Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 14 besök idag (6503 totalt) |
Ja, det hade varit optimalt. Tror tyvärr inte svets i delade hyresrättsgaraget hade varit någon hit dock ![]() Du råkar för övrigt inte ha bromsbeläggen som vi pratade om i höstas kvar? _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||
Japp, dom är kvar, kan ju passa bra om du ska åka banmöte i år ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Japp, det var lite det som var min tanke. Har skickat ett meddelande på messenger ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||
Ära vara gud i höjden, denna har jag gjort i slöjden!
![]() Finishen blir nog inte pulverlack-nivå, men för 250 kr i material känns det helt acceptabelt, kontra de 150 euros Weichers ville ha. Jag använde julas metallfärg och pensel, som tipsades om tidigare i tråden av Magnus W. Tack för det! ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||
Äntligen tog tentaperioden slut, och det fanns lite tid att spendera på bilen(må flervarren brinna i helvetets eldar)
![]() Därmed fick stora delar av den gångna veckan spenderas på mina föräldrars uppfart med att mäta, tänka, testa, tänka om, mäta igen.... Ni fattar. Tidigare i tråden kan man se Cedric varna för att Weichers skruvbågar är lite krångliga att installera, och att de egentligen kräver svets. Detta tänkte jag inte för mycket på, "det finns ju instruktioner på hemsidan". Dessa instruktioner är mer användbara som toapapper än något annat. Det pratas om en "under floor reinforcement plate", som ska sitta under golvet, vart ska den egentligen sitta tro? Naturligtvis ovanpå lådan bakom tröskeln ![]() ![]() ![]() Efter typ 20 timmars arbete och ett antal klagomål/svordomar kom bågen genom någon typ av mirakel på plats, och den både sitter och ser bra ut trots en allt annat än normal metod. ![]() Ett gigantiskt tack till min chefsmekaniker, uppfarts-tillhandahållare, sponsor, fotograf, motivationscoach och i övrigt alltiallo, som även råkar vara min farsa(och smygläser denna tråd) för all hjälp under den senaste veckan. Jag hade inte kunnat göra detta utan dig pappa ![]() I helgen hann jag också med ett studiebesök till Cedric för att kolla in hans 931a samt köpa bromsbelägg, mycket trevligt och kul! ![]() Nu är det bara att få i 6-punktsbältet, serva bromsarna och motorn, och sedan bär det av till Arlanda TT1 den 15e april! ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||
Arlanda TT1 kan vara rätt elak mot bromsarna, lite beroende på layout man kör, kan vara bra att få i beläggen tills dess, mycket bromsa och inte så mycket raka för att kyla ner
![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Ja, så är planen. Originalbeläggen fick JOBBA där i höstas, och räddades nog av låga utetemperaturer och korta pass. Gälllande hjulen beror det lite på om allt reder sig med mina spacers, var inte riktigt nöjd med dimensionerna jag först beställde ![]()
Tack! Fuchs är fina, men dessa är bredare bak än fram och ger en väl understyrd bil för min smak. Vi får se hur det blir sen, men iaf i år får de agera gatuhjul medans mina nyinköpta 255/40R17 V70A på nya fälgar får bekänna färg på bana ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||
En fundering har uppkommit kring bromsbeläggen.
Som kan ses längre upp i tråden köpte jag Hawk HP+ belägg till framaxeln, men jag har väldigt svårt att hitta matchande till bakaxeln utan att spendera orimliga pengar. Frågan som då uppkommer, är det bästa att hitta ett "liknande" belägg vad gäller temp/friktionskoefficient, eller att fortsätta på de standardbelägg jag har (som har gott om material att ge). Jag hänger ju med på att identiska fram och bak vore optimalt, samtidigt kommer bakre bromsarna så vitt jag vet inte upp i några vidare temperaturer, även vid mer intensiva inbromsningar. Har någon erfarenhet av ämnet, och isåfall, vilket av följande alternativ är bäst: (1) ät bröd och vatten i en månad, köp matchande belägg bak (2) köp ett belägg med liknande egenskaper (trackdaybelägg, ngt ferrodo eller EBC typ) (3) kör vidare med original så länge de håller Jag har fräscha ventilerade skivor både fram och bak, SRF600 bromsvätska och stålomspunna slangar för övrig info. Alla tips uppskattas, jag har ![]() ![]() ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||
Alt 3.
Standardbelägg räcker långt, testa och se. Tål de behandlingen så har du hittat den enklaste och billigaste lösningen, går du på värstingarna direkt vet du inte om du hade klarat dig med standard.. ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
Ja alternativ 3, under förutsättning att det är original och inte något billigt som ser ut som original.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
Jadu, bromsbelägg för bana är förbaskat mycket pengar, andra varianter som tex DS2500 kostar ungefär samma dom med, finns ingen billig väg undan, hp plus kostar ca 165usd, men väl här blir det ju klart mer.
"orginaltyp" av belägg kan variera något enormt, vissa funkar helt ok på bana andra blir smulor. Men iom att du har vettiga belägg fram och den bromsar bara 30% bak så klarar dom sig nog rätt bra. Defintivt värt att testa bara köra som det är iaf, det kommer ju säkert förskjuta fram bromsbalansen en aning, men det funkar nog bra i det här stadiet. Dessa finns ju till någorlunda rimliga pengar annars, kanske hade vart ok som ett bakbelägg för trackdays. https://www.ddesign.nu/sv/dp5346ndx- _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Det nya Bluestuffbelägget är mycket bättre än det gamla (och bättre än gamla Yellowstuff). Nu säger jag inte att du skall springa och köpa det direkt, men om det är så att du vill handla det så är det billigare hos oss FYI. https://apex.se/bromsbelagg-ebc-blue _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||||
Bra pris, billigare än så är svårt att komma undan, om man inte vill köra helt std grejer. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Alright, skönt att höra. Då var jag inte helt ute och cyklade, och kör standardbelägg bak tills vidare.
Det är redan på G, inväntar 3d-printade luftintag till dimljushålen för att kyla där fram i skrivande stund ![]()
Ja, det där var ju intressant... kan nog mycket väl bli det om/när de bakre beläggen är damm. In other news blir det Mantorp den 9e maj, passar bra ihop med schema och ger mig en ursäkt att besöka gamla gymnasiekompisar i Linköping. Men i slutet på rakan är det skönt om man vågar lita på bromsarna ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||
![]() 4 blivande civilingenjörer har här i 4 timmar slagit sina (i varierande grad) kloka huvuden ihop för att lösa samtidens stora problem, bromstemperaturer runt Arlanda TT ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||
Här har du ett varv med GT86an om du vill ha några hastigheter att räkna med från en någorlunda liknande bil
![]() ![]() https://www.racebox.pro/webapp/sessi _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Tack! Ja, det är tanken att ha tre diffekvationer som vi löser numeriskt. En som beskriver nedkylningen, och två för inbromsning (IOM att friktionskoefficient och specifik värmekapacitet varierar med tid vill vi lösa det i tidssteg) där den ena behandlar temperaturutveckling och den andra behandlar den faktiska inbromsningen. Men vi får se hur det blir med allt ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||
Shakedown!
Igår morse lastades jag, tre av de nya hjulen (två i bagaget, ett i passagerarsätet), två spacers och lite annat smått och gott in i 944an, och kosan styrdes mot Danderyd, där hjulen skulle bytas. Noggranna läsare kan ha konstaterat att till tre hjul vill man ha tre spacers, annars blir det fel. Det var bara att ringa min stackars flickvän, som låg och hade välförtjänt sovmorgon, och be väldigt snällt om hon kunde ta med spacern, däcktrycksmätaren och hjälmen (pinsamt dåligt packat av mig, jag vet) Som hjälten hon är löste hon det direkt. Jag står i stor skuld till henne ![]() ![]() Efter lite fippel kom allt på plats i vart fall. Lite luft i däcken (1.4 bar ger bäst grepp va?) så var vi på väg. ![]() Tack till Niklas Falk för fin bild. Körningen kändes bra! En lös sladd till en avklippt slitagevarnare gav upphov till ett lite läskigt fläktljud som 944-doktor Söderstedt et al. anmärkte på, och soppapumpen orkar inte riktigt med i långa högern, men annars löpte allt på fint. Jag har ändå en 044-pump på hyllan som jag har varit för lat för att installera, och zipties är billiga ![]() ![]() Nästa stopp är Mantorp om en månad, tills dess hoppas jag ha tid att fixa lite med höger styrled, som är mer än lite glapp. Ger en ganska oskön upplevelse i motorvägshastighet och över. TL:DR tack för en kul träff, bra anordnat Åke, Lars, Niklas och övriga! ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 14 besök idag (6503 totalt) |