Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Hastigeter i karusellen!?!
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8122 totalt)
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364


Trådstartare
När vi ändå pratar hastighet så kommer jag in på Nordschleife och Karusell..... Hur snabbt kan man gå där innan man glider över betongdoseringen och smackar in i avbärarräcket ??? Peeter och andra garvade ring-förare som provat det "in real" s.a.s. Jaa, inte kanske så ordagrant s-m-a-c-k-a-t in i räcket men kanske provocerat så långt att vagnen tenderar till att släppa !?!?! Jag är nyfiken !!!

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Hazze skrev:
När vi ändå pratar hastighet så kommer jag in på Nordschleife och Karusell..... Hur snabbt kan man gå där innan man glider över betongdoseringen och smackar in i avbärarräcket ??? Peeter och andra garvade ring-förare som provat det "in real" s.a.s. Jaa, inte kanske så ordagrant s-m-a-c-k-a-t in i räcket men kanske provocerat så långt att vagnen tenderar till att släppa !?!?! Jag är nyfiken !!!

Ärligt talat så brukar jag inte titta så mycket på hastighetsmätaren när jag kör på bana.
Så någon exakt uppgift kan inte jag ge dig.
Men jag kan ge dig en vink om hur jag brukar köra med t ex Polon.
Den varvar precis ur på trean uppför backen mot Karusellen.
Vilket innebär att det går i c:a 120-125 km/h.
Men sen bromsar ju ner lite. Så jag skulle uppskatta att jag går in med c:a 95-100 km/h.
Men sen ligger man och studsar runt där och tappar faktiskt lite fart.
Så säg att farten genom själva Karusellen för min del rör sig om c:a 80-90 km/h.
Det går mao att gå in ganska fort i Karusellen, om man sedan tar det lite lugnare genom resten och gasar fullt ut ur den.
Jag brukar försöka ligga med vänster framhjul nära den platta "cykelbanan" längst ner,
men fortfarande kvar på den "bankade" betongen.
Då känns det som att höger bakhjul ligger uppe vid kanten/brytpunkten på betongen,
där den börjar flacka ut.
Risken att flyga ut ur Karusellen är nog större, om man har en stark bakhjulsdriven bil.
Edit: Ska tillägga att det är inte så många som verkligen kör på gränsen genom Karusellen just pga att det är så ojämnt och hoppigt där.
Därför är det ett gyllene tillfälle att inte tappa så mycket mot motorstarkare bilar just där om man håller bra tempo.
Edit: Den enda jag vet som farit ur karusellen,
var en underbart go "farbror", som körde en vässad Alfa 75:a.
Han for tydligen ut med aktern före och planterade den i armcoräcket.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Nyfiken på om johann vet sin fart här... Jag minns inte alls vad jag kan ha haft men det bankade o slog som satan mellan betongplattorna....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Jag håller med Peeter. Man kan stå på ordentiligt in i Karussellen, jag brukar slå till en full ABS-bromsning och dyka ner - härligt! Sedan ligger man liksom och avvaktar med halvgas genom hela den hoppande härlighete. Allt meda underredet (eller vad det nu är ) skrapar högljutt mot betongen!

Detta är en sektion där nästan alla bilar verkar gå ungefär lika fort, dvs motoreffekt och väghållning påverkar hastigheten relativt lite (jämfört med en vanlig kurva). Hastighetens bestäms helt enkelt av lutningen. Jag tror inte många kör så fort som 100, snarare strax under 90.

Det lömska med Karussellen är att den känns relativt trygg även när man pressar lite extra. Jag tror dock man skall ha en hel del respekt -jag har sett ett par bilar som hoppat ur och de blev kontakt med planket!

Anders Jonsson

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
Nyfiken på om johann vet sin fart här... Jag minns inte alls vad jag kan ha haft men det bankade o slog som satan mellan betongplattorna....


När jag kör som fortast där så går det inte att köra på 2:an för då skulle det övervarva så det går förmodligen en liten bit över 100 km/h, det känns dock som om man skall flyga ut närsomhelst då!
Förhoppningsvis är det bara en känsla.
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



OT: Apropå ojämn beläggning i Karussellen, ska den och andra delar (hela?) få ny beläggning asfalt/betong?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Sörpan skrev:
OT: Apropå ojämn beläggning i Karussellen, ska den och andra delar (hela?) få ny beläggning asfalt/betong?

Delar av Nordslingan har/skall mycket riktigt asfalteras om innan banan öppnar i mars.
Karusellens betong tror jag dock inte, att dom ger sig på att jämna till!
Vi får nog leva med att den är "lite studsig"!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Asfaltera karusellen vore ju kultur-helgerån!! Hehe

Vet nån vilka partier som får ny asfalt? Äsch... berätta inte för då MÅSTE jag ju åka ner o kolla själv istället ;-)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Magnus Thomé skrev:
Vet nån vilka partier som får ny asfalt? Äsch... berätta inte för då MÅSTE jag ju åka ner o kolla själv istället ;-)


Det verkar inte råda någon exakt information om den saken, men tydligen är det flera kilometer som asfalteras. Man har också satt upp bättre "fångst nät" runt funktionärsposterna vad jag förstår.

Jag läste någonstans att man rivit upp betongplattorna i LILLA karusellen i Schwalbenschwantz. Om de skall tillbaka vet jag inte men i ärlighetens namn är de ju ganska ologiska där. En juste asfaltering med kraftig bankning skulle ju kunna göra den kurvan ruskigt snabb...

