Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Elitracing (åskådarracing) Jaguar borta | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (11183 totalt) |
13:09 17Sep2004 RTRS-UPDATE 1-Motor racing-Jaguar to pull out of Formula one
(Adds details) LONDON, Sept 17 (Reuters) - Ford said on Friday its Jaguar Formula one team would pull out of the sport at the end of the 2004 season and its Cosworth engine company was also up for sale. "After a thorough review over many months, Ford Motor Company has decided it can no longer make a compelling business case for any of its brand to compete in Formula one," Joe Greenwell, chairman of Jaguar and Land Rover, said in a statement. "We are putting our Formula one businesses up for sale," he said. Ford vice-president Richard Parry-Jones, the man in overall charge of the Formula one operations, said there were a number of parties interested in buying the Jaguar team. But he could not guarantee a sale would go ahead. "If it does not, we would be forced to face a closure scenario but we're not thinking about that at the moment," he said. Cosworth supply struggling Jordan and Minardi and the loss of those engines could hit the two smallest, privately-entered teams hard. Jaguar entered Formula one in 2000 after Ford took over the Stewart team founded by three-times world champion Jackie Stewart in 1997. They have had a turbulent four seasons, yet to win a grand prix and going through numerous changes of leadership since Stewart stood down as the first team principal before the start of the 2000 season. |
||||
Så trist för F1 och framförallt för Wirdheims möjligheter till en F1 styrning. |
||||
Alternativen är väl Stefan Johansson och Arden (eller vad nu det där F3(000?)-teamet hette). Åtminstona Arden har väl uttryck intresse av Wirdheim tidigare, och Lill-lövis borde gå att övertala att ta en svensk. |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Enligt vanligtvis felunderrättade källor (Aftonbladet) har Eddie Jordan nu sagt att han kliver av F1. Än så länge finns dock inget om det på www.f1jordan.com .
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Säga vad man vill om Stoddart men affärsman är han. Tror inte att han står med mössan i näven och säger: jaha, det var ju synd att ni bröt kontraktet, nu får vi lägga ner. Jag tror (och hoppas) att detta kan innebära att Minardi får bättrte motorer nästa år till lägre kostnad (=delvis på andras bekostnad). Norbert Haug har redan deklarerat att det finns Mercedesmotorer till ett extra team för lagom mycket pengar. Både Toyota och Renault kan tänka sig att leverera men då i liknande form som Ferrari/Sauber. Så vill man gnälla lite och ha en bra anledning till att hoppa av cirkusen så är detta ett gyllene tillfälle, jag hoppas däremot på att detta kan leda till något bättre _________________ /Kristian Elisson |
||||
Det jag menade var mest att Stoddart brukar låta som om alla är emot honom (vilket kanske är nära sanningen ibland), men ändå fogar sig i leden efteråt. Jag gillar hans förmåga att gräva sig upp genom skiten hela tiden.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Jojo... de har ju verkligen visat att de kan bygga motorer... _________________ Jan Å |
||||
Jag tycker också Stoddart är väldigt gnällig om allt möjligt. Om han känner sig så missnöjd med allt möjligt, så gör nåt annat istället då, eller fixa mer pengar... Minardi har väl blivit ganska klart sist varenda år han har lett det, vilket de aldrig blivit förut, så ett klart nedköp att få honom vid rodret. Å andra sidan kanske Minardi inte hade funnits kvar alls om det inte var för Stoddart.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
---
Inget nytt men andra ord: There has been speculation for months that the team would pull out of F1, but Jaguar's managing director David Pitchforth had believed as recently as Monday that the team would have Ford's backing for next year. "We already get a lot of money from Ford Motor Company. We got more money this year than we did last year. I have put in my budget for next season and we have a budget that will make us a competitive team," he told AFP. However, four days later it has been revealed that Jaguar are in fact without Ford's backing and their time in F1 is drawing to a close. According to Jaguar and Landrover Chairman, Joe Greenwell, Ford are keen on selling the team, meaning Jaguar have only three races left in F1. The news comes on the same day that the company announced the closure of their Brown's Lane factory in Coventry where Jaguar performance cars have been made for the last 50 years Greenwell said: "After a thorough review over many months, Ford Motor Company have decided it can no longer make a compelling business case for any of its brands to compete in Formula one." Meanwhile, the Cosworth engine company is also up for sale, and, according to Richard Parry-Jones, vice-president at Ford, there are a few people interested in buying the engine business and the team. One of these is believed to be F3000 team boss Christian Horner, who runs Arden racing. "If we cannot find a buyer we would be forced to face a closure scenario but we're not thinking about that at the moment," Parry-Jones said. Jordan and Minardi, who both have Cosworth engines, stand to lose their engine supply in 2005. ------ AUDI har ju varit intresserade av att köpa Williams om BMW hoppar av men så blev det ju inte. Kanske de är spekulanter på Jaguar. VW villl ju gärna köra F1. Porsche kommer aldrig mer att köra kungaklassen F1 eftersom de då måste med säkerhet slå Ferrari och det är ju rena rama självmordsuppdraget. Risken för prestigeförlust blir alldeles för stor och då är det bättre att hålla sig till de mindre klasserna. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
att jag kan inte förstå FORD, inte sedan de sponsrade Jackie och Paul Stewart under skapandet av
Stewart Grand Prix med förmodligen (?) ansenliga summor, sedan KÖPER samma stall för en ansenlig summa, för att nu några år senare lägga ned (ok, sälja av...) alltsammans. Det är så typiskt amerikanskt företagsamhet, alltsammans styrt av en bunt böneräknare, där årets resultat är det viktigaste. _________________ /LOLA-Christian |
||||
Jaha, låt oss se:
- Worst case scenario är alltså att tre stall försvinner ur F1, det blir bara 14 bilar kvar. Intresset från publiken sjunker, någon mer drar sej ur. Sponsorer tröttnar, fler stall försvinner. Bara Ferrari, McLaren och Williams kvar, fortfarande med multimiljardbudgetar. Men nu tittar ingen. Man har lyckats ta död på sej själva. Best case scenario. Arden köper Cosworth och Toyota m.fl. levererar motorer till ny stall, snart är det 24 bilar på griden igen! Ett mycket "competetive" mittfält (Ferarri rår nog ingen på), en ny gyllene tidsålder för F1! _________________ Johan Rådlund |
||||
Varför denna slutsats? Man kan också se det så här... Ta bort bromsklossarna så de andra 14 (eller fler med tre bilar/stall/ kan raca utan att fastna bakom en långsam bil Jag skulle MYCKET hellre se tre Ferrari mot tre Mac/will/ren. eller varför inte fyra av varje Ju FLER bilar av samma sort desto MER är det en FÖRAR tävling o då kan man ju verkligen se vem som ÄR snabbast _________________ Jan Å |
||||
Men, se det är inte iden med F1! Även om det verkligen SKULLE vara intressant om alla hade likadana bilar. Hur många lopp skulle Skummi vinna då... _________________ Johan Rådlund |
||||
Entypsserier är sällan populära. Varför vete tusan? Men folk gillar kanske att hålla på nåt visst märke/stall och inte bara en förare?
Men det blir nog t.ex. inte så kul med 2 till slavar i Ferrari bakom Schumacher... Även om det inte skulle vara så uttalat som i Ferrari så tvivlar jag på att stallcheferna skulle jubla om stallkompisarna betedde sig som Senna och Prost... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Elitracing (åskådarracing) Jaguar borta | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (11183 totalt) |