Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga bil, vilken skall jag välja?
<<   1, 2, 3, 4
11 besök senaste veckan (7718 totalt)
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Jag blev ägare till en 480 turbo i helgen. Iofs i ett lite rostigt skick.

Körde bilen 10 mil på lördagen. Min bil var dock mer än måttligt slut i fjädrar och dämpare och i kombination med regummerade allround däck var det ju ingen upplevelse direkt.
Den funkade dock bra. All el fungerade perfekt. Så jag satt och lekte med färddatorn och grodögonen lite
Tog dock evigheter att få upp turbotryck. Men på 3:ans växel och uppåt sköt det ändå på lite. Bilen har en tjänstevikt på 1110 kg. Vilket är ganska lätt tycker jag. Finns en hel del att lätta på den. Framförallt värmepaketet vägde bly sen sitter det dubbla balkar i dörrarna mm.

Väl hemma i garaget igen började vi riva ner bilen. Känndes lite fel men bilen var rostig i skärmkanterna och trösklarna och obesiktigad. Jag hittade orsaken till att det tog minst sagt lång tid att få turbotryck. IC:n var inte tät öht.

Får man tag på en uppsättning bra dämpare och fjädrar. Handlar r-däck lättare lite och monterar en bur samt ställer upp laddtrycket till 0.8 bar. Så har man nog en rätt kul bil att köra bana med.

Ett stort frågetecken dock för frambromsarna som är solida skivor. Bör nog bytas mot vettigare saker. Har ventlilerade i samma storlek på R5:an och dom verkar funka helt ok.


Var ju tvungen att lägga in en bild på kärran. Motorn kommer iaf att ta plats i min Renault 5:a i vinter och bilen skrotas inom kort. Sparar nog en del delar som kan komma till användning.

Fler bilder här http://bilder.lillen.se/view_album.php?set_albumName=480turbo

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10151



En 480 skulle nog vara rätt kul, jag hade ett kort tag en 480 turbo med alla möjliga elfel men den var kul att köra.

Vad jag är förvånad över är att ingen föreslagit Porsche 924S, 931, 944 eller kanske annan transaxelmodell broende på budget.

_________________
Anders Hansson
Citera
Brumme
Tumba
Här sen Sep 2004
Inlägg: 57


Trådstartare
Jag har aldrig påstått att jag är nomal :woot: utan har alltid gått mina egna vägar.
Jag letar nu delar och ett lämpligt objekt som kommer att färdigställas under vintern.
Det jag koncentrerar mig på först och främst är att få till bromsar och en bra uppsättning dämpare och fjädrar. Motorn är det minsta problemet att plocka ur +180HK, det gäller ju att kunna svänga också och jag vill ju absolut inte bli frånåkt av min svågers Fiat Tipo.

Jag och min svåger var ju på Kinnekulle och provade ett par varv med hans Alfa GTV för ett tag sedan, vår entusiasm efter detta har smittat av sig så till den milda grad att vi nästa sommar kommer att få bli tvungna att låna ut våra bilar till någon "allmänhetens åkning" då hans 2 systrar+1 väninna+min svärfar vill hänga med på ett hörn och lära sig lite mer om bankörning. Det enda kravet svärmor har på svärfar är att han går till optikern först så att vi är säkra på att han vet åt vilket håll banan går
Det blir troligtvis även så att dessa personer kommer att ta sin licens vid första bästa tillfälle i vår.

Jag tackar för alla glada tillrop och uppmuntran och kommer att låta er följa mina framsteg här på forumet.

Brumme

_________________
Roger Olsson
Jaguar V8-98
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10151



Jag kom att tänka på att det i några år stått en racepreppad 480 med bur och hela kittet på en gård strax nordväst om Trelleborg. Den är vit och såg ganska seriös ut, kanske något du som är fast i 480-träsket känner till?