Nu är det bara 70 dagar kvar....

Anders
PS. Häng på till påsk Magnus, enda sättet att still abstinensen!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Jag såg ett program på TV för några år sedan, och där sa dom att om man åkte över 100 km/t så gick det inte hålla bilen kvar utan man flög ur karussellen. Det kanske stämmer, men det måste ha betydelse vad man åker i för bil också, hur väl preparerad den är för banan.
Jag åker mellan 80-90 med Golfen, åker jag fortare har jag problem att ligga kvar i hela Karussellen utan bilen vill över kanten och det händer att jag inte klarar av att hålla den kvar utan efter 2/3 av betongen går bilen ur Karussellen.
Är det någon mer som har rågat ut för det att hur mycket du än håller i så går bilen över kanten.
Eller är det bara jag som kör på gränsen till vad bilen klarar.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Lennart, 2/3 in i Karusellen, så känns det mycket riktigt som att den nyper åt lite mer!
Det är därför man kan gå in relativt fort, "lulla runt på 80-90 % gas-pådrag och sedan gasa på fullt den sista biten!
När jag kör enligt den modellen med vänster framhjul nära den flacka "cykelbanan" i botten av Karusellen, så känns det på sin höjd att höger bakhjul är och nosar uppe vid kanten, där det börjar flacka av upp mot asfalten.
Sen får man ju sitta och "fladdra" lite med ratten, för att hålla bilen där man vill ha den.
Var har du vänster framhjul genom Karusellen?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Peeter skrev:
Lennart, 2/3 in i Karusellen, så känns det mycket riktigt som att den nyper åt lite mer!
Det är därför man kan gå in relativt fort, "lulla runt på 80-90 % gas-pådrag och sedan gasa på fullt den sista biten!
När jag kör enligt den modellen med vänster framhjul nära den flacka "cykelbanan" i botten av Karusellen, så känns det på sin höjd att höger bakhjul är och nosar uppe vid kanten, där det börjar flacka av upp mot asfalten.
Sen får man ju sitta och "fladdra" lite med ratten, för att hålla bilen där man vill ha den.
Var har du vänster framhjul genom Karusellen?


När jag har kommit in i karusellen ligger jag med vänster framhjul nära "cykelbanan" men efter halva "Karu" börjar bilen vandra uppåt, och jag får verkligen jobba för att få den kvar i Karusellen, men bara när jag kör hårt igenom den.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Den här bilen flög ur karusellen genom luften och landade på andra sidan räcket utan att slå i asfalten eller räcket.
Här har dom lyft tillbaka bilen över räcket. Det var sin Pappas bil killen hade lånat.



_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



I karusellen undrar jag verkligen hur fort jag kör? Men mer än 70 skulle jag inte uppskatta det till, det låter som om hela bilen skall gå sönder...

Lilla karusellen är däremot en favvo. Det känns så skönt när man laddar in och spottas ut!

MVh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Per Hylthén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 158



Försöker gå in i den runt 95 och sen sjunker väl den hastigheten en del.
Runt 80 strecket ser man på filmen jag har hemma.
Fronten och hjulhusen skrapade i kraftigt på min gamla M3 GT.

_________________
/Per Hylthén
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Är det någon som skrapat i ordentligt i karusellen? Inget som rykt. Lite orolig när jag ska ner i april

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



RS 1800 skrev:
Är det någon som skrapat i ordentligt i karusellen? Inget som rykt. Lite orolig när jag ska ner i april


Det är ytterst få bilar som inte klarar att köra genom karussellen. Min bil är tämligen låg, tex kommer jag inte över de fartguppen här hemma, men Karusellen går bra!

Visst kan det skrapa och leva om lite men oftast är det inget att oroa sig för. Börja i maklig takt och se hur det känns. Om man inte vill köra i Karussellen finns det ett ytterspår ovanför själva "diket" som man kan köra. Det finns både turister och långloppsåkare som tar den vägen för att spara på materialet.

Vad kör du för bil?

Anders

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



RS 1800 skrev:
Är det någon som skrapat i ordentligt i karusellen? Inget som rykt. Lite orolig när jag ska ner i april

Som Anders skrev, så bör du börja lite lugnt med Karusellen.
Detta gäller fö hela banan, om du inte varit nere tidigare!
Men det är klart att du ska prova på att åka nere i den "bankade" betongdelen!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Tittade precis på DTM från -91 och -92 på video, dom håller knappast några 70-80 km/h i karusellen!! ser mer ut som 110 - 120!!

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Frazze skrev:
Tittade precis på DTM från -91 och -92 på video, dom håller knappast några 70-80 km/h i karusellen!! ser mer ut som 110 - 120!!


Det vore väl f-n om inte DTM-kärrorna gick lite fortare än vad vi turister klarar av!

Jag tror det är väldigt få av oss som egentligen vet vilken fart vi har genom karusellen. Hastighetsmätarna är ju inte speciellt exakta. Det enda man kan säga med säkerhet är om att du har tid att sitta och kolla hastighetsmätaren på Ringen kör du för långsamt!

Nåväl, jag skall göra en noggrannare koll i vår. Jag har ju digital mätare vilket gör det lite lättare att i alla fall läsa av rätt för en passagerare.

Kanske Fredrik har någon pålitlig siffra för SAABEN?

Mvh
Anders

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



ok, tack för svaret

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Nürburgring
Hastigeter i karusellen!?!
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8122 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande