Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Stor caster
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (10356 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
om man har en spindelvinkel på 5-15grd och en caster på 5-6grd så får man en camber som går mot det negativa hållet när man svänger på ytterhjulet, men inte mycket.

om man nu ökar på castern duktigt säg 15grd så får man en camberkombenstion som blir märkbar redan vid små hjulvridingar.

Fråga 1.
Hur mycket caster har div bilar i allmänhet??? (std och race)

Fråga 2.
Att bilen blir tungstyrd med mycket caster vet jag, men finns det fler nackdelar???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Nu vet jag inte om jag använder rätt vokabulär, men i kombination med stor skrubbradie (heter det väl?) så blir det väl som en gokart? Den "lyfter sig själv".

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Efter sökning på forumet kom jag fram till att en E30 har 8,5 grader caster original.

Stämmer detta?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3541&postdays=0&postord . . . .

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



8,5 ska stämma. Om det är ihop med excenterbussningar eller original vet jag dock inte... Tror det är original.

Tror Gunnar Ö har nga mätningar från sin M3:a på caster.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Vad ha nassehålken/arna för spindelvinkel????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



fuling skrev:
Vad ha nassehålken/arna för spindelvinkel????


Förstår ni vilken bil fuling menar? Menar han min Golf så vet jag inte vad den har. Jag svänger bara med den och det funkar hyfsat utan att jag vet värdet.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Nisse Classon skrev:
fuling skrev:
Vad ha nassehålken/arna för spindelvinkel????


Förstår ni vilken bil fuling menar? Menar han min Golf så vet jag inte vad den har. Jag svänger bara med den och det funkar hyfsat utan att jag vet värdet.


Hej Nisse vad kul att hitta en likasinnad filur

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Hmm nasseholk kan väll tokas som tyskbil, i min värd tänkt som bmw. Dumt av mig att använad detta uttryck

Wärhner:
Du har ca 14grd spindelvinkel

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88



Jag kollade precis på castervinklar för olik alfor och såg att 155:an ligger på knappt 3 grader och att 156:an ligger på cirka tre om den inte har sportchassie. Den ligger då strax över 4.

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



fuling skrev:
Hmm nasseholk kan väll tokas som tyskbil, i min värd tänkt som bmw. Dumt av mig att använad detta uttryck

Wärhner:
Du har ca 14grd spindelvinkel


Tackar, både för uppgiften och att du nog är en av dom få som lyckats stava mitt efternamn rätt thumbs up

Caster specen på corsan orginal är f.ö 0.5gr + - 0.5gr dvs man kan åka med 0gr caster och fortfarande vara inom specen

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
citat:
en av dom få som lyckats stava mitt efternamn rätt
Jag fuskar, utan "Ctrl C" och "Ctrl V" hadde det varit kört och då menar jag TOTALT

Pluss att det var en LÅNG tråd där det diskution om din framvagn med faborit äment KPI/SAI/Camber där av kommer jag ihåg ca 14grd spindelvinken

citat:
Jag kollade precis på castervinklar för olik alfor och såg att 155:an ligger på knappt 3 grader och att 156:an ligger på cirka tre om den inte har sportchassie. Den ligger då strax över 4.

Vad är det för typ av framvagn???
och spindelvinken är väll bara en önskedröm att få, eller??

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



fuling skrev:


Vad är det för typ av framvagn???
och spindelvinken är väll bara en önskedröm att få, eller??


155 tror jag har en "vanlig" Mackpärsson. 156 har en variant med
dubbla triangellänkar. Nix Pärsson. 156 (och 147) har lite speciella
framvagnar (som påminner en del om vad Honda hade för några år sedan).

EDIT: 156-framvagnen ökar caster så fort hjulet lämnar normalläget. Oavsett
om man svänger, bromsar eller accar. ..Samtidigt som camber minskar. Magi.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Hur ser det ut på riktiga racebilar, vad har de för caster och spindelviklar???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 165



Jet skrev:
fuling skrev:


Vad är det för typ av framvagn???
och spindelvinken är väll bara en önskedröm att få, eller??


155 tror jag har en "vanlig" Mackpärsson. 156 har en variant med
dubbla triangellänkar. Nix Pärsson. 156 (och 147) har lite speciella
framvagnar (som påminner en del om vad Honda hade för några år sedan).

EDIT: 156-framvagnen ökar caster så fort hjulet lämnar normalläget. Oavsett
om man svänger, bromsar eller accar. ..Samtidigt som camber minskar. Magi.


Stämmer bra det. Honda har haft denna konstruktionen sedan Prelude-83 och blev standard på alla Accord/Prelude från 86/83 och Civic/CRX 88. Den övre länkarmen är alltså vinklad bakåt vilket ger mer caster vid infjädring vilket då ger något mer camber vid sväng samt återvcentrerar styrningen bättre. Dessutom tillåter den stötdämparen/fjädern endast utsättas för in och ut fjädring och inte alla andra krafter som hjulupp. blir utsatt för. Därför håller dämparen betydligt längre än mackpajsson. Upphängningen har även extremt stabil toe och anti-dive egenskaper.