_________________
Anders Hansson
Citera
Brumme
Tumba
Här sen Sep 2004
Inlägg: 57


Trådstartare
sweanders skrev:
Jag kom att tänka på att det i några år stått en racepreppad 480 med bur och hela kittet på en gård strax nordväst om Trelleborg. Den är vit och såg ganska seriös ut, kanske något du som är fast i 480-träsket känner till?


Nej den har tyvärr passerat mina informations källor, skall ta och ringa runt lite och se om det är någon som vet något om denna skapelse

_________________
Roger Olsson
Jaguar V8-98
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Vet att det byggdes en hög med RC-bilar på Volvo 480 (som ses tidigare i tråden). Dessa var dock bakhjulsdrivna och det jag hörde var också att det inte var några problem att göra detta ingrepp med 240-prylar.
Snälla bygg en bakhjulsdriven 480! Då vinner du mitt hjärta!

Jo, jag hajjar att det är mycket mer jobb än jag tror, men frågan är väl om proportionen till hur fräckt det är inte väger upp det arbetet!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10151



Claes Haglund skrev:
Vet att det byggdes en hög med RC-bilar på Volvo 480 (som ses tidigare i tråden). Dessa var dock bakhjulsdrivna och det jag hörde var också att det inte var några problem att göra detta ingrepp med 240-prylar.
Snälla bygg en bakhjulsdriven 480! Då vinner du mitt hjärta!

Jo, jag hajjar att det är mycket mer jobb än jag tror, men frågan är väl om proportionen till hur fräckt det är inte väger upp det arbetet!


Hmm.. En sådan bil vill jag ha.. Det borde väl kunna reggas som ombyggt fordon?

_________________
Anders Hansson
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



sweanders skrev:
Claes Haglund skrev:
Vet att det byggdes en hög med RC-bilar på Volvo 480 (som ses tidigare i tråden). Dessa var dock bakhjulsdrivna och det jag hörde var också att det inte var några problem att göra detta ingrepp med 240-prylar.
Snälla bygg en bakhjulsdriven 480! Då vinner du mitt hjärta!

Jo, jag hajjar att det är mycket mer jobb än jag tror, men frågan är väl om proportionen till hur fräckt det är inte väger upp det arbetet!


Hmm.. En sådan bil vill jag ha.. Det borde väl kunna reggas som ombyggt fordon?


Med en såpass stor ombyggnad blir det mest troligt Amatörbyggt fordon. men det är inget problem, det ger bara friare händer.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Brumme
Tumba
Här sen Sep 2004
Inlägg: 57


Trådstartare
sweanders skrev:
Jag kom att tänka på att det i några år stått en racepreppad 480 med bur och hela kittet på en gård strax nordväst om Trelleborg. Den är vit och såg ganska seriös ut, kanske något du som är fast i 480-träsket känner till?


Har letat men inte funnit, du har möjligtvis inte någon info som jag kan ha nytta av?

_________________
Roger Olsson
Jaguar V8-98
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10151



Brumme skrev:
sweanders skrev:
Jag kom att tänka på att det i några år stått en racepreppad 480 med bur och hela kittet på en gård strax nordväst om Trelleborg. Den är vit och såg ganska seriös ut, kanske något du som är fast i 480-träsket känner till?


Har letat men inte funnit, du har möjligtvis inte någon info som jag kan ha nytta av?


Det var ett år eller så sedan jag såg den.. Men det är landsvägen mellan Skegrie och Trelleborg i ett litet samhälle på vägen. Jag såg den varje dag då jag körde den vägen till jobbet ett tag. Jag skall se om jag inte kan köra förbi där igen inom kort och se om jag kan få reda på någonting..

_________________
Anders Hansson
Citera
Brumme
Tumba
Här sen Sep 2004
Inlägg: 57


Trådstartare
det vore en stor gärning thumbs up

_________________
Roger Olsson
Jaguar V8-98
Citera
Skruva banåkabil
Bygga bil, vilken skall jag välja?
<<   1, 2, 3, 4
11 besök senaste veckan (7718 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande