Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 CSN-räsern
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
48 besök senaste veckan (6489 totalt)
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Bilen är numera avställd, men inte går det saktare för det

Nya begagnade stolar införskaffade, nu är bara att vänta på buren och samla ihop nog med cash för att kunna köpa grejer för att fästa stolarna

Betalningen för buren har nu också gått igenom, grejer börjar hända

Porsche 944 -84
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Ja hopp, här var det dags att bygga! Tänkte jag ja...

Varning för klagoinlägg, gillar du inte att läsa om I-landsproblem föreslår jag ett trådbyte

Bågen, 26 kilogram tyskt stål av finaste kvalitet, kom i veckan, och stolsfästena borde ju också snart komma? Så visar det sig att Apex underleverantör inte verkar vilja tillverka de

Vill trots det säga att Apex inte gjorde något fel och hade superb kundtjänst, kommer 100% handla där igen.

Köp plomberat, nya beställda från Radne på black friday rea till samma pris men ack så segt. Då blir det inget skruvande innan flytten om 2 veckor, på sin höjd lite prep inför buren och någon smågrej.

På tal om prep för bågen, har någon erfarenhet av ungefär hur mycket färg som borde krävas för att måla den?Det är Weichers Sports båge, med en bältessträva som enda tillval. I min (kanske dum)snålhet beställde jag den olackad och tänkte göra det själv. Min tanke är att använda bilbuttericks hammarlack, men jag har lite svårt att uppskatta hur mycket som krävs. Lättaste är väl att köpa överdrivet mycket och lämna tillbaka det man inte öppnar, fast en uppskattning är ju skönt att ha.

Porsche 944 -84
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006

2st stora spray burkar grundfärg och 2st stora med färgen du ska använda

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

MelvinL skrev:
...
Varning för klagoinlägg, gillar du inte att läsa om I-landsproblem föreslår jag ett trådbye
...

I-landsproblem är väl vad det mesta här handlar om

Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
MelvinL skrev:
...
Varning för klagoinlägg, gillar du inte att läsa om I-landsproblem föreslår jag ett trådbye
...

I-landsproblem är väl vad det mesta här handlar om

Nejdå, R-däck och justerbara coilovers är en mänsklig rättighet

Porsche 944 -84
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

MelvinL skrev:
J Min tanke är att använda bilbuttericks hammarlack, men jag har lite svårt att uppskatta hur mycket som krävs. Lättaste är väl att köpa överdrivet mycket och lämna tillbaka det man inte öppnar, fast en uppskattning är ju skönt att ha.

Använde nyss Julas släta hammarlack, eller metallfärg kanske det hette. Är man noga så blir det riktigt bra med pensel, det lägger sig helt slätt. Mycket tåligare är sprayburk. Svårt att säga hur mycket som går åt till en bur/båge, rör har mer yta än vad man räknar med...

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Vad är det för infästning av bågen? På wiechersbågarna som jag beställde så finns två sätt att montera huvudbågen i karossen, det officiella innebar då iaf att man behövde svetsa fast delar i karossen. På det inofficiella gick det att lösa med en skruvad infästning, men det krävde lite fippel. Men dom kanske har hittat på något nytt?

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Cédric skrev:
Vad är det för infästning av bågen? På wiechersbågarna som jag beställde så finns två sätt att montera huvudbågen i karossen, det officiella innebar då iaf att man behövde svetsa fast delar i karossen. På det inofficiella gick det att lösa med en skruvad infästning, men det krävde lite fippel. Men dom kanske har hittat på något nytt?

Det finns monteringsanvisningar på deras hemsida om man går in på valfri produkt. Ingen svets involverad, man borrar och skruvar fast den i golv samt hjulhus thumbs up

Porsche 944 -84
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
safe skrev:
MelvinL skrev:
J Min tanke är att använda bilbuttericks hammarlack, men jag har lite svårt att uppskatta hur mycket som krävs. Lättaste är väl att köpa överdrivet mycket och lämna tillbaka det man inte öppnar, fast en uppskattning är ju skönt att ha.