Kan tänka mig att 156ans är väldigt lik.

_________________
"Racing improves the breed" - Soichiro Honda
Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Anders Lundgren:
Vad har Hondorna för statisk caster???
och vad har de för spindelvinkel????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Min tyskvagn ska ha 13,8 graders SAI om jag minns rätt.

Så nu ska det bli kul att höra vad du kommer fram till Johan, jag har lekt mkt med detta i ditt excelark...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Hmm kommit fram till? Vet inte riktigt.

Men i de flästa fall käns det som om spindelvinken ligger på 5-15grd och casten 0-10grd.

Hmm är det någon bil som har upp mot 10grd caster???
Mersa????

Tar vi nu tex Peter W, nä du ditt efternamn tänker jag inte försöka stava till , Corsa som har ca 0grd caster och spindevinkel på 14grd. Och det verkar ju funka.
Detta ger vid 5grd vriding på hjulet en POSSETIV camber minsking på 0,05grd.
om vi hadde -2,5 från början ger det -2,45.
Fixar vi nu 5grd caster ger detta vid 5grd svängvinkel på hjulet ca -0,4grd camber ökning.
tot lika med -2,9grd.
Sen kan vi också ha lite +- camber pga hur framvagnsgymetrin ser ut vid krängning men det kan vi ski.. nu pga att den blir lika med eller utan caster.

Så spåntant så ger castern för lite camber kompensation för att igentligen bry sig om, men man vill inte den skall gå åt possetiva hållet.

Även om vi går upp till 10grd caster, ger ca -0,82grd camber komp. vid 5grd styrvinkel.
15grd caster ger -1,25grd osv.

Har MASSOR caster några fler nackdelar än att det brir trögstyrt?????

Nu har jag svamlat en massa igen men vill försöka förstå vad det är man skall fukusera på.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Sitter och vrider på ett tänkt framhjul med massor av caster (tillbaka-lutat). Enda jag kan komma på är att styrutslaget minskar med ökad caster? I extremfallet ( mer än 45 grader caster ) så svänger ju hjulet mer i den horisontella axeln än den vertikala?

Men, det är caster som är mindre än 10-15 grader vi snackar om här, va?

/Mangan, nybörjare!

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 165



fuling skrev:
Anders Lundgren:
Vad har Hondorna för statisk caster???
och vad har de för spindelvinkel????


Civic/CRX 88-91 har ca 3grader caster.
KPI ligger runt 10grader.

S2000 har 6 grader caster och NSX har 8 grader caster.

_________________
"Racing improves the breed" - Soichiro Honda
Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
citat: från annan tråd.(Jonas Jarlmark)
Det är precis som du menar, dvs att axeln som hjulet styr runt och axeln som hjulet snurrar runt är fasta i förhållande till varandra, och också det som är intressant. Det är det fasta förhållandet mellan SAI och Camber som ger hävarmar till däckkrafterna i markplanet som ger det önskade styrmomentet upp i ratten. Därför är naturligt vis de tre sakerna SAI, Camber och offset viktiga att få till så att hävarmarna blir rimliga. Dvs har man en viss SAI och en viss camber (normalt på bilar med fix spindel) så finns det ett fåtal offset som funkar innan styrkrafter och annat spårar ur. Samma sak med caster, det finns ett litet spann som ger rimliga hävarmar för en viss sättning av de övriga vinklarna.

Det enda jag tror jag försökte säja i den gamla tråden var att jag inte kunde hitta något vedertaget namn (som tex. finns på tre oberoende ställen) för den fasta vinkeln mellan SAI och Camber.

Eftersom du, fuling och ett fåtal till insett betydelsen av hjulets position och vinkel i förhållande till dess styraxel så kan vi väl gemensamt hitta på ett namn som inte innehåller orden "steering" eller "kingpin" eftersom de är upptagna för vinklar jämfört med en lodlinje.

Mitt förslag: spindelvinkel

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12194&postdays=0&postor . . . .

--------------------------------------------------------------------------------------------------
Denna citat bara för att det blir lite förvirring av vad SAI och KPI är så svalde jag Jonas förslag med håll och hår.

Allså Anders och Andreas, är era KPI och SAI med eller utan camber inräknad???

Jaja, Andresa jag vet att min excelfil är FEL

citat:
I extremfallet ( mer än 45 grader caster ) så svänger ju hjulet mer i den horisontella axeln än den vertikala?

Hmm en MYCKET bra iaktagelse thumbs up vad som händer med styrutslaget med MASSOR caster.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



om det är med eller utan vågar jag inte svara på... Jo det blir med ja.

Vad är normalt när "stora fabriken" mäter?
Är det inte med camber?
Iaf Saab gör så vilket borde följa ngn form av standard.

Den andra kallas ju inkluderad vinkel eller spindelvinkel. Iaf här

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Racetech
Stor caster
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (10356 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande