Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Köpråd: Peugeot 205 GTI -88
1 besök senaste veckan (2123 totalt)
Sebos
Gbg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Mors!

Hoppas detta är rätt del av forumet att fråga; Hittade följande annons -problem med länk så ja kopierar..

Citat:
Bilen är en 205 gti 88. Mörkgrå met. med org fälgar.

INGEN taklucka elhissar eller annan onödig vikt.
Tidigare ägare har låtit lacka om hela högersidan så den ser kanon ut under allt damm . 14 000 mil har den rullat. Motorn har lyfts ur då den var def. Medföljer en org spis med troligen gången toppackning. Givetvis även vxllåda. Bilen ska vara komplett, dock nedplockad eftersom motor e lyft.
Detta e ju ett gyllene tillfälle att bygga en lättviktad 205 mi16. Hoppas bilderna jag tog i det trånga garaget ger nån hjälp. Den ser frisk ut i plåten, ingen synlig rost vad jag kan se. Nån repa på vä sida dock. Bagageluckan ser verkligen fräsh ut tex, och även inredningen. Nämnas bör att 88orna e lättare att få igenom bes då de har mindre krav på avgasrening.


Har ärligt talat ingen erfarenhet av peugeot o att då köpa en som är nerplcokad kan verka idiotiskt. Men faktum är att ja alltid har velat ha en sån här bil att lära mej bankörning med, tror ni det kan vara lämpligt ändå? Har tänkt att ha den som budgetbygge, alltså inte mkt mer än lite nya bromsbelägg, däck och möjligtvis bur o lite till... Han vill ha 1500:- för den
Förtydligar frågan är det rätt bil att lära sig köra med och är det rätt projekt att börja med?
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



de är körglada redan orginal, inte snabbast i världen men hyggligt snabba för lite pengar. Att blyberg ligger i topp med en i fyndbörsen cup betyder ju en del

åkafort -prylar finns i mängder i england, att den inte har taklucka är ett +, de flesta har det.

autofrance.se har billiga delar till motorn (ex. soningssats osv) www.peugeot-sport-club.com har en ganska bra köpguide på bilen.

-88 har sämre rostskydd än 89- och har trumbromsar bak, bakaxel med skivbromsar går dock att montera om du hittar en fräsch.

bilen är f.ö. berömd för den plötsliga överstyrningen om du släpper av i kurvor, väldigt lätt i rumpan blir den då

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
El Toro
Örebro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 89



1,9 liters motorn som sitter i 205GTI, 309 GTI och 405SRI brukar ha problem med dåliga ventilstyrningar. I övrigt är det samma tåliga bottendel som i 405 1,9MI16. Sätter du dit en komplett paket med motor och låda från Mi16 så får du både bättre motor och låda, plus dem extra hästar som du skulle annars villjat ta ut från 8venitlaren med hjälp av vassare kam, grenrör mm.... MEN.... Om du ska ha mer än vad MI16 spicen ger så kostar det flis... Tyvärr, då den motorn är ganska maxad. Det går att plocka ut ca 200hkr vid en sisådär 8000varv med hjälp av större ingrepp i toppen, special kammar och separata spjällhus/ förgarsare. Been there... när jag hade en Mi16. Det skulle gå på ca 40000:- Enligt firman som skulle fixa det.
Annars är bakaxeln lite känslig också så länkarmslagren slits med glappande/ kärvande länkarmar som resultat. vanligas på 405:an iofs men jag har stött på några 205:or som har haft samma problem.

Å andra sidan... för 1500 spänn så får bakvagnen vara kass.....

_________________
Johannes K
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



88:orna har 105 hästar i motorn, medan de lite nyare har 122 original. Men skall du ändå byta motor till en Mi16 så är det väl ok. Dock vet jag inte om 88:orna har lambda-sond original, och har den inte det så är chansen att åka fast i SBP större i fall du tänkt byta till 148 hästar. Vet åtminstone en 87:a som haft lite bananskalstur i besiktningen.. *visslar lite oskydligt*
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



El Toro skrev:
I övrigt är det samma tåliga bottendel som i 405 1,9MI16.


om jag inte minns fel (vilket jag kan göra) så saknar GTi motorn oljedushade kolvar och har mindre stabila foder än Mi16.

Men utan taklucka är thumbs up

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
El Toro
Örebro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 89



Eric Josefsson skrev:
El Toro skrev:
I övrigt är det samma tåliga bottendel som i 405 1,9MI16.


om jag inte minns fel (vilket jag kan göra) så saknar GTi motorn oljedushade kolvar och har mindre stabila foder än Mi16.




Du kan ha rätt... Jag tror jag blandade ihop 105Hkr och 122Hkr motorerna med Mi16. Visst är det så att 8ventilarna delar botten del men topplock on insug skilljer?

_________________
Johannes K
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



El Toro skrev:
Eric Josefsson skrev:
El Toro skrev:
I övrigt är det samma tåliga bottendel som i 405 1,9MI16.


om jag inte minns fel (vilket jag kan göra) så saknar GTi motorn oljedushade kolvar och har mindre stabila foder än Mi16.




Du kan ha rätt... Jag tror jag blandade ihop 105Hkr och 122Hkr motorerna med Mi16. Visst är det så att 8ventilarna delar botten del men topplock on insug skilljer?


Mitt uttalande gällde för 122hkarn också.
Men själva blocket är samma.
På Mi16 har dom t.om. kvar oljetrycksgivaren från Gti-linjen trots att Mi16 inte har oljetrycksmätare. Var väl för jobbigt att köpa hem pluggar till hålet i förhållande till besparingen

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Blocken är inte riktigt lika mellan 8 och 16 v. 16-ventlilarns block är lite förstyvat, sen sitter oljestickorna på olika sidor. De är dock kompatibla efter lite modd så att ett 16v-block går att använda till en 8v-motor om man vill ha lite stadigare grejer.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Skruva banåkabil
Köpråd: Peugeot 205 GTI -88
1 besök senaste veckan (2123 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande