Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES Banracingbilar
SÄLJES: BMW E36 318iS Turbo i banåkarutförande - SÅLD
30 besök senaste veckan (950 totalt)
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Hej,
Efter mycket övervägande säljer jag nu min BMW E36 318iS Turbo som jag byggt för banåka. En bil man egentligen aldrig skulle sälja men nya motorintresse tar upp plats och tid. Bilen är från början en BMW 318iS, men det återstår väl inte så värst mycket av originalbilen förutom själva karossen och motorblock, vevaxel och topp. Skriver nedan lite kort info, finns hur mycket som helst att berätta, och berättar gärna mer vid seriöst intresse. Bilen har byggts under många år, körts extremt lite och sedan stått länge så minnet sviker på vissa punkter. Ställde för övrigt också ut i Bilsports monter på Elmiamässan.

Motor:
BMW M42 1.8L, block, vev och topp. Stödgördel monterad.
Smidda Eagel vevstakar och Wiseco smidda kolvar.
Cooperring topplockspackning.
Insug egenbyggt i aluminium med eget spjällhus.
Spridare nyligen varit på flödeskoll och filterbyte.
Switzer S200 turboaggregat, egenbyggt grenrör, downpipe, tryckrör m.m.
Wastegate och dumpventil av större modeller (kopior, fixade så de funkar bra).
Större helaluminuim kylare, eget expansionskärl i aluminium, rör i aluminium.
Oljekylare och filterhus med termostat.
Alla olje/bränsleslangar omspunna och AN-kopplingar. Alla luftslangar är industri pneumatikslang med riktiga kopplingar.
Magnetventil för laddtryckstyrning.
VEMS motorstyrning med bredbandslambda och avgastemp, bränsletryck och oljetryck kopplat till sprutet.
Bosch motorsport tändspole (wastefire) med Magnecore tändkablar.
Catchtank i aluminium samt brosch 044-pump, Aeromotive bränsletrycksregulator.
Mappad på E85 till 2bar, men sedan bankörd några få gånger på 1bar.
Ej bänkad så motoreffekt okänd men går bra.
Snyggt och prydligt elsystem till motorn med riktiga kontaktstycken, kabelstrumpa, krympslang och märkningar (igen ormbo eller kabeltrassel, allergisk mot sådant).
Egen luftbox med filter som tar luft genom huv.
3,5" downpipe och 3" avgas med racekatt och fullflödesdämpare. Sjukt lite avgasljud (hade behövts mindre dämpare för go sång) men inga problem med db-mätningar på banorna...

Kaross, chassie m.m.:
Karossen helt rensad invändigt och lackad vit (samma som utv) (ej skrapade under).
Glasfiberdelar (huv, tackluckeersättare, baklucka, stötfångare fram och bak från ACM).
Huven omgjord med luftutsläppsgälar och intag för motorluft (ej lackad än)
Kaross och delar lackade i Alpineweiss.
Plastrutor runt om förutom vindruta.
Fullbur från Finess (byggsats) med stag ut till torn fram och även förstärkt bak. Ska man tävla med bilen så behövs det antagligen kompletteras med "toyota-stagen".
Infästningar till bakvagnsbrygga förstärkta. Alla bussningar bytta, nya eller egengjorda skulle jag gissa, minnet sviker här tyvärr...
Hela original elsystemet utplockat, nytt elsystem med det som behövs (instrumenthus, lyse, torkare osv fungerar givetvis) kompletterat med extra mätare från STACK för oljelampa, oljetryck och laddtryck. Egen knappbox mellan stolarna.
Rattstång ombyggd för bakflyttad körposition samt stående pedalställ med bromsvåg med fjärrjustering.
Skalstolar (okänd modell) samt SABELT fyrpunkbälte.
XYZ dämpare och fjädrar.
Krängningshämmare justerbara fram och bak. Kommer inte ihåg modell men de grövsta som gick att hitta från BMW som passade, med egna justerplattor.
Egna camberstag bak.
Bärarmar fram från E346 vill jag minnas.
Bromsar runt om från E46 330 har jag för mig.
Carbotech bromsbelägg (minns inte modell), kvalitetsbromsvätska.
Alla bromsrör och bränslerör nya.
Schyssta strålkastare och bakljus av okända modeller.
Luftintag i takluckeersättare och luftutsläpp i bakre sidorutor.
Växellåda från 328/M3. Kardan minns jag inte. Diff och drivaxlar från 328. Diff uppgraderad.
Karossen är plåtbreddad 50mm per sida (tror jag det var) för att passa ett timeattackreglemente så som det såg ut när det gjordes utan att hamna i "värsta klassen". Sväljer 295mm breda 18"-hjul runt om! Tanken var att gjuta av breddning i glas- eller kolfiber med det har inte blivit av än...
18" fälgar, gått typ två trackdays.
Dunlop Direzza 036 R-däck 295/30/18" runt om!
Snabbfäste till stötfångare.

Säljes till någon som vill ta vid och fortsätta utveckla bilen (eller bara använda den som den är) och som uppskattar en bil av detta slag. Vinge, diffusor och frontsplitter hade suttit fint och fanns på plan. Ett ämne till vingblad medföljer.

Pris: Öppen för förslag, men det kostar en slant att bygga en lika dan och tar en vecka eller två 😉

/Martin Israelsson
0730-379255

Nybban
Här sen Mar 2005

Trådstartare

SÄLJES: BMW E36 318iS Turbo i banåkarutförande - SÅLD
30 besök senaste veckan (950 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande