Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Stor caster | 1, 2 >> 8 besök senaste veckan (10356 totalt) |
om man har en spindelvinkel på 5-15grd och en caster på 5-6grd så får man en camber som går mot det negativa hållet när man svänger på ytterhjulet, men inte mycket.
om man nu ökar på castern duktigt säg 15grd så får man en camberkombenstion som blir märkbar redan vid små hjulvridingar. Fråga 1. Hur mycket caster har div bilar i allmänhet??? (std och race) Fråga 2. Att bilen blir tungstyrd med mycket caster vet jag, men finns det fler nackdelar??? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Efter sökning på forumet kom jag fram till att en E30 har 8,5 grader caster original.
Stämmer detta? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
8,5 ska stämma. Om det är ihop med excenterbussningar eller original vet jag dock inte... Tror det är original.
Tror Gunnar Ö har nga mätningar från sin M3:a på caster. |
||||
Förstår ni vilken bil fuling menar? Menar han min Golf så vet jag inte vad den har. Jag svänger bara med den och det funkar hyfsat utan att jag vet värdet. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Hej Nisse vad kul att hitta en likasinnad filur _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Jag kollade precis på castervinklar för olik alfor och såg att 155:an ligger på knappt 3 grader och att 156:an ligger på cirka tre om den inte har sportchassie. Den ligger då strax över 4.
_________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||||
Tackar, både för uppgiften och att du nog är en av dom få som lyckats stava mitt efternamn rätt Caster specen på corsan orginal är f.ö 0.5gr + - 0.5gr dvs man kan åka med 0gr caster och fortfarande vara inom specen _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
citat:
en av dom få som lyckats stava mitt efternamn rätt Jag fuskar, utan "Ctrl C" och "Ctrl V" hadde det varit kört och då menar jag TOTALT Pluss att det var en LÅNG tråd där det diskution om din framvagn med faborit äment KPI/SAI/Camber där av kommer jag ihåg ca 14grd spindelvinken citat: Jag kollade precis på castervinklar för olik alfor och såg att 155:an ligger på knappt 3 grader och att 156:an ligger på cirka tre om den inte har sportchassie. Den ligger då strax över 4. Vad är det för typ av framvagn??? och spindelvinken är väll bara en önskedröm att få, eller?? _________________ Johan Sjölinder |
||||
155 tror jag har en "vanlig" Mackpärsson. 156 har en variant med dubbla triangellänkar. Nix Pärsson. 156 (och 147) har lite speciella framvagnar (som påminner en del om vad Honda hade för några år sedan). EDIT: 156-framvagnen ökar caster så fort hjulet lämnar normalläget. Oavsett om man svänger, bromsar eller accar. ..Samtidigt som camber minskar. Magi. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Stämmer bra det. Honda har haft denna konstruktionen sedan Prelude-83 och blev standard på alla Accord/Prelude från 86/83 och Civic/CRX 88. Den övre länkarmen är alltså vinklad bakåt vilket ger mer caster vid infjädring vilket då ger något mer camber vid sväng samt återvcentrerar styrningen bättre. Dessutom tillåter den stötdämparen/fjädern endast utsättas för in och ut fjädring och inte alla andra krafter som hjulupp. blir utsatt för. Därför håller dämparen betydligt längre än mackpajsson. Upphängningen har även extremt stabil toe och anti-dive egenskaper. Kan tänka mig att 156ans är väldigt lik. _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||||
Min tyskvagn ska ha 13,8 graders SAI om jag minns rätt.
Så nu ska det bli kul att höra vad du kommer fram till Johan, jag har lekt mkt med detta i ditt excelark... |
||||
Hmm kommit fram till? Vet inte riktigt.
