Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 176 besök idag (3497 totalt) |
För några år sedan kom jag över en lätt skadad Maserati Granturismo som jag bygger budgetbanbil av. Huv, skärm, vindruta och torpedplåt hade blivit skadat.
Granturismon finns i flera versioner där den värsta gatmodellen heter MC Stradale och banversionen heter Trofeo GT4, vilket är vad jag vill efterlikna. Min bil är en basmodell med 405hk sug v8, våtsump och zf 6hp26 aut låda. Bilar som min har blåa toppar och den bättre lådan utan transaxel. De vassare har röda toppar, torrsump och duo select lådan bak med transaxel, dessa är sämre och sliter mycket koppling. Variatorer som justerar kamtiderna är kända för att gå sönder på båda modellerna. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Eri k Hil ding sson |
||
Plockade bort vindrutan och beställde en ny från Polen.
Ny pris hos Maserati var 25 000kr ex moms, i Polen 4 000kr. En ny org huv låg på 105 000kr ex moms, därför beställdes en kolfiberhuv från Kina (16 000kr). Torpedplåt och skärmen vänster fram riktades istället för en ny som låg på 48 000kr ex. Sedan revs all inredning och stereo ur. Inredningen sålde jag märkligt nog till Dubai och skickade det dit på pall med flyg. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Eri k Hil ding sson |
||
Inhandlade en uppsättning beg Volk Rays TE37SL smidda 18" fälgar i Porschebultmönster 5x130 så konverteringsspacers från Spacer.se blev tvunget då Maseratin har 5x114,3.
Sedan skoddes de med Toyo R888R. Då bilen har 20" original blev hålrummet runt hjulen väldigt stort så justerade ner bilen på dess org coilovers. Nu blev bilen betydligt rappare med de mindre lättare hjulen. Sedan plockades kattarna bort och nya downpipes tillverkades. Öppet filter monterades istället för luftburken. Sången är fantastisk i maskinen nu. Sparcostolar och Schrott 6p bälten inhandlades. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Eri k Hil ding sson |
||
Kontaktade Finess och lät de bocka en H-bur efter bilen men som ej ännu är monterad.
Sedan var det dags för ett första test på Knutstorp. Balansen och känslan är grym men lite slö jämfört med vad jag är van vid. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Eri k Hil ding sson |
||
Roligt att höra. Det är så dumt projekt att det blir kul ![]() Planen har varit att få den så snabb som möjligt utan att lägga för mycket pengar på den. Har använts en del till olika arrangemang, medåkningar, prova på bankörning och folk älskar den verkligen. Jag fick en ide att ev köra is med den, vi får se om det blir nån is i skåne i år. Annars är väl främsta planen att få den färdig med diverse grejer och sedan ta ner den till ringen där jag tror den gör sig rätt bra. ![]() _________________ Eri k Hil ding sson |
||
Superkul val av bil!
![]() Ska bli spännande att se hur du får till den framöver. En GranTurismo fanns på min lista när jag jag i slutändan köpte min Aston Martin, så jag blir allt lite varm i hjärtat när man ser en. Speciellt när den ska gå på bana! Håll oss uppdaterade! ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||
Roligt att höra. Aston Martin är också mycket trevliga och jag skulle tro ganska lik Maseratin. Är din bil också baninspirerad? _________________ Eri k Hil ding sson |
||
Jag har en del gamla filmer med bilen på min youtubekanal.
Efter vi plockade ur instrumentbrädan för inpassning av buren så slutade allt elektriskt att fungera. Inga knappar fungerade såsom sport, antispinn/antisladd, lampor, kombiinstrument. Enda sättet att kunna stänga av antispinn/sladd vilket var tvunget för att det gick in och bröt hela tiden, var genom att plocka kontakten till abs-hydraulaggregatet men då försvann givetvis också abs bromsarna vilket då gjorde att den låste upp bakhjulen väldigt lätt. Detta resulterade såklart i ett par avåkningar. Det gick inte att köra såhär, felsökte bilen men hittade inte felet. Bilen ställdes in i garaget i några år tills jag för ett par veckor sedan fick energi och tog tag i den igen. Ricky på Lights2Flag felsökte den med sin Maserati-dator, inga fel hittades. Ricky sa att jag skulle gå igenom alla kontakter noga så måste där sitta någon fel. Tog hem bilen och på juldagen hade jag tid över. Hittade då att 2st identiska kontakter satt fel och skiftade dessa. Vips funkade nu allting ![]() Så nu har jag fått motivation att fortsätta med bilen igen och därav att jag startade tråden här. Tanken är att posta alla små som stora förändringar kontinuerligt. Delar här en av körningarna från början på min youtubekarriär (pinsamt dåligt) där allt är avstängt och inget elektriskt fungerar men man hör iaf hur den låter. https://youtu.be/IFW0ZO4PPH0?si=lxLJ ![]() ![]() _________________ Eri k Hil ding sson |
||
|
||
Ballt med stor coupe på bana! Hade velat göra något liknande med t.ex. en Jaguar XKR, BMW 850 eller Mercedes 600 SL någon gång och köra SPVM Roadsport.
Hur beter sig automaten, kan man styra den helt själv eller lägger den sig i när man kommer till rödmarkeringen? Reagerar den rimligt snabbt? Vet du förresten något om hur bilen fick en så konstig plåtskada? Ser ut som någon har bräckt upp huven med en timmerstock typ ![]() _________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||
Ja udda är lite coolt. Den växlar ok, går att uppdatera mjukvaran har jag tagit reda på så det får väl göras. Nu var det ett tag sedan jag körde den men har för mig den håller växlarna när man kör den manuellt. Ja skadan är mycket konstig och jag undrade själv tills jag hittade denna: https://www.expressen.se/kvallsposte _________________ Eri k Hil ding sson |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 176 besök idag (3497 totalt) |