunda flygfält och kör. Tyvärr hade mitt intresse avtagit lite, men av en händelse följde jag med på en tävling, och fick till och med köra ett väääääääldigt lugnt varv under fri träning när alla bilar var klara

Febern var tillbaka, och nu började jag dessutom närma mig 18 år fyllda(KÖRKORT ). Jag har sedan dess följt med på nästan alla tävlingar i region Stockholm, och jag började efter den dagen drömma om att själv kunna köra i PCS Slalom.

Porsche är ju lite synonymt med bakmotor, 911 och allt vad det är, men jag har alltid haft en extra kärlek för 924/944/968-serien. Det finns något så perfekt retro med de, och på den vägen blev det. Jag började leta, och en sommardag i förra året blev jag ägare till en Zermattsilvrig 944 från 1984.

Precis lika nöjd 12 år senare.

Glömde lite bort att ta körkort innan jag köpte bilen....

Den 11e augusti 2023 körde jag min första slalomtävling, och hade magiskt kul. Kanske vissa som känner igen vems bil jag står och dreglar över här . Jag kom näst sist i min klass, men kunde inte ha brytt mig mindre. Det här skulle komma att bli en besatthet, det kände jag redan då.

Porsche 944 -84
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019

Välkommen! Ska bli kul att följa!

Porsche 944 - 1.8t swap
Instagram 944_1.8t
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006

Kul

Den där Porsche febern är sjukt svår att bli av med

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

Awesome,längesedan vi hade nån CSN räser!

Kinna
Här sen Jul 2008

Kul med en 944:a thumbs up

Är det Fuchsfälgar?

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008

Bra val av bil thumbs up vad är planen för den?

924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Janne J skrev:
Kul med en 944:a thumbs up

Är det Fuchsfälgar?

Ja, men de är kopior (fast det får du inte berätta för någon )

Porsche 944 -84
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
gtBen skrev:
Bra val av bil thumbs up vad är planen för den?

Tack!

Det ska jag komma till lite senare i tråden. Tanken var att skriva ihop allt som hänt fram till idag igår när jag skapade tråden, men sedan dog lillebrorsans moppe och då var det bara att rycka ut för att rädda den.

Men planen är precis som titeln säger: räser på CSN-budget

Porsche 944 -84
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006

Nyfiken i en strut så undrar jag vad tanken är med denna tråd, eftersom bilen är till salu?
Eller har jag missat något?

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Kjell 944 skrev:
Nyfiken i en strut så undrar jag vad tanken är med denna tråd, eftersom bilen är till salu?
Eller har jag missat något?

Bilen var till salu, helt rätt, jag ska flytta och egentligen borde jag nog köpa en punkt A till punkt B-bil för att ersätta den, så det försökte jag med. Ett byte mot en 2017 Golf 1.4 dök upp (egentligen perfekt) men jag klarade verkligen inte av att sälja 944an när jag väl hade möjligheten, så jag bestämde mig för att behålla den, så får det gå som det går.

Porsche 944 -84
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Under hösten 2023 fortsatte jag att köra bilen friskt och mycket i takt med att jag lärde mig den, både i konbanan och på vanliga vägar.

Rivstart!

Vi var på Mantorp och träffade 1000 andra porschar, körde resterande slalomtävlingar och var den coolaste pendelbilen på åva gymnasium

Under hela hösten höll jag bilen helt i originalutförande, det kändes inte värt att börja mecka med något som jag redan hade så kul med. Bara ett litet undantag... en stressig morgon fick min högra backspegel en kyss av en stolpe på uppfarten som gjorde sönder gummit runt spegeln.

Jaja. Bara att beställa en begagnad från Amerikat, skruva loss gummit och sätta ihop hela härligheten igen. Det hela hände i oktober, och för lite halooween-tema fick jag både döda insekter och spindelväv i spegeln.

Nåväl. Det visade sig snart att 944ans speglar hålls ihop med nitar, och att dessa nitar är ganska svåra att se. Både jag, min far och min mosters man försökte och försökte, men till slut fick vi ta till proffshjälp. Tack Paul och David!

Efter hela detta äventyr var det dags för vintervila inför 2024.

Godnatt!

Porsche 944 -84
Citera
Simon S
Uppsala
Här sen Jan 2008

Kul med tråd Melvin och att bilen blir kvar

Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Och godmorgon!

Under vintern hände inte så mycket intressant, jag hade för fullt upp med att först dejta en tjej och sedan vara ledsen för att jag inte längre dejtade tjejen i fråga för att hålla på med bilen. Räserbilar > kvinnor

Eller jo, jag var med i Porscheägaren med en artikel om mig och min bil. Den finner man i första tidningen för år 2024 om man är sugen på att läsa

Varför i all världen satte de reläerna här?

Säsongen 2024 började med allas favorit, problem med elen mitt batteri hade inte riktigt överlevt vinterförvaringen, vilket var enkelt löst. Efter det gick motorn runt, men fick ingen tändning. Första misstänkta var DME-reläet, sedan tändspolen, och till sist (efter 2 veckor, 100 vändor till garaget, 1000 mätningar med multimetern och 10 000 svordomar) vevaxelgivaren.

Ett skepp kom lastat från Utzon, och sedan var det löst, och jag kunde ge mig ut och köra i vårsolen tillsammans med farsan, samt sätta på nya däck

Nästa stopp var ett besök på Porsche Service Center Haninge för deras årliga spring check, en gratis genomgång av ens bil om man är medlem i PCS. Rekommenderar starkt! Tyvärr hade de en del att anmärka på, men kör man en 40 år gammal bil så gör man. Hjullager, främre stötdämpare och lite annat smptt och gott blev jag tillsagd att fixa.

Det var här jag började med ett nytt tankesätt: man vill ju inte byta saker som är hela om ens budget består av CSN och deltidsjobb på PostNord, men man vill ju ändå uppgradera och utveckla bilen. Lösningen: uppgradera vad som går sönder! Därmed fick de trasiga stötdämparna bli en ursäkt för att uppgradera till coilovers runt om

Och ska man ändå ha coilovers kan man ju också ha camberplattor och ska man också ha camberplattor kan man ju ha ett fjäderbensstag...

Detta kompletterades med hjullager och en ny kylare i aluminium, och nu började det kännas lite mer rejsigt att köra bilen. Kul!

Säsongen 2024 kan väl egentligen sammanfattas som lite av en besvikelse. Väldigt mycket pengar och väldigt mycket tid lades för vad som till slut inte blev så mycket körning.

Jag börjar ju dessutom bli "vuxen" vilket tyvärr suger, och innebär att jag ska flytta hemifrån, och kanske borde ha något enkelt, billigt och praktiskt(läs inte en 40 år gammal tysk sportbil). Dessa två saker tillsammans gjorde att jag lade ut bilen till försäljning för en månad sedan

Jag fick snabbt kontakt med någon som ville byta min mot sin 2017 Golf 1.4, vilket verkar som en perfekt pendelbil. Men när jag satt och stirrade på hans meddelande var det något i mig som satte emot. Jag kunde helt enkelt inte säga hejdå till 944an, så jag tackade nej till bytet och plockade ner annonsen. Det får gå som det går

Porsche 944 -84
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Så vad händer nu, och vad är planen?

Tanken är att bilen ska vara, som titeln beskriver, en CSN-räser. Jag ska uppgradera vad jag kan och har möjlighet att uppgradera, för att bilen ska vara en så kul bil som möjligt för landsvägar, PCS Slalom och mindre banor (Arlanda, GTR Motorpark osv)

Tyvärr har jag inget garage som jag kan mecka i mer än i smyg, ganska begränsad tillgång till verktyg (ingen svets, ingen riktig lyft osv) och inte minst, en rejält begränsad budget bestående av CSN + 150/h på PostNord - hyra, garageplats, mat och annat tråkigt. Det betyder att jag får ta allt i den takt som det går, uppgradera det som går sönder och inte minst, KÖRA MYCKET

Jag har iallfall en att göra-lista som lär ta några år att bli klar med:

- Sätta i en skruvbur. Jag har varken tillgång till svets eller erfarenhet av att göra det, så det lättaste och billigaste får bli en färdig bur för att skruva i. Dessutom vill jag iallfall idag behålla inredningen, vilket talar emot att svetsa. Just nu verkar Weichers Sports Type E mest troligt, 20 000 kr för en färdig fullbur med dörrstag osv levererad till dörren är dyrt men överkomligt med några månaders sparande, och säkerhet är jag beredd att lägga mycket pengar på. Tips på andra alternativ mottages gärna

- Nya stolar och 6-punktsbälten. Redan i 80-90 km/h i den långa kurvan efter den andra "chicanen" på Arlanda TT1 tvingas jag hålla fast i ratten och spjärna emot med kopplingsfoten med nuvarande stolar + 3-punktsbälten.

- 968 krängningshämmare bak. Den har just nu ingen alls bak, och understyr för mycket för min smak. Överstyr den för mycket får det kompletteras med en ny krängare fram.

- Bromskylning. Som CAD-övning tänker jag bygga mina egna kylkanaler för att sätta i dimljusen och kyla bromsarna fram.

- Uppgraderade bromsar. Alla möjliga alternativ finns, från M030 Big Red till 986 Boxster till Volvo 240? Boxster ser mest attraktivt ut just nu.

- bredare 17" fälgar med R-däck för bana. 16" med Michelin PS4 är fantastiskt kul, men jag märker på bana att jag har svårt att hänga med mina vänner i deras ganska jämnt matchade bilar (BMW E46 323, Renault Clio RS) när de har R-däck på. 17" är ju dels coolt Men också lättare att köpa däck till

- Nytt avgassystem, det nuvarande är inte så långt ifrån att ge upp.

- Lindseys MAF-kit och den modernare motorstyrningen, alternativt riktig motorstyrning, typ MaxxECU.

- I en väldigt avlägsen framtid ska en motor från en S2 letas upp och sättas i, men innan dess får både examen, jobb som inte består av att köra skåpbil och eget garage skaffas

Sen lär väl fler saker gå sönder och ha sig, det tar jag som det kommer

Porsche 944 -84
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006

Innan du börjar byta bromsok, byt till riktiga belägg, slitsade skivor och ordentligt med kylning.

Det brukar räcka jäkligt långt med bra broms teknik.

Tänk också på att motorstyrningen skiljer lite mellan din bil med gamla inredningen och dom med den nya inredningen.

Om planen i framtiden är en S2 Motor så hade jag helt hoppat över att göra något åt maf och annat. Original fungerar jäkligt bra.

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
J.Schuman skrev:
Innan du börjar byta bromsok, byt till riktiga belägg, slitsade skivor och ordentligt med kylning.

Tänk också på att motorstyrningen skiljer lite mellan din bil med gamla inredningen och dom med den nya inredningen.

Om planen i framtiden är en S2 Motor så hade jag helt hoppat över att göra något åt maf och annat. Original fungerar jäkligt bra.

Tack för bra tips! Det där med bromsarna har jag funderat på. 944ans ok är ju så väldigt tunga, därav att jag vill byte. Frågan är väl hur mycket lättare det blir med annat ok + adapter, kanske inte nog för att det ska vara värt

Angående MAF är det för att jag brukar se de billigt använda på Facebook. Kostar de 300 euro och kan ge lite extra effekt och bättre effektkurva kan man ju chansa.

Porsche 944 -84
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Som alternativ på bromssidan så har jag en uppsättning oanvända Hawk HP+ bromsbelägg (fram) som du kan få köpa, dom håller fint även för bankörning men funkar bra på gata också, dammar förstås mer än rena gatbelägg, helt klart väldigt mycket budgetvänligare än att byta ok, komplettera gärna med nya stålomspunna bromsslangar och racig bromsvätska. Sådana har jag kört på bana och gata i många år.

Skulle nog inte köra fullbur om du hade tänkt fortsätta ha den som gatbil, blir definitivt en ökad risk att göra sig illa om man krockar utan hjälm, bilarna är trånga och man får huvudet nära burröret.

Jag gjorde en grupporder från wiechers på halvbågar, beställade 3st type B, det var inte farligt dyrt, fick 10% rabatt för att jag beställde 3, plus att frakten kostade lika mycket oavsett om man beställde en eller tre st.

Körde själv en 924na på bana under pluggtiden, och byggde samtidigt 931an, det var klart ansträngande för plånkan, blev många tidiga morgnar på arla i lastbilen för att få den budgeten att gå ihop Men mycket kring bankörning var sjukt mycket billigare förr, ett banmöte med PCS var väl i trakterna kring 3-500kr Körde iaf en jäkla massa banmöten, körde på Rdäck+hjulinställning med mera camber (lägg till det på din lista, rejält bra bang for the buck, och tar bort understyrning)+HawkHP+ belägg, räckte för att kunna köra timmar på bana billigt.

Sälj inte bilen om du verkligen inte måste, du kommer ångra det och det kommer bli dyrt och svårt att köpa nåt som är lika fint sen.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

MelvinL skrev:
J.Schuman skrev:

Tack för bra tips! Det där med bromsarna har jag funderat på. 944ans ok är ju så väldigt tunga, därav att jag vill byte. Frågan är väl hur mycket lättare det blir med annat ok + adapter, kanske inte nog för att det ska vara värt

Angående MAF är det för att jag brukar se de billigt använda på Facebook. Kostar de 300 euro och kan ge lite extra effekt och bättre effektkurva kan man ju chansa.

Man kapar mycket vikt helt klart, största skillnaden är nog pedalkänslan som blir bättre. Men det skulle jag lägga en bra bit ner på listan. Man kommer väldigt långt med belägg+vätska+slangar, så länge motorn är en vanlig 2.5a

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

En halvbur, sittastillstol och bälten, det är väl en lämplig start för säkerhet.

Bra bromsbelägg med nått bromskylningskit borde räcka långt. Det är ändå en Porsche, de har vettigt designade bromsar för sin vikt och effekt från fabriken.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

MelvinL skrev:

https://rejsa.nu/im/user/29965/2024-10-31-10-43-39_d9c841dc-0882-4f1a- . . . .

Ah, den positionen känner man igen, inte så obekväm som man kan tro när man väl kommit dit.

När man är gubbe och kan inte heller kan fokusera ögonen på så kort avstånd som behövs....

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Tävlingsteknikern Nicklas
Landskrona
Här sen Apr 2022

Så jäklar roligt att se ännu fler som uppskattar 944:an. thumbs up

Porsche 944:an är min absoluta favorit Porsche trots att den inte är Luftgekült som de "äkta" Porscharna från den eran var.

Lycka till med projektet Melvin.

Project Naomi : Peugeot 107 "S12" : SÅLD
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 CSN-räsern
1, 2, 3, 4, 5   >>
48 besök senaste veckan (6489 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande