Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech ODE - dynamiksimulering | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (6477 totalt) |
om man skulle vilja simulera bilens uppträdande så är det ju bra att ha tillgång till dynamiksimuleringsprogram typ ADAMS, men av vad jag har sett så verkar det inte finnas så bra sådana med rimlig prislapp på - typ gratis. Någon som har en annan uppfattning?
Däremot har jag sett att det finns åtminstone ett dynamikbibliotek som verkar funka hyfsat, ODE: www.ode.org Det har tydligen bara en första ordningens lösare/integrator, vilket kanske kan ge lite problem med noggrannheten, men med små tidssteg borde det gå hyfsat ändå. Man kan alltså stoppa in lite diverse stela kroppar och sätta ihop dem samt se vad som händer när man utsätter dem för krafter. Den används bl.a. av öppen-källkodslösaren, "Motorsport": http://sourceforge.net/projects/moto Även om den bara hanterar stela kroppar så kan man ju göra som "Motorsport" och använda flera stela kroppar som bilstomme och sedan sätta ihop dem med fjädrar för att t.ex. få med karossflex. Motorsport verkar f.ö. vara ett intressant projekt eftersom deras simulator inte bara är gratis som t.ex. Racer utan även är GPL:ad, vilket ger det en lite större chans för det att utvecklas i högre takt och även överleva. Mellanting brukar inte funka så jättebra, eftersom man saknar finanseringen ifrån nån som hoppas på inkomsterna samtidigt som man inte får stödet ifrån helt öppna projekt, då det inte är lika intressant att lägga ned en massa jobb för nåt som troligen ändå blir rent kommersiellt om det lyckas. Det är även kul att de främst satsar på att få fysiken så realistisk som möjligt. Det vore förresten skoj om en sån simulator skulle kunna användas till att realistiskt testa och utvärdera den egna bilen. Inte nödvändigtvis interaktivt. Det vore bra om dygnet bestod av 100 timmar och sömn inte behövdes... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
ODE-länken funkar inte...
Sen är detdär en snudd för mkt "hacka kod" för en annan som är glad om man lyckas flytta en fil mellan två mappar i sin egen burk... |
||
Inte så konstigt då jag hade lyckats peta dit fel ändelse på adressen... No gain without pain! _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
|
||
Jovisst, men det är ju inte alls ett lika färdigt bibliotek med kopplingar("joints"), stelkroppsfysik och annat som finns i ODE. I octave finns ju mest de grundläggande funktionerna för simulering, men det mesta får man programmera själv, även om det är ett språk som är snabbare att skriva saker i än C.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
vad menas med stelkroppsfysik????
All simulering jag har kommit i kontakt med har jag fått gör själv, hmm lögn lite FEM har jag sätt och använt i UG(cadprogram). Matlab det LILLLLLLLLLLLLLLLLLLLA jag gjort där måste man ju stoppa in allt själv, men skriva alla funktioner. _________________ Johan Sjölinder |
||
Förvisso helt sant. Problemet är vi alla är miljöskadade på något sätt. I min värld går (nästan) allt beskriva på tillståndsform. Om än med lite tricks, svordomar och ibland några "fula" förenklingar.
edit: mitt svar var riktat till Anders men Fuling hann smita imellan. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Angående simuleringar så kollade jag in i Racer-forumet som håller till på samma BB som Motorsport-forumet och där diskuterade de CGH på olika bilar: http://forum.rscnet.org/showthread.p
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
|
||
Var tvungen att kolla, min bil ca 1300mm hög och CGH ligger på ca 546mm
546/1300 --> 42% Det förvånar mig inte ett dugga att morderan bilar har ett lägre CGH så runt 40% är nog ok som uppskattning. _________________ Johan Sjölinder |
||
Jag såg nu att 38-40% inte bara var för sedaner utan gällde även minivans.
De hade även kollat på tröghetstensorn, eller masströghetsmomentet kring de olika axlarna och konstaterat att den uppskattning som görs i nåt program var kraftigt förenklat och tog tydligen bara hänsyn till yttermåtten samt massan, så den blev 22-44% högre än i verkligheten för de olika axlarna för de tre bilarna nån hade kollat på. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Vet inte, då jag bara kollat på den flyktigt för några år sedan, men Matlab och Simulink kan nog inte räknas in i kategorin "nästan gratis". Är inte Simulink förresten en fristående produkt, även om den också säljs/görs av Mathworks?
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Racetech ODE - dynamiksimulering | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (6477 totalt) |