Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racingsimulatorer
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 13969 besök totalt |
Svenska banor!
Hej alla! Jag går och drömmer om att få ihop lite svenska banor till GTR2002. Jag kan inte ett dugg om 3d Studio Max, men det får lov att lösa sig. Kanske är det någon mer här på forumet som är intresserad av att vara med och starta ett litet team. Vet att det finns lite enklare tutorials att läsa i ämnet. Den första banan som skall modelleras är Gelleråsen. Det är den enda bana jag kan hyffsat själv, samt jag tycker den är rolig att köra. Så om någon är intresserad, hör av er till mig! _________________ Micael Johannssen Lotus Exige Cup240 Lotus Elise 111s -99 Westfield SE |
||
Tittade på det senast idag faktiskt... Gick så långt att jag installerade stcc2 för att se hur de banorna var i kvalite.
Spelet är ju bara skit, det visste jag sen innan men banorna är helt klart mycket bra vad gäller omgivningen. Kunde man bara konvertera dessa till f12k2 så vore saken biff. Det finns lite varierande uppfattningar om huruvida det går eller ej. Dock är det samma spelmotor som sitter i stcc2 och det i Australien släppta v8 challenge som kom ifjor. Det spelet har jag inte testat men det skall enligt kritiker vara riktigt dåligt. Antagligen samma skit som stcc2 om än kansek lite bättre. Skall höra mig för med folk som uttryckt att det går att konvertera. En annan möjlighet är ju att gå via gpl... där finns det ju mycket folk som vet hur man gör. _________________ Kalle Larsson |
||
Ja Falkenberg är ju lysande, och Anderstorp är nog ganska korrekt osså (förutom "gamla" depåutfarten) o sen har vi ju Sviestad, den perfekta FIA GT banan
![]() ![]() Jag har en beta på lååååånga Mantorp (inte långa utan lååååånga!) och gamla Gelleråsen med Velodromkurvan. Båda dessa är utan omgivningar... Rudskogen någon? _________________ ![]() |
||
Är det fler än jag som sörjer gamla gelleråsen med velodrom......för att inte tala om svackan efter. Den ger inte alls samma känsla som förr ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Jag har för mig att jag läst någon gång/stans att man kan importera Stcc2 banor till Zmodeller. Kan man det så har man kommit långt. Vet inte om det är sant, dock.
GPL banorna fungerar tydligen inte något vidare, utan måste "göras om" en hel del för att F12002 spelmotorn skall fungera bra ihop med dem. Annars tänkte jag försöka från scratch. Jag lade in 3DStudio igår kväll och började testa att följa Tantras tutorial. Lite tålamod mycket tid och ork så går det, kanske... _________________ Micael Johannssen Lotus Exige Cup240 Lotus Elise 111s -99 Westfield SE |
||
Tycker det låter som en mycket trevlig idé!
![]() |
||
Tjena Jim!
Jag har hittat två mer eller mindre likadana, de finns här http://www.rsdg.net/files/tutorials/ http://tantra.m4driving.sm/Info/Loft _________________ Micael Johannssen Lotus Exige Cup240 Lotus Elise 111s -99 Westfield SE |
||
Här har du väl redan spenderat tonvis med tid redan:
![]() http://forum.racesimcentral.com/foru _________________ ![]() |
||
Har inte hittat ngt bra program för att packa upp stcc2's dat-filer helt och hållet.
De program som finns fixar bara uppackning av texturerna men inte meshfilerna. Mesherna ligger i filer med filslutet .xo ligger i 3do filer som ligger packade i .dat *edit nu blandade jag ihop e del tror jag.... 3do är väll gpl och dat likaså. pdw och pdo tror jag stcc's varianter heter... mesherna heter xo som jag skrev ovan. _________________ Kalle Larsson |
||
Jag kikade lite på det där i våras...
Först måste man packa upp banfilerna, där ligger dels själva banmodellen och en massa texturer. stcc2:s banor ligger i .xw-filer, dessa är en sammanslagning av en massa .xo-filer (formatet som tex bilarna ligger i). Z-modeller klarar att läsa in .xo-filer och spara till .mts. Jag testade att konvertera .xw-filen till .xo (plocka ut alla delobjekt och slå ihop till ett stort) Allt såg finfint ut i z-modeller, men texturerna blev upp-och-ned och en del ytor blev felaktigt ljussatta när jag sparat till .mts och öppnade i f12k2. (Man får byta namn på texturerna också för att det ska bli körbart Dessutom splittade jag upp bandelar, krockbara prylar och sånt som bara visas, med texturnamn som urvalskriterie för att om möjligt få det spelbart) Slutsats, det går alltså att konvertera stcc2-banorna relativt lätt om någon bara tar sig tid och känner för att bryta mot upphovsrätt etc... _________________ // Mattias Brodén |
||
Men banorna ligger ju i något format som heter .pdw Detta format har jag ännu inte lyckats packa upp. Hur gjorde du?
Det jag börjat göra är att göra banan från scratch. Göra om den helt från början alltså. Har kommit halvvägs i det arbetet. PM gärna mig hur du gick tillväga.. _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||
Sviestads torparsvängen är fel. och Kinnekulle är lite skum på flera ställen. Gelleråsen minns jag inte... får väl provköra igen ![]() _________________ ![]() |
||
Hittade ett verktyg för RM/V8C/STCC2 som packade upp .pwd-filen.
Det hette rmpak, sök på det, jag tror jag hittade det på någon polsk site. Borde ha det liggande själv någonstans, har lite kaotisk datorkonfiguration där hemma för tillfället så jag kan inte kolla nu. _________________ // Mattias Brodén |
||
_________________ ![]() |
||
Jepps, där har du den.
Appropå det, är det någon som har någon koll på .mts-filformatet och vill dela med sig? Känns som att det är en omväg att plocka in banorna i z-modeller bara för att konvertera. (Alternativt kan förklara varför texturerna blir upp-och-ner när jag sparar) *uppdaterat* Kollade runt lite på nätet, verkar som det släppts nya versioner av typ allt sen jag höll på. (z-modeler, mts-plugin, F1C) Ska leta upp prylarna och testa igen tror jag. Tur att man går på pappeledighet i september... ![]() _________________ // Mattias Brodén |
||
Har du gjort Gelleråsen när du höll på och experimenterade, eller kikade du på andra banor?
Jag får faktiskt inte programmet att fungera! Det blir något fel och sen så slutar programmet att fungera! Suck! Vi kan väl PMa varandra så slipper vi ta upp utrymme här i forumet. Vi skulle väl kunna hjälpas åt med banorna kanske? Jag har lite bra kontakter som är väldigt duktiga på detta med banor. _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||
PM känns så hemligt..
![]() Just Gelleråsen har jag inte kollat, men alla banor ligger ju i samma format. Hursomhelst, efter lite pill fick jag fram följande (hade inte CD:n till hands så det fick bli knutstorp som jag hade på hårddisken): ![]() Konverteringsproceduren innefattar ett manuellt steg med att pilla om materialegenskaper i z-modeller för att få genomskinligheten att funka. I övrigt har jag fulhack till verktyg som löser jobbet. Sen återstår såklart .aiw-redigering... ![]() Mer godis på http://www.tuk.nu/~broden/knutstorp/ _________________ // Mattias Brodén |
||
![]() |
Racingsimulatorer
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 13969 besök totalt |