Använde nyss Julas släta hammarlack, eller metallfärg kanske det hette. Är man noga så blir det riktigt bra med pensel, det lägger sig helt slätt. Mycket tåligare är sprayburk. Svårt att säga hur mycket som går åt till en bur/båge, rör har mer yta än vad man räknar med...

Tack, jag tänkte ta Biltemas motsvarighet, men det får kanske bli sådan. Pensel var planen, för det hela kommer att ske i min etta på 22 hela kvadratmeter...

Jag kör en snabb överslagsräkning på ytan (någonting ska man ju ha alla dessa HP matematik man läser till) och multiplicerar med faktor pi, har hört den regeln innan

Porsche 944 -84
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

MelvinL skrev:
Cédric skrev:

Det finns monteringsanvisningar på deras hemsida om man går in på valfri produkt. Ingen svets involverad, man borrar och skruvar fast den i golv samt hjulhus thumbs up

Såg inga bilspecifika instruktioner där, men vi får se om dom ändrat nåt, annars får du följa den alternativa metoden som en av dom i gruppköpet hittade på om du inte vill svetsa

Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Jag vill minnas att både biltemas och julas metallacker (som är varianter av enamel om jag inte är helt ute och cyklar?) Luktar en del. Om lägenheten är det ENDA ställe du kan göra det på kan det vara bra att ha i åtanke. Luktar inte i flera dar men måla tidig morgon, vädra och vara borta resten av dan kanske är en idé

Regards, Johan Eriksson.
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008

Glöm inte att rengöra bågen rejält innan lack enligt konstens alla regler, talar av egen erfarenhet......

/C

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Cassius skrev:
Jag vill minnas att både biltemas och julas metallacker (som är varianter av enamel om jag inte är helt ute och cyklar?) Luktar en del. Om lägenheten är det ENDA ställe du kan göra det på kan det vara bra att ha i åtanke. Luktar inte i flera dar men måla tidig morgon, vädra och vara borta resten av dan kanske är en idé

Har funderat på att göra det på balkongen av just den anledningen. Grannarna kommer att älska mig...

Porsche 944 -84
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
MelvinL skrev:

Vill trots det säga att Apex inte gjorde något fel och hade superb kundtjänst, kommer 100% handla där igen.

Beställde ett bälte nu, och de gav mig fri frakt som kompensation för stol-strulet. Fantastiskt att vi har en så bra motorsportsbutik inte bara här i Sverige, utan t.o.m. här på Rejsa

Porsche 944 -84
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005

MelvinL skrev:
Cassius skrev:

Har funderat på att göra det på balkongen av just den anledningen. Grannarna kommer att älska mig...

I din ålder så renoverade jag växellådor och portade cylindrar i köket. Helt normalt.
Men du behöver nog ha minst +10 gr C om du ska lacka på balkongen. Jag hade kört pensel & Biltema slät metallfärg.

MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Jaha, då har både jag och bilen fått nya hem

Får tyvärr både huvudvärk och ont i magen ovanpå den förkylning jag redan bär på av min smällfeta granne på sidan av... får nog försöka övertala min hyresvärd om att byta plats.

Även i lägenheten går det bra

Porsche 944 -84
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Scenario:

Det är dagen före jul. Du är bjuden på julfika hos din moster klockan 14. Klockan 12 pratar du med din flickvän, och konstaterar att pga kaos i pendeln kommer hon inte att hinna i tid ifall hon som planerat ska ta bussen.

Din enda bil är en tysk sportbil från 1984 som är ökänd för att inte starta när man verkligen vill att den ska det.

Vad gör du?

Jo, du gillar läget, hoppar i förarsätet och ber till vädergudarna att de inte ska straffa dig för att du kör på sommardäck i december.

Jag insåg sedan att jag ju trots allt bor i Stockholm och därmed har förbannelsen + 3 grader och regn varje julafton över mig. De få småhala bitarna som fanns klarade däcken faktiskt galant. Prisa Michelin

Obligatorisk julbild (tjejen hälsar att hon var gladare än hon ser ut)

Efter en rejäl tvätt står bilen nu tillbaka i garaget och tar in dvalan tills i vår. Hoppas ingen stör vilan med en borr och raceambitioner bara...

God hjul allesammans

Porsche 944 -84
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

MelvinL skrev:

(tjejen hälsar att hon var gladare än hon ser ut)

Hahaha, tänkte skriva att hon ser riktigt olycklig ut!

God jul!

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Premiär!

I veckan ska bågen målas och (förhoppningsvis) skruvas i, sen blir det service av bromsar med nya belägg, ny bromsvätska och nya stålomspunna slangar samt ett alldeles vanligt oljebyte och eventuellt en ny soppapump, då nuvarande kan vara lite temperamental... Någonstans på vägen ska de nya fälgarna+spacersen provmonteras också, lär kräva lite fippel med ride height och hjulinställningar för att lira riktigt bra.

Nej, jag har inte skjutit upp att gå ut i garaget och fixa pga att det har varit kallt. Inte alls.

Gotland Ring med PCS i juli är för övrigt bokat!

Porsche 944 -84
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Helt lat har jag iallafall inte varit, bara lagom lat.

Till en början köpte jag Sparcos sätesplattor(modellspecifika till Porsche 924/944/968/964, ska föras till protokollet), samt Radnes sidofästen. Sparcogrejerna var, i brist på bättre ord, skitdyra. Nästan 2500 bara för de, trots black friday-rea. Då förväntade jag mig en lätt och bra montering, direkt bara ihop med allt och ner i bilen, inget strul eller egna lösningar.

Icke.

Förbered er på ytterligare I-lands problem.

Plattorna passade knappt i bilen, och inte ens nästan ihop med sidofästena. Tydligen ville Sparco att jag skulle lägga till deras sliders för att få allt att passa ihop, men ärligt talat är jag tveksam till att ens det hade lirat bra ihop. Det var som om de inte hade tänkt på att hårdvaran för att skruva ihop allt också tar plats, för allting byggde på höjden genom att blockera antingen plattan eller fästet från att sitta direkt mot golvet, och inklusive slidersen (som för övrigt kostade 600 till, per stycke) skulle jag med hjälm behöva sitta med halva huvudet ut genom takluckan. Nej tack.

Därmed fick problemet lösas som problem bäst löses, med borrmaskin(skruvdragare som egentligen inte orkade med) och våld.

Notera den proffsiga motvikten bestående av kurslitteratur och ris.

Efter att ha stört grannarna bara lagom mycket blev hålen faktiskt riktigt bra, och stolarna kom i utan några större problem.

Tyvärr sitter passagerarstolen lite långt fram för alla över sisådär 167cm, så nya hål skall borras på den sidan, och förarsätet är lite kämpigt att ta sig in i i och med den stelt monterade stolen samt ratten. Åhhhh nejjj, en ursäkt att beställa en ny mockaratt och snap-off... jag kan inte tänka mig något värre än att köpa nya prylar till bilen. Sorgligt nog landar därför ett paket från Apex hos den lokala tobaken imorgon

Porsche 944 -84
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Kul! Stol gör verkligen enorm skillnad på bana, en av dom största förbättringarna körningsmässigt thumbs up gjorde egna fästen för att passa orginal justerbara infästningen(då behövs ju svets osv dock), gick ju att få ner stolen mot mattan då, men det beror ju lite på hur bred stol man har osv. Sparcofästena verkar ju inte varit nån genväg till framgång tyvärr

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 CSN-räsern
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
48 besök senaste veckan (6489 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande