Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 48 besök senaste veckan (6489 totalt) |
Bilen är numera avställd, men inte går det saktare för det
![]() Nya begagnade stolar införskaffade, nu är bara att vänta på buren och samla ihop nog med cash för att kunna köpa grejer för att fästa stolarna ![]() Betalningen för buren har nu också gått igenom, grejer börjar hända _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||
Ja hopp, här var det dags att bygga! Tänkte jag ja...
Varning för klagoinlägg, gillar du inte att läsa om I-landsproblem föreslår jag ett trådbyte ![]() Bågen, 26 kilogram tyskt stål av finaste kvalitet, kom i veckan, och stolsfästena borde ju också snart komma? Så visar det sig att Apex underleverantör inte verkar vilja tillverka de ![]() Vill trots det säga att Apex inte gjorde något fel och hade superb kundtjänst, kommer 100% handla där igen. Köp plomberat, nya beställda från Radne på black friday rea till samma pris men ack så segt. Då blir det inget skruvande innan flytten om 2 veckor, på sin höjd lite prep inför buren och någon smågrej. På tal om prep för bågen, har någon erfarenhet av ungefär hur mycket färg som borde krävas för att måla den?Det är Weichers Sports båge, med en bältessträva som enda tillval. I min (kanske dum)snålhet beställde jag den olackad och tänkte göra det själv. Min tanke är att använda bilbuttericks hammarlack, men jag har lite svårt att uppskatta hur mycket som krävs. Lättaste är väl att köpa överdrivet mycket och lämna tillbaka det man inte öppnar, fast en uppskattning är ju skönt att ha. _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||
Nejdå, R-däck och justerbara coilovers är en mänsklig rättighet ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||
Använde nyss Julas släta hammarlack, eller metallfärg kanske det hette. Är man noga så blir det riktigt bra med pensel, det lägger sig helt slätt. Mycket tåligare är sprayburk. Svårt att säga hur mycket som går åt till en bur/båge, rör har mer yta än vad man räknar med... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
Vad är det för infästning av bågen? På wiechersbågarna som jag beställde så finns två sätt att montera huvudbågen i karossen, det officiella innebar då iaf att man behövde svetsa fast delar i karossen. På det inofficiella gick det att lösa med en skruvad infästning, men det krävde lite fippel. Men dom kanske har hittat på något nytt?
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Det finns monteringsanvisningar på deras hemsida om man går in på valfri produkt. Ingen svets involverad, man borrar och skruvar fast den i golv samt hjulhus ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||
Tack, jag tänkte ta Biltemas motsvarighet, men det får kanske bli sådan. Pensel var planen, för det hela kommer att ske i min etta på 22 hela kvadratmeter... Jag kör en snabb överslagsräkning på ytan (någonting ska man ju ha alla dessa HP matematik man läser till) och multiplicerar med faktor pi, har hört den regeln innan ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||
Såg inga bilspecifika instruktioner där, men vi får se om dom ändrat nåt, annars får du följa den alternativa metoden som en av dom i gruppköpet hittade på om du inte vill svetsa ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Jag vill minnas att både biltemas och julas metallacker (som är varianter av enamel om jag inte är helt ute och cyklar?) Luktar en del. Om lägenheten är det ENDA ställe du kan göra det på kan det vara bra att ha i åtanke. Luktar inte i flera dar men måla tidig morgon, vädra och vara borta resten av dan kanske är en idé
![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Glöm inte att rengöra bågen rejält innan lack enligt konstens alla regler, talar av egen erfarenhet......
/C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Har funderat på att göra det på balkongen av just den anledningen. Grannarna kommer att älska mig... ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||
Beställde ett bälte nu, och de gav mig fri frakt som kompensation för stol-strulet. Fantastiskt att vi har en så bra motorsportsbutik inte bara här i Sverige, utan t.o.m. här på Rejsa ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||
I din ålder så renoverade jag växellådor och portade cylindrar i köket. Helt normalt. Men du behöver nog ha minst +10 gr C om du ska lacka på balkongen. Jag hade kört pensel & Biltema slät metallfärg. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||
Jaha, då har både jag och bilen fått nya hem
![]() Får tyvärr både huvudvärk och ont i magen ovanpå den förkylning jag redan bär på av min smällfeta granne på sidan av... får nog försöka övertala min hyresvärd om att byta plats. ![]() Även i lägenheten går det bra ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||
Scenario:
Det är dagen före jul. Du är bjuden på julfika hos din moster klockan 14. Klockan 12 pratar du med din flickvän, och konstaterar att pga kaos i pendeln kommer hon inte att hinna i tid ifall hon som planerat ska ta bussen. Din enda bil är en tysk sportbil från 1984 som är ökänd för att inte starta när man verkligen vill att den ska det. Vad gör du? Jo, du gillar läget, hoppar i förarsätet och ber till vädergudarna att de inte ska straffa dig för att du kör på sommardäck i december. Jag insåg sedan att jag ju trots allt bor i Stockholm och därmed har förbannelsen + 3 grader och regn varje julafton över mig. De få småhala bitarna som fanns klarade däcken faktiskt galant. Prisa Michelin ![]() Obligatorisk julbild (tjejen hälsar att hon var gladare än hon ser ut) ![]() Efter en rejäl tvätt står bilen nu tillbaka i garaget och tar in dvalan tills i vår. Hoppas ingen stör vilan med en borr och raceambitioner bara... God hjul allesammans ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||
Hahaha, tänkte skriva att hon ser riktigt olycklig ut! God jul! _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
Premiär!
![]() I veckan ska bågen målas och (förhoppningsvis) skruvas i, sen blir det service av bromsar med nya belägg, ny bromsvätska och nya stålomspunna slangar samt ett alldeles vanligt oljebyte och eventuellt en ny soppapump, då nuvarande kan vara lite temperamental... Någonstans på vägen ska de nya fälgarna+spacersen provmonteras också, lär kräva lite fippel med ride height och hjulinställningar för att lira riktigt bra. Nej, jag har inte skjutit upp att gå ut i garaget och fixa pga att det har varit kallt. Inte alls. ![]() Gotland Ring med PCS i juli är för övrigt bokat! ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||
Helt lat har jag iallafall inte varit, bara lagom lat.
![]() Till en början köpte jag Sparcos sätesplattor(modellspecifika till Porsche 924/944/968/964, ska föras till protokollet), samt Radnes sidofästen. Sparcogrejerna var, i brist på bättre ord, skitdyra. Nästan 2500 bara för de, trots black friday-rea. Då förväntade jag mig en lätt och bra montering, direkt bara ihop med allt och ner i bilen, inget strul eller egna lösningar. Icke. Förbered er på ytterligare I-lands problem. Plattorna passade knappt i bilen, och inte ens nästan ihop med sidofästena. Tydligen ville Sparco att jag skulle lägga till deras sliders för att få allt att passa ihop, men ärligt talat är jag tveksam till att ens det hade lirat bra ihop. Det var som om de inte hade tänkt på att hårdvaran för att skruva ihop allt också tar plats, för allting byggde på höjden genom att blockera antingen plattan eller fästet från att sitta direkt mot golvet, och inklusive slidersen (som för övrigt kostade 600 till, per stycke) skulle jag med hjälm behöva sitta med halva huvudet ut genom takluckan. Nej tack. Därmed fick problemet lösas som problem bäst löses, med borrmaskin(skruvdragare som egentligen inte orkade med) och våld. ![]() ![]() Notera den proffsiga motvikten bestående av kurslitteratur och ris. Efter att ha stört grannarna bara lagom mycket blev hålen faktiskt riktigt bra, och stolarna kom i utan några större problem. ![]() ![]() Tyvärr sitter passagerarstolen lite långt fram för alla över sisådär 167cm, så nya hål skall borras på den sidan, och förarsätet är lite kämpigt att ta sig in i i och med den stelt monterade stolen samt ratten. Åhhhh nejjj, en ursäkt att beställa en ny mockaratt och snap-off... jag kan inte tänka mig något värre än att köpa nya prylar till bilen. Sorgligt nog landar därför ett paket från Apex hos den lokala tobaken imorgon ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||
Kul! Stol gör verkligen enorm skillnad på bana, en av dom största förbättringarna körningsmässigt
![]() ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 48 besök senaste veckan (6489 totalt) |