Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Jaguar borta
1, 2, 3   >>
11181 besök totalt
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
13:09 17Sep2004 RTRS-UPDATE 1-Motor racing-Jaguar to pull out of Formula one

(Adds details)
LONDON, Sept 17 (Reuters) - Ford said on Friday its Jaguar Formula one team would pull out of the sport at the end of the 2004 season and its Cosworth engine company was also up for sale.
"After a thorough review over many months, Ford Motor Company has decided it can no longer make a compelling business case for any of its brand to compete in Formula one," Joe Greenwell, chairman of Jaguar and Land Rover, said in a statement.
"We are putting our Formula one businesses up for sale," he said.
Ford vice-president Richard Parry-Jones, the man in overall charge of the Formula one operations, said there were a number of parties interested in buying the Jaguar team.
But he could not guarantee a sale would go ahead.
"If it does not, we would be forced to face a closure scenario but we're not thinking about that at the moment," he said.
Cosworth supply struggling Jordan and Minardi and the loss of those engines could hit the two smallest, privately-entered teams hard.
Jaguar entered Formula one in 2000 after Ford took over the Stewart team founded by three-times world champion Jackie Stewart in 1997.
They have had a turbulent four seasons, yet to win a grand prix and going through numerous changes of leadership since Stewart stood down as the first team principal before the start of the 2000 season.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Elise skrev:
13:09 17Sep2004 RTRS-UPDATE 1-Motor racing-Jaguar to pull out of Formula one

(Adds details)
LONDON, Sept 17 (Reuters) - Ford said on Friday its Jaguar Formula one team would pull out of the sport at the end of the 2004 season and its Cosworth engine company was also up for sale.
"After a thorough review over many months, Ford Motor Company has decided it can no longer make a compelling business case for any of its brand to compete in Formula one," Joe Greenwell, chairman of Jaguar and Land Rover, said in a statement.
"We are putting our Formula one businesses up for sale," he said.
Ford vice-president Richard Parry-Jones, the man in overall charge of the Formula one operations, said there were a number of parties interested in buying the Jaguar team.
But he could not guarantee a sale would go ahead.
"If it does not, we would be forced to face a closure scenario but we're not thinking about that at the moment," he said.
Cosworth supply struggling Jordan and Minardi and the loss of those engines could hit the two smallest, privately-entered teams hard.
Jaguar entered Formula one in 2000 after Ford took over the Stewart team founded by three-times world champion Jackie Stewart in 1997.
They have had a turbulent four seasons, yet to win a grand prix and going through numerous changes of leadership since Stewart stood down as the first team principal before the start of the 2000 season.


Så trist för F1 och framförallt för Wirdheims möjligheter till en F1 styrning.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Det är tusan mig INTE SANT vad tråkigt
Kan väl inte vara så lätt att få en köpare...
och OM någon med pengar kommer in, har väl de med sig nya förare antar jag... FAAAAAAAAAAN

_________________
Jan Å
Citera
Maciej Karpinski
Stockholm/Gärdet
Här sen Jun 2003
Inlägg: 129



Kom igen Porsche, bara och shoppa. Eller Audi kanske, det är väl delen av Cosworth som de inte fick med i förra köpet.
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mina vänner i Minardi som äntligen lyckats få till en bra deal inför 2005
Å andra sidan kanske detta resulterar i det andra huvudspåret Minardi hade i motorförhandlingarna?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Jordan använder Cosworth med...
Hur tusan får de tag på en ny F1 motor leverantör o hinner integrera den med bilen till nästa säsong..
Astufft

_________________
Jan Å
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



Sportbilsentusiasten skrev:
Det är tusan mig INTE SANT vad tråkigt
Kan väl inte vara så lätt att få en köpare...
och OM någon med pengar kommer in, har väl de med sig nya förare antar jag... FAAAAAAAAAAN

Alternativen är väl Stefan Johansson och Arden (eller vad nu det där F3(000?)-teamet hette). Åtminstona Arden har väl uttryck intresse av Wirdheim tidigare, och Lill-lövis borde gå att övertala att ta en svensk.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347



Maciej Karpinski skrev:
Eller Audi kanske, det är väl delen av Cosworth som de inte fick med i förra köpet.
Det där är väl den varianten man får hoppas på. Sen kan de komplettera med att bygga vassa sug-V10:or för vägbruk.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347



Enligt vanligtvis felunderrättade källor (Aftonbladet) har Eddie Jordan nu sagt att han kliver av F1. Än så länge finns dock inget om det på www.f1jordan.com .

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Paul Stoddart säger (på officiella kanaler) att han har ett giltigt kontrakt på cossie-motorer 2005.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347



Kristian Larsson skrev:
Paul Stoddart säger (på officiella kanaler) att han har ett giltigt kontrakt på cossie-motorer 2005.
Jag vet inte om det är så många som bryr sig om vad Stoddart säger. Han brukar ha åsikter om mycket (ungefär som jag).

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lennart Mäkinen skrev:
Kristian Larsson skrev:
Paul Stoddart säger (på officiella kanaler) att han har ett giltigt kontrakt på cossie-motorer 2005.
Jag vet inte om det är så många som bryr sig om vad Stoddart säger. Han brukar ha åsikter om mycket (ungefär som jag).


Säga vad man vill om Stoddart men affärsman är han. Tror inte att han står med mössan i näven och säger: jaha, det var ju synd att ni bröt kontraktet, nu får vi lägga ner.
Jag tror (och hoppas) att detta kan innebära att Minardi får bättrte motorer nästa år till lägre kostnad (=delvis på andras bekostnad).
Norbert Haug har redan deklarerat att det finns Mercedesmotorer till ett extra team för lagom mycket pengar. Både Toyota och Renault kan tänka sig att leverera men då i liknande form som Ferrari/Sauber.
Så vill man gnälla lite och ha en bra anledning till att hoppa av cirkusen så är detta ett gyllene tillfälle, jag hoppas däremot på att detta kan leda till något bättre

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347



Det jag menade var mest att Stoddart brukar låta som om alla är emot honom (vilket kanske är nära sanningen ibland), men ändå fogar sig i leden efteråt. Jag gillar hans förmåga att gräva sig upp genom skiten hela tiden.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Kristian Larsson skrev:
Norbert Haug har redan deklarerat att det finns Mercedesmotorer till ett extra team för lagom mycket pengar.

Jojo... de har ju verkligen visat att de kan bygga motorer...

_________________
Jan Å
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jag tycker också Stoddart är väldigt gnällig om allt möjligt. Om han känner sig så missnöjd med allt möjligt, så gör nåt annat istället då, eller fixa mer pengar... Minardi har väl blivit ganska klart sist varenda år han har lett det, vilket de aldrig blivit förut, så ett klart nedköp att få honom vid rodret. Å andra sidan kanske Minardi inte hade funnits kvar alls om det inte var för Stoddart.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



---
Inget nytt men andra ord:
There has been speculation for months that the team would pull out of F1, but Jaguar's managing director David Pitchforth had believed as recently as Monday that the team would have Ford's backing for next year.

"We already get a lot of money from Ford Motor Company. We got more money this year than we did last year. I have put in my budget for next season and we have a budget that will make us a competitive team," he told AFP.

However, four days later it has been revealed that Jaguar are in fact without Ford's backing and their time in F1 is drawing to a close. According to Jaguar and Landrover Chairman, Joe Greenwell, Ford are keen on selling the team, meaning Jaguar have only three races left in F1. The news comes on the same day that the company announced the closure of their Brown's Lane factory in Coventry where Jaguar performance cars have been made for the last 50 years

Greenwell said: "After a thorough review over many months, Ford Motor Company have decided it can no longer make a compelling business case for any of its brands to compete in Formula one."