Men i de flästa fall käns det som om spindelvinken ligger på 5-15grd och casten 0-10grd. Hmm är det någon bil som har upp mot 10grd caster??? Mersa???? Tar vi nu tex Peter W, nä du ditt efternamn tänker jag inte försöka stava till , Corsa som har ca 0grd caster och spindevinkel på 14grd. Och det verkar ju funka. Detta ger vid 5grd vriding på hjulet en POSSETIV camber minsking på 0,05grd. om vi hadde -2,5 från början ger det -2,45. Fixar vi nu 5grd caster ger detta vid 5grd svängvinkel på hjulet ca -0,4grd camber ökning. tot lika med -2,9grd. Sen kan vi också ha lite +- camber pga hur framvagnsgymetrin ser ut vid krängning men det kan vi ski.. nu pga att den blir lika med eller utan caster. Så spåntant så ger castern för lite camber kompensation för att igentligen bry sig om, men man vill inte den skall gå åt possetiva hållet. Även om vi går upp till 10grd caster, ger ca -0,82grd camber komp. vid 5grd styrvinkel. 15grd caster ger -1,25grd osv. Har MASSOR caster några fler nackdelar än att det brir trögstyrt????? Nu har jag svamlat en massa igen men vill försöka förstå vad det är man skall fukusera på. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Sitter och vrider på ett tänkt framhjul med massor av caster (tillbaka-lutat). Enda jag kan komma på är att styrutslaget minskar med ökad caster? I extremfallet ( mer än 45 grader caster ) så svänger ju hjulet mer i den horisontella axeln än den vertikala?
Men, det är caster som är mindre än 10-15 grader vi snackar om här, va? /Mangan, nybörjare! _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Civic/CRX 88-91 har ca 3grader caster. KPI ligger runt 10grader. S2000 har 6 grader caster och NSX har 8 grader caster. _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||||
citat: från annan tråd.(Jonas Jarlmark)
Det är precis som du menar, dvs att axeln som hjulet styr runt och axeln som hjulet snurrar runt är fasta i förhållande till varandra, och också det som är intressant. Det är det fasta förhållandet mellan SAI och Camber som ger hävarmar till däckkrafterna i markplanet som ger det önskade styrmomentet upp i ratten. Därför är naturligt vis de tre sakerna SAI, Camber och offset viktiga att få till så att hävarmarna blir rimliga. Dvs har man en viss SAI och en viss camber (normalt på bilar med fix spindel) så finns det ett fåtal offset som funkar innan styrkrafter och annat spårar ur. Samma sak med caster, det finns ett litet spann som ger rimliga hävarmar för en viss sättning av de övriga vinklarna. Det enda jag tror jag försökte säja i den gamla tråden var att jag inte kunde hitta något vedertaget namn (som tex. finns på tre oberoende ställen) för den fasta vinkeln mellan SAI och Camber. Eftersom du, fuling och ett fåtal till insett betydelsen av hjulets position och vinkel i förhållande till dess styraxel så kan vi väl gemensamt hitta på ett namn som inte innehåller orden "steering" eller "kingpin" eftersom de är upptagna för vinklar jämfört med en lodlinje. Mitt förslag: spindelvinkel https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php -------------------------------------------------------------------------------------------------- Denna citat bara för att det blir lite förvirring av vad SAI och KPI är så svalde jag Jonas förslag med håll och hår. Allså Anders och Andreas, är era KPI och SAI med eller utan camber inräknad??? Jaja, Andresa jag vet att min excelfil är FEL citat: I extremfallet ( mer än 45 grader caster ) så svänger ju hjulet mer i den horisontella axeln än den vertikala? Hmm en MYCKET bra iaktagelse vad som händer med styrutslaget med MASSOR caster. _________________ Johan Sjölinder |
||||
om det är med eller utan vågar jag inte svara på... Jo det blir med ja.
Vad är normalt när "stora fabriken" mäter? Är det inte med camber? Iaf Saab gör så vilket borde följa ngn form av standard. Den andra kallas ju inkluderad vinkel eller spindelvinkel. Iaf här |
||||
Racetech Stor caster | 1, 2 >> 8 besök senaste veckan (10356 totalt) |