Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
617 besök totalt |
Växellådan och oljan....skall den kylas
Som ämnet lyder så satt jag idag och funderade på hur min växellåda kommer att gilla att åka på högre varv under längre perioder. Antar att oljan i lådan vispas om ordentligt vid 6-8 kRPM. Bör man kyla oljan? Ifall att - hur? _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
pumpa ur oljan ur avtappningspluggen, till termostathus och tillbaka till påfyllningshålet?
är oljan tillräckligt varm för termostaten går den naturligtvis genom en oljekyl först... en idé att göra innan man börjar bygga en massa slangar och skit är att stoppa en tempgivare i avtappningspluggen eller nånstans och kolla hur varmt det blir ... jag har funderat på att skaffa Biltemas oljetempmätare (igen) och två givare, en i växellådan och en i bakaxeln, sen en switch för att välja mellan de två ... fast ... det är ju en sån där fundering igen ![]() _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
617 besök totalt |