Meanwhile, the Cosworth engine company is also up for sale, and, according to Richard Parry-Jones, vice-president at Ford, there are a few people interested in buying the engine business and the team. One of these is believed to be F3000 team boss Christian Horner, who runs Arden racing.

"If we cannot find a buyer we would be forced to face a closure scenario but we're not thinking about that at the moment," Parry-Jones said.

Jordan and Minardi, who both have Cosworth engines, stand to lose their engine supply in 2005.

------

AUDI har ju varit intresserade av att köpa Williams om BMW hoppar av men så blev det ju inte. Kanske de är spekulanter på Jaguar. VW villl ju gärna köra F1. Porsche kommer aldrig mer att köra kungaklassen F1 eftersom de då måste med säkerhet slå Ferrari och det är ju rena rama självmordsuppdraget. Risken för prestigeförlust blir alldeles för stor och då är det bättre att hålla sig till de mindre klasserna.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 361



att jag kan inte förstå FORD, inte sedan de sponsrade Jackie och Paul Stewart under skapandet av
Stewart Grand Prix med förmodligen (?) ansenliga summor, sedan KÖPER samma stall för en
ansenlig summa, för att nu några år senare lägga ned (ok, sälja av...) alltsammans.
Det är så typiskt amerikanskt företagsamhet, alltsammans styrt av en bunt böneräknare,
där årets resultat är det viktigaste.

_________________

/LOLA-Christian
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Jaha, låt oss se:

- Worst case scenario är alltså att tre stall försvinner ur F1, det blir bara 14 bilar kvar. Intresset från publiken sjunker, någon mer drar sej ur. Sponsorer tröttnar, fler stall försvinner. Bara Ferrari, McLaren och Williams kvar, fortfarande med multimiljardbudgetar. Men nu tittar ingen. Man har lyckats ta död på sej själva.

Best case scenario. Arden köper Cosworth och Toyota m.fl. levererar motorer till ny stall, snart är det 24 bilar på griden igen! Ett mycket "competetive" mittfält (Ferarri rår nog ingen på), en ny gyllene tidsålder för F1!

_________________
Johan Rådlund
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

JohanR skrev:
Jaha, låt oss se:
- Worst case scenario är alltså att tre stall försvinner ur F1, det blir bara 14 bilar kvar. Intresset från publiken sjunker, någon mer drar sej ur. Sponsorer tröttnar, fler stall försvinner. Bara Ferrari, McLaren och Williams kvar, fortfarande med multimiljardbudgetar. Men nu tittar ingen. Man har lyckats ta död på sej själva.

Varför denna slutsats?
Man kan också se det så här...
Ta bort bromsklossarna så de andra 14 (eller fler med tre bilar/stall/ kan raca utan att fastna bakom en långsam bil
Jag skulle MYCKET hellre se tre Ferrari mot tre Mac/will/ren. eller varför inte fyra av varje
Ju FLER bilar av samma sort desto MER är det en FÖRAR tävling thumbs up
o då kan man ju verkligen se vem som ÄR snabbast

_________________
Jan Å
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Ju FLER bilar av samma sort desto MER är det en FÖRAR tävling
o då kan man ju verkligen se vem som ÄR snabbast


Men, se det är inte iden med F1!

Även om det verkligen SKULLE vara intressant om alla hade likadana bilar. Hur många lopp skulle Skummi vinna då...

_________________
Johan Rådlund
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Entypsserier är sällan populära. Varför vete tusan? Men folk gillar kanske att hålla på nåt visst märke/stall och inte bara en förare?
Men det blir nog t.ex. inte så kul med 2 till slavar i Ferrari bakom Schumacher...
Även om det inte skulle vara så uttalat som i Ferrari så tvivlar jag på att stallcheferna skulle jubla om stallkompisarna betedde sig som Senna och Prost...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Jaguar borta
1, 2, 3   >>
11181 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande