Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
ODE - dynamiksimulering
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (6477 totalt)
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
om man skulle vilja simulera bilens uppträdande så är det ju bra att ha tillgång till dynamiksimuleringsprogram typ ADAMS, men av vad jag har sett så verkar det inte finnas så bra sådana med rimlig prislapp på - typ gratis. Någon som har en annan uppfattning?

Däremot har jag sett att det finns åtminstone ett dynamikbibliotek som verkar funka hyfsat, ODE: www.ode.org
Det har tydligen bara en första ordningens lösare/integrator, vilket kanske kan ge lite problem med noggrannheten, men med små tidssteg borde det gå hyfsat ändå.

Man kan alltså stoppa in lite diverse stela kroppar och sätta ihop dem samt se vad som händer när man utsätter dem för krafter.

Den används bl.a. av öppen-källkodslösaren, "Motorsport": http://sourceforge.net/projects/motorsport/ , http://motorsport-sim.org/

Även om den bara hanterar stela kroppar så kan man ju göra som "Motorsport" och använda flera stela kroppar som bilstomme och sedan sätta ihop dem med fjädrar för att t.ex. få med karossflex.

Motorsport verkar f.ö. vara ett intressant projekt eftersom deras simulator inte bara är gratis som t.ex. Racer utan även är GPL:ad, vilket ger det en lite större chans för det att utvecklas i högre takt och även överleva. Mellanting brukar inte funka så jättebra, eftersom man saknar finanseringen ifrån nån som hoppas på inkomsterna samtidigt som man inte får stödet ifrån helt öppna projekt, då det inte är lika intressant att lägga ned en massa jobb för nåt som troligen ändå blir rent kommersiellt om det lyckas. Det är även kul att de främst satsar på att få fysiken så realistisk som möjligt.

Det vore förresten skoj om en sån simulator skulle kunna användas till att realistiskt testa och utvärdera den egna bilen. Inte nödvändigtvis interaktivt.

Det vore bra om dygnet bestod av 100 timmar och sömn inte behövdes...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



ODE-länken funkar inte...

Sen är detdär en snudd för mkt "hacka kod" för en annan som är glad om man lyckas flytta en fil mellan två mappar i sin egen burk...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
ODE-länken funkar inte...

Sen är detdär en snudd för mkt "hacka kod" för en annan som är glad om man lyckas flytta en fil mellan två mappar i sin egen burk...

Inte så konstigt då jag hade lyckats peta dit fel ändelse på adressen...

No gain without pain!

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ser ju mkt trevligt ut...men ligger på dendär nivån jag inte är familjär med. >

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Säkert ski... bra bara någon talar om vad som står på sidorna
Jag fattar inte ens vad jag skall börja titta.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Ett alternativ kan ju vara

Är du bara bekant med MatrixX eller Matlab så känner du dig hemma rätt fort.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Jovisst, men det är ju inte alls ett lika färdigt bibliotek med kopplingar("joints"), stelkroppsfysik och annat som finns i ODE. I octave finns ju mest de grundläggande funktionerna för simulering, men det mesta får man programmera själv, även om det är ett språk som är snabbare att skriva saker i än C.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

vad menas med stelkroppsfysik????


All simulering jag har kommit i kontakt med har jag fått gör själv, hmm lögn lite FEM har jag sätt och använt i UG(cadprogram).

Matlab det LILLLLLLLLLLLLLLLLLLLA jag gjort där måste man ju stoppa in allt själv, men skriva alla funktioner.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Förvisso helt sant. Problemet är vi alla är miljöskadade på något sätt. I min värld går (nästan) allt beskriva på tillståndsform. Om än med lite tricks, svordomar och ibland några "fula" förenklingar.

edit: mitt svar var riktat till Anders men Fuling hann smita imellan.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
fuling skrev:
vad menas med stelkroppsfysik????

Det förekommer inga inre deformationer eller krafter utan allt betecknas som en stel kropp.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Angående simuleringar så kollade jag in i Racer-forumet som håller till på samma BB som Motorsport-forumet och där diskuterade de CGH på olika bilar: http://forum.rscnet.org/showthread.php?t=94984 Det de verkar ha kommit fram till är att de flesta sedanbilars CGH ligger mellen 38% och 40% av takhöjden. För sänkta bilar ramlar det förstås ner några procent.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Dethär var ju klart intressant.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Var tvungen att kolla, min bil ca 1300mm hög och CGH ligger på ca 546mm
546/1300 --> 42%

Det förvånar mig inte ett dugga att morderan bilar har ett lägre CGH så runt 40% är nog ok som uppskattning.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Med eller utan förare?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Din bil är väl ingen sedan, fuling?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Min är med köttklump.
Hmm får kolla vad det gör på CGH med och utan förra när jag kommer hem.

Men som uppskatting är 40% en bra uppskatting med köttklump.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Din bil är väl ingen sedan, fuling?

Nä iof men jag tror det stämmer rätt hysat på en kombi också.
Dessutom så på gamla bilar som mitt härke så ligger CGH högre än på morderan.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Jag såg nu att 38-40% inte bara var för sedaner utan gällde även minivans.

De hade även kollat på tröghetstensorn, eller masströghetsmomentet kring de olika axlarna och konstaterat att den uppskattning som görs i nåt program var kraftigt förenklat och tog tydligen bara hänsyn till yttermåtten samt massan, så den blev 22-44% högre än i verkligheten för de olika axlarna för de tre bilarna nån hade kollat på.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865



Skulle inte Matlab-toolboxen simulink funka?

/ Pär

_________________
/Pär Nyman
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Vet inte, då jag bara kollat på den flyktigt för några år sedan, men Matlab och Simulink kan nog inte räknas in i kategorin "nästan gratis". Är inte Simulink förresten en fristående produkt, även om den också säljs/görs av Mathworks?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865



Vad jag har förstått så är det en av standard toolboxarna men jag törs inte ta gift på det.

/ Pär

_________________
/Pär Nyman
Citera
Racetech
ODE - dynamiksimulering
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (6477 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande