Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 296 besök senaste veckan (3330 totalt) |
Hej!
Suktat efter en S3 ett tag men allt som kommit upp har varit skräp eller dyrt skräp. Satt och slösurfade på FB och kom över denna bild som fastnade i mitt huvud. ![]() Tänkte att de är rätt balla så började kolla upp Octavia kombi och såg att de fanns med 1.8t och 4x4 hittade att ca 280st såldes i Sverige. Detta är då med haldex och 1.8t precis som S3 dock har S3 en annan motor och låda men nära. Hittade en rackare på blocket som hade fått en hel del kärlek så vart köpt. ![]() Direkt sattes en plan ihop med min vän Benny Gustavsson som har en A3 1.8tq dvs typ samma bil som min men annan kaross. VI tänkte att det vore skoj med ett par syskonbilar. Dock har vi inte exakt samma spec nu men nedan är det jag har gjort sedan jag köpte bilen i januari. Coilovers K-Sport Camberplattor fram Camberstag bak Audi TT mk1 länkarmar fram, gjutna och ställbar camber. 280mm>312mm Audi TT bromsok och hållare ska köra EBC Bluestuff belägg 2025 Nya bromsok/skivor bak med OE setup Div poly bussningar i krängare. Nankang NS2-R 225/40-18 Div oljor och mer jag inte kommer på nu. Planer Har en 3" dp, S3 spridare samt S3 maf liggandes. Tanken är att montera ovan samt en k04 och bygga avgas men det blir i höst. Lacka och montera en Octavia RS front samt takvinge. Få tag på en sitta still stol samt ratt. Nu stundar hjulinställning med följande spec jag gärna tar input på. Camber Fram -2 Bak -1.5 Toe Fram 0 Bak minsta toe in som möjligt. Caster Fram så mycket som möjligt Så här står bilen idag ![]() _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||
Tack ja det får bli så säsongen 2025. Funkar allt bra så blir det nog större planer inför 2026 med mer av allt. 2 bankörningar bokade hittils och fler lär komma. Fått input från en vän och vad tror vi om nedan hjulinställningar? Camber Fram -2,5 Bak -2.5 Toe Fram minsta toe in som möjligt. Bak 0 Caster Fram så mycket som möjligt _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||
Det går att lura enheten båda fysiskt och med mjukvara. Går att stoppa in en ventil i haldexen som gör att den "attakerar" snabbare för 50/50. Finns också eller fanns enhet man kan styra fördelningen manuellt samt finns mjukvara som också gör att 50/50 kickar in snabbare. Oklart vilken väg jag ska gå men vet iaf att den fungerar då jag stängde av hjälpsystemen i vintrar och kunde köra väldigt brett väldigt länge ![]() toe ut bak hittar jag inget om bara 0 toe bak ger mina googlingar. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||
Det ser väl bra ut men var inte rädd för att testa toe-out bak på awd ![]() ![]() _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...pcsr #924 911 -74 ...gul @lagteknik på instagram |
||||
Jo läst att toe-out i bak kan göra bilen lite med överstyrd vilket kan vara välkommet. Kör nog med setupen ovan så jag får en baseline, läst ett flertal som kört denna spec med god framgång. Tack för inputen dock. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||
Var beredd på att de är ganska understyrda standard.
Mer krängare bak och ett styvare chassie gör ganska gott. Börja med de hjulvinklarna och se hur det känns först. De är inte superlätta att justera camber på orginal. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Tack för inputen, TT länkarmar med camberjusteirng fram samt camberplattor fram samt ställbara camberstag i bak så ställbar camber bör inte vara några problem. Jo kollat på en grövre krängare bak får se vart det landar men det är alltid trevligt med en grövre bak på "fwd bias" bilar är min tiidgare erfarenhet. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||
Googlat den och utseendemässigt ser den väldigt lik ut min. Vad gillar du för bärs? ![]() _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||
Fick tillbaka bilen nu från lokala verkstan som gjort en hjulinställning.
Kan väl inte säga att jag är helt nöjd med utkomsten då jag bytt länkarmar samt monterat fjäderbenslager för att kunna få mer camber. Dock missade jag att byta en styrled som satt fast höger fram samt bytte inte båda stagen bak så jag kunde ställa toe så under förutsättningarna är det bra då det var mina misstag. Fick också reda på att ett bromsrör är "av" så nytt sådant är beställt. Input på nedan taget gärna emot. ![]() _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||
En första hjulinställning efter att man bytt en massa grejor är väl bara en grund för ytterligare justeringar. Ut och kör nu och samla intryck så klarnar bilden av vilka hjulvinklar du vill ha. Färdig bil direkt ur garaget existerar inte.
Kör hårt ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
Exakt så är det ![]() Detta är en "baseline" inväntar bromsrör nu bara sen ska allt i bromsväg bytas på bilen. Riktigt taggad på sommar nu! _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||
|
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 296 besök senaste veckan (3330 totalt) |