Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 229 besök senaste veckan (7871 totalt) |
044 pumpar är väl bara kopior numera, rekomenderar dom inte.
Bosch 200 är den nya 044, mindre, tystare och hållbarare. Om din pump inte fixar kurvor så är det nog inte pumpens fel, utan soppan som försvinner. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
Ja, jag vet. Har som sagt en klon liggandes dock, och den kan inte gärna vara sämre än den jag redan har, som låter lite som om någon torterar en fiol och som då och då helt enkelt vägrar ge nog med tryck för fullgas. Klappar den nya ihop köper jag en 200. Och ja, jag tror att det är så att jag med 1/4 eller mindre i tanken suger luft i de kurvorna, men att pumpen tidigare var frisk nog att kunna hålla tryck trots det. Eller så var det något annat, i vart fall skedde det inte i höstas (och då hade jag mindre i tanken än vad jag hade nu). Att byta pumpen tänker jag oavsett göra, om det löser problemet med långa kurvor är det bara en bonus. Att lösa den faktiska orsaken misstänker jag är både dyrare och jobbigare än vad jag kommer tycka att det är värt, vare sig det är skum, bafflar eller en fuel cell. ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||
Jag har aldrig haft problem med att 944 suger luft, tanken är fint utformad och åker du inte runt med bara 5 liter bränsle borde det inte vara något problem.
Kolla ledningar och tank så att det inte sitter en massa smuts i vägen, det är ju trots allt grejor som är 30-40 år gamla. Kul att du är ute och luftar kärran, snygg bild också ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
Såg dig på Arlanda i går, man hann nog inte komma fram och snacka.
Jag tror att ditt problem med soppapumpen är skräp i tanken. Jag hade liknande problem med tappad effekt / soppatryck i min första 944:a. Efter mycket felsökning visade det sig att primärfiltret i tanken var i stort sett täppt av skräp. Det har säkert lossnat av att du börjat köra mer aktivt med bilen. Så här såg mitt ut. Observera att det är så täppt att bensinen inte rinner ut ur filtret. ![]() Det är altså nr:1 i sprängskissen vi pratar om. ![]() Det finns kanske något mer matnyttigt som du kan snappa upp från min gamla tråd. Vi har liknande filosofi att hålla rimlig kostnadsnivå för våra bilar, och att göra mycket själv. https://www.944sverige.com/forum/vie _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||
Tack! Som sagt, vi får se med nya pumpen+filtret. De är verkligen allt annat än i god hälsa ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||
Tack så mycket, jag tar en titt på det. Och ber även till gud att jag slipper hålla på i tanken ![]() Var det du som hade en Rejsa-jacka? Tror att jag satt bakom dig under förarmötet, men hann inte gå fram och snacka heller. _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||
Torterar en fiol, 044 kloner låter som man torterar en hel symfoniorkester.... Man skäms ju ute i trafiken för pumpen låter mer än avgassystemet. För mig gick det åt en 044 klon per säsong, efter 2a bytet så handlade jag en 200. Har inte satt i den än, för bilen är på pallbockar. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
Haha, målande beskrivning... ![]() Hur går det med den blå? _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||
Jodå, gjorde en långkörning i helgen ner till Kalmar, körde min 77a Targa upp till Stockholm igen, ska köra den på Gelleråsen den 27e. Det är dags att skruva av turbon och besiktiga bilen nu i April/Maj. Den verkar gå fint med nya topplockspagningen och ARP-skruvar. Just nu går den på bensin och 1 bar. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
Ni vet när man går till garaget med en att-göra lista, och kommer tillbaka med en dubbelt så lång sådan? Jag vet.
![]() ![]() Soppapumpen skulle bytas, när den gamla var av var det bara att konstatera att den nya saknade en passande slangnippel, så det var bara att skruva tillbaks hela skiten. Som tur är har autoracing de iaf, jag får svänga förbi där i veckan. När jag hade huvudet i den (nu med skalstolarna ännu mer obekväma) positionen nedan kunde jag också konstatera att pushroden mellan kopplingspedal och huvudcylinder var fuktig med hydraulisk olja, dvs huvudcylindern läcker... ![]() Det förklarar iallafall vad jag har tyckt har känts konstigt med kopplingen under våren. Konstaterade också att de bakre beläggen är på väg ut, får försöka byta de, helst innan Mantorp. Bra timing med allt detta helgen innan 1a maj, PCS slalompremiär för året. Varför varnade ingen om att en 40 år gammal tysk sportbil skulle ha saker som går sönder? ![]() För de som har gjort det, hur illa är det att byta huvudcylinder och slavcylinder på en 944? Är det någon en genomsnittligt obegåvad tonåring kan lösa på uppfarten på en helgdag? _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||
Klart du kan!
Det som kan vara struligt är luftningen efter bytet. Jag har varit tvungen att lufta nerifrån vid något tillfälle, dvs: hälla i bromsvätska i en oljekanna med pump, sätta på en bit slang mellan slavcylinderns luftskruv och oljekannan och pumpa vätskan så att säga baklänges genom slaven upp till huvudcylindern. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
Till och med att säga "när" var en underdrift, de klarade typ 20-25 varv på Arlanda samt en slalom vi inte ska prata om (det var inte jag som körde fel, det var tävlingsledningen som lade banan fel). Det visar sig nu att precis ingenstans i hela Sverige finns det lämpliga belägg i lager, och jag behöver få in de senast torsdag för att hinna montera innan Mantorp på fredag... Om någon av en ren händelse sitter på lite mer raceiga bakre belägg till en 944 köper jag de direkt och är evigt tacksam ![]() ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||
Det finns mycket som är viktigt att göra innan man ska åka till ett banmöte. Packa hjälm, handskar, vatten, efterdra bultar, ladda RaceBoxen, lufta bromsarna etc. etc.
Något man inte ska göra är att med feltemas klämtänger skaffa en ny luftningsöppning i slangen mellan tank och bensinpump. Men det gjorde jag ändå. ![]() Då har jag lärt mig det : ( Bara att fixa det och ta revansch på Mantorp innan säsongen är slut, även om det inte blev så den här gången. Fan. _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||
Bilen har bara stått under tentaP, men nu är det dags att lista ut varför den dör några sekunder efter att man startat.
Problemet är (förmodligen) lokaliserat till att slangen mellan tank och pump (den som böjer sig likt ett S, och den som läckte för några inlägg sedan och därför byttes) böjer sig med alldeles för liten krökningsradie vilket stryper flödet och innebär för lågt bränsletryck. Har någon tips på hur man kan se till att den böjer sig mindre aggressivt, helst utan att behöva ta av slangen? Alla vettiga metoder jag hittar verkar kräva det ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||
Jag fattar inte helt hur du menar, men bara för att identifiera problemet kan du kanske spjäla upp det (som man gör med ett brutet finger) och se om det blir bättre? Ingen permanent lösning dock eftersom det riskerar att skava hål på bränsleslangen. _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||||
Lite svårt att förklara utan bild, men slangen mellan tank och pump måste på 944an bak en bit och sedan in i pumpen, och blir S-formad. Min slang är lite kort och lite mjuk, och vek sig därför direkt efter tanken.
Jag förklarade för pappa vad som behövdes för att lösa detta problem. "Tänk något som liksom håller slangen och tvingar den att gå på ett rundare sätt" "En sån här vi på tvättmaskinen tror jag" Ta mig fan, han hade rätt. PRECIS RÄTT GREJ, och den låg i badrummet. Tyvärr inte riktigt rätt, men en resa till Clas Ohlson senare så hade motorsport och VVS tillsammans producerat ett mästerverk. ![]() ![]() Vi har återigen bensin! _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||
Hmm, borde ju gå att få tag på en originalslang sen, den är ju s-formad från början för att undvika veck
![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Jo, jag vet. Men just denna gång var jag lite dumsnål ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||
Ibland går det bra, och ibland går det dåligt...
Detta var en helg av den senare kategorin. Slalomcupen kör traditionsenligt alltid en tävling på nationaldagen, och likaså detta år. Nästan lika traditionsenligt hade jag panikmek dagen innan, och denna gång var det de yttre styrlederna som skulle bytas eftersom att de gamla var helt stelnade och orsakade rejäla vibrationer i framvagnen i motorvägshastighet. Detta var faktiskt det andra försöket jag gjorde, men förra gången hade Trodo skickat grejer som iofs såg väldigt lika ut, men som var vänstergängade och därmed inte ens gick in i de inre styrlederna. Nu hade jag riktiga grejer från Utzon, och det gick hur smidigt som helst att installera. Det allra värsta var att "justeringsmuttern" på höger sida hade rostat fast, men med lite rostlösning gick det vägen på några timmar. Jag tog en provrunda efter bytet för att se att allt funkade, och nog var styrningen mycket lättare, och det kändes inte längre som att jag behövde tvinga däcken att göra något de inte ville för att svänga. Tyvärr var de väldigt väldigt svängvilliga, eftersom att bilen hade PÅ TOK för mycket toe ut. Jag hade dock bråttom iväg till en väns studentmottagning, och tänkte att det fick gå som det gick (foreshadowing: detta var ett misstag) Morgonen efter vaknade jag med bara lätt huvudvärk (bra facit för studentmottagning), och satte siktet mot Lunda. Och visst hade jag gott om vibrationer i ratten, men det hade jag ju innan bytet också. Jag svor över att något annat säkert glappade, en inre styrled eller liknande. Fram kom jag i vart fall, och gemenskapet var precis som vanligt hur trevlig som helst. Fint att se så många dyka upp trots vädret. Just ja, vädret. Blött och gamla R-däck är en väldigt dålig kombination, fick jag känna på i första hand. Åk 1 var helt okej, och jag hade väl iallafall nästan grepp. Jag kom runt banan i vart fall, även om jag aldrig vågade ladda på (samt fortfarande har lite problem med soppa vid fullgas och sväng, jag tror att Daniels förslag om tank-"strumpan" blir nästa sak att felsöka) så kände jag att jag kunde kapa rätt många sekunder bara jag fick igång däcken. Åk 2 var vått, och jag hade noll tillförlit till däcken. Jag kom inte runt sista konen, och fick +5s. Redan här var tävlingsdelen körd, men vafan, man är ju där för att det är kul att köra. Sista varvet var den riktiga missen. Det var vid det här laget riktigt vått, och jag kände mig som bambi on ice. På väg in i den första midjan på banan insåg jag att jag inte hade nog med grepp för att komma igenom, och att jag skulle behöva sänka farten. Så jag bromsade, och direkt låste sig ena sidan av bilen. Blixtsnabbt var jag på sidan, och jag insåg att det inte gick att rädda. Det var bara att kliva på bromsen, och hoppas att jag skulle stanna i tid. Jag snurrade ut i gräset bredvid banan, och stannade ett par meter utanför. Konvakten på post 3 var direkt framme och frågade om jag var okej, vilket jag var, om än lite omskakad. Även pappa var snabbt framme. Det kändes betryggande att någon direkt var framme, stort tack till framförallt Bengt och pappa men också resten av tävlingsledningen för att ni har så bra koll på säkerheten. Egentligen kändes det nog värre än det var när man satt i bilen, men oavsett var det jävligt läskigt. Man får mer respekt för hur illa det kan gå. På hemvägen började vibrationerna i ratten bli ännu värre, när vi kom in i Uppsala vibrerade den nog närmare +-20 grader runt centrum konstant. Jag stannade i Gränbystaden, och kollade in under fronten. Jag möttes inte ens av korden, utan av metallen under korden ![]() ![]() 944an fick åka bärgningsbil de sista 7-8 milen hem. Dagen efter var det dags att undersöka haveriet, och redan på Lunda hade det konstaterats av flera att det faktiskt var på tok mycket toe ut i framvagnen. Stefan Söderstedt tipsade om en bra metod för att nollställa toe, och under lördag eftermiddag kom jag och pappa nog iallfall så nära noll man kan komma med en tumstock och manuell justering av styrleder. Det ska dock noteras att toe när vi började mättes i centimeter. Tack Stefan för tipset om hur man nollade toe. ![]() ![]() Detta var höger framdäck när jag hade rullat i ner i garaget. Tur att jag inte rullade ens en kilometer mer, det var verkligen inte långt ifrån att smälla. Som jag skrev i början, ibland går det bra och ibland går det dåligt. Man får lära från det dåliga, och bli bättre i framtiden. En bra lärdom är till exempel att 2.5cm toe ut inte är en acceptabel mängd toe ut ![]() I nästnästa vecka ska nya däck på banfälgarna, och veckan efter det rullar jag till Mantorp. Slalomen på söndag får vi se om jag orkar komma iväg på, jag tror att det kommer ta en liten stund innan jag vågar köra för fullt igen. Jag vill avsluta inlägget med att igen säga tack till (bland annat) Stefan och Simon som tipsade om hjulinställning (och som har hjälpt mig med mycket felsökning tidigare), Paul och Noel som lånade ut verktyg, Bengt som snabbt var framme och pappa för hjälp med styrlederna, hjulinställningen och så många saker fler att jag inte kan skriva de här. Jag står i skuld till er alla. ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 229 besök senaste veckan (7871 totalt) |